Gå til innhold

Valp som ikke hører etter


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Heii. Jeg har en valp på 10 mnd som er helt forferdelig å gå tur med hun. Jeg har prøvd det meste men for ikke «kontakt» med henne, ute så hører hun ikke etter spesielt om det er andre folk/dyr. Når hun ser noe så begynner hun å dra og hopper for å komme bort til dem selvfølgelig noe som hun ikke får lov til, hører ikke etter når jeg prøver å få hun til å sitte når noen går forbi. Ender med at jeg må dra hun etter meg mens hun hopper å drar, veldig slitsomt da hun er stor og sterk. Har veldig lyst å ta henne med meg til steder og det var planen når jeg skaffet meg hund, men pga hvordan hun oppfører seg så har jeg ikke lyst å gå tur med henne engang. Har noen noe tips på hva mer jeg kan gjøre? 

Anonymkode: 2c5b1...d82

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har du gått på valpekurs? Hvordan har sosialiseringen vært? Ville øvd på generell kontakt, funnet ut hvordan du skal fange oppmerksomheten, det kan være godbit eller pipeball eller en leke. Og så ville jeg prøvd å ha større avstand til det valpen reagerer på. 

Anonymkode: beae1...1bd

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes ingen snarveier her. Ta kontakt med en hundetrener du og få hjelp. 
mine tips er: kontakttrening som starter hjemme i kombinasjon med sladretrening. Søk etter video på YouTube så får du masse gode tips! 
lykke til! 

Anonymkode: 37707...85e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare vær tålmodig, jobb med kontakt, vær supergøyal når den gjør som du ønsker, pass på at det du bruker til å rose har høøøy verdi (hva er morsomt, er det en leke, drakamp, en godbit…). 
Det er puberteten som er i gang, og den vanskeligste tiden å ha hund. Bare hold ut og så blir det bedre etter hvert 😊

Anonymkode: abe2c...d45

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tren kontakt hele tiden, ikke bare når dere går på tur. Mental stimuli er viktig for hunder og nyttig for å få en hund som er mottakelig. En hund på 10 mnd har fortsatt mye å lære, så det er bare å være tolmodig og konsekvent😄

Anonymkode: 8f633...b7a

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er helt normalt. Du må trene det inn gradvis.

For at en hund skal høre på deg så må den være motivert til det. Husk å belønn med godbit når du ber hunden om å gjøre noe. Ute er det alltid mye vanskeligere, spesielt for en unghund, fordi det er så mye der ute som er så spennende.

Start med å si f.eks sitt innenfor ytterdøren før tur. Belønn med godbit. Gå utenfor døren, vent til hunden har fått snust og sett seg om (i litt kort bånd). I det hunden ser på deg si "sitt". Setter den seg ikke, vent til den har roet seg ned og si det igjen når hunden ser på deg. (Jeg går utfra at hunden forstår hva "sitt" betyr). Hvis hunden setter seg, gi godbit og gå videre på tur.

Øv på de kommandoer du vil ute, men ikke under for vanskelige forhold. Start utenfor ytterdøren, så lenger borte fra hjemmet men på god avstand fra forstyrrelser (så stor avstand at din hund klarer å høre på deg). Husk å belønn med svært gode godbiter ute slik at hunden husker at det er verdt det å høre på deg ute hvor det er så mye spennende.

Gradvis kan du gå nærmere forstyrrelsene, men ikke gå for fort frem. Hvis hunden drar og ikke hører etter, få større avstand igjen.

Så du må starte med å a)trene det godt inne slik at du er sikker på at hunden forstår hva kommandoene er, b) belønne svært godt hver gang slik at hunden får høy motivasjon til å høre på deg og c) starte på stor nok avstand til forstyrrelsene til at hunden klarer å høre på deg.

Hvis hunden hopper mot passerende, trekk ut og få en god avstand til dem med en gang du ser det kommer noen. Det å dra og hoppe mot folk kan være selvforsterkende (og ubehagelig for noen av de som passerer), så hun bør ikke få anledning til å gjøre det. Trekk ut til siden. Hvor stor avstand du trenger er opp til hunden. Du trenger så stor avstand at hunden klarer å høre på deg. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Har du gått på valpekurs? Hvordan har sosialiseringen vært? Ville øvd på generell kontakt, funnet ut hvordan du skal fange oppmerksomheten, det kan være godbit eller pipeball eller en leke. Og så ville jeg prøvd å ha større avstand til det valpen reagerer på. 

