Gjest Catwoman Skrevet 9. februar 2006 #1 Skrevet 9. februar 2006 (endret) Noen som vet om det ligger noen slike bilder ute på nett? Lurer nemlig på om pusen min kanskje har litt vondt i munnen, om hun kan ha mye tannstein. Har prøvd å kikke inn i munnen hennes - synes det ser ganske normalt ut der. Men nå er jeg ingen ekspert på hvordan det skal se ut der. Så hvis jeg får se et bilde av tennene/munnen til en katt som har frisk munn og kanskje en som ikke har det så blir det litt lettere å vite. Endret 15. februar 2006 av Catwoman
Gjest Gjest Skrevet 9. februar 2006 #2 Skrevet 9. februar 2006 http://images.google.no/images?client=fire...8k+etter+bilder
Gjest Catwoman Skrevet 9. februar 2006 #3 Skrevet 9. februar 2006 Takker. Tenkte ikke på at jeg kunne søke på engenlsk på bildesøk , men jeg er ikke helt sikker på om jeg ble så veldig mye klokere.
Gjest Gjest Skrevet 9. februar 2006 #4 Skrevet 9. februar 2006 Frisk munn med tenner. http://www.thepetcenter.com/sur/dentnormal1.jpg
Gjest Gjest Skrevet 9. februar 2006 #5 Skrevet 9. februar 2006 Tannstein er som et brunt belegg på tennene. Blir det riktig ille kan tenner løsne.
Sniglå Skrevet 9. februar 2006 #6 Skrevet 9. februar 2006 Hvor gamle er kattene? Tror ikke det er så vanlig med tannstein med mindre katten er litt opp i årene:)
Gjest Catwoman Skrevet 9. februar 2006 #7 Skrevet 9. februar 2006 Hun er litt over ni år, så hun er jo litt oppi årene. Fikk fjernet tannstein på henne for ca to år siden. Hun har pirket så fælt i tørrmaten sin den siste uken, derfor jeg har begynt å lure på om hun har vondt for å tygge, våt mat glir ned. Nå har jeg kjøpt et nytt type fôr for å se om hun spiser det. Hun har spist av det da, men ikke så mye synes jeg.
Gjest Gjest Skrevet 9. februar 2006 #8 Skrevet 9. februar 2006 Hvis katten har vondt i munnen kan det skyldes sår eller betennelser også, noe som ikke synes på akkurat tennene. Hvis hun er rød/hoven noen steder i tannkjøttet, feks. Hunden jeg hadde fikk tannrotbetennelse - det så vi ikke i det hele tatt, men merket at han hadde vondt "i ansiktet"; peip om vi klappet han på haka o.l. Håper det ikke er noe galt med pusen. Selv om jeg gjerne hadde unnet pusen MIN litt vondt akkurat nå - han klorte av meg halve fingeren ved et uhell i sted :-(
Gjest Catwoman Skrevet 9. februar 2006 #9 Skrevet 9. februar 2006 Kikket på tannkjøttet og - synes det så friskt og fint ut. Men jeg er som sagt ingen ekspert på dette. Skal følge litt med på henne og hvor mye hun spiser og sånn. På alle andre måter virker hun som hun pleier.
jordbær Skrevet 10. februar 2006 #10 Skrevet 10. februar 2006 Tannstein er veldig vanlig hos katter. Vises som et belegg på tenner.. gult/grønt. Lett å se på jeksler. Ofte blir tannkjøttet betent (rødt). Ta deg en tur til dyrlegen og få renset tennene. Det tjener dere begge på i lengden uansett. (Tannleger anbefaler faktisk dette 1-2 ganger i året)
Gjest Catwoman Skrevet 10. februar 2006 #11 Skrevet 10. februar 2006 Du har vel rett i det Jordbær. Tar meg en tur til dyrlegen med henne jeg. Så på henne når hun prøvde seg på tørrmaten sin nå - hun har maten lenge i munnen før jeg hører nå få knaselyder. (kan ikke huske det har vært sånn før, da har hun knasket i vei) Brukte lang tid på noen få biter, så virket det som hun gav opp. Det kan jo tyde veldig på at hun har problemer med å tygge. Det skal sies at hun normalt sett er en katt som er svært glad i mat, enn noe kresen, men hun har ikke pleid å være småspist - har måtte dosere på tørrmaten hennes i perioder så hun ikke skal spise for mye.
