AnonymBruker Skrevet 1. mai 2024 #1 Del Skrevet 1. mai 2024 Vi er på utsikt etter ny hund, men jeg klarer ikke helt å bestemme oss for rase. Tidligere har vi hatt: Schæfer Cairn Terrier Basenji Beagle Beagler står fremdeles høyt på ønskelista, men det er jo en krevende rase. Andre raser jeg vurderer er Cocker Spaniel, Jakt Spaniel, Copperdog, Vi ønsker en mellomstor hund, av praktiske årsaker. Vi skal ikke jakte, men drive en del med spor. Vi har en 11 åring og huset er stadig fylt med barn i samme alder. Vi er middels aktive, har skog og mark rett bak huset. Har krevede jobber og vil ha perioder, hvor det er svært hektisk, mens andre perioder igjen med mye fri. Det er positivt om det er en hund 11 åringen kan håndtere på sikt. Noen tips til oss, noen andre raser jeg bør se på? Anonymkode: 35083...fe5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2024 #2 Del Skrevet 1. mai 2024 Nå vet jeg ikke hvorfor du har cobberdog på lista, men hvis du ser i den retningen, ville jeg heller valgt en mellompuddel. Kan håndteres av store barn, i de aller fleste tilfeller har de rene pudlene enklere pels enn puddelblandinger, mentalitet er mer stabilt, og velger du rett oppdretter og rette linjer, får du en allsidig hund som er med på det meste og tilpasser seg familien. Anonymkode: aef84...214 6 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2024 #3 Del Skrevet 1. mai 2024 DanskSvensk gårdshund kan kanskje passe for dere? Størrelsen varierer, men de kan trives med variasjon i aktivitetsnivå. Alt fra turer på flere timer , til timer på sofan. De er vanligvis veldig sosiale, går overens med barn og er lettlærte. Kan bli gamle, så man bør tenke at man må kunne ha den i 15 år, selv om ikke alle blir så gamle. De vil gjerne være med flokken sin på det meste. Anonymkode: c7f5d...350 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
BobbySocks Skrevet 1. mai 2024 #4 Del Skrevet 1. mai 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): DanskSvensk gårdshund kan kanskje passe for dere? Størrelsen varierer, men de kan trives med variasjon i aktivitetsnivå. Alt fra turer på flere timer , til timer på sofan. De er vanligvis veldig sosiale, går overens med barn og er lettlærte. Kan bli gamle, så man bør tenke at man må kunne ha den i 15 år, selv om ikke alle blir så gamle. De vil gjerne være med flokken sin på det meste. Anonymkode: c7f5d...350 Og siden de vil være med flokken passer de dårlig om hele familien er travel i perioder og da ikke er nærværende. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sydvesta Orkana Skrevet 1. mai 2024 #5 Del Skrevet 1. mai 2024 BobbySocks skrev (2 minutter siden): Og siden de vil være med flokken passer de dårlig om hele familien er travel i perioder og da ikke er nærværende. Enig. Med travel eller hektisk tenkte jeg mere på at det var mindre tid til turgåing eller annen fysisk aktivitet. Vi har også hadd svært hektiske perioder, men vært så heldige at hunden enten har kunne vært med én av oss, eller vært på besøk hos ei som gjerne passet han for noen timer, eller flere dager. Men du har helt rett- de er ikke egna for å være alene mere enn en vanlig arbeidsgag. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2024 #6 Del Skrevet 1. mai 2024 Vi har cobberdog på 20 kg, og den er helt fin den. Pelsen er null stress, klipper 3-4 ganger i året. Mine alternativer hvis jeg skulle valgt igjen er mellomshnauzer, lagotto, barbet eller portugisisk vannhund. Pudler blir for spinkle etter min mening, liker hunder med litt trøkk i. Anonymkode: 3c792...548 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2024 #7 Del Skrevet 1. mai 2024 17 minutter siden, AnonymBruker said: DanskSvensk gårdshund kan kanskje passe for dere? Størrelsen varierer, men de kan trives med variasjon i aktivitetsnivå. Alt fra turer på flere timer , til timer på sofan. De er vanligvis veldig sosiale, går overens med barn og er lettlærte. Kan bli gamle, så man bør tenke at man må kunne ha den i 15 år, selv om ikke alle blir så gamle. De vil gjerne være med flokken sin på det meste. Anonymkode: c7f5d...350 Ville styrt unna DSG. Den har økt voldsomt i popularitet de siste årene og der har blitt avla på hva som helst for å møte etterspørselen så det er