Gå til innhold

Hvorfor finnes ikke "Nicorette" for slankere?


Hoppetaujenta

Anbefalte innlegg

Det burde jo ha vært slikt på markedet for lengst og hver gang en kjenner fristelsen tar en et skikkelig magadrag
og tryller bort suget der og da. Hvorfor vil ikke noen tjene seg rike på andres ønske om tynnhet? :klo: Markedet er stort. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du har jo Wegoway blant annet. Er ikke det litt i den gaten da? 

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke inni de tingene der, men er det ikke for en helt annen tilstand da? Nicorettene finnes til og med
som tyggis og det er snillere enn ei sprøyte syns jeg. Kanskje billigere også, uten at jeg vet noe om det. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hoppetaujenta skrev (3 minutter siden):

Jeg er ikke inni de tingene der, men er det ikke for en helt annen tilstand da? Nicorettene finnes til og med
som tyggis og det er snillere enn ei sprøyte syns jeg. Kanskje billigere også, uten at jeg vet noe om det. 

Wegovy er en sprøyte som fører til at man blir mindre sulten, og dermed spiser mindre. Finnes andre lignende sprøyter og de ble originalt lagd for å behandle diabetes ja. Men Wegovy brukes til de med fedme/overvekt for å få de til å spise mindre. 

Anonymkode: 26a3d...5ce

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har tenkt på det så mange ganger, men det er vel litt vanskelig. Å ha fritt omsettelige produkter som reduserer apetitten hadde vært problematisk for de med spiseforstyrrelser for eksempel. 

Anonymkode: a725b...30d

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så hvorfor ikke en inhalator eller tyggis for den gruppen også?
Kan jo fremdeles fås via lege og kun for dem som trenger hjelpen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Om man ønsker en effekt mot søtsuget, så har vi medikamenter til det. Men tror kun 1 av dem er å få på blå resept lengre. De endret nylig reglene, for … ja de sier det handler om penger. Men tviler på at de har regnet på hvor mye sykdom som følge av overvekt koster samfunnet kontra medisin.

Vi har piller, som jeg mener er det eneste som man kan få på blå resept; Mysimba.

Vi har også sprøyter: Saxenda, Wegovy Ozempic.

Saxenda fikk folk på blå resept frem til 1 februar 2023. Wegovy støttes ikke.

Ozempic er diabetes medisin, og pga. vanskelig å få tak i har de sluttet å gi dette på respet for vektnedgang.

Er diskusjon rundt dette med penger og økonomi da det er samme firma som lager Ozempic og Wegovy, og at «de feite» ødelegger for de med diatebes. Dog tenker ingen på at overvekt for mange er starten på diabetes.

Men i bunn finnes det hjelpemidler mot søtsug. Men staten gir ikke støtte for mange av de som fungerer godt. Wegovy koster mannen i gata 36000kr i året med normal dose.

Ellers sies det at kosttilskudd «krom» skal hjelpe mot søtsug, samt «eplesidereddik». 

Anonymkode: 7c563...7a9

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hoppetaujenta skrev (1 minutt siden):

Så hvorfor ikke en inhalator eller tyggis for den gruppen også?
Kan jo fremdeles fås via lege og kun for dem som trenger hjelpen. 

Kanskje fordi det ikke finnes ;)

I gamle dager brukte de amfetamin, men det ble fort helseskadelig. 

Anonymkode: b03b2...f79

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ellers sies det at kosttilskudd «krom» skal hjelpe mot søtsug, samt «eplesidereddik». Anonymkode: 7c563...7a9

Kromtabletter har jeg kjøpt for en liten formue av og det hjalp ingenting. Kjerringråd virker ikke. 

Første gang jeg kontaktet lege for å få hjelp i norge (utenlandsk doktor), så var faktisk amfetamin et av forslagene, men jeg rygget ut igjen og tenkte nei, jeg skal ikke bli narkoman og avhengig for de kiloenes skyld. At en lege helt alvorlig kan foreslå dette?!? 

Anonymkode: c3f60...3d1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Kromtabletter har jeg kjøpt for en liten formue av og det hjalp ingenting. Kjerringråd virker ikke. 

Første gang jeg kontaktet lege for å få hjelp i norge (utenlandsk doktor), så var faktisk amfetamin et av forslagene, men jeg rygget ut igjen og tenkte nei, jeg skal ikke bli narkoman og avhengig for de kiloenes skyld. At en lege helt alvorlig kan foreslå dette?!? 

Anonymkode: c3f60...3d1

Jeg vil også si at eplesidereddikk ikke akkurat hjelper det heller. Kjerringråd begge deler. Men tenkte jeg kunne nevne det, da noen må jo ha hatt en effekt av det 😅 Ikke minst så kan hjernen få til mye om man tror det vil hjelpe 🤫

At en lege anbefaler amfetamin er litt skummelt ja! Min lege nevnte nylig Wegovy som et alternativ. Men uten at vi gikk dypt inn i det. Det er dyrt, ingen støtte fra staten. Og ikke minst bivirkninger som det holder.