Anonymkode: beae1...1bd

Ja vi har vært på valpekurs, men til ingen nytte. Har sosialisert henne fra 12 uker og da var det se på andre fra avstand for det meste men fikk lov å hilse av og til. Har prøvd alt mulig men får fortsatt ikke kontakt med henne ute.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Det finnes ingen snarveier her. Ta kontakt med en hundetrener du og få hjelp. 
mine tips er: kontakttrening som starter hjemme i kombinasjon med sladretrening. Søk etter video på YouTube så får du masse gode tips! 
lykke til! 

Anonymkode: 37707...85e

Kontaktet en hundetrener og hun sa valpekurs, men så fikk jeg ikke den hjelpen der heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Bare vær tålmodig, jobb med kontakt, vær supergøyal når den gjør som du ønsker, pass på at det du bruker til å rose har høøøy verdi (hva er morsomt, er det en leke, drakamp, en godbit…). 
Det er puberteten som er i gang, og den vanskeligste tiden å ha hund. Bare hold ut og så blir det bedre etter hvert 😊

Anonymkode: abe2c...d45

Hun har vært sånn siden 13 uker og blitt verre nå som tenåring, prøvd alt mulig men hun nekter å høre etter ute:(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tabris skrev (3 timer siden):

Det er helt normalt. Du må trene det inn gradvis.

For at en hund skal høre på deg så må den være motivert til det. Husk å belønn med godbit når du ber hunden om å gjøre noe. Ute er det alltid mye vanskeligere, spesielt for en unghund, fordi det er så mye der ute som er så spennende.

Start med å si f.eks sitt innenfor ytterdøren før tur. Belønn med godbit. Gå utenfor døren, vent til hunden har fått snust og sett seg om (i litt kort bånd). I det hunden ser på deg si "sitt". Setter den seg ikke, vent til den har roet seg ned og si det igjen når hunden ser på deg. (Jeg går utfra at hunden forstår hva "sitt" betyr). Hvis hunden setter seg, gi godbit og gå videre på tur.

Øv på de kommandoer du vil ute, men ikke under for vanskelige forhold. Start utenfor ytterdøren, så lenger borte fra hjemmet men på god avstand fra forstyrrelser (så stor avstand at din hund klarer å høre på deg). Husk å belønn med svært gode godbiter ute slik at hunden husker at det er verdt det å høre på deg ute hvor det er så mye spennende.

Gradvis kan du gå nærmere forstyrrelsene, men ikke gå for fort frem. Hvis hunden drar og ikke hører etter, få større avstand igjen.

Så du må starte med å a)trene det godt inne slik at du er sikker på at hunden forstår hva kommandoene er, b) belønne svært godt hver gang slik at hunden får høy motivasjon til å høre på deg og c) starte på stor nok avstand til forstyrrelsene til at hunden klarer å høre på deg.

Hvis hunden hopper mot passerende, trekk ut og få en god avstand til dem med en gang du ser det kommer noen. Det å dra og hoppe mot folk kan være selvforsterkende (og ubehagelig for noen av de som passerer), så hun bør ikke få anledning til å gjøre det. Trekk ut til siden. Hvor stor avstand du trenger er opp til hunden. Du trenger så stor avstand at hunden klarer å høre på deg. 

Jobber med det akkurat nå men når hun ser noen langt unna så starter hun igjen uansett hvor mye avstand vi har så begynner hun å hoppe mot dem (heldigvis ikke noe aggresjon) men er ikke gøy for noen når hun hopper da hun er veldig stor. Favoritt godbit og leker viser hun null interesse i ute og heller ikke meg. Pga det så begynner jeg å mislike henne litt dessverre samtidig trist:/ 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så... har du trent på å faktisk hilse? 

Ellers høres det ut som du har en sosialt frustrert hund. 

Anonymkode: 9fa61...98e

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Så... har du trent på å faktisk hilse? 

Ellers høres det ut som du har en sosialt frustrert hund. 

Anonymkode: 9fa61...98e

Ja, trent det siden 13 uker og da var det ikke så ille som nå 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vår hund var helt ekstremt stressa fra ca 10-12mnd. Det var som om hun hadde propp i ørene, ikke én eneste kommando gikk inn ute. Og hun bjeffa noe helt enormt. Det var rett og slett sånn at jeg grua meg til å gå tur på steder vi kunne møte andre hunder. 