mye ruskete gemytt på de. Stor sjanse for at du får en nervøs hund med adferdsproblemer. Anonymkode: 1b394...989 1 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2024 #8 Del Skrevet 1. mai 2024 Sydvesta Orkana skrev (7 minutter siden): Enig. Med travel eller hektisk tenkte jeg mere på at det var mindre tid til turgåing eller annen fysisk aktivitet. Vi har også hadd svært hektiske perioder, men vært så heldige at hunden enten har kunne vært med én av oss, eller vært på besøk hos ei som gjerne passet han for noen timer, eller flere dager. Men du har helt rett- de er ikke egna for å være alene mere enn en vanlig arbeidsgag. Hunden vil aldri være alene mer enn en vanlig arbeidsdag. Men det vil være mindre tid til tur/aktivitet i noen perioder av året. Særlig rundt juletider og i Mai/juni. Jentungen har vanlig skoledager og vil jo være hjemme sammen med den. Derfor viktig at det er en hund hun kan håndtere på sikt. De første året vil vi ha litt ekstra hjelp i svigerfar. Anonymkode: 35083...fe5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sydvesta Orkana Skrevet 1. mai 2024 #9 Del Skrevet 1. mai 2024 AnonymBruker skrev (24 minutter siden): Hunden vil aldri være alene mer enn en vanlig arbeidsdag. Men det vil være mindre tid til tur/aktivitet i noen perioder av året. Særlig rundt juletider og i Mai/juni. Jentungen har vanlig skoledager og vil jo være hjemme sammen med den. Derfor viktig at det er en hund hun kan håndtere på sikt. De første året vil vi ha litt ekstra hjelp i svigerfar. Anonymkode: 35083...fe5 AnonymBruker skrev (26 minutter siden): Ville styrt unna DSG. Den har økt voldsomt i popularitet de siste årene og der har blitt avla på hva som helst for å møte etterspørselen så det er mye ruskete gemytt på de. Stor sjanse for at du får en nervøs hund med adferdsproblemer. Anonymkode: 1b394...989 Det er desverre sånn med raser som plutselig blir populære, så det er som alltid viktig å finne seriøse og erfarne oppdrettere. De vi har hadd i vår familie ble begge hentet fra to forskjellige oppdrettere i Danmark, de hadde begge et utrolig bra gemytt, og ble 15 og 16 år gamle. Skulle vi skaffet en ny nå, hadde vi nok valgt kennel i Danmark eller Sør Sverige ettersom rasen der ikke er noe "nymotens" med plutselig økt popularitet og derigjennom økt avling. Elsker rasen, og er redd for at den skal ødelegges med den store populariteten og evt tvilsom avel. Det skjedde desverre f.eks med dalmantinere for mange år siden. Ikke bare med avelen, men også det at folk skaffet dalmantinere pga utseendet- de er ikke regna som en egna førstegangshund. Og bare så det er sagt- gårdshundene krever jo ikke pelsstell i og for seg, men de røyter og de kan røyte MYE i perioder. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
StrøkenFrøken Skrevet 1. mai 2024 #10 Del Skrevet 1. mai 2024 Kan anbefale Mellompuddel! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2024 #11 Del Skrevet 2. mai 2024 Hva med retriever? Anonymkode: a095b...db2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2024 #12 Del Skrevet 2. mai 2024 Vi har finsk lapphund og er strålende fornøyd med det valget. Anonymkode: 79280...281 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2024 #13 Del Skrevet 2. mai 2024 AnonymBruker skrev (14 timer siden): Vi har cobberdog på 20 kg, og den er helt fin den. Pelsen er null stress, klipper 3-4 ganger i året. Mine alternativer hvis jeg skulle valgt igjen er mellomshnauzer, lagotto, barbet eller portugisisk vannhund. Pudler blir for spinkle etter min mening, liker hunder med litt trøkk i. Anonymkode: 3c792...548 Så bra at pelsen er null stress, og at din ikke sliter med mentaliteten. Dessverre er det en god del som ikke er slik. Og hver sin smak, min har mer enn nok trøkk til å være liten. Jeg tenker også at 20 kg fort kan bli i overkant for et barn, med mindre den er veldig godt trent Anonymkode: aef84...214 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2024 #14 Del Skrevet 2. mai 2024 AnonymBruker skrev (15 timer siden): Nå vet jeg ikke hvorfor du har cobberdog på lista, men hvis du ser i den retningen, ville jeg heller valgt en mellompuddel. Kan håndteres av store barn, i de aller fleste tilfeller har de rene pudlene enklere pels