Gå til innhold

Vanskelig å være ny leder


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Er pedagogisk leder i barnehage, har jobbet som dette i en annen barnehage i 3 år før jeg fikk ny jobb grunnet flytting..

I den nye jobben har jeg to stykker på min avdeling som jeg jobber sammen med, begge er uten utdannelse men flinke og bryr seg om barna. 
 

Da jeg begynte hadde de svært mye negativt å si om forrige leder, og jeg prøvde å skape en god relasjon til de og ett vennskap,, høre på hva de var misfornøyd med og ta det i betraktning på min egen leder stil slik at ikke jeg ble slik som forrige leder. 
 

I begynnelsen gikk det greit men føler det blir tyngre og tyngre…. De motsier meg ofte på ting, eksempel om jeg sier «kan du ta med deg noen barn ut, så kler jeg på noen barn å går ut» kan jeg få til svar «jeg har ikke lyst å gå ut enda, kan noen andre gå ut». Eller om jeg sier «nå kan du ta med det to barn inn og lage lunsj da jeg nettopp har kommet ut og du har vært ute i en time», får jeg til svar at «Jeg har ikke lyst å gå inn nå». Jeg forstår jo selvfølgelig at noen dager har man ikke lyst til ting, men dette er konstant på nesten alle beskjeder, spesielt en av de ansatte. 

Vi har også turdag hvor de ekskluderer meg helt, og sier at vi går tur med halve barnegruppen så kan du være igjen med resten og gjøre noe. Dette skjer flere ganger og tilslutt gav jeg beskjed om at jeg også gjerne vil være med på turdagene. Det går jo også ut over barna som ikke får være med. 

Jeg kan også gi beskjed om eksempel -idag skal vi ut og plukke blader da vi skal lage naturbilder-, dette står også på en ukesplan som de selv får mulighet å være med å bestemme hva som blir aktivitetene for måneden. Da kan de svare at -nei, vi har tenkt å male idag vi-

Vi har også noen barn som tisser seg ut ofte, og da kan de si -dette barnet har tisset seg ut-, også må jeg ta det. En dag tok jeg 3 barn som hadde tisset seg ut, skiftet på de og ordnet nye klær. Da det 4 barnet tisset seg ut sier den ene ansatte -hun har tisset på seg igjen-. Da svarte jeg at da kan du bytte så kan jeg være igjen. 
 

Har prøvd å bli mer tydelig i det siste. Ikke frekk, men tydelig i beskjedene og sagt at -sånn blir det idag-. Nå har de gått til lederen min og klaget på dårlig stemning og klaget på meg. Jeg kjenner jeg blir helt lei meg og frustrert. Føler de ønsker at jeg skal ta all dritt arbeidet, de ekskluderer meg fra egen avdeling og om ikke jeg blir med på denne oppførselen så klager de. Hva skal jeg gjøre her? Skal selvfølgelig prøve å forklare til leder men syns dette er tungt. 

Anonymkode: 551e2...3bf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er på tide å bytte ut de ansatte spør du meg, at de ikke har utdanning er jo en måte å bli kvitt dem.

Anonymkode: 34235...e3e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Det er på tide å bytte ut de ansatte spør du meg, at de ikke har utdanning er jo en måte å bli kvitt dem.

Anonymkode: 34235...e3e

Ja, jeg er bare redd at min leder skal tenke at jeg er en dårlig leder eller noe. Jeg skal i møte på fredag,, 
 

Merker at jeg savner faglig kunnskap og engasjement. De gjør ofte ting som går ut over barna og dems utvikling, eksempel prioriterer tur eller å gå ut svært ofte fremfor å gjøre de aktivitetene som er satt opp i henhold til rammeplanen for at man skal sikre utvikling innenfor alle områdene. De er også veldig lite engasjert på møter etc, sitter kun der og har ingenting å si. 

Anonymkode: 551e2...3bf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her har du fått to herlige medarbeidere som ikke respekterer deg som leder, men i praksis leder avdelingen selv. Det heldige for deg er at styrere i de fleste tilfeller tar pedagogens side i slike konflikter, da dette er ganske kjent problemstilling.

Når de ikke vil holde seg til planen må du minne dem på det dere har avtalt og skrevet i planen. Du må fortelle at du vil at alle skal gå tur sammen, og at du vil at dere skal fordele oppgavene bedre.

Disse her vil ikke ledes, de vil at du skal la det flyte og de skal gjøre hva de vil. Så her må du ikke være konfliktsky. Er du vennlig, lyttende, men samtidig tydelig bestemt og rettferdig så kan det gå seg til med tiden.

Anonymkode: 9c0bb...b77

  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ansatte som klager på tidligere dårlig leder bør tas med en klype salt... 

Dere bør absolutt omrokkere ansatte. Disse to bør ikke jobbe sammen

Anonymkode: 6e6f4...641

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begynn å skriv loggbok på hva de gjør og sier, mulig du må begynne å bygge en sak for å bli kvitt de. 
En annen ting, du er ikke vennen deres, du er lederen deres. 

Anonymkode: 5ec0f...8d1

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du må bli mye tydeligere som leder. Du er ikke vennen deres.

Hvis de ikke har lyst til å gjøre en oppgave svarer du «Du er på jobb nå, og det handler ikke om hva du har lyst til. Du må gjøre oppgavene dine slik jeg bestemmer.» 

Anonymkode: 8bba3...525

  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beklager avsporing, jeg forstår ts veldig godt, det er ikke slik det skal være.

Har jobbet i barnehage i mange år, det er så mye tull, det er jo bare problemer hele veien, dårlige arbeidsforhold, hyppig fravær, ikke nok vikarer, dårlig lønn, ikke riktig utstyr mange ganger & kolleger som baktaler hverandre og foreldre.

Jeg forstår ikke hvordan noen kan ha det fint i det yrket lenger.

Anonymkode: 034e8...e2c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De høres jo mer ut som ungdom som opponerer mot sine foreldre, enn erfarne ansatte i en barnehage! 

Er det flere avdelinger der? Kan en bytte litt om på hvor de ulike jobber så en på dem måten kan påvirke kulturen litt? Enig i det å føre en logg over dette her, og planen skal jo følges så godt som mulig. 

Her må du nok gi mer beskjed og vise at du er tydelig og trygg i rollen din. Bra du skal ta det opp videre, og ha eksemplene klare. Er de en del eldre enn deg? Er jo noen som er ufaglærte som har jobbet en del år som rett og slett sliter med unge folk med utdannelse som kommer inn og skal «styre», men så har nå barna her rett på et pedagogisk opplegg, som du da har ansvar for, så det må de finne seg i. 

Jeg skjønner godt dette her er tungt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du gjør ingen en tjeneste med å være en svak leder. Lær deg å sette ned foten. Svake ledere skaper de verste arbeidsforholdene av alle, ikke er det rettferdig ovenfor de som faktisk vil gjøre en god jobb heller.

Gi ordre, om de ikke følger ordren gir du konsekvenser. Hva skal de liksom si til din leder? Sjefen min ga meg en ordre som er relevant til min jobb men jeg ville ikke gjøre det så jeg vil ha en ny leder takk? Om de skal klage til din leder om at du skaper en kjip stemning så må de artikulere hvordan du skaper en negativ stemning for at klagen skal ha noe vekt, og om du holder deg profesjonell så vil klagen deres ha null vekt. Bare fordi noen klager betyr ikke at de har rett, dette skjønner nok lederen din. Du kan være så streng som du bare vil så lenge du ikke går til personangrep. Aldri baksnakk eller driv med personangrep, det kommer til å bite deg i ræva senere.

Jeg anbefaler at du kaller de inn til møte en og en, legg kortene på bordet om hvordan du skal lede fremover, hva du forventer av de og hva de kan forvente av deg slik at ingen føler seg personlig angrepet.

Rådene du har fått over om å bytte ut ansatte med en gang kan du fint ignorere og du kan begrave de tankene med en gang, slik tankegang leder deg ned et hull av bitterhet og feilplassert fokus, du får de ansatte du fortjener, om du bytter de ut med nye ansatte og er en dørmatte med de nye ansatte også så lover jeg deg de kommer til å begynne å oppføre seg akkurat som de forrige ansatte etter en veldig kort tid. Om du tror folk med høyere utdanning kommer til å automatisk respektere deg pga. tittelen din så tro igjen, de kommer til å ha ennå høyere krav til deg før de respekterer deg. Det er også din jobb som leder å utvikle mennesker, ikke bytte de ut. Ikke for å være frekk med deg, men det er du som er problemet her, ikke de ansatte, du må forandre deg for at de skal forandre seg, det er du som er leder ikke de.

Skill jobb og fritid. Vær sjefen deres ikke vennen deres. Ikke aksepter ordrenekt i det hele tatt, hva de vil er helt irrelevant. Bygg en arbeidsdag som er enkel for deg selv, flinke ledere springer ikke rundt og slokker branner 24/7. Ignorer deres tanker om deg, om du jobber ræva av deg 24/7 eller sitter på kontoret og ser på Netflix hele dagen har de absolutt ingenting med å gjøre, de skal gjør sin jobb uansett hva du gjør. Det er du som er sjefen.

Hovedjobben din som sjef er å utvikle deg selv og dine ansatte, aldri glem det. Dette er en jobb du aldri blir ferdig med. Legger du skyld på de ansatte i stedet for å tenke "hva kan jeg gjøre annerledes" så er du på villspor. Å være en dårlig leder er den hardeste jobben i verden, å være en flink leder er den enkleste.

- Hilsen en som har vært sjef lenge for hundrevis av mennesker av alle slag, som sikkert har gjort alle feilene du gjør og kommer til å gjøre fremover. Lykke til, dette klarer du!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...