Gå til innhold

Stress og uro: Hvilken reseptfri medisin?


Floater

Anbefalte innlegg

I det siste har jeg slitt med stress og uro, og jeg lurer på hvilken reseptfri medisin som fungerer best. Jeg har hørt om Sedix og melatonin, har noen av dere erfaring med disse medisinene? Hvilken av disse er sterkest? 

Setter pris på alle råd og tips. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Sedix, Pascoflair og Valerina Forte er plantebaserte og reseptfrie legemidler som kan brukes for å lindre uro. 

Anonymkode: aef3b...c17

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Capazitet skrev (2 minutter siden):

Melantonin er mot søvnvanskar

Ah, da skjønner jeg. Trenger noe som kan lindre følelsen av uro 🥲

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Floater skrev (28 minutter siden):

Ah, da skjønner jeg. Trenger noe som kan lindre følelsen av uro 🥲

Personen over kom med tre reseptfrie forslag. Mange mener derimot det er placebo fordi flertallet ikke har effekt av dem. Kun de som virkelig tror på dem;)

Sliter du med så sterk uro at det går utover hverdagen din, bør du gå til legen og få skikkelige medisiner. Antagelig vil du få beroligende C-preparater. Og evt litt b-preparater du kan ta en sjelden gang ved sørlig behov. B-preparater er vanedannende så det er vanligst å bare foreskrive 20-30 stk som skal vare 6-12 mnd. 

Anonymkode: 8d83c...c0a

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (58 minutter siden):

Personen over kom med tre reseptfrie forslag. Mange mener derimot det er placebo fordi flertallet ikke har effekt av dem. Kun de som virkelig tror på dem;)

Sliter du med så sterk uro at det går utover hverdagen din, bør du gå til legen og få skikkelige medisiner. Antagelig vil du få beroligende C-preparater. Og evt litt b-preparater du kan ta en sjelden gang ved sørlig behov. B-preparater er vanedannende så det er vanligst å bare foreskrive 20-30 stk som skal vare 6-12 mnd. 

Anonymkode: 8d83c...c0a

Du har nok rett.. Jeg leste noen gamle innlegg her inne, hvor mange opplevde lite eller ingen effekt. Og det går utover hverdagen min, ja. Kan ha så sterk indre uro at jeg våkner midt på natten med en følelse av panikk.


Dessverre kan det ta opp til 2 uker før jeg får en time hos legen, derfor ønsker jeg å finne midlertidige løsninger som kan hjelpe meg 🥲 


 

 

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Floater skrev (2 timer siden):

Du har nok rett.. Jeg leste noen gamle innlegg her inne, hvor mange opplevde lite eller ingen effekt. Og det går utover hverdagen min, ja. Kan ha så sterk indre uro at jeg våkner midt på natten med en følelse av panikk.


Dessverre kan det ta opp til 2 uker før jeg får en time hos legen, derfor ønsker jeg å finne midlertidige løsninger som kan hjelpe meg 🥲 


 

 

 

 

Bestill legetime, de to ukene går uansett? Hvor lenge har du hatt stressproblemer?

Anonymkode: 00b81...791

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Psykolog? Det finnes mange teknikker som kan hjelpe deg mye mer enn medisiner. Går du privat går du time med en gang. Du får gjort mye på 2-3 timer.

Anonymkode: 11830...efc

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du ikke allerede har prøvd:

Det kan være verdt å kutte koffein, om du drikker det. 

Her er noen helt enkle bevegelser som roer nervesystemet. Du kan også tvinge fram 5 gjesp på rad. 

 

Anonymkode: 62e2f...cf1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, Floater said:

Du har nok rett.. Jeg leste noen gamle innlegg her inne, hvor mange opplevde lite eller ingen effekt. Og det går utover hverdagen min, ja. Kan ha så sterk indre uro at jeg våkner midt på natten med en følelse av panikk.


Dessverre kan det ta opp til 2 uker før jeg får en time hos legen, derfor ønsker jeg å finne midlertidige løsninger som kan hjelpe meg 🥲 


 

 

 

 

Du kam jo prøve zyrtec om kvelden. Mulig du sover bedre da siden man blir trøtt av de. Jeg stoppet faktisk med sånne oppvåkninger med hjertebank etter at jeg begynte på p piller (yaz) uten opphold. Tror mye av min uro ble forverret av Hormoner. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er noe i livet kroppen prøver å si fra om. Piller hjelper ikke på sikt. Sett av tid til å slappe av og gjør pusteøvelser. Gå gjennom hva som føles feil i livet. Har du rett jobb? Sørger du for å ikke ‘dekke over’ ved å bare søke utover? Er du deg selv og ikke det andre forventer? Har du forsonet deg m oppvekst og ev familiære/vennskap-skuffelser? Prøv så å sortere, legg byrdene fra deg, en etter en, arkiver det utenfor deg selv. Gjør du noe destruktivt? Prøv å endre kurs. prøver ditt indre å fortelle deg når du er helt stille?

Pass på mat/alkohol - det kan roe ned hvis du spiser og drikker d kroppen har behov for. 

  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Floater skrev (12 timer siden):

I det siste har jeg slitt med stress og uro, og jeg lurer på hvilken reseptfri medisin som fungerer best. Jeg har hørt om Sedix og melatonin, har noen av dere erfaring med disse medisinene? Hvilken av disse er sterkest? 

Setter pris på alle råd og tips. 

Jeg har prøvd Sedix og merket ingen forskjell.

Bestill time hos lege, de to ukene går fort. Enten hjelper legen deg eller så henvises du videre. Psykisk helse er viktig.

Anonymkode: 2c742...898

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hjelper å gå en lang tur ute. 

Yoga hjelper. Du kan f.eks sjekke ut yoga with Adrienne på YouTube. 

Anonymkode: 62b8b...b0a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Det hjelper å gå en lang tur ute. 

Yoga hjelper. Du kan f.eks sjekke ut yoga with Adrienne på YouTube. 

Anonymkode: 62b8b...b0a

Jeg har mye angst. 
 

å få tur hjelper ikke. 
 

yoga er triggende. 
 

disse rådene er ikke råd. 

Anonymkode: 00b81...791

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Melatonin er for søv den andre du nevner har jeg ingen erfaring med.

Men det som funker som fjell for meg er i hvertfall;

- fysisk utløp for stress. Det kan være en daglig gåtur eller hvis man allerede har en treningsvane så fokuser på den, men for de som allerede kanskje følger et treningsregime kan det være et clue å bytte ut noen økter med lavere intensitetsøkter for eksempel fra intervall trening til sone to jogging. 

- struktur. Ta en gjennomgang av hva det er som lager stress/uro og strukturer dagene der etter, få vekk det som er overflødig og tilrettelegg strukturen. Praktisk eksempel er at morgen er travel og at man føler man ikke strekker til, sannheten er at klærne er ikke lagt fram dagen i forveien, matpakker ligger ikke klar i kjøleskapet, man har ikke fylt drivstoff/ladet i forveien osv. Mange små ting kan frigjøre mye tid og ikke minst gi en mye bedre opplevelse av dagen - på tross av at det ikke har vært fundamentale endringer i dagen. 

-  ta en runde med seg selv hva man har plass til i "kvota" og tilpass deretter. Kanskje må man si nei til et familieselskap, en oppgave på jobb eller at det faktisk er sånn at vaskemaskin ikke trenger å gå døgnet rundt 24/7. 

- få god søvn og prioriter det, vær streng med seg selv på dette. 

- få nok mat, drikke og vitaminer/mineraler. Jeg velger å ta B vitamin, magnesium og aswaganda som tilskudd. 

Xoxo

Fulltidsansatt, fulltids student, i kjøpe/salgs prosess med bolig, har 2 barn i bhg alder.

Anonymkode: 3fcc6...e2b

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trening, power walk, få opp pulsen litt.

Anonymkode: f5d28...811

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Vinterbading og trening. Funker helt utrolig bra. Alle burde trent og badet året rundt. Er aldri syk. 

Anonymkode: 9037c...f0e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...