AnonymBruker Skrevet 21. mai #21 Del Skrevet 21. mai Irak skrev (På 30.4.2024 den 20.43): Kvinnfolk kan være slik, men ikke alle heldigvis. Jeg trives veldig godt med å jobbe men menn, og har gjort det mye opp gjennom. Opplever at de er mer reale på en måte. Menn er slik også. Jeg jobbet for mange år siden på en matbutikk. En mannlig kollega sto plutselig i bare boxeren på kontoret ved stengetid og forventa sex… Vi hadde en kameratslig tone, men jeg var ikke intr i noe sånt med han (han var ikke attraktiv) og spesielt ikke på arbeidsplassen og dette var på kontoret… Det, og annen kronisk baksnakking, F eks hadde jeg astma og kom av og til andpusten på jobb etter å ha sykla dit. Da ble jeg baksnakka. Jeg satt i kassa så spurte kundene om de ville ha pose, da snakka de borti hyllene de som jobba der og apet etter det jeg sa. De baksnakka for alt og ingenting. Det var som om det gikk sport i det. Og at jeg avviste han, der han sto og prøvde å få seg noe, fikk følger dagen etter med at noen hadde skrevet navnet mitt over en pall som ble levert med matvarer og det sto *navnet mitt* suger alle. Dette så de andre sjåførene som leverte varer, og alle kollegene. Den arbeidsplassen knuste meg. Dette var på en bunnpris-butikk i Trondheim, og jeg glemmer det aldri og synet på kollegene mine vil for alltid være forandret etter det. (I dag er de voksne, noen er gift og har barn men jeg tenker mitt om de for jeg vet hvor ondskapsfulle de var.) Jeg slutta på den arbeidsplassen og det var ikke noe bedre at sjefen selv også bidro til mobbingen. Han var en gris på over 40 som datet den yngste ansatte på 19 år… Anonymkode: 88c49...095 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Irak Skrevet 21. mai #22 Del Skrevet 21. mai AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Menn er slik også. Jeg jobbet for mange år siden på en matbutikk. En mannlig kollega sto plutselig i bare boxeren på kontoret ved stengetid og forventa sex… Vi hadde en kameratslig tone, men jeg var ikke intr i noe sånt med han (han var ikke attraktiv) og spesielt ikke på arbeidsplassen og dette var på kontoret… Det, og annen kronisk baksnakking, F eks hadde jeg astma og kom av og til andpusten på jobb etter å ha sykla dit. Da ble jeg baksnakka. Jeg satt i kassa så spurte kundene om de ville ha pose, da snakka de borti hyllene de som jobba der og apet etter det jeg sa. De baksnakka for alt og ingenting. Det var som om det gikk sport i det. Og at jeg avviste han, der han sto og prøvde å få seg noe, fikk følger dagen etter med at noen hadde skrevet navnet mitt over en pall som ble levert med matvarer og det sto *navnet mitt* suger alle. Dette så de andre sjåførene som leverte varer, og alle kollegene. Den arbeidsplassen knuste meg. Dette var på en bunnpris-butikk i Trondheim, og jeg glemmer det aldri og synet på kollegene mine vil for alltid være forandret etter det. (I dag er de voksne, noen er gift og har barn men jeg tenker mitt om de for jeg vet hvor ondskapsfulle de var.) Jeg slutta på den arbeidsplassen og det var ikke noe bedre at sjefen selv også bidro til mobbingen. Han var en gris på over 40 som datet den yngste ansatte på 19 år… Anonymkode: 88c49...095 Dette er jo regelrett trakassering slik jeg ser det. Skjønner godt at du slutta der.....Her er det jo arbeidsmiljøet det er noe alvorlig galt med! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. mai #23 Del Skrevet 21. mai AnonymBruker skrev (På 30.4.2024 den 20.38): Har hatt dårlige opplevelser blant nordmenn. er halvt norsk og halvt spanjol med noe australsk (ikke så viktig) MEN…. selv jeg har ikke arvet denne greien, men fra min far hører jeg også mye negativt blant om andre mennesker jeg aldri har likt å høre om andre og han er norsk, jeg bryr meg svært lite og liker ikke sånn negativ gossip, noe jeg har begynt å tenke mer på. Jeg opplever de nordmennene jeg jobber med baksnakker veldig mye, isteden for å si ting direkte på en ordentlig måte, men ofte folk blir latterliggjort og sagt ufine kommentarer når tredjepart ikke er til stede, jeg begynner å få ”angst” av de nordmennene på jobb å vurderer å slutte nå bare fordi jeg følte nå at de har gjort det med meg også, at jeg ikke passer meg godt inn. Er det bare jeg som føler det sånn? Hva er denne kulturen for noe? Jeg har merket de plutselig kan bli stille når visse personer de har baksnakket har kommet inn døren på jobb, der jeg selv har sittet å hørt på, men dette skjedde selv meg her i går. Jeg følte de snakket om meg egentlig……… Håper noen kan forklare meg litt om dette og hvorfor det er sånn? Er det noe man kan gjøre? Jeg liker ikke ha det sånn på jobb, og heller ikke godta masse drittsnakk om andre jeg ikke har noe imot, jeg får vondt av det… Anonymkode: b37bc...eae Da jeg flyttet til Norge og giftet meg med eksen, så var det masse rykter (ganske stygge også) som florerte i bygda. Flere personer sto bak ryktene, og de var rett og slett misunnelige. Jeg har opplevd baksnakking på jobb, i idrettsklubben til barna og i andre sammenhenger. Mitt inntrykk etter 25 år i Norge er at folk flest baksnakker i stedet for å ta det opp direkte med den det gjelder, sladrer på hverandre, slenger dritt og koser seg med ryktene, mest sannsynlig fordi