Gå til innhold

Bil på gjeste/fellesparkering


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg bare lurer på, vet noen om det finnes noe "regler" for gjesteparkering/fellesparkering?

I gata der vi bor er det 3 plasser der det er fellesparkering eller gjesteparkering (vet ikke om det er noe forskjell på det). Og disse er ofte fulle. Vi selv bruker disse da vi bare leier og såvidt har plass til en bil utenfor døra. Men vi flytter den alltid og bruker bilene selvfølgelig, daglig. Men jeg forstår ikke de som har et eget stort gårdsrom, men for det om, lar bilen stå på fellesparkeringen og tar opp plassene uten bilen blir brukt. Men det værste er en bil som har stått der i mange måneder uten eier bruker eller flytter den. Det er ikke bare vi som irriterer oss over det, for andre ha prøvd å skrevet lapp og tatt kontakt, men han bryr seg ikke. Og det er også en annen bil som har stått nå i flere uker uten den blir brukt. Og det er veldig kjipt når noen skal ha besøk da, og det ikke er plass.

Altså finnes det ikke noe å gjøre med det når det ikke nytter å gå til eierne av de 2 bilene?🤔 prøvde å søke på nette, men fant ingenting.

Anonymkode: f244d...4c9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvem eier plassene?

Hvis det er privat, sameie, borettslag eller lignende, så må man sjekke med eier om det er noen bestemmelser.

Ellers gjelder kommunale regler.

Anonymkode: 1fcde...6ff

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Hvem eier plassene?

Hvis det er privat, sameie, borettslag eller lignende, så må man sjekke med eier om det er noen bestemmelser.

Ellers gjelder kommunale regler.

Anonymkode: 1fcde...6ff

Nei er ikke sameie eller noe, er kommunen/kommunalt.

Anonymkode: f244d...4c9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (50 minutter siden):

Nei er ikke sameie eller noe, er kommunen/kommunalt.

Anonymkode: f244d...4c9

Sjekk med Vegvesen.no om bilene er avregistrert, da kan de ikke stå mer enn 14 dager på offentlig grunn. Gi i såfall beskjed til kommunen! 

Anonymkode: b8582...341

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Sjekk med Vegvesen.no om bilene er avregistrert, da kan de ikke stå mer enn 14 dager på offentlig grunn. Gi i såfall beskjed til kommunen! 

Anonymkode: b8582...341

Skal sjekke opp i det ja! Hadde vært greit om den var avregistrert, for da kan den ihvertfall bli flyttet.

Anonymkode: f244d...4c9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Nei er ikke sameie eller noe, er kommunen/kommunalt.

Anonymkode: f244d...4c9

Da er det jo kommunen som må sette opp skilt ang hvor lenge en bil kan stå der og evt sørge for borttauing. Gi kommunen beskjed om problemet, så får en bare håpe de tar tak i det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Nei er ikke sameie eller noe, er kommunen/kommunalt.

Anonymkode: f244d...4c9

Da er det kommunal parkering, ikke gjesteparkering eller fellesparkering... 

De fleste kommuner har ulike parkeringsreguleringer i ulike områder, så du må sjekke hva som gjelder i akkurat ditt område. 
 

Anonymkode: 1fcde...6ff

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Da er det kommunal parkering, ikke gjesteparkering eller fellesparkering... 

De fleste kommuner har ulike parkeringsreguleringer i ulike områder, så du må sjekke hva som gjelder i akkurat ditt område. 
 

Anonymkode: 1fcde...6ff

Er det mulig å sjekke noen plass, eller nå jeg ta kontakt med kommunen og spør?

Anonymkode: f244d...4c9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mt3 skrev (4 minutter siden):

Da er det jo kommunen som må sette opp skilt ang hvor lenge en bil kan stå der og evt sørge for borttauing. Gi kommunen beskjed om problemet, så får en bare håpe de tar tak i det.

Ja for det står ikke noe skilt om hvor lenge en kan stå. Står bare skilt med at det er parkering på oppmerkede plasser. Men da får jeg prøve å høre med kommunen, satse på de gjør noe med det. Er jo ikke bare for min egen del eller til egne gjester jeg tenker på, men tenker også på de andre i gata. Er jo greit og kunne ha parkering.

Anonymkode: f244d...4c9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Sjekk med Vegvesen.no om bilene er avregistrert, da kan de ikke stå mer enn 14 dager på offentlig grunn. Gi i såfall beskjed til kommunen! 

Anonymkode: b8582...341

Vi bor i har soneparkering og det har stått en stor avregistrert bil her men parkeringsselskapet bryr seg ikke. I vinter mistet vi to passer pga den sto i veien for brøytebilen og alle i gata har klagd.

