Gå til innhold

Hva har en psykiatrisk sykepleier lov til?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg vet de ikke har lov til å stille diagnoser, men kan en psykiatrisk sykepleier skrive epikrise? En epikrise inneholder ofte diagnostiske vurderinger.

Anonymkode: 4f9f1...1d5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvis vedkommende jobber på DPS skriver vedkommende epikrisen, men den må godkjennes av spesialist. Diagnostiske vurderinger godkjennes (også) av spesialist. 

Anonymkode: ffb1b...f5c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er du pasient eller pårørende?

Anonymkode: 9b6bb...8c7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jada, det går fint. En epikrise er en oppsummering mer enn noe annet. Diagnostiske vurderinger gjøres i team 

Anonymkode: 0b264...12c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 hours ago, AnonymBruker said:

Jada, det går fint. En epikrise er en oppsummering mer enn noe annet. Diagnostiske vurderinger gjøres i team 

Anonymkode: 0b264...12c

Dette med vurderingen i team er jo en mer moderne greie. For 10 år siden gjorde psykiatriske sykepleiere tilnærmet samme jobb som psykologer. Worst kept secret i Norsk psykiatri.

Hvis en pasient er drøftet i team skal det stå i journalen?

Anonymkode: 4f9f1...1d5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker said:

Dette med vurderingen i team er jo en mer moderne greie. For 10 år siden gjorde psykiatriske sykepleiere tilnærmet samme jobb som psykologer. Worst kept secret i Norsk psykiatri.

Hvis en pasient er drøftet i team skal det stå i journalen?

Anonymkode: 4f9f1...1d5

Jeg har jobbet i psykisk helsevern i 25 år, ikke mitt inntrykk egentlig at psykiatriske sykepleiere eller sosionomer har eller hadde like rettigheter. 

Ideelt sett så står det i journal at diagnoser er drøftet med team eller spesialist. Kommer nok litt an på hvor god klinikken er på journalføring. 

Vil nok også si at gode journalføringsrutiner og god kvalitet på behandling ikke nødvendigvis henger sammen. Kan være god behandling og ræva journalføring, og plettfri journal etter elendig behandling...

 

Anonymkode: 0b264...12c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Dette med vurderingen i team er jo en mer moderne greie. For 10 år siden gjorde psykiatriske sykepleiere tilnærmet samme jobb som psykologer. Worst kept secret i Norsk psykiatri.

Hvis en pasient er drøftet i team skal det stå i journalen?

Anonymkode: 4f9f1...1d5

Hva er din interesse i å vite dette?

Anonymkode: 9b6bb...8c7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Quote

Jeg har jobbet i psykisk helsevern i 25 år, ikke mitt inntrykk egentlig at psykiatriske sykepleiere eller sosionomer har eller hadde like rettigheter. 

Sosionomer tror jeg ikke noe om. Jeg har allerede fått anerkjennesle fra en psykiater med din fartstid at sykepleiere har blitt brukt til oppgaver de ikke har utdanning til  pga mangler på psykologer. Jeg leste også en sak fra norsk pasientregister om sykepleiere oppført som behandlingsansvarlige på alle arbeidsoppgaver utenom resepter selvfølgelig. 

 

28 minutter siden, AnonymBruker said:

Hva er din interesse i å vite dette?

juridisk interesse. I min journal står det ingenring om drøfting i team og jeg ble gitt diagnose direkte av sykepleier uten å ha diskutert det med noen andre. Trodde det var riktig den gangen. 

Anonymkode: 4f9f1...1d5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...