AnonymBruker Skrevet 1. mai 2024 #1 Skrevet 1. mai 2024 Hei! De siste par årene merker jeg at jeg har gått fra null til hundre når det gjelder tvangstanker. Jeg vet ikke hvor det kommer fra, og synes de blir verre og verre. Den vanligste jeg er plaget med gjelder bilkjøring, selv om jeg aldri har vært i, eller forårsaket, ulykke. På veien må jeg konstant sjekke at jeg ikke ligger for langt inn eller ut, og ved fotgjengerfelt må jeg oftest se i bakspeilet at jeg ikke kjørte på noen uten å merke det. En gang gikk det to barn på fortauet og når jeg hadde kjørt forbi var jeg overbevist over at jeg hadde truffet den ene. Jeg tør ikke å parkere for nært andre biler, og har seriøst sittet i bilen i flere timer og ventet fordi jeg står mellom to biler som jeg er overbevist over at jeg treffer om jeg prøver å kjøre. Jeg sjekker også flere ganger rundt bilen når jeg har vært et sted for å se at jeg ikke har truffet noen andre uten å merke det. En annen ting jeg har slike tvangstanker om er brann eller dyrene mine. Jeg har f.eks. låst meg inn på jobb utenom arbeidstid fordi jeg ikke klarer å slippe tanken på at det kommer til å begynne å brenne hvis jeg ikke drar og sjekker. Jeg kan også bli overbevist over at dyrene mine har fått i seg noe farlig uten noen mulighet for at de skulle det. Det har blitt ubehagelig for meg å være borte hjemmefra fordi jeg ser for meg at huset brenner eller at nå ligger dyret mitt alene og dør. Jeg ser jo at det her handler om kontroll, og vet at det kommer til å bli verre hvis jeg ikke gjør noe med det. Spørsmålet mitt er, hva gjør jeg? Er det noen med erfaring som kan dele teknikker o.l.? Jeg har lyst til å ta det opp med fastlege men har en sperre fordi jeg er livredd for å ikke bli tatt seriøst.. at fastlegen skal tro jeg bare overdriver liksom. Anonymkode: 5815e...d73 1
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2024 #3 Skrevet 1. mai 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hei! De siste par årene merker jeg at jeg har gått fra null til hundre når det gjelder tvangstanker. Jeg vet ikke hvor det kommer fra, og synes de blir verre og verre. Den vanligste jeg er plaget med gjelder bilkjøring, selv om jeg aldri har vært i, eller forårsaket, ulykke. På veien må jeg konstant sjekke at jeg ikke ligger for langt inn eller ut, og ved fotgjengerfelt må jeg oftest se i bakspeilet at jeg ikke kjørte på noen uten å merke det. En gang gikk det to barn på fortauet og når jeg hadde kjørt forbi var jeg overbevist over at jeg hadde truffet den ene. Jeg tør ikke å parkere for nært andre biler, og har seriøst sittet i bilen i flere timer og ventet fordi jeg står mellom to biler som jeg er overbevist over at jeg treffer om jeg prøver å kjøre. Jeg sjekker også flere ganger rundt bilen når jeg har vært et sted for å se at jeg ikke har truffet noen andre uten å merke det. En annen ting jeg har slike tvangstanker om er brann eller dyrene mine. Jeg har f.eks. låst meg inn på jobb utenom arbeidstid fordi jeg ikke klarer å slippe tanken på at det kommer til å begynne å brenne hvis jeg ikke drar og sjekker. Jeg kan også bli overbevist over at dyrene mine har fått i seg noe farlig uten noen mulighet for at de skulle det. Det har blitt ubehagelig for meg å være borte hjemmefra fordi jeg ser for meg at huset brenner eller at nå ligger dyret mitt alene og dør. Jeg ser jo at det her handler om kontroll, og vet at det kommer til å bli verre hvis jeg ikke gjør noe med det. Spørsmålet mitt er, hva gjør jeg? Er det noen med erfaring som kan dele teknikker o.l.? Jeg har lyst til å ta det opp med fastlege men har en sperre fordi jeg er livredd for å ikke bli tatt seriøst.. at fastlegen skal tro jeg bare overdriver liksom. Anonymkode: 5815e...d73 Jeg fikk tvangstanker av medisiner/tilskudd jeg gikk på, når jeg sluttet på de så ble det brått borte. Kanskje verdt å sjekke ut litt om du går på noen medisiner. Anonymkode: a90df...195
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2024 #4 Skrevet 1. mai 2024 Du bør få behandling i OCD team. Ville tatt kontakt med lege for henvisning så snart som mulig. Snakker av erfaring. Anonymkode: dbd3d...d4e
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2024 #5 Skrevet 1. mai 2024 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Du bør få behandling i OCD team. Ville tatt kontakt med lege for henvisning så snart som mulig. Snakker av erfaring. Anonymkode: dbd3d...d4e Min erfaring er at behandlingen ikke hjalp. Man vet aldri. Anonymkode: bd48d...f48
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2024 #6 Skrevet 1. mai 2024 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Du bør få behandling i OCD team. Ville tatt kontakt med lege for henvisning så snart som mulig. Snakker av erfaring. Anonymkode: dbd3d...d4e Jeg er helt enig med deg, men det er kjempevanskelig å faktisk få innpass der. Det var enklere tidligere. Anonymkode: cd365...811
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2024 #7 Skrevet 1. mai 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Min erfaring er at behandlingen ikke hjalp. Man vet aldri. Anonymkode: bd48d...f48 4 dagers intensivkurs? Anonymkode: cd365...811
