Gå til innhold

Første svangerskapskontroll


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg har tatt positiv graviditetstest og skal til første kontroll på fredag🥰 det er første gang jeg er gravid og jeg har ingen aning hvor langt jeg er på vei, tar man ultralyd første kontroll? Jeg var så stressa så jeg glemte og spørre om det 😅 

Anonymkode: a44b8...551

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gratulerer! Nei, ingen ultralyd, bare en prat med lege/jordmor med litt livsstilsråd og sånt. Men husk å ha med urinprøve!

Anonymkode: 780f8...a4b

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Gratulerer! Nei, ingen ultralyd, bare en prat med lege/jordmor med litt livsstilsråd og sånt. Men husk å ha med urinprøve!

Anonymkode: 780f8...a4b

Hun sa ingenting om urinprøve, må man ta med det? ☺️

Anonymkode: a44b8...551

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker said:

Hun sa ingenting om urinprøve, må man ta med det? ☺️

Anonymkode: a44b8...551

Det gjør de aldri😅 Men jeg lover deg - hvis du ikke har med, må du tisse der. Det skjedde med meg i alle fall😂

Anonymkode: 780f8...a4b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Hun sa ingenting om urinprøve, må man ta med det? ☺️

Anonymkode: a44b8...551

Man skal ha med seg urinprøve til alle kontroller utenom ultralyd kontroller - både til jordmor og lege. 

https://www.helsenorge.no/gravid?gad_source=1

Her kan du lese om alle kontrollene og litt slikt. 

Anonymkode: 5fcbc...7c1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ultralyd er kun to ganger, det skal det sendes henvisning om. En i uke 12/13, og en uke 18/19 ca. Første kontroll er typisk mest samtale, veie og måle høyde, fylle ut papirer og sjekk av urinprøve (morgenurin, skal tas med på alle timer). Avhengig av når første kontroll er blir det også tatt blodprøve, og søkt om fødeplass og henvisning til de to ultralydene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et litt annet spørsmål: jeg aner ikke hvor lenge jeg hsr vært gravid fordi jeg har hatt veldig ustabil mens i over et år, det kan ha gått 2 mnd og opptil 3 mnd mellom hver mens, så for alt jeg vet er jeg allerede i uke 11-12, hvordan er det da? Sjekker jordmor hvor langt jeg er på vei uten ultralyd eller henviser hun dit med en gang da? 

Anonymkode: a44b8...551

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Et litt annet spørsmål: jeg aner ikke hvor lenge jeg hsr vært gravid fordi jeg har hatt veldig ustabil mens i over et år, det kan ha gått 2 mnd og opptil 3 mnd mellom hver mens, så for alt jeg vet er jeg allerede i uke 11-12, hvordan er det da? Sjekker jordmor hvor langt jeg er på vei uten ultralyd eller henviser hun dit med en gang da? 

Anonymkode: a44b8...551

Dette snakker du med jordmor om på kontrollen, de tar først utgangspunkt i din siste mens, og med stor sannsynlighet vil de nok få tatt en UL for å sjekke - i så tilfelle vil du bli henvist videre til dette ja. 

De kan ikke si sikkert uten UL hvor langt du er på vei siden syklusene dine er så ustabil. Men vil først se på når du sist hadde mensen. 

Anonymkode: 5fcbc...7c1

  • Liker 1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 hours ago, IkkeStudentLenger said:

søkt om fødeplass

Bare sånn for å unngå eventuelt stress og usikkerhet. Det er ikke i alle helseforetak/sykehus man søker om fødeplass. På Haukeland, for eksempel, får man tildelt fødeplass automatisk når man får ultralydkontrollene der. Så hvis de ikke nevner det på kontrollen, så kan du jo eventuelt spørre.

Anonymkode: 780f8...a4b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jordmor/lege har ikke ultralyd apparat. Så nei. Du må henvises til sykehus. 

Første gang sjekker de hcg i urinprøve, dere fyller ut den fantastiske Helsekort for gravid skjema, de måler blodtrykk og forteller litt om gangen. Vær forberedt på at du mulig blir spurt hvor du har tenkt å føde, hvilket sykehus. Du blir så henvist til 2 UL (evt NIPt hvis du er kvalifisert) og de sender søknad om fødeplass dit. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sovushka skrev (1 time siden):

Jordmor/lege har ikke ultralyd apparat. Så nei. Du må henvises til sykehus. 

Første gang sjekker de hcg i urinprøve, dere fyller ut den fantastiske Helsekort for gravid skjema, de måler blodtrykk og forteller litt om gangen. Vær forberedt på at du mulig blir spurt hvor du har tenkt å føde, hvilket sykehus. Du blir så henvist til 2 UL (evt NIPt hvis du er kvalifisert) og de sender søknad om fødeplass dit. 

Noen leger/jordmødre har det jo - flere og flere faktisk. Både fastlegen min og jordmor på helsestasjonen har UL apparat. 

Anonymkode: 5fcbc...7c1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Noen leger/jordmødre har det jo - flere og flere faktisk. Både fastlegen min og jordmor på helsestasjonen har UL apparat. 