Gjest Catwoman Skrevet 10. februar 2006 #12 Skrevet 10. februar 2006 Etter min søkning rundt omkring fant jeg ut at hvis det er en rød rand langs tannfestet kan det være tannkjøttbetennelse. Det er litt rødere nederst ved tennene hennes enn lenger opp i tannkjøttet. Jeg er bekymret for pusen jeg Og dyreklinikken jeg bruker er stengt i helga, det er også de andre dyreklinikkene i området her. De har vel en vaktordning, men vet ikke hvor jeg skal ringe da, dessuten er det jo ingen hastesak så jeg får vel uansett ikke time med henne før til mandag.
Hu i Svingen Skrevet 10. februar 2006 #13 Skrevet 10. februar 2006 Bløt maten hennes i helgen du, så drar du til dyrlegen på mandag. Det ordner seg sikkert fint.
jordbær Skrevet 10. februar 2006 #14 Skrevet 10. februar 2006 Skal litt til for at katter sulter. men tannkjøttbetennelse skal du ta på alvor. Hvis den går for lenge, kan faktisk tennene løsne.(Altså, det vil ikke si vente til over helgen).
jordbær Skrevet 10. februar 2006 #15 Skrevet 10. februar 2006 (endret) Ps..Hvis du føler at det er nødvendig; Mange vetrinærklinikker har dropin-timer i helga. Bor du i oslo, vet jeg at klinikken venninna mi jobber på, tar vanlig timespris. (Vindern dyreklinikk).. Skedsmo dyreklinikk har også dropin... Men om dem tar mer for helg, vet jeg ikke. Endret 10. februar 2006 av jordbær
Gjest Catwoman Skrevet 11. februar 2006 #16 Skrevet 11. februar 2006 Jeg bor i Skien. Her har alle dyreklinikkene stengt i helga, de har en vakttelefon ordning, men kan tenke meg de bare tar seg av krisesituasjoner. Jeg venter til mandag, da har de kveldsåpent heldigvis, så da får jeg mulighet til å reise dit etter jobb. Ukurante åpningstider fra 9-14, med kveldsåpent kun mandag og torsdag Hun ligger på fanget mitt og maler og koser seg som hun pleier, så jeg tror, og håper ikke hun plages annet enn når hun spiser. Ga henne litt tunfisk i gele prøvde å knuse det (ikke så lett å knuse tunfisk) og blande med litt vann - det har hun spist opp. Så jeg får vel bare ut å kjøpe mer tunfisk. Hun blir litt bortskjemt nå da. hehe. Tunfisk og annen bløt boksemat er bare til kos en gang i blant vanligvis, og tørrmat til hverdags.
jordbær Skrevet 12. februar 2006 #17 Skrevet 12. februar 2006 Hehe. Fint å høre at alt går bra etter forholdene!
Gjest Catwoman Skrevet 14. februar 2006 #19 Skrevet 14. februar 2006 (endret) Dyrlegene fant to sår ganske lang bak i munnen hennes. Som nok er årsaken til at hun har problemer med å spise. Hun hadde litt tannstein, men det var bare bittelitt, som hun fjernet. Men de sårene kan være tegn på en virusinfeksjon, og det kan i verste fall være dødelig for katter sa hun. Så hun har tatt noen blodprøver, jeg får svar på de i morgen eller torsdag. Hadde virkelig ikke trodd det kunne være noe så drastisk, så jeg får bare håpe på det beste. Det kan jo selvfølgelig være noe helt ufarlig og da, men jeg er litt bekymret nå. Skal komme med opdatering når jeg får svar på blodprøvene. Endret 14. februar 2006 av Catwoman
jordbær Skrevet 15. februar 2006 #20 Skrevet 15. februar 2006 Oida! Krysser fingrene! Trenger jo ikke være virus. Iallefall er det bra at du kom deg til dyrlegen, da! Så får du oppfølging og behandling. God bedring til den lille pelsdotten!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå