Gå til innhold

Hva er de billigste middagene dere har (familier)?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Må spare litt framover og trenger tips. 

Anonymkode: f9bc1...5be

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Supper av ulike slag servert med godt brød eller toast med ost og skinke til, fiskeboller i karrisaus, falafel med ønsket tilbehør, grønnsakscurry med ris eller indisk daal med naanbrød til, pizza, pannekaker, grøt. Generelt er grønnsaksretter billigere enn retter med kjøtt og fisk.

Du sparer mye på å velge billigste alternativ, f.eks. kyllingkjøttdeig i stedet for vanlig kjøttdeig. Ost er dyrt, men det er veldig ofte tilbud så hamstre litt. Vi har ikke kjøpt ost til fullpris på over ett år. Vær også flink til å bruke opp rester. Nordmenn flest kaster altfor mye mat og det er jo bare penger rett ut av vinduet. Vi merket veldig godt at vi begynte å bruke mindre på mat etter at vi lot det gå sport i å ikke kaste noe. Ha oversikt over hva du har i kjøleskap og fryser så ingenting blir gammelt. Ta vare på middagsrester (om det ikke skal spises i løpet av et par dager så ha det i fryseren) og spis det til lunsj eller samle opp til dere har nok til restemiddag til alle. Ha skivet brød i fryseren og ta opp bare det dere trenger hver dag. Ikke kjøp mer pålegg enn at alt spises opp. Vær flinke til å bruke opp grønnsaker før de blir slitne og råtne nederst i grønnsaksskuffen. Litt triste grønnsaker er fine i suppe eller i tomatsaus til f.eks. pizza, pastasaus eller lasagne. Sjekk datodisken i butikken hver gang dere er der. Det kan være mye å spare og det meste kan gå i fryseren. 

Anonymkode: 29de7...cb8

  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Generelt så opplever jeg at middager som er basert på tallerken modell (1 kjøttkilde, en proteinkilde (potet ris pasta) og en grønnsakskilde) ganske billig å lage. Jeg liker best slike middager selv men vet mange syntes det er litt kjedelig 😂

De fleste hverdager så består middagene mine av:

Kyllingfilet med ris og amerikansk blanding

Laks med agurksalat og kokt potet + rømme

Sei med kokt potet, smør og gulrot/råkost

Nakkekotelett med kokt potet og brokkoli

Kyllingboller med potetbåter og tzatziki

Evt andre billige middager: lapskaus med nakkekotelett, fried rice med kyllingkjøttdeig, seigrateng, chili con carne med kyllingkjøttdeig

 

Anonymkode: 2a9d8...e5d

  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pannekaker. Mye protein i egg. 

Anonymkode: 81bdc...d17

  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vær obs på at du kommer sikkert til å få velmenende råd om å erstatte kjøtt med bønner/linser osv, men det er en dyrere proteinkilde faktisk, så det er et elendig råd. Det er billigere per gram matvare, men ikke billigere når man ser på næring.

Egg er billig, lag omelett i ildfast form i ovnen.

Se i disken for kort holdbarhet.

Hold øye med tilbud og hamstre litt hvis du kan.

Anonymkode: 6a8d2...ddc

  • Hjerte 1
  • Nyttig 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Vær obs på at du kommer sikkert til å få velmenende råd om å erstatte kjøtt med bønner/linser osv, men det er en dyrere proteinkilde faktisk, så det er et elendig råd. Det er billigere per gram matvare, men ikke billigere når man ser på næring.

Egg er billig, lag omelett i ildfast form i ovnen.

Se i disken for kort holdbarhet.

Hold øye med tilbud og hamstre litt hvis du kan.

Anonymkode: 6a8d2...ddc

Nei det er ikke et elendig råd. Folk har et overdrevent syn på hvor mye protein man trenger og protein fra bønder og linser er også proteiner.

