Gå til innhold

Hvordan gjøre utleieleilighet "idiotsikker"?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Kjøkken- og baderomsinnredning i sånn plastkompositt. Tåler alt. Til og med varme gryter rett på kjøkkenbenken. Blir ikke hakk selvom noen skjærer brød rett på benken.

Og sperr luftelukene fra å kunne lukkes. Bruk evt superlim for å låse dem i åpen stilling. Folk er idioter og lukker lukene men tørker tøy inne. Om det er plass på badet kan du evt vurdere et fastskrudd tørkestativ der, og så ha en god avtrekksvifte.

Anonymkode: 5eb0f...f5f

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Unngå utleie på det "fri" marked, prøve å ordne vi bekjentskap. Selv om det muligens betyr en liten redusering i leie.

Anonymkode: fa2a9...601

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Ha IQ test på potensielle leietakere?

Anonymkode: a601c...aa4

Dessverre har jeg opplevd leietakere som har skyhøy utdannelse og høy lønn (leide pga. periodevis jobb i ett år, som skulle flytte hjem igjen etter denne perioden), som klarte å etterlate hauger med søppel, ødelagt kjøkkenbenker og kjøkkenskap, og helt hinsides vondt lukt. Høy utdannelsesbakgrunn innenfor et fagfelt som ofte blir sammenlignet med høy iq, betyr ikke nødvendigvis gode leietakere 😰

Anonymkode: 02dfa...285

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg svarer som voksen leietager som er redd for å ødelegge noe og behandler leilighet med respekt. 

Dusjkabinett på bad, men ikke de kjempebillige som føles ut som det ramler i stykker bare man ser litt stygt på det. Det må være lett å skifte pakninger og rense sluk. Belegg i stedet for flis på baderomsgulv.  Enkel tilgang til avstenging av vann, gjerne hovedkran lett tilgjengelig i egen leilighet. Vaskemaskin i våtrom, i allefall ikke på kjøkken eller lignende. Gjerne vanlig ventilator ut og ikke kullfilter. Ventiler på leilighet må være lett tilgjengelig og enkle å forstå hvordan man åpner og lukker. Persienner opphengt i vindu, og fast gardinstang. Kjøkkenbenker bør ikke være i materiale som lett får vannskader. Skuffbeskyttere i skuffer. Eget sikringsskap, leietager bør betale strøm selv. 

Dette jeg kom på i farten. 

Anonymkode: 47d23...8e1

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Dessverre har jeg opplevd leietakere som har skyhøy utdannelse og høy lønn (leide pga. periodevis jobb i ett år, som skulle flytte hjem igjen etter denne perioden), som klarte å etterlate hauger med søppel, ødelagt kjøkkenbenker og kjøkkenskap, og helt hinsides vondt lukt. Høy utdannelsesbakgrunn innenfor et fagfelt som ofte blir sammenlignet med høy iq, betyr ikke nødvendigvis gode leietakere 😰

Anonymkode: 02dfa...285

Nå var det forslaget et forsøk på ironi.

Anonymkode: a601c...aa4

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
6 hours ago, AnonymBruker said:

Kanskje la være å leie ut til idioter? Har sikkert hatt nærmere 100 leietakere, aldri hatt de problemene du beskriver.

Anonymkode: 5db4f...d8d

Fantastisk utleier du da med et slikt gjennomtrekk av leieboere. Og ikke prøv skryte på deg at du har 10-12 utleie enheter. Slike folk er for oppegående til å sitte på kg. 

Anonymkode: 44e52...c1d

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Fantastisk utleier du da med et slikt gjennomtrekk av leieboere. Og ikke prøv skryte på deg at du har 10-12 utleie enheter. Slike folk er for oppegående til å sitte på kg. 

Anonymkode: 44e52...c1d

Jeg har 34 enheter, og opplever heller ikke særlig mange problemer. Er nøye på hvem jeg leier ut til. 

Ts, vil anbefale å unngå integrerte hvitevarer. Lei ut uten hvitevarer. Unngå også lyskilder der man ikke kan bytte pære, men må skifte hele armaturet. Ellers blir det fort mye styr. 

Anonymkode: 1184e...b65

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hedda-78 skrev (13 timer siden):

Lei ut umøblert. Da kan de i allefall ikke ødelegge møblene dine...

Jeg vil si det motsatte. Utrolig mye ødeleggelse ved ny møblering og bilder og så videre hver gang man bytter leieboer. 

