Gå til innhold

Instukids av NRK


Anonymbrukerrr123

Anbefalte innlegg

Vil anbefale alle å se denne dokumentaren av ungdommer på instu og dems erfaringer med rus, voldtekt, spiseforstyrrelser osv. Viser godt hvordan det er å være ungdom og slite i dag ❤️

  • Liker 4
  • Hjerte 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kjenner jeg får helt vondt i magen av å se på dette. 

Anonymkode: 74df1...89c

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grein av siste episoden.. Sterke historier.

Men skulle ønske de hadde gått litt mer dokumentar-grundig til verks. Feks det med at institusjonene er privat drevet, har det noen innvirkning. Hvorfor flyttes ungdommene rundt. Litt mer om systemet. Og også mer om bruken av sosiale medier mellom ungdommene der de lærer om, deler om og skaffer rusmidler. Om hvordan det hjelper og skader.

Fikk litt mer detaljer om man leser artiklene på nrk også da.

Anonymkode: a0d27...4a3

  • Liker 7
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forstår ikke hvordan det er mulig. 

Denne dokumentaren er et fint argument imot at rus ikke bør bli lovlig. Og at politiet en gang for alle tar tak i overgripere og pedofile. Mer resurser. Å hva er vitsen med å redde barn fra farlige familierelajsoner for å så ikke ta vare på dem, så de blir mishandlede dopmisbrukere. Wtf, hvorfor er det så mange horrible mennesker i verden? Hvordan klarer de å bli så skakkskjørte emosjonellt at de utsetter barn/tenåringer for dop, vold og overgrep? 

Vi trenger flere fengselsplasser og psykologer, helst for flere år siden. 

Anonymkode: e48ad...6d4

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Grein av siste episoden.. Sterke historier.

Men skulle ønske de hadde gått litt mer dokumentar-grundig til verks. Feks det med at institusjonene er privat drevet, har det noen innvirkning. Hvorfor flyttes ungdommene rundt. Litt mer om systemet. Og også mer om bruken av sosiale medier mellom ungdommene der de lærer om, deler om og skaffer rusmidler. Om hvordan det hjelper og skader.

Fikk litt mer detaljer om man leser artiklene på nrk også da.

Anonymkode: a0d27...4a3

Vedtatt at barn ikke har rusproblemer eller psykiske problemer før de er 18 så det fins lite med tilbud. 

I tillegg er det vedtatt at barn ikke skal være i institusjon lenger enn tre måneder så da blir de kasteball for å overholde regelverket i påvente av fosterhjem som ikke fins. 

 

Anonymkode: a3b75...aaf

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke sett den, men har lest artiklene. Hjerteskjærende og til å bli uvel av! Noen av disse har ikke hatt det fælt hjemme heller, men havnet på institusjon fordi deres psykiske tilstand ble for vanskelig å håndtere for foreldrene. (Hvilket ikke er rart. eller noe jeg klandrer foreldrene for))Jeg vet om flere ungdommer som sliter helt enormt psykisk med spiseforstyrrelse, selvskading, svært utagerende oppførsel, og jeg synes så synd på ungdommene og familiene deres for det er ikke mye hjelp å få, dessverre. Havner ungen på institusjon er det stor sjanse for at alt bare blir verre. Min mening er at sosiale medier forsterker det hele. Jeg er oppriktig bekymret for utviklingen.

Anonymkode: 9398b...0bf

  • Liker 2
  • Hjerte 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Spoiler

Kjenner det koker over inni meg etter den samtalen mellom Ronja og aktor. «Det handler ikke om hva han har gjort, men om han skjønte at han gjorde noe galt. Og det kunne han ikke ha skjønt siden du ikke sa nei».
 

Skjønner ikke en mann i 30-årene at han ikke skal sette en sprøyte på en 14-åring? Og trenger man virkelig å si nei?? Burde det ikke være motsatt, ikke sett sprøyter på folk med mindre de sier ja?

Anonymkode: 41e82...bd2

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fæle greier. Samtidig blir jeg litt sånn, men hva skal man gjøre da? Dette er ungdom som "vil" ruse seg. En kan gjerne argumentere for at de trenger flere stabile rammer og flere ansatte med god fagkunnskap i disse institusjonene. Mer politi og bedre barnevern også, for all del. Men, i all den tid man ikke har lov til å holde disse barna/ungdommene inne på tvang så vil de fortsette å stikke av. 

Anonymkode: 67918...97b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Fæle greier. Samtidig blir jeg litt sånn, men hva skal man gjøre da? Dette er ungdom som "vil" ruse seg. En kan gjerne argumentere for at de trenger flere stabile rammer og flere ansatte med god fagkunnskap i disse institusjonene. Mer politi og bedre barnevern også, for all del. Men, i all den tid man ikke har lov til å holde disse barna/ungdommene inne på tvang så vil de fortsette å stikke av. 

Anonymkode: 67918...97b

Selvfølgelig. De er jo syke

Anonymkode: 774d5...4c3

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 2.5.2024 den 20.16):

I tillegg er det vedtatt at barn ikke skal være i institusjon lenger enn tre måneder så da blir de kasteball for å overholde regelverket i påvente av fosterhjem som ikke fins. 

Dette stemmer ikke. 
Det finnes institusjoner med tilbud om 6-mnd plasser og 12-mnd plasser. Det er også mulig å utvide oppholdet fra 12 mnd til 2-3 år. 
 

Jeg har forstått det slik at i dokumentaren vises omsorgsboliger for ungdom - altså leiligheter med oppsyn? 
Jeg har ikke sett dokumentaren selv, så jeg vet ikke om det stemmer. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Fæle greier. Samtidig blir jeg litt sånn, men hva skal man gjøre da? Dette er ungdom som "vil" ruse seg. En kan gjerne argumentere for at de trenger flere stabile rammer og flere ansatte med god fagkunnskap i disse institusjonene. Mer politi og bedre barnevern også, for all del. Men, i all den tid man ikke har lov til å holde disse barna/ungdommene inne på tvang så vil de fortsette å stikke av. 

Anonymkode: 67918...97b

Først av alt må man finne ut hvorfor de «vil» ruse seg..for om man graver litt dypere finner man ut at de aller færreste mennesker har lyst å ruse livet sitt bort. De fleste bruker rus som medisinering. 
Så da er det behandling som gjelder - slik at symptomtrykket blir lettere/forsvinner. Da vil også behovet for å ruse seg minske betraktelig. 
 

For å få til dette må helsevesenet rustes betraktelig. Vi må slutte å drive helsevesenet som butikk - nå skal alle skrives fortest mulig ut, slik at behandlingen «skal svare seg»..det er så lite logisk at det er til å grine av..behandlingen tar lang tid - det krever tid og tålmodighet å få et barn/ungdom til å åpne seg om det som foregår i hodet..i dag får de tildelt 8 timer på Bup - og da skal liksom alt være løst. Man bruker 8 timer bare på å bli kjent med behandleren, og opparbeide tillit i relasjonen mellom behandler og pasient. 
Så helsevesenet er en vits. 
 

Det siste avsnittet ditt stemmer ikke - det er lov å holde barn/ungdom på institusjon under tvang - så lenge de er mindreårige. Men det er en rettslig prosess. Alt blir enklere for ungdommen og pårørende om det er frivillig plassering. Men det skjer ofte at de havner på institusjon under tvang. 
 


Jeg skulle ønske vi satte inn mer ressurser fra barnehage og grunnskole alder- i dag er barn så nedprioritert i dette landet som det er mulig. Mye ville vært anderledes om vi satset på barna tidlig. 

 

  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vera skrev (1 minutt siden):

Først av alt må man finne ut hvorfor de «vil» ruse seg..for om man graver litt dypere finner man ut at de aller færreste mennesker har lyst å ruse livet sitt bort. De fleste bruker rus som medisinering. 
Så da er det behandling som gjelder - slik at symptomtrykket blir lettere/forsvinner. Da vil også behovet for å ruse seg minske betraktelig. 
 

For å få til dette må helsevesenet rustes betraktelig. Vi må slutte å drive helsevesenet som butikk - nå skal alle skrives fortest mulig ut, slik at behandlingen «skal svare seg»..det er så lite logisk at det er til å grine av..behandlingen tar lang tid - det krever tid og tålmodighet å få et barn/ungdom til å åpne seg om det som foregår i hodet..i dag får de tildelt 8 timer på Bup - og da skal liksom alt være løst. Man bruker 8 timer bare på å bli kjent med behandleren, og opparbeide tillit i relasjonen mellom behandler og pasient. 
Så helsevesenet er en vits. 
 

Det siste avsnittet ditt stemmer ikke - det er lov å holde barn/ungdom på institusjon under tvang - så lenge de er mindreårige. Men det er en rettslig prosess. Alt blir enklere for ungdommen og pårørende om det er frivillig plassering. Men det skjer ofte at de havner på institusjon under tvang. 
 


Jeg skulle ønske vi satte inn mer ressurser fra barnehage og grunnskole alder- i dag er barn så nedprioritert i dette landet som det er mulig. Mye ville vært anderledes om vi satset på barna tidlig. 

 

Dette! ❤️ Kunne ikke ha vært mer enig! 

- tidligere bv-barn 

 

Anonymkode: 3a6f1...049

  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener det er å starte i feil ende, å rope på psykologer og annet helsepersonell. Hva med foreldrene? Er de unntatt fra all kritikk? Sende ungen på institusjon? Hva med at foreldre og barn får intensiv familieterapi, hvor foreldre må se på hvordan de bidrar til at barn blir syke. Hvordan tror dere det er for ungen å bli kastet ut hjemmefra? Der ligger årsaken hovedproblemet. Ungene sitter igjen med en følelse av at de ikke er verdt noe. 

