Gå til innhold

For lang avstand mellom vask og platetopp?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vi skal bytte kjøkken på hytta. Er rettvegg. Lurer på om det er digg eller slitsomt med 2m mellom vask og platetopp? Eller bør vi gå for løsningen hvor vask og platetopp er nærmere hverandre, 60cm mellom, og 180cm arbeidsplass på siden? Ps, er platetopp med nedfelt ventilator. Takk for tips. 

Screenshot_20240501_153737.jpg

Screenshot_20240501_153813.jpg

Anonymkode: 69f44...02c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Er det noen spesiell grunn til at dere skal ha så mye benkeplate? :klo: 

Jeg ville valgt mer høyskap og så vask og platetopp under de to vinduene. Altså platetopp under ett vindu, vask under det andre. Ting ser rart ut når dere ikke har sentrert. Utover det - høyskap der kaffetrakter, mikro, blender, kjøkkenmaskin, brødrister og annet av estetisk lite tiltalende gjenstander alt er godt og permanent skjult. 

Men det er meg. Jeg bruker bordet til det mine formødre brukte benken til. Og benken bare til å samle opp skrot som burde ha stått i skapet om jeg hadde nok plass og ting ikke var så tunge.

Anonymkode: c4108...618

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Likte best den første løsningen.

Deilig med mye benkplass og masse skuffer. Ser ingen grunn til å klemme inn flere høyskap.

Anonymkode: cb467...6cc

  • Liker 4
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lang avstand mellom vask og koketopp er ett herk. Jeg ville ikke hatt mer enn 60-80 cm.

Jeg ønsker en praktisk arbeidstrekant mellom koketopp, vask og kjøleskap. Og jeg ønsker en god og helhetlig arbeidsbenk som ikke blir avbrutt for mye.

Anonymkode: 0b56b...17a

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nr 1 er for langt mellom, det blir slitsomt ja! Du vil ha vask og platetopp innen armlengde.

Og nr 2 blir litt skjev for meg, ville tenkt mer symmetri og kanskje plassert dem under hvert sitt vindu?

Da får du også mer arbeidsplass ved siden av kjøleskapet, det har du lyst til å ha for å ta inn og ut matvarer, smøre brødskiver etc. 

Anonymkode: d1e03...660

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Er det noen spesiell grunn til at dere skal ha så mye benkeplate? :klo: 

Jeg ville valgt mer høyskap og så vask og platetopp under de to vinduene. Altså platetopp under ett vindu, vask under det andre. Ting ser rart ut når dere ikke har sentrert. Utover det - høyskap der kaffetrakter, mikro, blender, kjøkkenmaskin, brødrister og annet av estetisk lite tiltalende gjenstander alt er godt og permanent skjult. 

Men det er meg. Jeg bruker bordet til det mine formødre brukte benken til. Og benken bare til å samle opp skrot som burde ha stått i skapet om jeg hadde nok plass og ting ikke var så tunge.

Anonymkode: c4108...618

Vi lager store middager på hytta, men har ikke mikro, blender, brødrister mm. Blir kun kaffetrakter og vannkoker stående på benken. Vi trenger mye benkeplass, men går trolig for nr 2. Ts 😊

Anonymkode: 69f44...02c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du bør ha mer plass ved kjøleskapet. Det der blir veldig upraktisk. 

Anonymkode: 84363...53c

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Du bør ha mer plass ved kjøleskapet. Det der blir veldig upraktisk. 

Anonymkode: 84363...53c

Kan ha platetopp og vask i senter foran hvert sitt vindu, som gir stor plass ved kjøleskap og komfyr. Men synes da at benkeplaten blir oppdelt. Liker å ha lang arbeidsflate. Ts. 

Anonymkode: 69f44...02c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Vi skal bytte kjøkken på hytta. Er rettvegg. Lurer på om det er digg eller slitsomt med 2m mellom vask og platetopp? Eller bør vi gå for løsningen hvor vask og platetopp er nærmere hverandre, 60cm mellom, og 180cm arbeidsplass på siden? Ps, er platetopp med nedfelt ventilator. Takk for tips. 