de har kjedelige liv. Jeg kommer fra et land der det er helt OK å ta problemet direkte opp med den det gjelder. På denne måten løses konflikten mest mulig smertefritt og raskt. Baksnakker man, så fortsetter problemet, og konflikten eskalerer når vedkommende får vite at du har baksnakket og sladret i stedet for å gå rett til ham eller henne. Anonymkode: 20d13...ff9 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. mai #24 Del Skrevet 21. mai Forresten, hvis dere leser på Barn og familie-forum, for eksempel, så innrømmer mange der at de baksnakker. For eksempel, hvis en forelder uteblir fra foreldremøter eller dugnad, så "tro meg, du blir snakket om", "sånne som deg blir snakkis" osv. Mange elsker og sladre og slenge dritt, det er dagens kos for dem. Tenk hvor kjedelig liv man må ha for å elske sladder. Anonymkode: 20d13...ff9 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. mai #25 Del Skrevet 21. mai AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Forresten, hvis dere leser på Barn og familie-forum, for eksempel, så innrømmer mange der at de baksnakker. For eksempel, hvis en forelder uteblir fra foreldremøter eller dugnad, så "tro meg, du blir snakket om", "sånne som deg blir snakkis" osv. Mange elsker og sladre og slenge dritt, det er dagens kos for dem. Tenk hvor kjedelig liv man må ha for å elske sladder. Anonymkode: 20d13...ff9 Ikke rart ungene deres mobber når de holder på sånn. Anonymkode: 88c49...095 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. mai #26 Del Skrevet 23. mai Irak skrev (På 30.4.2024 den 20.43): Kvinnfolk kan være slik, men ikke alle heldigvis. Jeg trives veldig godt med å jobbe men menn, og har gjort det mye opp gjennom. Opplever at de er mer reale på en måte. Menn og kvinner kan være slik ja. Menn er ikke mer reale. Det er en eldgammal myte. Hørt menn snakke så mye dritt og kritisere utseende til andre på jobb. Ikke høyt, men til hverandre. Anonymkode: 1bd88...229 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. mai #27 Del Skrevet 23. mai AnonymBruker skrev (På 30.4.2024 den 20.45): Nordmenn flest er ganske konfliktskye ja og det er lettere å snakke med andre enn personen det gjelder. Jeg bor i Oslo men er opprinnelig fra Sørlandet og der er det mye verre enn her i Oslo. Anonymkode: 16de0...8b2 Artig! Jeg er fra Oslo og bor på Sørlandet. Jeg er SJOKKERT over baksnakkingen!! Det virker som alle er så utrolig konfliktskye at å ta opp noe med den det gjelder, nei det tør de ikke! Men å snakke om det med alle andre er helt greit!!!?? Anonymkode: 0e231...aa9 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. mai #28 Del Skrevet 23. mai AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Artig! Jeg er fra Oslo og bor på Sørlandet. Jeg er SJOKKERT over baksnakkingen!! Det virker som alle er så utrolig konfliktskye at å ta opp noe med den det gjelder, nei det tør de ikke! Men å snakke om det med alle andre er helt greit!!!?? Anonymkode: 0e231...aa9 Opplevd dette da jeg var ny på en arbeidsplass. Det var to der som hatet å lære opp andre. De baksnakket dem og gjorde man som ny en feil så fikk man ikke vite om det direkte fra dem. Nei, de sa ikke et pip, bare gikk rundt og irriterte seg og nevnte det for alle andre. Hvordan skal noen lære hvis de ikke får tilbakemeldinger? Drittfolk er de! Anonymkode: 1bd88...229 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Irak Skrevet 24. mai #29 Del Skrevet 24. mai AnonymBruker skrev (6 timer siden): Menn og kvinner kan være slik ja. Menn er ikke mer reale. Det er en eldgammal myte. Hørt menn snakke så mye dritt og kritisere utseende til andre på jobb. Ikke høyt, men til hverandre. Anonymkode: 1bd88...229 Da har vi ulike erfaringer på det punktet der... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. mai #30 Del Skrevet 24. mai Baksnakking og sladring forekommer blant folk av alle slags opphav. Det fins noe som heter sosial kontroll som kan være ganske ekstrem blant en del ikke-norske. Anonymkode: 4f130...f79 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. mai #31 Del Skrevet 24. mai Ja. Folk fra mange andre land er mer direkte og slipper derfor å baksnakke. Anonymkode: d67e5...e9c 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. mai #32 Del Skrevet 24. mai Jeg har hørt det motsatte. Og det fra folk som har vært ansatt både internasjonalt og nasjonalt. Særlig nedover i Europa er heavy baksnakking av kolleger på jobb vanlig mange steder. De jeg kjenner som har jobbet både ute og hjemme sier at det er mye bedre å jobbe med nordmenn/skandinaver. Stemningen er som regel god og vennlig og det er langt mindre baksnakking. Så det er tydeligvis veldig mange forskjellige erfaringer på dette. Og skulle vi begynne å snakke om hvordan mellomledere og ledere oppfører seg i mange land vs norske ledere... men det er et annet tema. Anonymkode: cce81...7f5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. juni #33 Del Skrevet 18. juni Baksnakking er mild ganning. Bare vit det ts at det er ikke du det er noe galt med. Fortsett lev livet ditt. Ikke bry deg om de som snakker bak din rygg. De er bak deg for en grunn, for veien foran er din. Anonymkode: fab29...94d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå