Gå til innhold

Viktig å ikke blande israelere og IDF

illebefinnende

Anbefalte innlegg

15 minutter siden, Druid said:

https://en.wikipedia.org/wiki/Palestinian_Security_Services

Siden Hamas ikke er anerkjent som myndigheter på Gaza i henhold til Palestinske selvstyremyndigheter, har de strengt tatt  ingen legitimitet som myndighet heller. 

Hvorfor er det PA som bestemmer hvilken myndighet Hamas har?

• Liker 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Aliquis skrev (21 minutter siden):

Hvorfor er det PA som bestemmer hvilken myndighet Hamas har?

For det er de eneste som har legitimitet for å representere Palestinere. 

Vi kan ha en enorm diskusjon rundt Statsforståelse(land som Norge og Israel) opp mot Nasjonsforståelse (Samer, urbefolkninger generelt, og strengt tatt mesteparten av midtøsten ), men det geopolitiske kartet i dag er definert av Stater, og det er anerkjennelsen av Stater som gir geopolitisk legitimitet til å etablere administrative myndigheter, rettsapparat og militære styrker. Bare å stille opp og si, "vi har tatt over dette området og her bestemmer vi", gjør deg kun til kriminelle opprørere, som, fordi det typisk er politisk, ender opp med å være av de ytterst få tilfellene der militære kan brukes til å løse et sivilt problem uten at det defineres som borgerkrig.

PA er gitt anerkjennelse av verdenssamfunnet av alle involverte parter (med unntak av de nevnte terroristene) og spesifikt av Israel, hvilket betyr at handlingsrommet er klart definert.   

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Druid said:

For det er de eneste som har legitimitet for å representere Palestinere.

PA er gitt anerkjennelse av verdenssamfunnet av alle involverte parter (med unntak av de nevnte terroristene) og spesifikt av Israel, hvilket betyr at handlingsrommet er klart definert.   

Dette stemmer ikke. FN anerkjenner f.eks PLO som representanten for den palestinske befolkningen. Ikke PA.

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 hours ago, Pippi Lotta said:

Jeg tenker det er viktig å minne hva de kan miste, da det er bedre for Israel om de tar dette til seg FØR de har skyvd fra seg absolutt alle. 

Og realiteten av dette….
…Hei Israel, dere må bare godta å bli bombadert, og utsatt for endeløs intifada og terror fra andre siden av et gjærde…. For terroristenes barn dør om dere avmilitariserer dem? 

Det er godt nok for dere, men om noen i vår del av verden blir utsatt for jihad, da er det helt greit å dra til andre siden av kloden, for å avmilitærisere terroristene, tiltross for at det tok livet av enda flere sivile og barn 🤔

Det er ulik standard for hva innbyggerne i Israel skal måtte finne seg i, og det er ulik standard for hvor langt israelerne skal yte for å ivareta terroristene og deres sivile.
Dette til tross for at trusselen israelerne er utsatt for er større og mer prikær.

Om dere ikke godtar disse begrensningene skal vi sørge for å isolere dere helt, slik at staten og økonomien kollapser, og helst skal vi sørge for at dere ikke har militære våpen til å holde dere trygge. 
Så egentlig er det bare å kapitulere til jihadistene, og flykte der i fra, om dere ikke ønsker å bli drept. 

Hvorfor skal det være strengere krav til israelere, enn alle andre? Det mest nærliggende er jo å tenke at det er antisemittisme i en ny form? 

IDF har den mest kompliserte slagmarken, de mest vanskelige forhold, tross dette er det ferre sivile dødstall enn i andre kriger. I tillegg er verden og FN og naboland klare på at ingen må for all del få flykte krigssonen. Slik det blir lagt tilrette for i alle andre kriger. Det sparer mange liv.

Syria, Jemen som pågår i regionen nå, mye flere dødsfall.

• Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 hours ago, Aliquis said:

Dette stemmer ikke. FN anerkjenner f.eks PLO som representanten for den palestinske befolkningen. Ikke PA.

Fatah er den politiske ving av PLO, lederen for Fatah er Abbas, som er nå presidenten i PA, Palestinian Authority.