Anonymkode: 3fc2a...d6b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har tilsvarende problem, dog på privat område. Vi har gitt opp faktisk, de som parkerer der fast har null forståelse for at parkeringsplasser som tilhører 10 husstander ikke bør brukes som faste plasser for en husstand. Jeg har egen parkeringsplass og det skal sies at når det er ledig på fellesplassen en gang i skuddåret så parkerer jeg på fellesplassen bare for å demonstrere

Anonymkode: 5d63c...ed5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Vi har tilsvarende problem, dog på privat område. Vi har gitt opp faktisk, de som parkerer der fast har null forståelse for at parkeringsplasser som tilhører 10 husstander ikke bør brukes som faste plasser for en husstand. Jeg har egen parkeringsplass og det skal sies at når det er ledig på fellesplassen en gang i skuddåret så parkerer jeg på fellesplassen bare for å demonstrere

Anonymkode: 5d63c...ed5

Ja det forstår jeg! Det er så irriterende. Jeg forstår hvorfor noen folk ikke skjønner at noen plasser kan de ikke parkere hvis det er privat osv. Her i gata er det også en lekeplass, der parkerer folk også, og flere biler der barna skal liksom leke. Helt unødvendig spør du meg

Anonymkode: f244d...4c9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom bilen er lovlig registrert, med skilter, og innafor mtp EU-kontroll, er det lite dere kan gjøre med saken når parkeringssituasjonen er slik du beskriver (offentlig parkering, uten nærmere restriksjoner). Da er eieren i sin fulle rett til å la den stå der, enten naboene liker det eller ei.

Det har vært litt fram og tilbake når det gjelder regelverket, noe du kan lese om i disse linkene:

https://www.parkeringsrett.no/fra-1-juli-kan-ogsa-biler-med-kjennemerker-bli-tauet-inn-etter-14-dagersregelen/

https://www.parkeringsrett.no/star-bilen-med-skiltene-pa-er-det-bare-a-la-den-sta/

 

Men dersom bilen IKKE har godkjent EU er det i praksis en avskiltingsbegjæring på den by default. Da gjelder også 14-dagersregelen – hvis asvarlige etater gidder å ta seg bryet.

 Dersom bilen har farlige skader, som f.eks. at den har vært utsatt for hærverk i form av knust siderute KAN det være nok til at bilen blir fjernet. Dette fordi det kan oppstå farlige situasjoner mtp nysgjerrige barn som kan klatre inn og skade seg...

 

Status på registrering og EU-kontroll kan du finne på vegvesen.no

Anonymkode: 2b4b0...a1b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Nei er ikke sameie eller noe, er kommunen/kommunalt.

Anonymkode: f244d...4c9

Jeg kontaktet kommunens parkeringsselskap da jeg undret meg på om det virkelig var lov at store lastebiler sto parkert fast på en smal vei ved en butikk. De svarte at så lenge de ikke blokkerte for noe, sto langt nok fra fotgjengerfelt og veikryss og det ikke sto noe forbundsskilt var det ikke noe de kunne gjøre med saken. (Det var altså lov)

Anonymkode: d0f97...22a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Dersom bilen er lovlig registrert, med skilter, og innafor mtp EU-kontroll, er det lite dere kan gjøre med saken når parkeringssituasjonen er slik du beskriver (offentlig parkering, uten nærmere restriksjoner). Da er eieren i sin fulle rett til å la den stå der, enten naboene liker det eller ei.

Det har vært litt fram og tilbake når det gjelder regelverket, noe du kan lese om i disse linkene:

https://www.parkeringsrett.no/fra-1-juli-kan-ogsa-biler-med-kjennemerker-bli-tauet-inn-etter-14-dagersregelen/

https://www.parkeringsrett.no/star-bilen-med-skiltene-pa-er-det-bare-a-la-den-sta/

 

Men dersom bilen IKKE har godkjent EU er det i praksis en avskiltingsbegjæring på den by default. Da gjelder også 14-dagersregelen – hvis asvarlige etater gidder å ta seg bryet.

 Dersom bilen har farlige skader, som f.eks. at den har vært utsatt for hærverk i form av knust siderute KAN det være nok til at bilen blir fjernet. Dette fordi det kan oppstå farlige situasjoner mtp nysgjerrige barn som kan klatre inn og skade seg...

 

Status på registrering og EU-kontroll kan du finne på vegvesen.no

Anonymkode: 2b4b0...a1b

Ja det er veldig merkelig det der. Men var ute å kjørte, kommer hjem og kjører inn i gata. Da så vi plutselig at den store bilen, som har stått på fellesparkeringen i mange måneder.. plutselig var flyttet!! Jeg sa til samboer, vi må nesten stoppe hos han å gratulere han😂 og han hadde klart å ta den hjem i gårdsrommet sitt. Helt utrolig. Så nå er det bare å se hvor lenge til den andre bilen skal stå der.

Anonymkode: f244d...4c9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...