Gå til innhold

Flaxlodd til barn


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg som Bestemor tok med to barnebarn (5 og 9 år) på kjøpesenter. Vi kjøpte leker og på tur ut kjøpte vi is. 9 -åringen spør om vi kan kjøpe flaxlodd. Jeg sier først to stk , ett til de hver. Nei ta 3 så blir ett til meg å sier jeg til damen bak disken. 
Vi setter oss ned rett ved , spiser is og skraper. 9- åringen spør meg om han vant noe… Han vant 1 mill. 
Han blir annonsert som vinner til foreldrene. 
Når vi kommer hjem begynner jeg å tenke… Jeg får veldig dårlig samvittighet for å bidra til at 2 av mine barnebarn skal få så mye penger. Jeg har flere barnebarn og barn som trenger penger. Jeg må dele med alle mine. Jeg er ifølge  norsk tipping den juridiske eier. 
Nå har jeg fordelt 50 tusen til hvert barnebarn, rest blir delt likt på meg og mine 3 barn. Nå blir det familiebråk, min datter mener det er 9-åringen sine penger.. og at jeg stjeler hans penger. Dette er helt forferdelig, jeg skulle ønske vi aldri vant. 

Anonymkode: 132c5...d4c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hu har jo rett. Den var barnet sitt lodd. Og da også barnets penger 

Anonymkode: 57879...777

  • Liker 1
  • Nyttig 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hu har jo rett. Det var barnet sitt lodd. Og da også barnets penger. Men et barn har heller ikke lov å spille når man er under 18.

Anonymkode: 57879...777

 

Anonymkode: 57879...777

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Jeg som Bestemor tok med to barnebarn (5 og 9 år) på kjøpesenter. Vi kjøpte leker og på tur ut kjøpte vi is. 9 -åringen spør om vi kan kjøpe flaxlodd. Jeg sier først to stk , ett til de hver. Nei ta 3 så blir ett til meg å sier jeg til damen bak disken. 
Vi setter oss ned rett ved , spiser is og skraper. 9- åringen spør meg om han vant noe… Han vant 1 mill. 
Han blir annonsert som vinner til foreldrene. 
Når vi kommer hjem begynner jeg å tenke… Jeg får veldig dårlig samvittighet for å bidra til at 2 av mine barnebarn skal få så mye penger. Jeg har flere barnebarn og barn som trenger penger. Jeg må dele med alle mine. Jeg er ifølge  norsk tipping den juridiske eier. 
Nå har jeg fordelt 50 tusen til hvert barnebarn, rest blir delt likt på meg og mine 3 barn. Nå blir det familiebråk, min datter mener det er 9-åringen sine penger.. og at jeg stjeler hans penger. Dette er helt forferdelig, jeg skulle ønske vi aldri vant. 

Anonymkode: 132c5...d4c

Om dette stemmer så gratulerer jeg!

Men, å kjøpe flakslodd til barn er uansvarlig. Det er 18 års grense på loddene.

At du lot de hjelpe deg med å skrape er en annen ting.

Å dele er snilt av deg. Jeg ville gjort det samme om utgangspunktet var at de skulle hjelpe deg å skrape.

Anonymkode: 56f52...2ad

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Jeg som Bestemor tok med to barnebarn (5 og 9 år) på kjøpesenter. Vi kjøpte leker og på tur ut kjøpte vi is. 9 -åringen spør om vi kan kjøpe flaxlodd. Jeg sier først to stk , ett til de hver. Nei ta 3 så blir ett til meg å sier jeg til damen bak disken. 
Vi setter oss ned rett ved , spiser is og skraper. 9- åringen spør meg om han vant noe… Han vant 1 mill. 
Han blir annonsert som vinner til foreldrene. 
Når vi kommer hjem begynner jeg å tenke… Jeg får veldig dårlig samvittighet for å bidra til at 2 av mine barnebarn skal få så mye penger. Jeg har flere barnebarn og barn som trenger penger. Jeg må dele med alle mine. Jeg er ifølge  norsk tipping den juridiske eier. 
Nå har jeg fordelt 50 tusen til hvert barnebarn, rest blir delt likt på meg og mine 3 barn. Nå blir det familiebråk, min datter mener det er 9-åringen sine penger.. og at jeg stjeler hans penger. Dette er helt forferdelig, jeg skulle ønske vi aldri vant. 