Tror ikke jeg har misforstått, samme suppa hele greia. De har demokratisk i sitt manifest, men holder ikke valg… 18 år siden sist, visst nok i frykt for at Hamas skal vinne, siden Hamas har størst oppslutning på alle meningsmålinger, men begrunnelsen utad er at Israel har skyld i at de ikke holder valg.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Madame Butterfly skrev (På 10.5.2024 den 18.23):

Og realiteten av dette….
…Hei Israel, dere må bare godta å bli bombadert, og utsatt for endeløs intifada og terror fra andre siden av et gjærde….

Det er ikke første gang jeg ser deg skrive om demme konflikten, så jeg går ut I fra at du har fult med nok til å vite at dette ikke er sant. Det finnes uendelig mange måtter å utføre krig og sikerhets arbeid på. Forskjelige taktikker og strategier, hvorfor skulle man ellers ha krigsskoler  og kirgsforskere liksom? 

At Israel sin nåværende adferd sveker Israel og forværer deres situasjon på alle måter betyr ikke "Israel får ikke lov å gjøre noen ting", det bety det jeg skrev "Israel bør endre adferden sin til det bedre" (ikke minst for sin egen del). 

For terroristenes barn dør om dere avmilitariserer dem? 

Hva skriver du egentlig her? Det er ikke bare terrorister som mister barna sine! Det er jornalister, helsearbeidere, hjelpearbeidere, sivile i alle aldre og ja også barn av terrorister som dør. For det første er barn BARN helt uavhengig av hva foreldrene driver med, det finnes ingen fritak av folkeretten basert på hva foreldrene dine gjør, du mister ikke status som meneske av denne eller noen andre grunner. For det andre så er ikke alle i Palestina terrorister, det er dehumaniserende og farlig propaganda som ikke henger sammen med virkeligheten!!! Det er slik tankegang som at "alle i denne folkegruoen er uanset X eller barn av Z" som gjør det mulig å begå folkemord i utgangspunktet.

Det er godt nok for dere, men om noen i vår del av verden blir utsatt for jihad, da er det helt greit å dra til andre siden av kloden, for å avmilitærisere terroristene, tiltross for at det tok livet av enda flere sivile og barn 🤔

Hva snaker du egentlig om her? Refererer du til Afgan krigen? Kansje vår tids største politiske og militære feiltagelse? Den ene handlingen som ødela Presidentens ettermæle for altid? Det som gjør at hen fremdeles 20 år etterpå blir husket og omtalt som en uærlig idiot? Den krigen som av mange eksperter blir omtalt som starten på USA sitt demokrati sin undergang? Den krigen som til synelatende ikke gjore USA tryggere på noen måte? Den krigen som ble startet basert på løgner og politiske motiver, ikke sikerhet eller militære mål? Er det den du snaker om?

Hvis USA med vesten kan ødelege seg selv, så må Israel få lov til å være akurat like selv destruktive liksom. Det er ikke rettferdig å forvente at Israel skal lære noen ting her? For det er jo ikke som om det er vanlig å angripe i andre land eller andre folkegrupper etter teror angrep.... De fleste land hat lært. Det har vært veldig veldig mange teror angrep etter dette som ikle førte til store kriger, det du beskriver her er ikke i nærheten av vanlig oppførsel. Det var en mega tabbe, som jeg ikke har hørt noen kommentatorer eller Amerika eksperter beskrive som noe annet en katastrofalt på veldig lenge. 

Det er uanset bare whataboutism du kommer med her, det er ikke greit for meg å gjøre noe dumt bare fordi du har gjort noe dumere. Det er ikke mer greit for Israel å gjøre noe dumt bare fordi USA gjore noe dumt for over 20 år siden. Jeg vil si det er helt urelevant faktisk.

Det er ulik standard for hva innbyggerne i Israel skal måtte finne seg i, og det er ulik standard for hvor langt israelerne skal yte for å ivareta terroristene og deres sivile.
Dette til tross for at trusselen israelerne er utsatt for er større og mer prikær.

På ingen måte!

Igjend: At Israel sin nåværende adferd sveker Israel og forværer deres situasjon på alle måter betyr ikke "Israel får ikke lov å gjøre noen ting", det bety det jeg skrev "Israel bør endre adferden sin til det bedre" (ikke minst for sin egen del). 

Også igjend: For det er jo ikke som om det er vanlig å angripe i andre land eller andre folkegrupper etter teror angrep.... Det har vært veldig veldig mange teror angrep etter dette som ikle førte til store kriger, det du beskriver her er ikke i nærheten av vanlig oppførsel.

