Gå til innhold

Er dette svindel?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fikk melding fra en bruker på Finn (opprettet i 2024) ingen informasjon på profilen. Spurte om å få nr mitt for vips overføring for en vare jeg selger. Kort tid etter at jeg ga nummeret, fikk jeg denne smsen. Er dette svindel? IMG_1352.thumb.png.2d65134d2e2f3183034f87f337846fcd.png

Anonymkode: 21868...bdb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gå inn på siden din på Finn og se da. Står det ikke noe der, drit i hele smsen. 

Anonymkode: 2d3de...57b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden jeg er hjemme og kjeder meg gikk jeg inn på linken. Det er svindel ja. 
De klarer ikke stave HeltHjem en gang 😆
 

 

IMG_8774.png

Anonymkode: 2d3de...57b

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Siden jeg er hjemme og kjeder meg gikk jeg inn på linken. Det er svindel ja. 
De klarer ikke stave HeltHjem en gang 😆
 

 

IMG_8774.png

Anonymkode: 2d3de...57b

Det er ikke alltid så lurt å gå inn på sånne linker.

Mulig du er teknisk kompetent og vet hvordan du blokkerer deling av privat informasjon på sider du besøker, men man risikerer ellers å bli bombardert med tilsvarende svindel. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er jo 110% åpenbart svindel. Skrivefeil og dårlig språk i hver linje.

Anonymkode: 111b8...fbd

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Fikk melding fra en bruker på Finn (opprettet i 2024) ingen informasjon på profilen. Spurte om å få nr mitt for vips overføring for en vare jeg selger. Kort tid etter at jeg ga nummeret, fikk jeg denne smsen. Er dette svindel? IMG_1352.thumb.png.2d65134d2e2f3183034f87f337846fcd.png

Anonymkode: 21868...bdb

Dere avtalte vipps-overføring....  

Vipps driver ikke med budtjenester, suspekte url'er, og krever ikke at du gjør noe for å få pengene...

Og du får oversikt på Handel på torget, på min finn? Har du noen gang sett "handel på torget" på din finn? Hvordan i all verden skal en ekstern betalingstjeneste registrere handelen på din finn?

Det er jo helt soleklar svindel...

Anonymkode: e2e3c...9f0

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja dette er svindel. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og for øvrig, hvis det mot all formodning skulle vært reellt, hvor smart er det å dele "følg lenken for å få pengene dine" på norges største forum...?

Anonymkode: e2e3c...9f0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva i den sms'en er det som får deg til å tenke at den er ekte? 

Anonymkode: 9bf7a...34f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne meldingen sjekker av så mange bokser for svindel at selv min 86 år gamle bestemor hadde forstått det.

Den kommer fra "Budtjeneste" - altså, bare her har vi et større problem. Hørt om "Budtjeneste"-selskapet før? Det har ikke jeg i hvert fall.

Videre er lenken åpenbar falsk. Å lese URL-er kan være vanskelig for en del, noe jeg finner litt frustrerende at det ikke er mer fokus på opplæring i. Men her ser vi altså en URL som til og med har feilstavet navnet til en kjent budtjeneste, som et subdomene (!).

Språket er håpløst dårlig, så de som har laget dette prøver ikke engang. I dag har vi chatgpt, google translate og andre tjenester som gjør at man rådet om å se etter språkfeil ikke er spesielt relevant, men disse har altså ikke tatt seg bryet med å bruke en slik tjeneste engang. Mulig norske, dyslektiske svindlere som har stor tro på seg selv?

Finn.no har veiledninger for å se etter svindel. Det samme har mange andre, og det står stadig i mediene om ulike svindelmetoder.

Vipps er en profesjonell aktør. De sender ikke fra "Budtjeneste", og de har egen app for å gi notifikasjoner om mottakelse av penger. Etter hva jeg vet sender de ikke SMS overhodet.

Igjen, denne meldingen lyser svindel lang vei. At noen lurer på om den er ekte er nesten litt skremmende naivt.

Anonymkode: 62a3e...271

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lei for å si det, men det er nesten utrolig at du i det hele tatt må spørre.

Anonymkode: dc211...b92

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

isw skrev (7 timer siden):

Det er ikke alltid så lurt å gå inn på sånne linker.

Mulig du er teknisk kompetent og vet hvordan du blokkerer deling av privat informasjon på sider du besøker, men man risikerer ellers å bli bombardert med tilsvarende svindel. 

Skjer neppe noe før man haker av for å være et menneske og oppgir kortnummer og bankid og fadderullandei. 

Anonymkode: 2d3de...57b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

14 hours ago, AnonymBruker said:

Skjer neppe noe før man haker av for å være et menneske og oppgir kortnummer og bankid og fadderullandei. 

Anonymkode: 2d3de...57b

Man kan lett få virus hvis man trykker på lenker som man ikke er sikker på. Så ville ikke gjort det uansett. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...