Screenshot_20240501_153737.jpg

Screenshot_20240501_153813.jpg

Anonymkode: 69f44...02c

Jeg hadde foretrukket 60cm på hver side av vask og platetopp. Å ha vasken så nær vegg/høyskap som det er nå hadde gått meg på nervene. Har hatt det, aldri igjen. Samme med platetoppen, jeg lager mye mat og synes det er veldig beleilig å kunne dra av gryter og panner til siden fra platetoppen. Ellers synes jeg bilde 1 er mye bedre enn bilde 2. 

Men hvor skal du sette fra deg maten du tar ut av kjøleskapet her? Skal du gå 2 meter forbi vasken for å legge fra deg grønnsaker, kjøtt, melk, pålegg osv? Ved siden av vasken er det kanskje litt oppvask du ikke har rukket å få unna, eller som står og tørker (vet ikke hvilken vei du foretrekker å vaske opp)...

Det samme gjelder det du tar ut av stekeovnen. På dette kjøkkenet må du gå forbi platetoppen for å sette fra deg stekebrettet...

Her hadde jeg tenkt helt nytt, for kjøkkenet slik det er tegnet her er svært upraktisk.

Endret av Blåttvann
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blåttvann skrev (32 minutter siden):

Jeg hadde foretrukket 60cm på hver side av vask og platetopp. Å ha vasken så nær vegg/høyskap som det er nå hadde gått meg på nervene. Har hatt det, aldri igjen. Samme med platetoppen, jeg lager mye mat og synes det er veldig beleilig å kunne dra av gryter og panner til siden fra platetoppen. Ellers synes jeg bilde 1 er mye bedre enn bilde 2. 

Men hvor skal du sette fra deg maten du tar ut av kjøleskapet her? Skal du gå 2 meter forbi vasken for å legge fra deg grønnsaker, kjøtt, melk, pålegg osv? Ved siden av vasken er det kanskje litt oppvask du ikke har rukket å få unna, eller som står og tørker (vet ikke hvilken vei du foretrekker å vaske opp)...

Det samme gjelder det du tar ut av stekeovnen. På dette kjøkkenet må du gå forbi platetoppen for å sette fra deg stekebrettet...

Her hadde jeg tenkt helt nytt, for kjøkkenet slik det er tegnet her er svært upraktisk.

Hvordan ville du tegnet det da? Har snakket med Kvik, Ikea og Epoq, og ingen kommer med andre løsninger. 

På bilde 1 er det 40 cm mellom kjøleskap og vask, 240cm mellom vask og platetopp, og 60 mellom platetopp og komfyr. 

På bilde 2 er det 60 cm mellom kjøleskap og vask, og 60 cm mellom platetopp og vask. Arbeidsbenk på 180 cm mellom platetopp og komfyr. 

 

Anonymkode: 69f44...02c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Er det noen spesiell grunn til at dere skal ha så mye benkeplate? :klo: 

Jeg ville valgt mer høyskap og så vask og platetopp under de to vinduene. Altså platetopp under ett vindu, vask under det andre. Ting ser rart ut når dere ikke har sentrert. Utover det - høyskap der kaffetrakter, mikro, blender, kjøkkenmaskin, brødrister og annet av estetisk lite tiltalende gjenstander alt er godt og permanent skjult. 

Men det er meg. Jeg bruker bordet til det mine formødre brukte benken til. Og benken bare til å samle opp skrot som burde ha stått i skapet om jeg hadde nok plass og ting ikke var så tunge.

Anonymkode: c4108...618

Kaffetrakter oppbevart i skap ville vært håpløst for meg i hvert fall. Ting som ikke brukes ofte, kan gjerne oppbevares bak en skapdør, men ikke ting i daglig bruk.