Anonymkode: 2d18a...2e4

  • Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Generelt så opplever jeg at middager som er basert på tallerken modell (1 kjøttkilde, en proteinkilde (potet ris pasta) og en grønnsakskilde) ganske billig å lage. Jeg liker best slike middager selv men vet mange syntes det er litt kjedelig 😂

De fleste hverdager så består middagene mine av:

Kyllingfilet med ris og amerikansk blanding

Laks med agurksalat og kokt potet + rømme

Sei med kokt potet, smør og gulrot/råkost

Nakkekotelett med kokt potet og brokkoli

Kyllingboller med potetbåter og tzatziki

Evt andre billige middager: lapskaus med nakkekotelett, fried rice med kyllingkjøttdeig, seigrateng, chili con carne med kyllingkjøttdeig

 

Anonymkode: 2a9d8...e5d

Dette mener jeg er forholdsvis dyr mat. Laks og kyllingfilet... ikke billig. 

Billigste middag hos oss er grønnsakssuppe. Vi kjøper lapskausblanding, koster vel 20,- koker opp med vann og en buljongterning og evt restekjøtt. Serveres med flatbrød. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen. 

Selv om jeg er glad for alle som tar seg tid til å skrive, så er det fint om alle kan få komme med de tipsene de vil, uten å måtte tenke på kommentarer fra andre som "det er ikke billig" eller "det er ikke rett næring". 

Bare kom med alle billige middager dere har, så kan jeg og andre ta stilling til resten på egen hånd ☺️

Ts

Anonymkode: f9bc1...5be

  • Liker 8
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skrevet (endret)

Linseragu

Gulrotsuppe med røde linser

Jeg tror det må være det billigste jeg lager. Jeg har krydderet fra før av og til raguen bruker vi selvsagt ris. 

Linser kjøpt i tokilosposer på internasjonal butikk. 

Av og til kjøper jeg med meg nystekte nan til ti kr stk.

Endret av Hareena
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Supper, som allerede nevnt. På grønnsaker som er i sesong. lager gjerne også opp for fryser når Rema kjører kampanjer på frukt og grønt. Sammet med hjemmebakst. 

Indiske veganske gryter. Man må jo ha litt krydder, men det får man rimelig på eksotiske butikker. 

Å bruke pizzaovnen. Pizza er faktisk overraskende rimelig mat. Om man baker bunnen selv, koker tomatsaus selv, og så kan man gjerne toppe med ting man uansett har litt rester av her og der. Samt gulost kjøpt på tilbud. 

Mitt beste sparetips er å bli tilbudsjeger og kjøpe bulk. Det er mange produkter jeg aldri betaler fastpris for. I dag skal vi ha wok med mørbrad. Måtte jeg dratt innom butikken for å kjøpe mørbrad ville det blitt en dyr middag. Men jeg kunne i stedet hente opp 300 gram fra fryseren, etter at jeg kjøpte inn et stort stykke og delte opp i mindre porsjoner til 150 kr/kg. 

Anonymkode: f1685...e5e

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

Generelt så opplever jeg at middager som er basert på tallerken modell (1 kjøttkilde, en proteinkilde (potet ris pasta) og en grønnsakskilde) ganske billig å lage. Jeg liker best slike middager selv men vet mange syntes det er litt kjedelig 😂

De fleste hverdager så består middagene mine av:

Kyllingfilet med ris og amerikansk blanding

Laks med agurksalat og kokt potet + rømme

Sei med kokt potet, smør og gulrot/råkost

Nakkekotelett med kokt potet og brokkoli

Kyllingboller med potetbåter og tzatziki

Evt andre billige middager: lapskaus med nakkekotelett, fried rice med kyllingkjøttdeig, seigrateng, chili con carne med kyllingkjøttdeig

 

Anonymkode: 2a9d8...e5d

Potet og pasta er karbohydrater og ikke proteiner.

Anonymkode: 615ba...33e

  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan lage mye god wok 

Anonymkode: 615ba...33e

  • Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stor pike skrev (53 minutter siden):

Billigste middag hos oss er grønnsakssuppe. Vi kjøper lapskausblanding, koster vel 20,- koker opp med vann og en buljongterning og evt restekjøtt. Serveres med flatbrød. 

Og så godt som det er! Beste rådet i tråden.

  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

13 minutter siden, AnonymBruker said:

Hei igjen. 