Mitt tips er å leie ut møblert, og ha så bra og gjennomtenkt stil at du tiltrekker deg gode leieboere, og de har respekt for interiøret. Har man ræl blir det behandlet som ræl, og bra folk vil ikke bo der. 

Jeg har i kontrakten at det ikke er lov å henge noe opp på veggene. Det er bilder, bildelist og hyller der, og de kan bytte til egne bilder i rammene for eksempel (ingen har gjort det, for stilige bilder). Det står også i kontrakten at de må ha egen overmadrass, så hovedmadrassen ikke blir skitnet til. 

Ingen møbler inn og ut, ingen behov for å henge noe opp, gode leieboere og det har gitt svært liten slitasje.  

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Finn deg noe fornuftig å drive med, samfunnet trenger ikke flere hushaier.

Anonymkode: 18fd2...077

Så det optimale er at det ikke finnes utleieleilighter?

Anonymkode: 6d28f...e69

• Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Ab...2c7 har gode punkter.

Unngå gipsvegger.

Ha laminatgulv.

Lei ut umøblert.

Ta referansesjekk på leietaker.

Unngå laminat benkplate på kjøkken!

Anonymkode: 7cb66...007

Unngå laminat? Jeg ville definitivt valgt laminat på kjøkenet. 

Anonymkode: 83baf...7fc

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 hours ago, AnonymBruker said:

Ab...2c7 har gode punkter.

Unngå gipsvegger.

...

Gipsvegger er billig, og relativt enkelt å reparere. Alternativet er spon, kryssfiner eller OSB, og dette er vesentlig dyrere. Og litt plagsomt å få slette vegger av det. Man kan legge spon eller OSB bak fiberarmert robustgips, det er slik man gjør det på institutter med utagerende beboere. Men det er DYRT. 

Hva slags benkeplate tenker du på? Corian til nesten 8000kr/løpemeter? 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Jeg svarer som voksen leietager som er redd for å ødelegge noe og behandler leilighet med respekt. 

Dusjkabinett på bad, men ikke de kjempebillige som føles ut som det ramler i stykker bare man ser litt stygt på det. Det må være lett å skifte pakninger og rense sluk. Belegg i stedet for flis på baderomsgulv.  Enkel tilgang til avstenging av vann, gjerne hovedkran lett tilgjengelig i egen leilighet. Vaskemaskin i våtrom, i allefall ikke på kjøkken eller lignende. Gjerne vanlig ventilator ut og ikke kullfilter. Ventiler på leilighet må være lett tilgjengelig og enkle å forstå hvordan man åpner og lukker. Persienner opphengt i vindu, og fast gardinstang. Kjøkkenbenker bør ikke være i materiale som lett får vannskader. Skuffbeskyttere i skuffer. Eget sikringsskap, leietager bør betale strøm selv. 

Dette jeg kom på i farten. 

Anonymkode: 47d23...8e1

Støtter disse punktene. Jeg er også leietaker som tar vare på omgivelsene mine, og det er frustrerende dersom leiligheten er lite gjennomtenkt fra utleiers side.

Anonymkode: 10b61...9c5

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 1.5.2024 den 13.10):

Komfyrvakt, seriekoblede brannvarslere og sørg for at det er umulig å slå av all varme på badet. Folk som tror de skal spare penger har en tendens til å skru av all varme på badet og skape fuktskader. Selv om strøm er inkludert ønsker konfliktskye mennesker å bruke minst mulig strøm for å hjelpe, men så gjør de utleier en bjørnetjeneste… Kan være lurt å alltid ha litt avtrekk på vifta på kjøkkenet også. 

hilsen ei med bror som er alkoholiker og har vært med på å rydde opp i x antall leieforhold. 

Anonymkode: f4cda...e21

Unødvendig siste anekdoten som generaliserer leietakere… Som om alle leietakere som flytter hyppig er alkoholikere… 🙄 latterlig nedlatende.

Anonymkode: 63536...ed4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
On 5/1/2024 at 9:18 AM, AnonymBruker said:

Uenig. Heller ha en billig Ikea laminat benkeplate. Du kan lett og billig bytte den. 

Anonymkode: aad25...122

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 1.5.2024 den 13.02):

Takk for mange gode forslag.

Dette med å unngå vegghengt toalett hadde ikke tenkt på. Jeg ville tro vegghengt var bedre siden det er lettere å vaske under. Men opplys meg gjerne om hvorfor man bør unngå vegghengt.