Anonymkode: 166a2...20a

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Hvordan ville du tegnet det da? Har snakket med Kvik, Ikea og Epoq, og ingen kommer med andre løsninger. 

På bilde 1 er det 40 cm mellom kjøleskap og vask, 240cm mellom vask og platetopp, og 60 mellom platetopp og komfyr. 

På bilde 2 er det 60 cm mellom kjøleskap og vask, og 60 cm mellom platetopp og vask. Arbeidsbenk på 180 cm mellom platetopp og komfyr. 

 

Anonymkode: 69f44...02c

Jeg bruker kjøleskapet oftere enn ovnen og pga arbeidstrekanten og hvordan jeg bruker kjøkkenet så hadde jeg valgt å plassere komfyrskapet helt til venstre, deretter kjøleskapet. Så en 60cm benk. Så vask. Så benk x2. Deretter platetopp. Og så er resten benk mot vinduet, plass til kaffetrakter osv.

Men folk er forskjellige og liker ulike ting. Men jeg får ikke tegnet det opp i et program og virkelig sett hvordan det hadde blitt seenes ut i forhold til vinduene. Det er plasseringen av vinduene som vel egentlig kan ødelegge enhver løsning. Jeg vet ikke om det jeg tenker jeg ville foretrukket faktisk hadde blitt bra, men synes ikke løsningen slik den er nå er så bra heller. Det ser veldig rart ut med så lange avstander etc.

Plasseres begge høyskap på én side så hadde man stått friere til å IKKE plassere ting i forhold til vinduene fordi det ikke funker og da fritas man på en måte det å måtte ta hensyn til dem også. Men igjen, det er bare det jeg ser for meg, jeg har ikke sett tegninger på de.

Men hvis du vil ha ting sentrert i forhold til hverandre så hadde jeg tatt tegning 1 men med større avstand fra høyskap til vask/platetopp. Da blir det ikke så lang avstand i midten heller. Men du vil måtte løpe mye frem og til ake okke som.

Du kan ikke lage et paralellkjøkken til venstre med spiseplass til høyre? 😅

Endret av Blåttvann
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blåttvann skrev (6 minutter siden):

Jeg bruker kjøleskapet oftere enn ovnen og pga arbeidstrekanten og hvordan jeg bruker kjøkkenet så hadde jeg valgt å plassere komfyrskapet helt til venstre, deretter kjøleskapet. Så en 60cm benk. Så vask. Så benk x2. Deretter platetopp. Og så er resten benk mot vinduet, plass til kaffetrakter osv.

Men folk er forskjellige og liker ulike ting. Men jeg får ikke tegnet det opp i et program og virkelig sett hvordan det hadde blitt seenes ut i forhold til vinduene. Det er plasseringen av vinduene som vel egentlig kan ødelegge enhver løsning. Jeg vet ikke om det jeg tenker jeg ville foretrukket faktisk hadde blitt bra, men synes ikke løsningen slik den er nå er så bra heller. Det ser veldig rart ut med så lange avstander etc.

Plasseres begge høyskap på én side så hadde man stått friere til å IKKE plassere ting i forhold til vinduene fordi det ikke funker og da fritas man på en måte det å måtte ta hensyn til dem også. Men igjen, det er bare det jeg ser for meg, jeg har ikke sett tegninger på de.

Men hvis du vil ha ting sentrert i forhold til hverandre så hadde jeg tatt tegning 1 men med større avstand fra høyskap til vask/platetopp. Da blir det ikke så lang avstand i midten heller. Men du vil måtte løpe mye frem og til ake okke som.

Du kan ikke lage et paralellkjøkken til venstre med spiseplass til høyre? 😅

Hehe nei har kun denne lange veggen. Skal prøve å lage et eksempel etterpå med to høyskap på venstre side, og platetopp og vask i nærheten av hverandre 👍

Anonymkode: 69f44...02c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ikke helt det du spør om, men har dere vurdert å ha stekeovnen plassert annerledes? Syns det virker upraktisk å ha den helt inntil veggen. Men det er kanskje noen som har den slik som kan si om det er noe man tenker på?