Anonymkode: 3e4ef...99e

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har da alltid vært mennesker som gjør sitt beste for å gå til grunne. Det sagt burde det ikke være en menneskerett å få barn, sier seg selv at noen er totalt uskikket.

Anonymkode: 03ed5...3e7

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har sett den, men ble litt satt ut av fokuset på unge 'i dag', som om dette var et nytt fenomen for ungdom på institusjon. Jeg vokste opp i 'et dårlig miljø', som det ble kalt, og dette var på midten av 90-tallet. Jeg kjente igjen historiene til ungdommene fra min egen oppvekst, jeg kjente igjen rusinntaket, i tillegg opplevde jeg f.eks. våpen på fester med det som da i dag blir kalt instukids. Det var ikke noe problem å danne nettverk kjapt for å få tak i narkotika sånne steder før heller.

Min opplevelse etter å ha sett dette var at lite var forandra, utover at det nå finnes tiktok, snap, insta osv.

Anonymkode: cdab8...29b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Jeg mener det er å starte i feil ende, å rope på psykologer og annet helsepersonell. Hva med foreldrene? Er de unntatt fra all kritikk? Sende ungen på institusjon? Hva med at foreldre og barn får intensiv familieterapi, hvor foreldre må se på hvordan de bidrar til at barn blir syke. Hvordan tror dere det er for ungen å bli kastet ut hjemmefra? Der ligger årsaken hovedproblemet. Ungene sitter igjen med en følelse av at de ikke er verdt noe. 

Anonymkode: 3e4ef...99e

Noen problemer er jo umulig for foreldre å fikse. Det trengs helt klart flere psykologer. Ungdom trenger kjærlighet. Så må institusjoner slutte å lyve til foreldre.

Anonymkode: 774d5...4c3

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Jeg mener det er å starte i feil ende, å rope på psykologer og annet helsepersonell. Hva med foreldrene? Er de unntatt fra all kritikk? Sende ungen på institusjon? Hva med at foreldre og barn får intensiv familieterapi, hvor foreldre må se på hvordan de bidrar til at barn blir syke. Hvordan tror dere det er for ungen å bli kastet ut hjemmefra? Der ligger årsaken hovedproblemet. Ungene sitter igjen med en følelse av at de ikke er verdt noe. 

Anonymkode: 3e4ef...99e

Du har en veldig naiv tankegang..tror du foreldre som feks mishandler barna sine ofte innrømmer det? Hvor samarbeidsvillige og behandlingsorienterte tror du egentlig disse foreldrene er..? Deres mål er at barna ikke skal få behandling - de saboterer muligheten for behandling tidlig, for å unngå å komme i et dårlig lys om barna innrømmer hva de blir utsatt for. 
Når barna begynner å ruse seg har de ofte levd under omsorgssvikt fra spedbarnsalder.

Samfunnet skylder disse barna skikkelig behandling. Og rettssystemet skylder disse foreldrene mangfoldige år i fengsel. 

  • Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vera skrev (2 timer siden):

Du har en veldig naiv tankegang..tror du foreldre som feks mishandler barna sine ofte innrømmer det? Hvor samarbeidsvillige og behandlingsorienterte tror du egentlig disse foreldrene er..? Deres mål er at barna ikke skal få behandling - de saboterer muligheten for behandling tidlig, for å unngå å komme i et dårlig lys om barna innrømmer hva de blir utsatt for. 
Når barna begynner å ruse seg har de ofte levd under omsorgssvikt fra spedbarnsalder.

Samfunnet skylder disse barna skikkelig behandling. Og rettssystemet skylder disse foreldrene mangfoldige år i fengsel. 

Nettopp. Ingen blir narkomane uten psykiske problemer i bu n. Og ofte har disse barna tøffe liv og blir utsatt for vold psykisk/ fysisk og seksuelt

Anonymkode: 774d5...4c3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vera skrev (12 timer siden):

Dette stemmer ikke. 
Det finnes institusjoner med tilbud om 6-mnd plasser og 12-mnd plasser. Det er også mulig å utvide oppholdet fra 12 mnd til 2-3 år. 
 

Jeg har forstått det slik at i dokumentaren vises omsorgsboliger for ungdom - altså leiligheter med oppsyn? 
Jeg har ikke sett dokumentaren selv, så jeg vet ikke om det stemmer. 

Flott at ting har endret seg og alle får tilbud om langtidsplasser. 

normalen tidligere at man ble kasteball i systemet med korttidskontrakter i påvente av fosterhjem som det er stor mangel på

Anonymkode: a3b75...aaf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg var på institusjon på 80-90 tallet. dette ver jo allerede et problem den gang. ikke mye som er fikset på 35 år tydeligvis.

Endret av Ænema
  • Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...