Selv om jeg er glad for alle som tar seg tid til å skrive, så er det fint om alle kan få komme med de tipsene de vil, uten å måtte tenke på kommentarer fra andre som "det er ikke billig" eller "det er ikke rett næring". 

Bare kom med alle billige middager dere har, så kan jeg og andre ta stilling til resten på egen hånd ☺️

Ts

Anonymkode: f9bc1...5be

Tortillapizza (du kan søke det opp)

tomatsuppe

potetsuppe 

potetpannekaker

omelett (bondeomelett til å bruke opp rester)

mac and cheese (fra bunnen av)

fisekgrateng (kjøper rimelig fisk i blokk

Pannekaker og ertersuppe fra bunnen

pastasalat

følg med på mattilbudappen

Anonymkode: 615ba...33e

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Støtter lapskaus nevnt over. Ellers: gryte med frossen seiblokk i biter, løk, gulrot og poteter i en eller to bokser hermetiske tomater. Krydre og legg til hvitløk hvis du vil og la småkoke i ca 15 min til alt er ferdig. Frosne erter og amerikansk blanding er billig og kan brukes til det meste. Og kast aldri noe mat. 

Anonymkode: 2c95a...5d9

  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Støtter lapskaus nevnt over. Ellers: gryte med frossen seiblokk i biter, løk, gulrot og poteter i en eller to bokser hermetiske tomater. Krydre og legg til hvitløk hvis du vil og la småkoke i ca 15 min til alt er ferdig. Frosne erter og amerikansk blanding er billig og kan brukes til det meste. Og kast aldri noe mat. 

Anonymkode: 2c95a...5d9

Spennende. Lager du den i ovn eller kasserolle?

Ts

Anonymkode: f9bc1...5be

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Min erfaring med suppe til middag, er at hele familien er unormalt sultne til kvelds. Så er det egentlig noe å spare på da 🤔?

Anonymkode: 474bb...8a5

  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Min erfaring med suppe til middag, er at hele familien er unormalt sultne til kvelds. Så er det egentlig noe å spare på da 🤔?

Anonymkode: 474bb...8a5

Du må lage fra bunnen, ganske tykk. Og så rører jeg ofte inn litt matfløte. Eller topper med (hjemmelagde) krutonger, eller et kokt egg, eller litt pasta. Eller vi har bakt grovbrød ved siden. 

Anonymkode: f1685...e5e

  • Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Andre tips herfra;

- Lager fiskepinner på sei. Bruker pankomel fra eksotisk butikk. 

- Lapskaus ser jeg nå er nevnt. I sesong er både salt kjøtt og rotgrønnsaker veldig billig, så lager da opp for et år. Samme med lammefrikasse. 

- i stedet for taco lager jeg ofte tacograteng i ovnen. Det blir mye mer mettende. 

- Falafler i pita. Begge deler kan man lage selv av rimelige ingredienser.

- bao buns med ulikt fyll. Man blir raskt mett, krever lite av de dyre ingredinsene. Ofte tar jeg av restekjøtt og legger i fryser til dette. 

- toad in the hole med ertepuré. 

 

Anonymkode: f1685...e5e

  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Min erfaring med suppe til middag, er at hele familien er unormalt sultne til kvelds. Så er det egentlig noe å spare på da 🤔?

Anonymkode: 474bb...8a5

Kan også nevne noen supper vi pleier å ha som er ekstra mettende;

- minestronesuppe

- mulligatawny suppe

- zuppa toscana - kyllingsuppe med pasta og fløte

- kjøttsuppe

- tortilla eller tacosuppe

- albodignas suppe (mexicansk kjøttbollesuppe)

- soppsupper

- tortellini suppe

-kylling-nudel suppe

- laksesuppe

- cream of turkey

- Brennsnut (mer som en gryte)

 

Ja, en del av disse har kjøtt. Men det kreves mye mindre mengde enn om man har kjøtt rett på tallerkenen. Og ofte tar jeg av restekjøtt til dette. For eksempel er kalkun veldig billig når det er priskrig, og det er kjøtt til mange supper (og gryter, og paier). Man kan også bruke ganske rimelige kutt av kjøtt om man varmebehandler lenge, og det gir også bedre kraft. 

Anonymkode: f1685...e5e

  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...