Gå til innhold

Instukids av NRK

Anonymbrukerrr123

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Vera skrev (16 timer siden):

Du har en veldig naiv tankegang..tror du foreldre som feks mishandler barna sine ofte innrømmer det? Hvor samarbeidsvillige og behandlingsorienterte tror du egentlig disse foreldrene er..? Deres mål er at barna ikke skal få behandling - de saboterer muligheten for behandling tidlig, for å unngå å komme i et dårlig lys om barna innrømmer hva de blir utsatt for. 
Når barna begynner å ruse seg har de ofte levd under omsorgssvikt fra spedbarnsalder.

Samfunnet skylder disse barna skikkelig behandling. Og rettssystemet skylder disse foreldrene mangfoldige år i fengsel. 

Her belyser man vel problemet med at de begynner og ruse seg etter å ha kommet på institusjon 

Husk på at dette er barn som ofte har det vanskelig også kommer til gjerne 70 ulike voksne kvinner og menn i turnus med hver sin personligjet som skal stikke hodet inn på soverommet deres med en upersonlig og pedagogisk tilnærming. 

Tror jaggu hadde blitt narkoman selv. 

Anonymkode: a3b75...aaf

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Her belyser man vel problemet med at de begynner og ruse seg etter å ha kommet på institusjon 

Husk på at dette er barn som ofte har det vanskelig også kommer til gjerne 70 ulike voksne kvinner og menn i turnus med hver sin personligjet som skal stikke hodet inn på soverommet deres med en upersonlig og pedagogisk tilnærming. 

Tror jaggu hadde blitt narkoman selv. 

Anonymkode: a3b75...aaf

Jeg er 100% enig med deg. Jeg svarte brukeren som hevdet at det eneste disse ungdommene vil er å ruse seg - og at da blir det vanskelig å hindre dem.

Jeg tror det finnes 1 eller 2 institusjoner som har medlever-turnus igjen i dette landet..det er ekstremt trist. Det burde etterstrebes å ha institusjoner hvor den ansatte lever med ungdommen i 1-2 uker, før vaktskifte. Problemet er at det er mange som ikke ønsker å jobbe disse turnusene. Og det er ræva betalt med denne type jobb..det finnes dessverre ikke veldig mange ildsjeler igjen, som ønsker å påta seg en jobb som krever enormt - og som gjør et stort innhogg i fritiden din. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 4.5.2024 den 12.57):

Jeg mener det er å starte i feil ende, å rope på psykologer og annet helsepersonell. Hva med foreldrene? Er de unntatt fra all kritikk? Sende ungen på institusjon? Hva med at foreldre og barn får intensiv familieterapi, hvor foreldre må se på hvordan de bidrar til at barn blir syke. Hvordan tror dere det er for ungen å bli kastet ut hjemmefra? Der ligger årsaken hovedproblemet. Ungene sitter igjen med en følelse av at de ikke er verdt noe. 

Anonymkode: 3e4ef...99e

Mange av disse barna er for syke til å være hjemme, akkurat som voksne av og til er for syke til å være hjemme. Problemet er at det ikke finnes gode nok tiltak. Vi har ikke gode nok behandlingstilbud for syke barn. De havner i omsorgstiltak under bv i stedet for under helse. I tillegg til manglende tilbud, så kommuniserer etatene utrolig dårlig med hverandre. 

Som forelder blir du enten holdt utenfor, eller ender opp som koordinator for ditt eget barn og en haug med hjelpere. Jeg vil anbefale deg å lese deg opp på historien til Mina og Mille for eks sånn at du kan få bedre forståelse for hvordan systemet fungerer. 

• Liker 4
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

refill skrev (På 7.5.2024 den 0.04):

Mange av disse barna er for syke til å være hjemme, akkurat som voksne av og til er for syke til å være hjemme. Problemet er at det ikke finnes gode nok tiltak. Vi har ikke gode nok behandlingstilbud for syke barn. De havner i omsorgstiltak under bv i stedet for under helse. I tillegg til manglende tilbud, så kommuniserer etatene utrolig dårlig med hverandre. 

Som forelder blir du enten holdt utenfor, eller ender opp som koordinator for ditt eget barn og en haug med hjelpere. Jeg vil anbefale deg å lese deg opp på historien til Mina og Mille for eks sånn at du kan få bedre forståelse for hvordan systemet fungerer. 

Enig med deg. Problemet er at ungene er for syke og det ikke er mulig for foreldrene å greie å hjelpe barnet alene. 

Når et barn ønsker å ta livet sitt 24/7 når skal foreldrene få pause? Det går en stund å leve i en slik unntakstilstand. Men ikke i evigheter. Man må være på 24/7 da. Natt og dag. Det er klart det blir for mye for foreldre i lengden. Spesielt hvis de er aleneforeldre i tillegg. 

Tror ikke det er mulig å sette seg ordentlig inn i situasjonen før man står i det selv og er så utslitt, nedkjørt og livredd og bekymra at man ikke aner hva man skal gjøre for å holde både sitt eget og barnets hode over vannet. 

Jeg skjønner godt at noen til slutt må kaste inn håndkleet. 

Problemet er at det ikke er god nok hjelp som står klar for å ta over.

• Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 2.5.2024 den 22.31):
  Skjul innhold

Kjenner det koker over inni meg etter den samtalen mellom Ronja og aktor. «Det handler ikke om hva han har gjort, men om han skjønte at han gjorde noe galt. Og det kunne han ikke ha skjønt siden du ikke sa nei».

Skjønner ikke en mann i 30-årene at han ikke skal sette en sprøyte på en 14-åring? Og trenger man virkelig å si nei?? Burde det ikke være motsatt, ikke sett sprøyter på folk med mindre de sier ja?

Anonymkode: 41e82...bd2

Du skrev akkurat det jeg kom for å skrive. 

Jeg så den ferdig tidligere i dag, men har tenkt på dette siden. Og ikke minst den "latteren" i mellom ordene. Fy faen jeg ble rasende. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...
Gjest Luksusbia
AnonymBruker skrev (På 4.5.2024 den 22.31):

Nettopp. Ingen blir narkomane uten psykiske problemer i bu n. Og ofte har disse barna tøffe liv og blir utsatt for vold psykisk/ fysisk og seksuelt

Anonymkode: 774d5...4c3

Rusavhengihet er jo en eller flere diagnoser i seg selv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...

Annonse

AnonymBruker skrev (På 4.5.2024 den 22.31):

Nettopp. Ingen blir narkomane uten psykiske problemer i bu n. Og ofte har disse barna tøffe liv og blir utsatt for vold psykisk/ fysisk og seksuelt

Anonymkode: 774d5...4c3

Tja, det kan de, men misbruk feks. øker sjansen med 25-gangeren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...