Om dere ikke godtar disse begrensningene skal vi sørge for å isolere dere helt, slik at staten og økonomien kollapser, og helst skal vi sørge for at dere ikke har militære våpen til å holde dere trygge. 

"Sørge for at dere ikke hat militære våpen" ikke GI dere våpen mener du vel egentlig her?

Synes du det er vesten sin oppgave å finansiere Israels kriger uanset hvor umoralske de er? Hvor går grensen for når Israel skal måtte være ansvarlig for seg selv? Ikke når de blir etterforsket for folkemord tydeligvis og heller ikke når USA tror de bryter folkeretten. For USA publiserte nettopp en rapport som slår fast at de tror Israel bryter folkeretten, hvorfor bare tror spør du kansje? Fordi Israel nekter å samarbeide med noen granskere... De slipper heller ikke in jornalister å har satt grusome rekorder i drap av jornalister. Så det er umulig å skafe sikre bevis, men USA (Israels sterkeste alierte) sier ofentlig at de tror Israle bryter folkeretten. 

Men det skal ikke bety noen ting at omverden (selv de nærmeste alierte) opfater Israel som kriminelle. De skal ikke få noen konsekvenser for at de nekter gransker tilgang eller at de hat overbevist så å si helle verdenssamfunnet om at det de gjør er ulovlig? Israel fortjener uanset milliarder i økonomisk støte, du synes man skal gi de våpen selv om man tror våpnene dskal brukes ulovli? Hvor går grensen, skal de fremdeles få økonomisk og militær støte om de blir tiltalt for folkemord? Om de forsetter å nekte å samarbeide etter de blir tiltalt? Hvor lenge synes du de kan nekte granskere jornalister og verdenssamfunnet innsyn uten at det skal ha noen konsekvenser? 

Så egentlig er det bare å kapitulere til jihadistene, og flykte der i fra, om dere ikke ønsker å bli drept. 

Gjentar igjend: At Israel sin nåværende adferd sveker Israel og forværer deres situasjon på alle måter betyr ikke "Israel får ikke lov å gjøre noen ting", det bety det jeg skrev "Israel bør endre adferden sin til det bedre" (ikke minst for sin egen del). 

Hvorfor skal det være strengere krav til israelere, enn alle andre? Det mest nærliggende er jo å tenke at det er antisemittisme i en ny form? 

Folkeretten gjelder for alle, ikke bare Israel.... Jeg husker enda at jeg var imponert over alle jornalistene som dekket Afgan krigen, USA tok jornalister med seg for å dokumentere hva som skjede. De satte derimot ingen rekorder i drepte jornalister, jeg kan heller ikke huske at de eller noen andre statshærer har målrettet angrep sykehus etter sykehus.

Selfølgelig Afgan krigen var en kjempe tabbe! Det har kostet og sveket Amerika veldig, men jeg har ikke fått med meg at de brøt folkeretten så åpenbart og ubryd som Israel gjør nå.

IDF har den mest kompliserte slagmarken, de mest vanskelige forhold, tross dette er det ferre sivile dødstall enn i andre kriger. I tillegg er verden og FN og naboland klare på at ingen må for all del få flykte krigssonen. Slik det blir lagt tilrette for i alle andre kriger. Det sparer mange liv.

Det er ikke mindre sivile døde en andre kriger, hvor får du det fra? Tvert om synes jeg de setter nye grusome rekorder helle tiden. 

Syria, Jemen som pågår i regionen nå, mye flere dødsfall.

Ja det er mye fælt i verden.... Det er ikke en unnskyldning for folkemord at andre gjør feil også. 

Du kan synes det er så uretferdig du vil, men Israels oppførsel får konsekvenser. Jeg så nettopp et intervju med (vår) ute riksmenister, hvor han fortalte at det nettopp var holdt en historisk avstemning i FN hvor støten til Palestina aldri hadde vært høyere. Er det Israel sin ønskede politik å gi Palestina flere rettigheter i FN? Er det egentlig i Israels sine intereser å fremstå som kriminelle foran USA og andre alierte? Israel er ikke i stand til å forsørge seg selv, de er avhengig av økonomisk og militær støte for å overleve som noe som ligner på det de er i dag. Da tror jeg det er lite lurt å skyve fra seg alle som støter dem, eller med andre ord jeg synes de bør få noen signaler om at de bør endre adferden sin. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

@Pippi Lotta Dette bildet sier mer enn 1000 ord:
IMG_2759.thumb.png.f0d7a554516f2954326d1fb09e2b0865.png

Når det gjelder folkemord, så har du sikkert sett dommeren i ICJ som forklarer avgjørelsen til BBC.
https://www.bbc.com/news/av/world-middle-east-68906919
She said that, contrary to some reporting, the court did not make a ruling on whether the claim of genocide was plausible, but it did emphasise in its order that there was a risk of irreparable harm to the Palestinian right to be protected from genocide.

