Gå til innhold

Sapsborg: Er det fint å bo i!


Vimary

Anbefalte innlegg

Jeg og familien min vurderer flytte til Sapsborg/Fredikstad. Kan dere forteler positiver og negativer om Sapsporg? Hva med den pølser lukta? Trenger hjelper fra dere, takk:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Sarpsborg er en av landets aller fattigste kommuner. Dette gir seg utslag i skoletilbud, eldreomsorg, husbanklån, veinett som forvitrer, skyhøye kommunale avgifter osv.

Sarpsborg er i i tillegg en kommune som tar i mot svært mange flyktninger som flytter fra mottak andre steder i landet. På noen barneskoler kan du gå gå flere dager uten å høre et eneste ord norsk.

Om du har tenkt å kjøpe bolig der, så ikke regn med noen verdistigning. Til det forfaller byen altfor raskt.

Ville seriøst vurdert et annet sted. F.eks Nordre Follo.

 

Anonymkode: 0e369...390

  • Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Sarpsborg er en av landets aller fattigste kommuner. Dette gir seg utslag i skoletilbud, eldreomsorg, husbanklån, veinett som forvitrer, skyhøye kommunale avgifter osv.

Sarpsborg er i i tillegg en kommune som tar i mot svært mange flyktninger som flytter fra mottak andre steder i landet. På noen barneskoler kan du gå gå flere dager uten å høre et eneste ord norsk.

Om du har tenkt å kjøpe bolig der, så ikke regn med noen verdistigning. Til det forfaller byen altfor raskt.

Ville seriøst vurdert et annet sted. F.eks Nordre Follo.

 

Anonymkode: 0e369...390

Flyktningene flytter fra mottakskommunen til Sarpsborg når de har vært bosatt i fem år eller noe slikt. Da står de fritt til å flytte hvor de vil, og kommunen de bor i får ikke lenger tilskudd. Så Sarpsborg får ikke noe tilskudd, men de nye innbyggerne er ikke nødvendigvis i jobb (og noen vil aldri komme i jobb). Det har vært flere saker om dette i nyhetene. Store barneflokker, utfordringer knyttet til skole og barnevern etc (gjelder selvsagt ikke alle), sosialstønad. Dette gjelder ikke bare Sarpsborg, men mange flytter hit. Bedre vær enn de små kommunene i Nord-Norge de har vært nødt til å bo i, billigere enn Oslo, store miljø fra landet de opprinnelig kommer fra. 

Anonymkode: 04352...317

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle jeg kjenner fra Sarpsborg flyttet ut sekundet de fikk sjansen.

Anonymkode: c5838...51b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis dere vurderer Sarpsborg eller Fredrikstad, ville jeg ha valgt Fredrikstad. 

Anonymkode: f672e...38d

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg flyttet fra Sarpsborg som 19-åring for nesten 20 år siden og har aldri sett meg tilbake. Ting kan ha endret seg mye siden den gang, men mine aller største ankepunkter:

- Utbredt mobbing på skolene mens ledelsen så en annen vei. 

- Aldri mulig å bli akseptert som fullverdig innbygger av de lokale. Vi var innflyttere og jeg snakket dermed *litt* annerledes. Det var nok til å bli ekskludert av alt og alle. Også voksne syntes det var viktig å prente inn i meg at jeg var annerledes og ikke hørte til da jeg var liten.

- Lavt ambisjonsnivå i befolkningen. Hvis man ønsker å studere på universitetet blir man sett ned på. Da er man *de snobbene som ser ned på alle oss andre* og blir behandlet deretter. På ungdomsskolen fikk vi køare advarsler fra rådgiver mot å søke allmennfaglig retning på vgs fordi vedkommende mente det var bortkastet tid å ikke ta fagbrev siden "med påbygning kan man få studiekompetanse likevel". Han reagerte ikke nevneverdig på listen jeg viste ham med utdannelser han dermed ekskludert.

- Elendige skoler: Jeg satt stort sett i 13 år og så inn i veggen og håpet det skulle ta slutt. I enkelte fag på vgs kom vi ikke igjennom 1. klassebøkene engang, selv om det var fag man tok i både 1. og 2. klasse. Jeg måtte lære meg pensum på egenhånd på ettermiddagene. Holdt på å slutte på vgs flere ganger fordi motivasjonen min var helt knekt etter hard medfart i skolegangen samt null progresjon i pensum gjennom alle år. Klarte likevel å bite tennene sammen, men lå laaangt bak de som kom fra andre steder på universitetet. 

Anonymkode: 10574...034

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

6 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg flyttet fra Sarpsborg som 19-åring for nesten 20 år siden og har aldri sett meg tilbake. Ting kan ha endret seg mye siden den gang, men mine aller største ankepunkter:

- Utbredt mobbing på skolene mens ledelsen så en annen vei. 

- Aldri mulig å bli akseptert som fullverdig innbygger av de lokale. Vi var innflyttere og jeg snakket dermed *litt* annerledes. Det var nok til å bli ekskludert av alt og alle. Også voksne syntes det var viktig å prente inn i meg at jeg var annerledes og ikke hørte til da jeg var liten.