Anonymkode: 132c5...d4c

Hun har rett. Du gav han skrapeloddet- det er han som vinner - hans penger. 

Så syns det du gjør er feil. 

Anonymkode: 68cad...d99

  • Liker 1
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skrevet (endret)

Så snill du er som ønsker å dele likt på alle! ❤️

Dessverre er penger noe som gjør folk ufine og kjipe situasjoner oppstår. Det dumme du gjorde var å si at barnet vant når du ikke hadde tenkt å gi han (og søskenet hans?) pengene. Du sa jo selv til foreldrene at barnet deres var vinneren av hele summen. Deretter kobler samvittigheten din seg på og du ønsker å dele med flere fordi det føles mer rettferdig.

Dessverre er det flere måter å være rettferdig på i denne sammenheng.

Du hadde gitt 9-åringen en gave som skulle vise seg å være verdt 1million. Noen mener da at barnet har fått gaven og at pengene er hans selv om du ikke visste om den voldsomme verdien på forhånd. Mens andre vil jo mene at det var du som kjøpte loddet og loddet er derfor ditt og at 9-åringen bare hjalp deg med å skrape det ene.

Jeg kjenner en som vant litt likt som i deres situasjon. Hun tok alle pengene selv. 😅

Da jeg var liten og fikk skrapelodd av foreldre eller besteforeldre sa de alltid at hvis jeg vinner må jeg dele med min søster. Den samme beskjeden fikk hun også. Men ingen av oss fikk beskjed om å dele med hele slekta.

Så som du skjønner så finnes det ingen fasit. Folk vil ha ulike meninger her. Jeg synes du virker veldig god og snill, men jeg forstår foreldrene til barnet fordi så mye penger gir barna (han skulle dele med sitt søsken(?)) et veldig godt utgangspunkt i voksenlivet. 50k er ganske lute i dag, helt ærlig. Lite hjelp i en så lav sum.

Og tjener familien til 9-åringen mindre enn andre familier du har delt til? Hvis uføretrygdede Trudes barn var vinneren så er det dumt å dele premien med barna til siv.øk/legespesialist-kusine Ragnhild. 50k til Ragnhild er penger som ikke monner, mens 500k til hvert av uføretrygdede Trudes barn vil være livsendrende hvis de investeres i fond nå som gir 10% årlig avkastning og brukes på f.eks. bolig.

Endret av Blåttvann
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er sjansen man tar når man kjøper flaxlodd til noen. Man kan ikke i ettertid ta tilbake gaven og fordele den på resten. Hvis du hadde gitt flaxlodd til hvert barnebarn, skulle du kreve at alle delte alle premier likt? Og hvor går grensen, skal alle dele 100 kr? 

Selv om du er juridisk eier og vinner, så ble dette feil. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var jo barne sitt lodd. En tar jo ikke tilbake rn gave slik.

Anonymkode: 813ec...e0e

  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg som Bestemor tok med to barnebarn (5 og 9 år) på kjøpesenter. Vi kjøpte leker og på tur ut kjøpte vi is. 9 -åringen spør om vi kan kjøpe flaxlodd. Jeg sier først to stk , ett til de hver. Nei ta 3 så blir ett til meg å sier jeg til damen bak disken. 
Vi setter oss ned rett ved , spiser is og skraper. 9- åringen spør meg om han vant noe… Han vant 1 mill. 
Han blir annonsert som vinner til foreldrene. 
Når vi kommer hjem begynner jeg å tenke… Jeg får veldig dårlig samvittighet for å bidra til at 2 av mine barnebarn skal få så mye penger. Jeg har flere barnebarn og barn som trenger penger. Jeg må dele med alle mine. Jeg er ifølge  norsk tipping den juridiske eier. 
Nå har jeg fordelt 50 tusen til hvert barnebarn, rest blir delt likt på meg og mine 3 barn. Nå blir det familiebråk, min datter mener det er 9-åringen sine penger.. og at jeg stjeler hans penger. Dette er helt forferdelig, jeg skulle ønske vi aldri vant. 

Anonymkode: 132c5...d4c

Det var en liten ting jeg overså i HI. Her har du kjøpt loddene til barna. Om ikke du har satt noen vilkår for hva som skjer med premiene så er dette mottaker av loddene sine penger. Da har du gitt det bort.

