Gå til innhold

Medisin mot PTSD og vektoppgang


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er helt fortvilet, trenger virkelig råd og legene sier bare forskjellige hele tiden.

 

Hatt PTSD siden 2015, og tatt kvetapine/ Seroquel i periodene jeg sliter. Og går alltid så sykt opp i vekt og tar lang tid å avvenne, selv om bare tar 25 - 50 mg på kvelden..

Var uten medisin i 1 år og symptomene kom tilbake, dette er mareritter.. eneste som hjelper på søvn men ikke mareritt er der enda. Men slipper angsten. Heller Seroquel enn alkohol.

 

Men nå begynte jeg igjen for 2 måneder siden pga samlivsbrudd og triggers. Og har fader meg gått opp 11 kg på 2 måneder, spesielt rundt magen .. er det bivirkninger egentlig? Legen sier med så lav dose skal det ikke skje .. 

Anonymkode: 89c4a...e23

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Spiser du mer pga. økt matlyst?

Anonymkode: c3a93...d62

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gikk opp av Cipralex, men med seroquel har jeg ikke merket noe. Har også behov pågrunn av søvnvansker. Men hvordan er energien din om dagen? 

Anonymkode: d10ee...b5a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker said:

Gikk opp av Cipralex, men med seroquel har jeg ikke merket noe. Har også behov pågrunn av søvnvansker. Men hvordan er energien din om dagen? 

Anonymkode: d10ee...b5a

Ganske bra energi om dagen, får ihvertfall sove så verre når jeg ikke tar og våkner opp 10 ganger  med angst 

Anonymkode: 89c4a...e23

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker said:

Spiser du mer pga. økt matlyst?

Anonymkode: c3a93...d62

Godt mulig. Våkner med ulvehunger, og føler meg rastløs / diabetes symptomer ... Men har ikke diabetes..

Anonymkode: 89c4a...e23

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

How much weight do people gain while taking Seroquel? It's possible to gain a significant amount of weight while taking Seroquel. In clinical trials, people gained an average of about 4 lbs after taking Seroquel for 26 weeks (about 6 months). But up to 23% of people gained at least 7% of their starting body weight.

Anonymkode: 89c4a...e23

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det begynner å bli sterkt advart mot å bruke den medisinen der sånn som du gjør, TS. Legen din burde vite bedre.

Anonymkode: 1dfa9...0ea

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja vet at seroquel øker matlysten og en kan øke vekten dessverre :( Bruker selv seroquel for å sove men jeg spiser ikke mer etter jeg har tatt den. Så jeg passer på matinntaket, men syns ikke jeg er mer sulten nei. 

Anonymkode: 19bd3...4e2

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, AnonymBruker said:

Det begynner å bli sterkt advart mot å bruke den medisinen der sånn som du gjør, TS. Legen din burde vite bedre.

Anonymkode: 1dfa9...0ea

Hva mener du??? 😳😳

Anonymkode: 89c4a...e23

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leste dette nå., sliter ekstremt med munntørrhet og.

Bruk av kvetiapin medfører betydelig bivirkningsrisiko også ved lave doser. Blant annet er vektøkning og metabolske forstyrrelser, inkludert økning i triglyserider, rapportert ved lave doser kvetiapin (15–17). Sedasjon på dagtid («hangover») er hyppig rapportert (7–9), (15–17). Blant andre observerte bivirkninger av lavdose kvetiapin er urolige bein, akatisi, munntørrhet og redusert oppmerksomhet (9, 15)(5, 9).

Anonymkode: 89c4a...e23

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Hva mener du??? 😳😳

Anonymkode: 89c4a...e23

https://relis.no/artikler/28041/

Selv ble jeg suicidal av 50mg daglig... Skumleste jeg har vært med på. Men jeg har det med å få de fleste bivirkninger.

Anonymkode: 1dfa9...0ea

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ble feit og sprø av Seroquel. Kan du ikke heller få skikkelig traumebehandling. De må slutte å gi Seroquel mot ALT MULIG. Seriøst!!

Anonymkode: f6a9b...31a

  • Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan du lære deg andre måter å takle marerittene på? Jeg prøvde Seroquel i 6 måneder, måtte slutte pga bivirkninger. Jeg har k-ptsd og jeg lærte meg å takle marerittene ved å lære meg å ta kontroll. Jeg greier nå å endre marerittene mens jeg drømmer, så jeg beskytter meg selv fra å gjenoppleve det som skjer i marerittene. Litt vanskelig å forklare, du kan lese mer om det her. https://p3.no/henrik-ble-torturert-i-mareritt-som-barn-jeg-matte-stalsette-meg-hver-kveld/
 

jeg lærte meg det selv, men kanskje en psykolog kan hjelpe deg om det virker vanskelig?

Anonymkode: 34ee8...f17

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

6 minutter siden, AnonymBruker said:

Kan du lære deg andre måter å takle marerittene på? Jeg prøvde Seroquel i 6 måneder, måtte slutte pga bivirkninger. Jeg har k-ptsd og jeg lærte meg å takle marerittene ved å lære meg å ta kontroll. Jeg greier nå å endre marerittene mens jeg drømmer, så jeg beskytter meg selv fra å gjenoppleve det som skjer i marerittene. Litt vanskelig å forklare, du kan lese mer om det her. https://p3.no/henrik-ble-torturert-i-mareritt-som-barn-jeg-matte-stalsette-meg-hver-kveld/
 

jeg lærte meg det selv, men kanskje en psykolog kan hjelpe deg om det virker vanskelig?

Anonymkode: 34ee8...f17

Jeg ble henvist til dps men fikk avslag .

 

Sover dårlig.  Mye mareritter. Kaster opp hver morgen. Isolerer meg.

 

 

Får ikke psykolog .

Medisiner hjelper 

Anonymkode: 89c4a...e23

  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har brukt 25 mg hver kveld i 5 år, null vektøkning og bra søvn. 

Anonymkode: c8e15...c22

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker said:

Har brukt 25 mg hver kveld i 5 år, null vektøkning og bra søvn. 

Anonymkode: c8e15...c22

Det er kun 25%  av de som bruker Seroquel som opplever de uheldige bivirkningene.

Da er du heldig 

Anonymkode: 89c4a...e23

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg ble henvist til dps men fikk avslag .

 

Sover dårlig.  Mye mareritter. Kaster opp hver morgen. Isolerer meg.

 

 

Får ikke psykolog .

Medisiner hjelper 

Anonymkode: 89c4a...e23

Jeg tenkte psykolog for å konkret lære deg bevisst drømming. Det trenger du 1-3 timer til. Det kan du ta privat. Jeg lærte meg det selv, det kan du og prøve om du ikke kan ha et par timer hos psykolog. Jeg har k-ptsd så vet hvor lammende det kan være å ha mareritt. 

Anonymkode: 34ee8...f17

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gikk opp sinnsykt mye på quetapine, men det er fordi jeg fikk ulvehunger, og ikke klarte å stå i mot sulten. 

Anonymkode: 66518...e52

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg får ekstremt ulvehunger av den selv i små doser. Har brukt den selv i perioder, men jeg ender opp med å raide skapene i halvsvime på kvelden/natten fordi jeg blir så sulten av den. Det er noe dritt når det kun er det legen vil skrive ut for søvnvansker.

Anonymkode: 12b87...d50

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har gått opp 40 kg av seruquel på 10 år med mellom 100 og 700 mg i døgnet. Er på vei ned igjen nå. Må desverre ta antipsykotikum og zyprexa gir enda mer lyst på mat😢

Anonymkode: 9cb25...918

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...