- Lavt ambisjonsnivå i befolkningen. Hvis man ønsker å studere på universitetet blir man sett ned på. Da er man *de snobbene som ser ned på alle oss andre* og blir behandlet deretter. På ungdomsskolen fikk vi køare advarsler fra rådgiver mot å søke allmennfaglig retning på vgs fordi vedkommende mente det var bortkastet tid å ikke ta fagbrev siden "med påbygning kan man få studiekompetanse likevel". Han reagerte ikke nevneverdig på listen jeg viste ham med utdannelser han dermed ekskludert.

- Elendige skoler: Jeg satt stort sett i 13 år og så inn i veggen og håpet det skulle ta slutt. I enkelte fag på vgs kom vi ikke igjennom 1. klassebøkene engang, selv om det var fag man tok i både 1. og 2. klasse. Jeg måtte lære meg pensum på egenhånd på ettermiddagene. Holdt på å slutte på vgs flere ganger fordi motivasjonen min var helt knekt etter hard medfart i skolegangen samt null progresjon i pensum gjennom alle år. Klarte likevel å bite tennene sammen, men lå laaangt bak de som kom fra andre steder på universitetet. 

Anonymkode: 10574...034

P.s jeg vet ikke hva du mener med pølselukt? I Sarp lukter det av og til vanilje fordi Borregaard utvinner vanilin fra tømmer.

Anonymkode: 10574...034

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde ikke flyttet til Særp med barn. Dårlige skoler, både miljø og standard/vedlikehold. Ellers er det mye bra med Særp også, men det er liksom en dårlig versjon av Fredrikstad.

Anonymkode: d43c8...977

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Jeg flyttet fra Sarpsborg som 19-åring for nesten 20 år siden og har aldri sett meg tilbake. Ting kan ha endret seg mye siden den gang, men mine aller største ankepunkter:

- Utbredt mobbing på skolene mens ledelsen så en annen vei. 

- Aldri mulig å bli akseptert som fullverdig innbygger av de lokale. Vi var innflyttere og jeg snakket dermed *litt* annerledes. Det var nok til å bli ekskludert av alt og alle. Også voksne syntes det var viktig å prente inn i meg at jeg var annerledes og ikke hørte til da jeg var liten.

- Lavt ambisjonsnivå i befolkningen. Hvis man ønsker å studere på universitetet blir man sett ned på. Da er man *de snobbene som ser ned på alle oss andre* og blir behandlet deretter. På ungdomsskolen fikk vi køare advarsler fra rådgiver mot å søke allmennfaglig retning på vgs fordi vedkommende mente det var bortkastet tid å ikke ta fagbrev siden "med påbygning kan man få studiekompetanse likevel". Han reagerte ikke nevneverdig på listen jeg viste ham med utdannelser han dermed ekskludert.

- Elendige skoler: Jeg satt stort sett i 13 år og så inn i veggen og håpet det skulle ta slutt. I enkelte fag på vgs kom vi ikke igjennom 1. klassebøkene engang, selv om det var fag man tok i både 1. og 2. klasse. Jeg måtte lære meg pensum på egenhånd på ettermiddagene. Holdt på å slutte på vgs flere ganger fordi motivasjonen min var helt knekt etter hard medfart i skolegangen samt null progresjon i pensum gjennom alle år. Klarte likevel å bite tennene sammen, men lå laaangt bak de som kom fra andre steder på universitetet. 

Anonymkode: 10574...034

Jeg flyttet fra Sarpsborg på samme tid som deg, og kjenner meg ikke helt igjen i dette. Jeg er enig i at en del kanskje ikke har et veldig høyt ambisjonsnivå, men nesten hele min klasse på vgs flyttet ut og tok høyere utdannelse. Det var ikke snakk om å bli sett på som snobbete fordi man gjorde det. De fleste fra ungdomsskolen valgte også studiespesialisering videre på vgs, det var et mindretall som gikk/ble rådet til yrkesfaglig retning. Litt nysgjerrig på hvilke skoler du har erfaring med?

Anonymkode: 8b851...3d2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Jeg flyttet fra Sarpsborg som 19-åring for nesten 20 år siden og har aldri sett meg tilbake. Ting kan ha endret seg mye siden den gang, men mine aller største ankepunkter:

- Utbredt mobbing på skolene mens ledelsen så en annen vei. 

- Aldri mulig å bli akseptert som fullverdig innbygger av de lokale. Vi var innflyttere og jeg snakket dermed *litt* annerledes. Det var nok til å bli ekskludert av alt og alle. Også voksne syntes det var viktig å prente inn i meg at jeg var annerledes og ikke hørte til da jeg var liten.

- Lavt ambisjonsnivå i befolkningen. Hvis man ønsker å studere på universitetet blir man sett ned på. Da er man *de snobbene som ser ned på alle oss andre* og blir behandlet deretter. På ungdomsskolen fikk vi køare advarsler fra rådgiver mot å søke allmennfaglig retning på vgs fordi vedkommende mente det var bortkastet tid å ikke ta fagbrev siden "med påbygning kan man få studiekompetanse likevel". Han reagerte ikke nevneverdig på listen jeg viste ham med utdannelser han dermed ekskludert.