Anonymkode: 5fcbc...7c1

Veldig merkelig, siden det egentlig er et eget fag og videreutdanning for jordmødre. Hva bruker de å vurdere med den? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Hun sa ingenting om urinprøve, må man ta med det? ☺️

Anonymkode: a44b8...551

Jeg tok bare der. Fikk ikke beskjed om å ta med på forhånd, var ingen problem å fikse der!

Anonymkode: 0c12b...ea4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sovushka skrev (1 time siden):

Veldig merkelig, siden det egentlig er et eget fag og videreutdanning for jordmødre. Hva bruker de å vurdere med den? 

Det er absolutt ikke merkelig. 2 av 3 jordmødre som jobber på helsestasjonen jobber også på sykehuset. Og slik er det for ganske mange jordmødre - de jobber flere steder enn bare helsestasjonen. Benytter man private tilbud om jordmortjenesten under graviditet - har også mange av disse UL på klinikkene sine. Man må fremdeles henvises til ordinære UL på sykehus. 

Fastlegen har UL på legekontoret som brukes til div. Man kan benytte Ultralyd til mer enn bare graviditet og fosterdiagnostikk. 

Ultralyd hos jordmor og fastlege er ikke noe man kan forvente å få, men er blitt veldig vanlig i større byer og der det er stor avstand til sykehus at de har slikt tilgjengelig på helsestasjoner. Det kreves kun 1 års videreutdanning - eller praksis ved fosterdiagnostikk på sykehus for å kunne gjennomføre UL ved svangerskap - noe mange tar. 

 

 

 

Anonymkode: 5fcbc...7c1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det er absolutt ikke merkelig. 2 av 3 jordmødre som jobber på helsestasjonen jobber også på sykehuset. Og slik er det for ganske mange jordmødre - de jobber flere steder enn bare helsestasjonen. Benytter man private tilbud om jordmortjenesten under graviditet - har også mange av disse UL på klinikkene sine. Man må fremdeles henvises til ordinære UL på sykehus. 

Fastlegen har UL på legekontoret som brukes til div. Man kan benytte Ultralyd til mer enn bare graviditet og fosterdiagnostikk. 

Ultralyd hos jordmor og fastlege er ikke noe man kan forvente å få, men er blitt veldig vanlig i større byer og der det er stor avstand til sykehus at de har slikt tilgjengelig på helsestasjoner. Det kreves kun 1 års videreutdanning - eller praksis ved fosterdiagnostikk på sykehus for å kunne gjennomføre UL ved svangerskap - noe mange tar. 

 

 

 

Anonymkode: 5fcbc...7c1

Jeg har akuratt vært gjennom hele denne sulamitten og er nå ganske fødeklar i uke 40. På de ukene har jeg både vært på privat ultralyd ifm nipt, vært hos 3 forskjellige kommunale jm (fordi min alltid var syk og sykemeldt til slutt) som ikke benyttet seg av UL, og ingen på legesenter hvor jeg går hvor der sitter oppmot 10 leger har det som et tilbud. Jeg har også vært på 3 ekstraordinære kontroller på sykehus pga bekymringer, ingen av de jordmødrene der brukte ultralyd men jeg måtte vente i evigheter på lege.

Eneste person som brukte ultralyd utenom på fosterdiagnostikk var privat gynekolog ifm nipt. Har du en helt annen erfaring enn det er det jo flott for deg. 

Endret av Sovushka
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Sovushka skrev (1 time siden):

Jeg har akuratt vært gjennom hele denne sulamitten og er nå ganske fødeklar i uke 40. På de ukene har jeg både vært på privat ultralyd ifm nipt, vært hos 3 forskjellige kommunale jm (fordi min alltid var syk og sykemeldt til slutt) som ikke benyttet seg av UL, og ingen på legesenter hvor jeg går hvor der sitter oppmot 10 leger har det som et tilbud. Jeg har også vært på 3 ekstraordinære kontroller på sykehus pga bekymringer, ingen av de jordmødrene der brukte ultralyd men jeg måtte vente i evigheter på lege.

Eneste person som brukte ultralyd utenom på fosterdiagnostikk var privat gynekolog ifm nipt. Har du en helt annen erfaring enn det er det jo flott for deg. 

Ja det er ulikt hva som blir tilbudt hvor. Burde vært likt for alle. 

Har født 3 barn, venter nr 4. Her har de hatt UL hos fastlege og jordmor på helsehuset igjennom alle mine svangerskap. 

Har en venninne som bor i Oslo, pga stor pågang hos kommunal helsestasjon/jordmor går hun til privat jordmor. Der er samme - de har UL hos jordmor som er blitt brukt på vanlige ordinære svangerskapskontroller. 

Min søster bor i Nord - der har jordmor UL på kommunal helsestasjon. Dette fordi at ved bekymring etc så er det langt å reise til sykehus og det avlaster da systemet at jordmor på Helsestasjon kan utføre enkle UL for å sjekke - før videre henvisning ved behov. 

Svangerskapsomsorgen er absolutt ikke lik for alle og er veldig sted avhengig. Noe som er veldig synd. 

Anonymkode: 5fcbc...7c1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...