Så kom første løpetid, og da den var over var det brått som å ha en ny hund. En vesentlig roligere hund, som faktisk hadde hørsel. 

Selvfølgelig er hun langt fra perfekt, men jeg gruer meg ikke lenger for å gå tur. 

 

Så bare som en liten trøst, det kan være at noe av adferden er hormoner - og da vil det gå over av seg selv. 😊

Anonymkode: 86d3a...f6d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, nora:) said:

Jobber med det akkurat nå men når hun ser noen langt unna så starter hun igjen uansett hvor mye avstand vi har så begynner hun å hoppe mot dem (heldigvis ikke noe aggresjon) men er ikke gøy for noen når hun hopper da hun er veldig stor. Favoritt godbit og leker viser hun null interesse i ute og heller ikke meg. Pga det så begynner jeg å mislike henne litt dessverre samtidig trist:/ 

Du sier at det ikke er gøy for noen fordi hun er stor. Hvor stor avstand har du da? For hvis du står på lang avstand så tror jeg ikke de som passerer bryr seg, det er jo mer hvis en stor hund kommer hoppende mot dem.

Du må rett og slett trene på det steg for steg, så mikrosteg dere trenger for å lykkes. Og avstand, avstand, avstand. Vær ute, på stor avstand fra alle forstyrrelser, så lenge at hun faktisk klarer å slappe av og ta godbiter. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 mnd ja, typisk vanskelig fase. Du må jobbe gjennom det, jeg fokuserte mye på båndet mellom meg og hunden. Masse trening i form av lek, som han syns var kjempe kult. Så på tur må du være litt klovn, gjør deg mer interessant enn alt annet. Etter hvert som du bygger et vennskap med hunden, så vil de automatisk ha lyst til å være med deg og hører mer på deg. Som andre sier start med stor distanse, så stor at hunden ikke reagerer. Så går man nærmere og nærmere så lenge hunden ikke reagerer, masse ros. 

Spørs hvor du bor, men om du bor i et nabolag f.eks. så kan det hjelpe å bare sitte sammen i hagen. Se på folk, dyr og alt rundt. Eksponering pleier å hjelpe, gi godbiter når hun ser på folk. 

Anonymkode: 64b15...68d

  • Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

For det første. De fleste valpekurs er for sosialisering og at hundeeiere skal lære helt grunnleggende hundetrening. Det er en grunn til at de fleste hundeskoler tilbyr valpekurs, grunnkurs, videregåendekurs i en eller annen form. 

Det er også en grunn til at de fleste hundeskoler tilbyr passeringskurs, rett og slett fordi vi har flere hunder, bor tett og hundene kommer ofte opp i møtesituasjoner som de ikke nødvendigvis takler. 

Bor du på en slik måte at du kan unngå tette passeringssituasjoner en periode? Hva trener du på som hunden din syns er gøy? Min elsker for eksempel å sette snuta i hånda mi for å få godbit. Det er en enkel øvelse, den har klare regel og er lett å få til. Så kan den varieres i det uendelige. Slike øvelser skaper et bånd, og man kan øve på dem hvor som helst. Man kan gradvis gjøre det vanskeligere ved å gjøre det i et vanskeligere miljø. 

 

Og til slutt ... jeg skulle ønske flere advarte ordentlig mot unghundtiden. Jeg syns mange snakker om den vanskelige og slitsomme valpetiden. For min del er det unghundtiden som er vanskelig. Det skjer jo faktisk masse hormonelle endringer her, og da må man som eier kanskje ta en del situasjoner med litt mer humor enn man ellers ville gjort, og tilpasse og skape mestring i så mange situasjoner som mulig ❤️ 

Anonymkode: 552cc...299

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Øv mye inne. Belønning med godbiter funker. Hver gang hun gjør det du sier belønn med godbit. 

Anonymkode: 6f831...86a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skriver at du bruker godbiter men de er antakelig ikke gode nok, jeg må bruke pølsebiter, fiskepudding og slike ting. Prøv å bytte ut til bedre godbiter og tren og tren på oppmerksomhet, begynn hjemme og ta det gradvis. Valpekurs er ikke stede for å lære kontakt.

Anonymkode: 28b0b...fb6

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må legge til at det er ditt ansvar som dyreeier å tilpasse deg dyret, ikke omvendt. Dyr er ikke underholdning.

Anonymkode: f50d0...17e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...