Gå til innhold

Veien tilbake


Fhuzzy

Anbefalte innlegg

Da var visst tiden inne for å opprette en ny type dagbok. Forrige gang var det graviditet, nå er det fysisk form :trene: Jeg skal ikke nødvendigvis ned i vekt, men jeg skal finne tilbake løpeformen min.

Kort fortalt har jeg blitt spurt om å stille til halvmaraton som representant for jobben i august - og jeg sa ja 😂😅😳 Jeg var en ivrig løper i mange år, men det dabbet litt av mot slutten av studietiden og jeg har egentlig ikke løpt ordentlig på mange år. Jeg løp halvmaraton flere ganger og persen min fra den tiden var 1 time og 37 minutter. Har ingen planer eller tanker om at jeg skal komme meg dit til august i år, men jeg håper å komme meg under 2 timer.

Jeg har en ganske aktiv hverdag ellers, går tur med hunden hver dag, tilbringer mye tid ute med datteren vår, svømmehallen to ganger i uka, sykler til jobb og trener litt yoga og pilates. Før var jeg mer aktiv med styrketrening, men med barn ble det lettere å få til trening når jeg kunne gjøre det hjemme med videoer på YouTube 😅

Men nå skal jeg altså finne løpeformen… Er ikke helt sikker på hva slags program jeg skal legge opp til enda, må kanskje prøve meg litt frem, i alle fall lese meg litt opp. Jeg skal jo etter all fornuftig målestokk starte på scratch med tanke på løping 😅 Det kommer stort sett til å bli kveldsløping etter at mini har lagt seg. Aller helst skulle jeg løpt om morgenen, men det er jeg som leverer og mannen drar tidlig på jobb for å kunne hente, så jeg kan jo ikke bare løpe en tur mens hun sover hjemme alene😂 Det er absolutt oppnåelig å få til 3 gode økter i uka, og hvis motivasjon og lyst er på topp kan jeg øke til 4, men stort mer blir vanskelig med tanke på logistikk rundt familietid og mannens trening og fritid.

Tenkte jeg skulle prøve meg på en «langkjøring» førstkommende søndag på 10 km bare for å se hvor jeg står. Håpet er en langkjøring i uka og at jeg skal klare å øke med 2 km annenhver uke. De andre øktene vet jeg ikke helt hvordan jeg skal legge opp enda.

Var på min første «løpetur» nå i kveld og det var mildt sagt en prøvelse. Vi har en super skogsløype rett utenfor huset på 4,9 km så jeg tok fatt på den. Løypa er mildt sagt en up&down med stort sett bare oppover og nedoverbakker med korte flate strekk i mellom. I tillegg avsluttes runden med en helt sinnsykt lang og bratt oppoverbakke. Måtte gå opp to av de verste bakkene, ellers holdt jeg meg greit og var rundt på 28 minutter 🥳😅🥵 da var jeg også rimelig ferdig…. 🥵

Håpet er at det skal bli lettere for meg å tracke fremgangen med en dagbok og at det igjen skal hjelpe meg med å holde motet oppe. Kanskje finner jeg tilbake løpegleden underveis og fortsetter etter august også? 🤞🏻🤞🏻

Kudos til deg som gadd å lese hele greia! Og om noen sitter på gode råd med tanke på å finne løpeformen blir jeg veldig glad om du vil dele av din kunnskap! 🥳

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tok fatt på skogsløypa igjen fredag kveld, hadde så sjukt lite lyst og var egentlig bare trøtt og ville legge meg. Jeg overbeviste meg selv om at jeg bare måtte komme meg ut litt, måtte ikke løpe, men kunne bare gå en runde hvis det kjentes riktig. Hadde ikke gått mange meterne før jeg begynte å løpe, og det gikk overraskende greit ☺️ var rundt løypa på ett minutt kortere tid enn sist, men mye skyldtes nok at jeg hadde en litt annen strategi for bakkene enn sist. I stedet for å gå opp tok jeg heller 30 sekunder med rask gåing rett før bakken og da hadde jeg krefter til å løpe hele dritten. Føltes godt etterpå, men fy fader så tungt det er løpe når man er i dårlig form! 😂

Skulle egentlig teste meg med en 10km i dag, men det tror jeg må vente til neste uke. Jeg ble kidnappet hjemme i går og drukket ut etter alle kunstens regler, så formen er ikke så mye å skryte av 😂 Blir kanskje en tur med rask gange, men skal ikke håpe på mer enn det 😂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fhuzzy :klemmer: koselig å se deg her inne! 

Så tøff du er som har meldt deg på halvmaraton. Men høres ut som du kan klare det fint med den erfaringen som du har ☺️ Men klart, det koster sikkert litt å komme "inn i gamet" igjen med å finne formen. Jeg er i alle fall her for å heie :duskedame:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så gøy å lese innlegget ditt! Høres skikkelig kjekt ut. Å løpe i skogen er jo bare helt nydelig, savner det selv! Kanskje en dag når knærne samarbeider mer :-). Gleder meg til neste oppdatering.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...