Man har ikke lov til å kjøpe lodd eller heve premier når man er under 18. Man har lov å skrape men det anbefales ikke.

Juridisk eier av disse loddene er i mine øyne mottakerne. Når disse er under 18 er det naturlig at det er de foresatte som har ansvaret for dette.

Samtidig så tok du her ansvar og sørget for at alle fikk litt. Og resten delt på de andre. Det er en god ting og en god tanke.

Jeg skjønner allikevel at det blir bråk selv om jeg mener det ikke burde være nødvendig å bråke. Du gjorde det i beste mening. Jeg skjønner både din og foreldrene dine sin tankegang.

Når det gjelder skeivfordeling så tenker jeg det beste her ville vært å la de foresatte til barnet være med i avgjørelsen på fordeling. De andre i familien hadde ikke trengt å være involvert på andre måter enn at de kunne fått hver sitt flakslodd de også.

Det som er provoserende og helt bak mål er at pengene skal skape problemer. Disse pengene er penger de ikke ville hatt om det ikke var for deg.

Anonymkode: 56f52...2ad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde min mor kjøpt et flaxlodd til hvert av mine barn, og sønnen min skrapet og vant en mill, og bestemor tok kontroll over pengene selv og fordelte dem rundt til slekta - da hadde jeg blitt sjokkert og veldig skuffet. Hva er da poenget med å kjøpe lodd til barnebarna, hvis de ikke får beholde premien? 
 

Dette ble helt feil i mine øyne. Selv om jeg skjønner at du prøvde å redde situasjonen og fordele godene i familien… 

Når vi kjøper lodd med barna, er regelen at alt under tusen får de beholde selv. Tusen og over deler vi med kjernefamilien. Men dette er sagt før vi skraper, det går ikke an å komme med det etterpå!

Anonymkode: 85f5a...4c3

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her har vi en regel om at hvis en av barna vinner store summer så deles det på begge barna. 

Vi lar ikke flaks bestemme om en av dem starter voksenlivet med million mer enn den andre. 

 

Anonymkode: a95ab...bed

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er derfor jeg alltid sier at vi deler store gevinster (1000+), når jeg kjøper til barna mine.

Anonymkode: c6d1a...444

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

du gjorde helt rett synes jeg. i familien vår har vi en avtale at hvis man vinner over 1 mill, deler vi. synes datteren din er smålig

Anonymkode: 44720...a7d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Barnets lodd betyr barnets penger. Barnet er dog under 18 år, og foreldrene til barnet bestemmer. Dette ville jeg satt inn på sparekonto til barnet og barnets søsken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tyven tyven skal du hete

Anonymkode: 37b92...5f3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først av alt synes jeg jo det var ren idioti i seg selv å kjøpe flaxlodd til et barn. Dette burde du seriøst ha tenkt bittelitt bedre gjennom. Dernest var det jo barnet som vant så jeg er enig med mor. Hvis du ikke hadde tenkt at barnet skulle få premien alene skulle du framlagt premissene på forhånd. Våre barn har heldigvis bare fått flaxlodd én gang og da sa jeg i fra før de skrapet at alle premier over 1000 kroner skulle deles på alle barna, men at de fikk beholde evt premier under. Som et minimum skulle du delt hele summen på alle barnebarn og ikke tatt noe som helst til deg selv og dine barn (at du gjorde det siste synes jeg du skal skamme deg vel og lenge over). Selv om du er juridisk eier er dette ikke moralsk riktig. Du har rett og slett stjålet penger fra barnebarnet ditt. 

Anonymkode: a1458...9dc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Spørsmålet er om du hadde gjort det samme hvis du ga bort flaxloddet til en voksen? Du kan ikke gi bort en gave, for så å ta den tilbake. Du burde selvfølgelig ha avklart på forhånd hvordan det skal løses dersom de vinner. Mine foreldre har kjøpt Flax noen ganger til mine barn, da med beskjed om at premie over en viss sum må deles likt mellom søsken. 
Tenk å vinne 1mill, også ende opp med 50tusen. Jeg mener selvfølgelig ikke at 9åringen burde fått millionen på egenhånd, men det er jo ganske spesielt å si til en 9åring at du vant en million, men jeg tar den og bestemmer hvem som skal få pengene, selv om jeg hadde gitt den til deg først. 

Anonymkode: 94dda...8bc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...