enn puddelblandinger, mentalitet er mer stabilt, og velger du rett oppdretter og rette linjer, får du en allsidig hund som er med på det meste og tilpasser seg familien. Anonymkode: aef84...214 AnonymBruker skrev (58 minutter siden): Så bra at pelsen er null stress, og at din ikke sliter med mentaliteten. Dessverre er det en god del som ikke er slik. Og hver sin smak, min har mer enn nok trøkk til å være liten. Jeg tenker også at 20 kg fort kan bli i overkant for et barn, med mindre den er veldig godt trent Anonymkode: aef84...214 Jeg lurer på hvor mye du egentlig vet om Australsk Cobberdog. De har nå vært avlet i over 30 år og pelsen er ikke vanskelig å stelle. Du antyder at de har dårlig gemytt, det stemmer heller ikke. Dette er sosiale hunder som har veldig godt gemytt og er lett å trene. Det noen oppdrettere av Doodler som selger valpene som Cobberdog og det er egentlig å lure valpekjøpere . Cobber er en australsk «slang» for kompis og hundene har gener fra Australia. Anonymkode: 48b36...ec4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2024 #15 Del Skrevet 2. mai 2024 Whippet elsker aktive dager og de elsker late dager. De elsker alle mennesker som gir de et par stryk over ryggen og de kryper inntil enhver som setter seg ned og gir den oppmerksomhet. Mine tittet knapt opp på meg fra sofaen da jeg dro på jobb idag, og er verdens blideste når ungene kommer hjem etter skolen. Mellomstor rase, ingen pelsstell og lett for barn å gå tur med. Kan tas med over alt da de faller til ro over alt så lenge eieren er med og sist men ikke minst; de er verdens nydeligste. Litt rare, veldig morsomme, og blikket smelter alles hjerter. Anonymkode: 2ee09...b46 4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2024 #16 Del Skrevet 2. mai 2024 https://en.m.wikipedia.org/wiki/Australian_Cobberdog Anonymkode: 48b36...ec4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2024 #17 Del Skrevet 2. mai 2024 Kan anbefale både puddel og whippet. Whippeten er nok mer tilpasningsdyktig i perioder med lite turer, pudler blir lettere rastløse. Anonymkode: 1e0a5...437 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2024 #18 Del Skrevet 3. mai 2024 Innsender: Hvilken hund skal jeg velge? Kvinneguiden: Puddel eller whippet! Hver gang....uten unntak. Det finnes faktisk flere hunderaser folkens, skulle tro puddel- og whippetforeningen konstant følger med her 🤣 Anonymkode: 3c792...548 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2024 #19 Del Skrevet 3. mai 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Innsender: Hvilken hund skal jeg velge? Kvinneguiden: Puddel eller whippet! Hver gang....uten unntak. Det finnes faktisk flere hunderaser folkens, skulle tro puddel- og whippetforeningen konstant følger med her 🤣 Anonymkode: 3c792...548 Man anbefaler gjerne det en vet fungerer bra fra erfaring, og både puddel og whippet er svært populære. Derfor vil de også bli anbefalt ofte, nettopp fordi de fungerer så fint. Man kan ikke drive å anbefale raser man ikke kan nok om. Personlig ville jeg ikke gått for de jakt hundene hun nevner, fordi en 11 åring skal gå tur alene. Har flere jakt hunder i nabolaget mitt, som er for sterke for ungene som går tur med dem. Anonymkode: 1e0a5...437 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2024 #20 Del Skrevet 3. mai 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Innsender: Hvilken hund skal jeg velge? Kvinneguiden: Puddel eller whippet! Hver gang....uten unntak. Det finnes faktisk flere hunderaser folkens, skulle tro puddel- og whippetforeningen konstant følger med her 🤣 Anonymkode: 3c792...548 Jeg har god kunnskap om flere hunderaser, for eksempel har jeg hatt lapphund, finskestøver, labrador og golden. Ingen av de er aktuelle hvis en 11-12-åring skal kunne hanskes med dem alene på noe vis. Jeg vil si det er morsommere for barnet å kunne være med fra start og oppleve mestring med en hund i riktig størrelse, enn å måtte vente til hun er 15-16 med å kunne hanskes med hunden på egenhånd. Jeg har mellompuddel nå, som mine nieser og nevøer kan håndtere helt fint fra 7-8-årsalder. Det kan de ikke med labradorene og lapphundene i familien. Anonymkode: aef84...214 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå