Gå til innhold

Hjemmelaget majones m/olivenolje?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg vil kutte ut rapsolje og andre lignende frøoljer fra kostholdet mitt fordi de er inflammasjonsdrivende i kroppen. Derfor vil jeg også kutte UP-mat.

Kan jeg lage hjemmelaget majones på ekstra virgin olivenolje? Vet den ikke er nøytral på smak og derfor ikke egner seg ifølge kokker, men er det noen som har prøvd? Blir det ille?

Vil helst unngå å kaste mat og vil derfor høre andre erfaring. 

Anonymkode: 9f7a7...1eb

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg syns olivensmaken blir for kraftig, men det er jo en smakssak. Kan du ikke prøve med en liten porsjon først? 

AnonymBruker
Skrevet

Det finnes olivenoljer som er mye mildere på smak. Ville stukket inn om Olivenlunden og smakstestet, og fått litt hjelp. 

Selv praktiserer jeg "mindre av" heller enn å kutte helt ut, om det er produkter som er viktige for smak. Det er jo ikke akkurat store mengden du får i deg gjennom litt majones. 

Anonymkode: 63aaf...3ec

• Liker 1
Skrevet

Jeg prøvde, meden olje som skulle ha lite smak. Ble for sterk oliven smak likevel. Anbefaler deg heller å lage majones med smør, bare å google, så finner du oppskrift. Jeg har smakt, men ikke laget selv, syntes den var veldig god 

AnonymBruker
Skrevet

Det går helt fint å lage majones av bare olivenolje - aïoli lages jo tradisjonelt sånn. Her er feks et par oppskrifter: https://jamiegeller.com/recipes/extra-virgin-olive-oil-aioli/https://www.themediterraneandish.com/aioli/

Konsistensen på majonesen blir mer flytende enn når man bruker feks solsikkeolje etter min erfaring. Men ikke noe problem å få til.

Anonymkode: 318a7...29d

AnonymBruker
Skrevet

Den aller første gangen jeg lagde hjemmelaget majones brukte jeg extra virgin olje og det har jeg ikke gjort igjen siden. Det ble ikke godt. 

Hvor farlig for deg er det å bruke en skvett annen olje innimellom?

Anonymkode: c4628...032

• Liker 1
Skrevet

Du kan fint lage majones av alle slags oljer, men som Brunhilde synes jeg bare olivenolje blir altfor kraftig i smaken. Jeg bruker mest nøytralolje (mais- eller solsikke, jeg synes ikke rapsolje smaker godt) og så litt olivenolje på slutten. Jeg tenker at du ikke bør la det beste bli det godes fiende og heller være opptatt av helheten enn å kutte fullstendig ut. :) 

• Nyttig 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...