Så jeg prøver meg «old school», men å være sta 😅 får se hvor lenge det evt holder, eller om jeg går på en smell 😬

Anonymkode: 7c563...7a9

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hoppetaujenta skrev (41 minutter siden):

Det burde jo ha vært slikt på markedet for lengst og hver gang en kjenner fristelsen tar en et skikkelig magadrag
og tryller bort suget der og da. Hvorfor vil ikke noen tjene seg rike på andres ønske om tynnhet? :klo: Markedet er stort. 

Slankepiller er jo i vinden som aldri før, så jeg skjønner ikke hva du mener her 🤷‍♀️

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grüner skrev (8 minutter siden):

Slankepiller er jo i vinden som aldri før, så jeg skjønner ikke hva du mener her 🤷‍♀️

Jeg kom i tanker om det etter å ha sett nicorette-reklamen på tv om og om igjen og der har det aldri vært noen reklame noen gang for hvordan stoppe spisesuget og godterisuget. Jeg har fått med meg sprøyter, men aner ingenting om resten av hva en kan bruke for å hjelpes når man trenger det. Hva slags piller finnes? :klo: 

Tenkte jo egentlig på inhalator jeg da. ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hoppetaujenta skrev (1 minutt siden):

Jeg kom i tanker om det etter å ha sett nicorette-reklamen på tv om og om igjen og der har det aldri vært noen reklame noen gang for hvordan stoppe spisesuget og godterisuget. Jeg har fått med meg sprøyter, men aner ingenting om resten av hva en kan bruke for å hjelpes når man trenger det. Hva slags piller finnes? :klo: 

Tenkte jo egentlig på inhalator jeg da. ;) 

Deg har jo vært piller og slankepulver på markedet i over 35 år, så det er smått utrolig at du ikke har fått med deg det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Grüner skrev (Akkurat nå):

Deg har jo vært piller og slankepulver på markedet i over 35 år, så det er smått utrolig at du ikke har fått med deg det.

Hmm...joda, men alt det der finnes så alle skal kjøpe mengder og tro på det, men det er jo egentlig laget for å gjøre selgerne rike. Det virker jo ikke mer enn litt i starten. ;)  Hvorfor virker det ikke over tid? Hvorfor lages det ikke skikkelige greier for å brukes over passe lang tid, tilpasset for hver enkelt og så blir man normalvektig og holder seg der? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nikotintyggis og andre nikotinprodukter "tryller" ikke bort suget.
Det tilfører nettopp nikotin, slik at man kan jobbe med å kutte vanen med snus eller røyk først, og for å dempe de verste abstinensene. 

Nikotintyggis er heller ikke noe magi, man må jobbe med seg selv og vanen sin, man må selv bestemme seg for å kutte røyk/snus. Hvis man ikke har bestemt seg, og ikke jobber kontinuerlig med å bryte vanen, så kan man spise så mye tyggis man bare orker og røyke/snuse like mye som før. 

En proteinshake eller næringsdrikke vil være ett omtrent tilsvarende produkt da, hvor man drikker kalorier, for å dempe sultfølelsen og dermed jobbe med spisevanene. 

Anonymkode: 89880...2d6

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hoppetaujenta skrev (3 minutter siden):

Hvorfor lages det ikke skikkelige greier for å brukes over passe lang tid, tilpasset for hver enkelt og så blir man normalvektig og holder seg der? 

Fordi man vet for lite om hvorfor folk blir overvektige og hvordan man kan påvirke det? 

Anonymkode: f08c5...7d2

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg vil også ha en inhalator eller tyggis for fedme. Så genialt, Hoppetaujenta. Du kan utvikle det selv, og ta patent. 

"Hoppetau - uten hopp og sprett, bare tygg en gummitablett"

Anonymkode: e5e17...7c4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:) Takker for diverse svar. Jeg syns nå fremdeles at emnet er et som har eksistert alltid og hjelp til løsninger er alltid ønsket for den gjeldende gruppen og fortjener å bli tatt på alvor på en skikkelig måte som virker. Vet man ikke hvorfor til nå, så finner man ut av det. Spør folkene det gjelder og studer svarene nøye. Mengder av krigsmateriell er viktigere enn at folk får en bra helse. Jeg kan dessverre ikke fikse problemet, men vet hva jeg ville ha valgt om jeg hadde kunnet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg går på medisiner som gjør at jeg har ulvehunger og har lett for å gå opp i vekt.  Men har klart å gått på disse medisinene uten å lagt på meg fordi jeg tygger nikotin tyggis etter måltidene og merker det setter i gang fordøyelsen og forbrenningen 

Prøvde å slutte med nikotin tyggis (bytter mellom tyggis og sugetabletter). Da satt jeg å putta i meg sjokolade og chips hele kvelden. Nå klarer jeg å faste etter kl 19:00 og koser meg med nikotin tyggis osv enn å trykke i meg sjokolade og chips 

Nikotinen holder meg også mer våken og blir mer motivert til å utføre arbeidsoppgaver på jobb (øker dopaminen i hjernen).

Anonymkode: 7e760...1a0

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...