Jeg ville også sørget for god plass på begge sider av vaske og koketopp når du først har mulighet til det. Skitten vs ren oppvask på hver side av vasken, plass til det du tilbereder ved siden av koketoppen, pluss redskap du gjerne legger fra deg på et fat underveis. Har bodd med koketopp rett ved en vegg, og ble både lei av å ikke kunne dreie stekepannehåndtak i den retningen, og å måtte vaske en ekstra veggflate.

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nytt kjøkken fortjener 80cm koketopp... Og 80-skuffer. Eller kanskje tilogmed 100cm-skuffer

Endret av newman01
Lenke til kommentar
Del på andre sider

newman01 skrev (10 minutter siden):

Nytt kjøkken fortjener 80cm koketopp... Og 80-skuffer. Eller kanskje tilogmed 100cm-skuffer

Mener å ha lest at store skuffer kun tar 20 kg, og derfor er det bedre med 60 cm. Men er definitivt åpen for 80 cm koketopp. Ts. 

Anonymkode: 69f44...02c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Goldenretriever skrev (15 timer siden):

Ikke helt det du spør om, men har dere vurdert å ha stekeovnen plassert annerledes? Syns det virker upraktisk å ha den helt inntil veggen. Men det er kanskje noen som har den slik som kan si om det er noe man tenker på?

Jeg ville også sørget for god plass på begge sider av vaske og koketopp når du først har mulighet til det. Skitten vs ren oppvask på hver side av vasken, plass til det du tilbereder ved siden av koketoppen, pluss redskap du gjerne legger fra deg på et fat underveis. Har bodd med koketopp rett ved en vegg, og ble både lei av å ikke kunne dreie stekepannehåndtak i den retningen, og å måtte vaske en ekstra veggflate.

Jeg har lagt frem innspillene jeg har fått for Kvik, håper de kommer med em bedre løsning 🤞 Ts. 

Anonymkode: 69f44...02c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sliter veldig med symmetrien her, hadde ikke taklet å ha det på annet vis enn at vask og koketopp var under hvert sitt vindu.

Som en anne nevner her - gå for en større koketopp, i alle fall om dere lager mye mat og har flere kjeler i bruk samtidig.

 

Anonymkode: 4e102...8ce

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Avstand ser jeg ikke som stort problem. Man fyller grytene med vann i det man starter, heller ut når man er ferdig. Så er jo ikke slik at man må gå skytteltrafikk mellom.

Det jeg er mest fornøyd med på nytt kjøkken er hvor gjennomtenkt det var hvor oppvaskmaskin er i forhold til hvor jeg oppbevarer alt som er i nesten daglig bruk. Det å maks ta et skritt fra oppvaskmaskin til der tingen har sitt "hjem" sparer mye tid. 

Er også enig i de som sier større stekeovn. Og jeg ville nok også prioritert to komfyrer. Forstår i ettertid knapt hvordan jeg klarte å arrangere selskaper, jul, påskemiddag og mer, med bare en stekeovn. 

På et slikt kjøkken ville jeg nok også prioritert en flyttbar øy, som kan avlaste der man trenger det. Og er definitivt ikke enig med den som mente at dere ikke trenger så mye benkeplass. 

Anonymkode: 26185...ee8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

Mener å ha lest at store skuffer kun tar 20 kg, og derfor er det bedre med 60 cm. Men er definitivt åpen for 80 cm koketopp. Ts. 

Anonymkode: 69f44...02c

Siden du snakker med Kvik kunne du jo spurt dem fremfor å lese udokumenterte påstander på nett. En del av Kvik sine skuffer tar 40kg

Innvendig skuff 100 x 45cm (kvik.no)

Epoc-skuffer fra Elkjøp tåler også 40kg

Jeg synes det er penere med færre store skuffer, for da blir det ikke så mange moduler. 

Endret av newman01
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...