Endret av Madame Butterfly
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Madame Butterfly skrev (2 minutter siden):

Det sier ikke så mye om det jeg skrev da..... 

Du kan ikke delle lit om hvor lenge du synes USA er forpliktet til å finansiere en krig de tror bryter folkeretten? Hvor lenge synes du Israel kan nekte granskninger, jornalister og samarbeid uten at det skal påvirke de på noen måte? 

Når du ser at Israels handlinger får konsekvenser, USA har for eksempel begynt å holde igjend støte og FN gir historisk mye støte til palestinerne. Synes du fremdeles ikke det ville være lurt av Israel og endre strategi? Jeg er bekymret for Israels fremtid, om de ikke begynner å forholde seg til verdenssamfunnet forventninger. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, Pippi Lotta said:

Det sier ikke så mye om det jeg skrev da..... 

Begynte å svare deg, steg for steg. Det ble så kranglete, lite fruktbart, jeg lot det vente.

Du kan ikke delle lit om hvor lenge du synes USA er forpliktet til

Hva USA er forpliktet til ovenfor Israel kommer an på avtalen disse to i mellom, og hva det amerikanske folket de representerer ønsket.
Hørte en debatt om dette i kongressen. 

Hvor lenge synes du Israel kan nekte granskninger, jornalister og samarbeid uten at det skal påvirke de på noen måte? 

Kommer an på hvilke folkerettslige forpliktelser Israel har sluttet seg til når det gjelder dette. 

Når du ser at Israels handlinger får konsekvenser, USA har for eksempel begynt å holde igjend støte og FN gir historisk mye støte til palestinerne.

FN ser for meg helt klart å tydelig ut til å være et talerør for palestinere, de har alltid gitt enormt med støtte til palestinere, siden før opprettelsen av staten Israel. 
Om jeg synest det er lurt for Israel å endre strategi? 
Jeg synest den største feil Israel har begått er «mowing the lawn», de burde ha brukt fredstiden til å få varig ordning på hvordan de ønsker å håndtere den stadig økende befolkning av statsløse palestinere innenfor sitt territorium. 
Det er sikkert lettere sagt enn gjort, og det beror heller ikke bare på Israel. 

Jeg er bekymret for Israels fremtid, om de ikke begynner å forholde seg til verdenssamfunnet forventninger. 

Grunnen til at jeg er så opptatt av denne konflikten, er at jeg siden 7. oktober har vært overbevist om at dette blir slutten på Israel, uavhengig av om de handler i tråd med verdenssamfunnets forventninger eller ikke. 
Vi så hva som skjedde i Libanon. Den kristne nasjonen i Levant ble overgitt til islamistene, og nå står den jødiske nasjonen i Levanten for tur. 

Verdenssamfunnet og FN sin forfømming av Israel er helt enorm. Hvor mange resolusjoner er det igjen, som fordømmer Israel, og hvor mange er det som fordømmer ……. Russland, Kina, Iran, og alke mulige grufulle regimer? Hvorfor er det slik? 
Det er ikke fordi Israel er 20x verre, enn alle andre. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Madame Butterfly skrev (6 timer siden):

Når det gjelder folkemord, så har du sikkert sett dommeren i ICJ som forklarer avgjørelsen til BBC.
https://www.bbc.com/news/av/world-middle-east-68906919
She said that, contrary to some reporting, the court did not make a ruling on whether the claim of genocide was plausible, but it did emphasise in its order that there was a risk of irreparable harm to the Palestinian right to be protected from genocide.

Hvorfor skyter denne IDF soldaten på barnevognen? 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, Apis said:

😬

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Apis said:

Jesus i himmelen. Det er godt vi har gode trygdeordninger her i landet. 

• Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...