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2024 #8 Skrevet 1. mai 2024 AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Min erfaring er at behandlingen ikke hjalp. Man vet aldri. Anonymkode: bd48d...f48 Kommer vel an på type tvang og hvor langt behandlingsforløpet er. Men for all del, det er ingen garanti for å bli frisk. Men vil tro de de fleste ser en bedring, ellers hadde det vært nedlagt for lenge siden. Anonymkode: dbd3d...d4e
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2024 #9 Skrevet 1. mai 2024 AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Jeg er helt enig med deg, men det er kjempevanskelig å faktisk få innpass der. Det var enklere tidligere. Anonymkode: cd365...811 Det kommer nok an på hvor inngripende tvangen er i livet. Går det på helsa løs så er det enkelt å komme inn. Anonymkode: dbd3d...d4e
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2024 #10 Skrevet 1. mai 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Det kommer nok an på hvor inngripende tvangen er i livet. Går det på helsa løs så er det enkelt å komme inn. Anonymkode: dbd3d...d4e Her er det ikke enkelt. Anonymkode: cd365...811
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2024 #11 Skrevet 1. mai 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Her er det ikke enkelt. Anonymkode: cd365...811 Hvor i landet? I Stavanger kom jeg inn i løpet av ca 14 dager. Anonymkode: dbd3d...d4e
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2024 #12 Skrevet 1. mai 2024 Blodprøve, sjekk om vitaminene dine er ok. Sjekk blodverdiene på internett, ikke stol på legen eller referanseverdier. Sjekk det selv. Anonymkode: a545c...3bc
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2024 #13 Skrevet 1. mai 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Blodprøve, sjekk om vitaminene dine er ok. Sjekk blodverdiene på internett, ikke stol på legen eller referanseverdier. Sjekk det selv. Anonymkode: a545c...3bc Vitaminer har fint lite med tvangstanker å gjøre. Anonymkode: dbd3d...d4e 3
Shaloow Skrevet 1. mai 2024 #14 Skrevet 1. mai 2024 Hadde OCD fra jeg var 10-11 til jeg var rundt 20 (er 25 nå). Er kvitt det meste nå, men den sitter nok i meg for livet i en viss grad. Søstra mi har også OCD, samt pappa. Så vi har nok arvet det av han. Det eneste som hjalp meg var å trigge det. Sakte men sikkert over flere år. La meg selv være litt skitten før jeg vasker meg, endre på noen av de rutinene jeg allerede hadde regelmessig. Bytt de oftere ut liksom. Og lære å stole på meg selv. Det er jo det som er greia med OCD, man sliter med å stole på sin egen hjerne/seg selv. Senest igår måtte jeg sjekke over hva stekeplatene var på flere ganger. Altså 0,0,0,0,0,0, og at ovnen er av). Hjelper iblandt å si ting høyt til seg selv. Min OCD var alltid verst på kvelden/natten. Jeg har også vært redd for at jeg har kjørt på noen, men du vet selv at det har du ikke. Si det høyt til deg selv. Aller helst oppsøk hjelp med terapi, men jeg ble kvitt de verste symptomene og ritualene selv. Men det gikk gradvis over mange år. Er sikker på at det sikkert finnes en del videoer som kan hjelpe på nett. Det er håp, jeg ble så og si kvitt min, så jeg vet det er håp.
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2024 #15 Skrevet 1. mai 2024 Har vært mye plaget av tvangstanker, og det var lite hjelp å få fra DPS og medisiner. Det som derimot virkelig hjalp, og med langvarig effekt, var psykedelika. Nesten som å resette hjernen og begynne på nytt. Anonymkode: 3ed2c...9d5
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2024 #16 Skrevet 1. mai 2024 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Vitaminer har fint lite med tvangstanker å gjøre. Anonymkode: dbd3d...d4e B12 mangel kan tulle med psyken din Anonymkode: a90df...195
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2024 #17 Skrevet 1. mai 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): B12 mangel kan tulle med psyken din Anonymkode: a90df...195 Ikke i den grad du påstår. Anonymkode: dbd3d...d4e
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2024 #18 Skrevet 1. mai 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Ikke i den grad du påstår. Anonymkode: dbd3d...d4e Ikke jeg som opprinnelig påstår men svarte deg sist, men du kan bli rimelig på tur av B12 mangel. Stoffskifteproblematikk også. Derfor man noen ganger tar blodprøver før behandling i psykiatrien. For å utelukke fysiske årsaker. Anonymkode: a90df...195
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2024 #19 Skrevet 1. mai 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Ikke jeg som opprinnelig påstår men svarte deg sist, men du kan bli rimelig på tur av B12 mangel. Stoffskifteproblematikk også. Derfor man noen ganger tar blodprøver før behandling i psykiatrien. For å utelukke fysiske årsaker. Anonymkode: a90df...195 Men da er det vel gjerne flere mangelsymptomer også? Anonymkode: cd365...811
GulleGull Skrevet 1. mai 2024 #20 Skrevet 1. mai 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Men da er det vel gjerne flere mangelsymptomer også? Anonymkode: cd365...811 Helt sikkert, så spørs det om man er de selv bevisst da, mangeltilstander kommer gjerne snikende og ikke alltid man klarer sette ting i sammenheng eller at man setter det på andre ting. Kan være diffust lenge. Jobbet i psykiatrien og sett pasienter med mistanke om psykoselidelse og etter blodprøver osv viser seg at er fysisk sykdom bla stoffskifte.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå