Gå til innhold

Ny hund i familien


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Innsender: Hvilken hund skal jeg velge? 

Kvinneguiden: Puddel eller whippet!

Hver gang....uten unntak.

Det finnes faktisk flere hunderaser folkens, skulle tro puddel- og whippetforeningen konstant følger med her 🤣

Anonymkode: 3c792...548

Så sant som det er sagt 😄

Når jeg skal ha meg ny hund etterhvert, så blir det i hvert fall ikke Whippet 😄 Liker ikke utseendet på dem og jeg skal jo like utseende på den hunden jeg deler livet mitt med 😄

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Whippet er ikke et alternativ for oss. Ser noen foreslår retriever, vi har vært inne på tanken, men ønsker som sagt at jentungen skal få være med fra start med denne hunden, sånn at hun også får et eierforhold til den. Da er det greit om den ikke er for stor eller for sterk. 

Vi får tenke litt til, greit å ikke forhaste seg med en valg en tar for de neste 12-15 årene. 

Anonymkode: 35083...fe5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du sett på Lancashire heeler?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan jo føye til lundehund og buhund - hvis man har toleranse for varsling. (Ellers spørs det vel hvor mye nytt krutt som kommer frem her!) 
Selv om lundehund er i kategorien selskap har den hente/samle/sporegenskaper fra sine jaktgener. 
Veldig barnevennlig og letthåndterlig størrelse. Og tåler litt variasjon i aktivitet.  

Anonymkode: 6b018...be8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 2.5.2024 den 9.48):

 


Jeg lurer på hvor mye du egentlig vet om Australsk Cobberdog. De har nå vært avlet i over 30 år og pelsen er ikke vanskelig å stelle. Du antyder at de har dårlig gemytt, det stemmer heller ikke. Dette er sosiale hunder som har veldig godt gemytt og er lett å trene.

Det noen oppdrettere av Doodler som selger valpene som Cobberdog og det er egentlig å lure valpekjøpere .        
Cobber er en australsk «slang» for kompis og hundene har gener fra Australia. 

 

Anonymkode: 48b36...ec4

30 år er ikke særlig lenge. Mitt inntrykk er at all den useriøse avlen man har sett på cobberdog i Norge har ødelagt mye for folks tillit til oppdretterne. Norsk cobberdog-klubb hjelper ikke på inntrykket, siden de fortsatt har Drøbak hundehotell/kennel Nor på listen over godkjente oppdrettere av rasen. Det forteller meg at selv ikke raseklubben har problemer med valpefabrikker, rovavl og annen useriøst avl som fører til syke hunder. Det er ikke spesielt tillitsvekkende. Tror ikke det er mye håp for seriøs avl av denne rasen før Drøbak hundehotell/kennel Nors "monopol" forsvinner.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...