- Elendige skoler: Jeg satt stort sett i 13 år og så inn i veggen og håpet det skulle ta slutt. I enkelte fag på vgs kom vi ikke igjennom 1. klassebøkene engang, selv om det var fag man tok i både 1. og 2. klasse. Jeg måtte lære meg pensum på egenhånd på ettermiddagene. Holdt på å slutte på vgs flere ganger fordi motivasjonen min var helt knekt etter hard medfart i skolegangen samt null progresjon i pensum gjennom alle år. Klarte likevel å bite tennene sammen, men lå laaangt bak de som kom fra andre steder på universitetet. 

Anonymkode: 10574...034

Høres ut som det var  bra at vi flyttet derifa når jvar 1,5år gammel da

Anonymkode: 5fb46...a73

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Velg Fredrikstad i stedet- mye finere by, med kysten like ved og masse flotte naturområder. Sarpsborg er bare et grått hull midt i ingenting 😅

Anonymkode: 02da8...87d

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vimary skrev (På 2.5.2024 den 9.02):

Jeg og familien min vurderer flytte til Sapsborg/Fredikstad. Kan dere forteler positiver og negativer om Sapsporg? Hva med den pølser lukta? Trenger hjelper fra dere, takk:)

Ville aldri flyttet dit om det så var gratis. Ugjestmildt, fordomsfullt, fattig og bakstreversk..

Anonymkode: 4a296...bc0

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

Jeg flyttet fra Sarpsborg på samme tid som deg, og kjenner meg ikke helt igjen i dette. Jeg er enig i at en del kanskje ikke har et veldig høyt ambisjonsnivå, men nesten hele min klasse på vgs flyttet ut og tok høyere utdannelse. Det var ikke snakk om å bli sett på som snobbete fordi man gjorde det. De fleste fra ungdomsskolen valgte også studiespesialisering videre på vgs, det var et mindretall som gikk/ble rådet til yrkesfaglig retning. Litt nysgjerrig på hvilke skoler du har erfaring med?

Anonymkode: 8b851...3d2

Da gikk vi nok på ulike skoler ja, men godt å høre det var bedre skoler! Jeg gikk på Kurøand barneskole og Kruseløkka ungdomskole.

Anonymkode: 10574...034

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Just now, AnonymBruker said:

Da gikk vi nok på ulike skoler ja, men godt å høre det var bedre skoler! Jeg gikk på Kurøand barneskole og Kruseløkka ungdomskole.

Anonymkode: 10574...034

Og St. Olav vgs😊

Anonymkode: 10574...034

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er tilflytter til Sarpsborg for noen år siden. Flyttet fra Moss. Jeg må si at jeg har blitt veldig godt tatt i mot. Syntes det er var så mye hyggelige folk og hjelp å få. 
 

skolene kunne de brukt litt mer penger på i forhold til leker osv. men at det er noe verre der enn andre skoler i Østfold eller sikkert i landet, tror jeg ikke noe på. Har venner med barn på skoler rundt om i Østfold kommunene. 
 

Men at det er en del fattigdom i Sarpsborg er jo kjent. 

Anonymkode: 965ba...c7c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er spådd at Sarpsborg kommer til å ha en befolkning bestående av 60% innvandrere innen 2050.

Anonymkode: c5838...51b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Lande og Kurland er fine områder i Sarpsborg :) 

Jeg er innflytter i Fredrikstad, men er ganske ofte i Sarpsborg. Jeg synes Sarpsborg er veldig rolig og slækk, men på en positiv måte. Det skjer ikke så veldig mye i Sarpsborg, men det er fint å dra på dagstur dit for eksempel. 

Generelt sett synes jeg folk i Fredrikstad er litt mer pratsomme og hyggelige enn i Sarpsborg, men det er jo en ganske stor generalisering. Det handler mest om hvilke folk man er sammen med. 

Sarpsborg har problemer med både fattigdom og narkotika, men det sistnevnte kan man lett unngå selv. Det ligger sprøytespisser i Kulåsparken, men så lenge man følger med så går det bra. 

 

Jeg liker Sarpsborg bedre enn Moss og Halden. Fredrikstad er aller best av de fire kommunene. Moss og Halden har ikke en koselig befolkning, for å si det veldig enkelt. 

Anonymkode: ee7d7...a97

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg flytter ikke tilbake til Sarpsborg. Jeg ville heller valgt Fredrikstad. 

Anonymkode: e54aa...4b2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aldri vært en by å skryte av, og nå er den jo i direkte forfall. Omtrent det siste stedet i Norge jeg ville flyttet til, og det sier litt...

Anonymkode: 273a8...d4e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rare greier...
I trådtittelen skriver du at det er fint å bo i "sapsborg", men i selve innlegget spør du om fordeler og ulemper ved byen.

Om du syns det er fint å bo der, har det virkelig noe å si hva andre folk mener?

Anonymkode: 5def2...4d5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...