Og den som foreslo å unngå gipsvegger. Ja jeg skulle gjerne unngått gipsvegger, men hvordan? Hva er alternativene?

Er laminatgulv lette og billige å bytte?

Takk for info om vinduer.

Anonymkode: 579bc...31d

Det med toalettet er bare tull. Et vegghengt er minst like solid som et gulvstående. .

Når jeg leier ut er det først og fremst vegger og gulv jeg syns er viktig å tenke over. På gulv velger jeg et solid og pent laminatgulv. På vegger unngår jeg gips da leietakerne såklart må få henge opp sine ting, og gipsvegger er ikke pene om det skrus mye inn og ut av dem. Jeg pleier å kjøpe hunitonittpanel som jeg monterer utenpå rupanel eller spon. De er enkle å male om og sparkle om det er noe.

Ellers er det jo greit med flis i yttergang(med varme). Varme i gulv er greit, det er billigste strøm-varmen. God belysning, så slipper du at folk vil henge opp egne lamper. 

Integrerte hvitevarer er greit, da slipper man mye slitasje på bæring inn og ut - og leietakere slipper å kjøpe egne hvitevarer. 

Solid kjøkken og gode baderomsmøbler. Dusjkabinett, ikke dusje rett på fliser. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Merlin skrev (På 1.5.2024 den 9.28):

Når du legger leiligheten ut på nett skal du sette prisen høyt.  Da faller mange useriøse leietagere bort.  Når du finner en du liker, sett prisen ned.  Lei ut til personer med jobb og egen inntekt. Høres kynisk ut men vil spare deg for mange problemer om du da ikke vil drive ulønnet og frivillig sosialt arbeid.  Referanser er superviktig.  Også superviktig å holde på en god leietager, med andre ord, ikke bli grådig når du kan heve leien.  Du vet hvem du har i huset men ikke hvem du får.

Setter du leien for høy, så er det kun idioter uten kontroll på økonomien som tar kontakt. Ingen oppegående folk er interessert i en overpriset kjeller/sokkelleilighet. Da går de et annet sted.

Sett prisen så lavt så du har råd til. Da vil du få mye flere mennesker å velge mellom.

Anonymkode: 59ddf...6d5

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Jeg har vært på leiemarkede i mange år. Har god jobb og gode referanser. Når jeg ser etter en utleie leilighet, så har utleier alt å si. Er du en ok utleier, med normal intelligens? Lar du meg henge opp kunst og malerier på veggene? Er leiligheten full av billige Temu løsninger, som blir ødelagt etter 2 måneder? Ser du ned på meg fordi jeg er enslig og ikke har råd til å kjøpe? Kunne du bodd der selv? Ville du leid leiligheten ut til din bestevenn?

Er du et ok menneske, så tiltrekker du deg ok mennesker.

Laminatgulv i en fin gråtone er slitesterkt og lett å holde rent. 100% hvite vegger er nitrist og blir fort skittent.

Anonymkode: 59ddf...6d5

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ønsker du å unngå masse hull i veggen fra bilder osv?

Kjøp inn et godt lager med limspiker som leieboer har tilgang til. Limspiker er dyrt å kjøpe selv, og mange kommer heller til å velge spiker som er mye billigere. Om du har det til rådighet er det lettere å gjøre gode valg.

Og lol på personen som mener at hjemmeværende mennesker (uføre) skaper mer slitasje. Jeg sitter 99% av tida jeg er hjemme i sofaen, hvordan i alle dager er det mer slitasje enn en person som er på kontoret hele dagen. Om noe sliter jeg mindre på ytterdør og trapp fordi jeg er bare ute én gang i uka for å handle XD

Anonymkode: 305d5...95d

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

[...]

Og lol på personen som mener at hjemmeværende mennesker (uføre) skaper mer slitasje. Jeg sitter 99% av tida jeg er hjemme i sofaen, hvordan i alle dager er det mer slitasje enn en person som er på kontoret hele dagen. Om noe sliter jeg mindre på ytterdør og trapp fordi jeg er bare ute én gang i uka for å handle XD

Anonymkode: 305d5...95d

Jeg er også ufør, og når jeg er hjemme gjør jeg husarbeid eller pusler med stillesittende hobbyer. Jeg har ikke overskudd til å være sosial og har aldri besøk eller festlige sammenkomster. I motsetning til f.eks de i naboleiligheta som er på jobb hver dag og har venner og familie inn og ut av dørene mange ganger i uka og hver helg. 🤷‍♂️

Anonymkode: 10b61...9c5

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...