Gå til innhold

Overgrodde blomsterbed. Hjelp?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vi har tre små overgrodde blomsterbed med mye ugress. I to av de er det jordbærplanter i. Vil gjerne ordne bedet uten å ødelegge jordbærplantene.Hvordan gå frem?

Anonymkode: 9e5e9...eab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

.

Anonymkode: 9e5e9...eab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fjerne ugresset

Anonymkode: 02935...a98

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Redde stiklingene (babyplantene)

Anonymkode: 0d62a...74d

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trengs det ny jord etter fjerning av ugress?Jeg er helt grønn på dette området

Anonymkode: 9e5e9...eab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det er lite jord kan du jo fylle på, gjerne med ku kompost. 
Det er mye jobb å få bort ugresset, du må luke bort alt. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Start i et hjørne. Grav opp alt og møysommelig plukk bort alle (!) ugressrøtter fra det du vil ta vare på. Grav gjennom jorden og fjern alle røtter.
Plant den rensede planten i den rengjorte jorden så fort som mulig. Til å begynne med kan du plante tett og heller flytte etterpå. Det viktige er at røttene til de omplantede plantene ikke tørker ut. Vann godt og jevnlig. Gjerne bland i godt med kukompost.

For jordbær holder det å ta vare på de små utløper-plantene med små røtter. De kommer fort til å ta igjen. 

Anbefaler lukegaffel til jobben og eventuelt grep hvis det er stort område. 

Anonymkode: 7ca28...489

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er gode generelle råd gitt til nå. Det er noen forbehold, hvor mye ugress og typen ugress. Kanter til bedene og bunn om de er står i et ugressbefengt område. Det finnes ugress og situasjoner som krever større tiltak og også områder som kan løses enklere.

Vurder hagekonsulent/gartner/landskapsarkitekt som proffesjonell støttespiller eller meld deg inn i hagelag og spør om noen derfra kan komme og ta en titt. Hagesentre får mange slike hendvendelser, men har generelt liten kapasitet til å følge det opp.

Anonymkode: e6f0c...b0e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for gode svar

Anonymkode: 9e5e9...eab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fjern ugress og bruk jorddekke, f. Eks gressklipper der det er bar jord så kveles ugresset. 

Anonymkode: 0ecf4...cc9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

HildaSofie skrev (På 2.5.2024 den 16.47):

Hvis det er lite jord kan du jo fylle på, gjerne med ku kompost. 
Det er mye jobb å få bort ugresset, du må luke bort alt. 

Vil ikke kukomposten lukte?

Anonymkode: 9e5e9...eab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Vil ikke kukomposten lukte?

Anonymkode: 9e5e9...eab

Ikke mye 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forrige fredag rensa jeg to bedd. Jeg gravde bare ut alt, tok forsiktig ut de plantene og løkene jeg ville ha. Kasta alle andre røtter og renset det siste av jorda. La på ny jord og planta tilbake det jeg ville beholde. Vanna ganske mye og nå ser det ut som det gikk bra, ingenting har dødd. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Vil ikke kukomposten lukte?

Anonymkode: 9e5e9...eab

Lite og bare en kort stund.
Men så vi ikke snakker forbi hverandre ;) , vi mener du kan kjøpe den typen kukompost man kjøper i sekker på hagesentrene. Den er ferdig kompostert og dermed lite lukt og ikke ekkelt. Hell ut sekkene i blomsterbedet og bland med jorden som er der fra før. 

Man kan få kompost direkte fra en bonde, men den skal ligge og kompostere minst et år før den kan brukes i hagen. Ellers er den så sterk den svir røttene på plantene. For den mer erfarne hageeier anbefaler jeg hestemøkk blandet i kaldkompost, men for ditt bruk TS er ferdige sekker fra hagesenter presis det du trenger :)

Anonymkode: 7ca28...489

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Lite og bare en kort stund.
Men så vi ikke snakker forbi hverandre ;) , vi mener du kan kjøpe den typen kukompost man kjøper i sekker på hagesentrene. Den er ferdig kompostert og dermed lite lukt og ikke ekkelt. Hell ut sekkene i blomsterbedet og bland med jorden som er der fra før. 

Man kan få kompost direkte fra en bonde, men den skal ligge og kompostere minst et år før den kan brukes i hagen. Ellers er den så sterk den svir røttene på plantene. For den mer erfarne hageeier anbefaler jeg hestemøkk blandet i kaldkompost, men for ditt bruk TS er ferdige sekker fra hagesenter presis det du trenger :)

Anonymkode: 7ca28...489

Ja,jeg kjøpte slik kukompost fra plantasjen. Skal jeg spa opp litt av jorden som ligger der fra før og fjerne ugress osv,så tilsette den nye komposten?

Anonymkode: 9e5e9...eab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...