Gå til innhold

¨Hunden min hater å bade/dusje


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Normalt? 

Anonymkode: 86b6e...e59

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja, det vil jeg tro. Min hater å bli våt på bena ute, tolererer dusj, men hun ser på meg som om hele verdens sorger er på skuldrene hennes. 
Bade i sjø eller vann utendørs derimot, det er det absolutt beste hun vet i hele verden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja. Hvorfor må du bade/dusje den da? Annet enn om den er veldig skitten, mener jeg.

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta det rolig, bruk vann med behagelig temperatur, unngå ansiktet om mulig, og bruk gjerne godbiter. Det finnes slik slikkematte med sugekopper som man kan smøre leverpostei eller annet godt på, hva som helst for å gjøre det litt kjekkere å dusje for hunden. 

Anonymkode: a6b92...299

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Praktspragla skrev (4 minutter siden):

Ja. Hvorfor må du bade/dusje den da? Annet enn om den er veldig skitten, mener jeg.

Fordi den hadde rullet seg i gjørme.

Anonymkode: 86b6e...e59

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min er ikke stor fan av å dusje, men godtar det siden han vet han får slikkematte med skinkeost i dusjen og mye ros og godbiter etterpå. 

Anonymkode: f634f...a75

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er flere ting en kan prøve.

Ta av dusjhodet og bruk slangen med moderat trykk. Lyden av dusjhodet kan være skremmende. 

Bruk bøtte og hell over vann i stedet for dusjen rett på kroppen. 

Drit i kabinettet og la hunden stå på utsiden og bli vasket hvis kabinettet er for skummelt/trangt.

"Dusj" sammen med hunden og bruk god tid i stedet for å stå utenfor kabinettet og bli skakk og lei. 

For fotvask; fyll ei soddbøtte med vann med litt såpe i og dypp/gni/rist føttene i den i stedet for full vask. 

 

Anonymkode: 61400...3ef

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min hund også. Han blir helt tverr, og begynner å flekke tenner. Han gjør det ellers aldri, kun når det er badetid. 

Så han har ikke badet på mange år nå. Vi unngår steder med mye sand og moll, slik at han ikke blir skitten ute. Heldigvis hater han regn like mye, så det er ikke snakk om å være ute når det regner. Kun raskt ut for å pisse og drite, og så rett inn igjen. Det er såvidt han rekker å gjøre ifra seg før han løper inn.

Vasker potene hans med varm klut ved behov, og innimellom drar jeg over kroppen hans også. Det går bra. Har også kjøpt sånne våtservietter for hund for å vaske han ekstra. 

Han er fryktelig renslig av seg, har ikke fettet pels og lukter egentlig ingenting. 

Å lokke han med godis, leker og god stemning nytter heller ikke. Han løper og gjemmer seg bare jeg nevner ordet "bade" til han eller bare viser antydning til å ta han inn i dusjen.

Man må bare akseptere at slik er det, og så gjøre det beste ut av det :) 

Anonymkode: 4459e...dbf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilken rase? Min flekker tenner og knurrer når jeg skal tørke han, men det driter jeg i. Tørker uansett. Den andre hunden min biter meg til blods om jeg gjør noe hun ikke liker, liten hund med liten skade mulighet. 
 

Tror du han biter om du bare vasker? 

Anonymkode: 02bb3...2f9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Hvilken rase? Min flekker tenner og knurrer når jeg skal tørke han, men det driter jeg i. Tørker uansett. Den andre hunden min biter meg til blods om jeg gjør noe hun ikke liker, liten hund med liten skade mulighet. 
 

Tror du han biter om du bare vasker? 

Anonymkode: 02bb3...2f9

Chihuahua, men han verken knurrer eller flekker tenner, blir bare spinnvill, og prøver å rømme. 

Anonymkode: 86b6e...e59

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hvilken rase? Min flekker tenner og knurrer når jeg skal tørke han, men det driter jeg i. Tørker uansett. Den andre hunden min biter meg til blods om jeg gjør noe hun ikke liker, liten hund med liten skade mulighet. 
 

Tror du han biter om du bare vasker? 

Anonymkode: 02bb3...2f9

Var dette svar til meg? 

Ja, jeg tror han er fullt kapabel til å bite, for det er en "truende situasjon" for han som han har angst for, og uten rømningsvei siden jeg blokkerer utgangen av dusjen. Og den innestengtfølelsen tror jeg kan trigge han, for han hater å være innestengt i trange rom. 

Det er en terrier med kraftig bitt.

Dog tror jeg ikke han ville bitt meg hardt, men nok til å markere at dette er ikke greit. Mulig til blods da.

Så nei, denne dusjkampen har jeg bare ikke orket å ta, og har løst det greit på andre måter. Det går bare godt, og årene flyr. :) 

Anonymkode: 4459e...dbf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Var dette svar til meg? 

Ja, jeg tror han er fullt kapabel til å bite, for det er en "truende situasjon" for han som han har angst for, og uten rømningsvei siden jeg blokkerer utgangen av dusjen. Og den innestengtfølelsen tror jeg kan trigge han, for han hater å være innestengt i trange rom. 

Det er en terrier med kraftig bitt.

Dog tror jeg ikke han ville bitt meg hardt, men nok til å markere at dette er ikke greit. Mulig til blods da.

Så nei, denne dusjkampen har jeg bare ikke orket å ta, og har løst det greit på andre måter. Det går bare godt, og årene flyr. :) 

Anonymkode: 4459e...dbf

Hvis du ikke vil akseptere at det bare fortsetter i samme tralten, så kanskje heller prøve å vaske han i vasken. Det finnes en type halsbånd som du fester med sugekopp til veggen. Kjøpes på Temu. Det gjør det kanskje litt lettere. 
 

Jeg har også en liten rase, pomeranian. Den biter til blods, men har valgt å fortsette vaskingen. Det jeg ikke får til er å klippe klør, det er som å ta på satan sjøl😂👹🩸

Anonymkode: 02bb3...2f9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (42 minutter siden):

Hvis du ikke vil akseptere at det bare fortsetter i samme tralten, så kanskje heller prøve å vaske han i vasken. Det finnes en type halsbånd som du fester med sugekopp til veggen. Kjøpes på Temu. Det gjør det kanskje litt lettere. 
 

Jeg har også en liten rase, pomeranian. Den biter til blods, men har valgt å fortsette vaskingen. Det jeg ikke får til er å klippe klør, det er som å ta på satan sjøl😂👹🩸

Anonymkode: 02bb3...2f9

Som sagt, han takler ikke å bli våt 😜 Han er jo så sensitiv for vann at jeg får helt fnatt av han til tider. Nesten som ei katt!

Kloklipp er et mareritt det også. Evig spetakkel. Men det kommer han seg ikke unna. Heldigvis er det ingen flekking av tenner da, bare knurring og vriing alle veier. Han har ikke forstått at det går raskere og bedre om han bare ligger i ro de to minuttene det tar, istedenfor å lage et show som varer i 15 minutter hver gang 😜 

Anonymkode: 4459e...dbf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

11 hours ago, AnonymBruker said:

Hvis du ikke vil akseptere at det bare fortsetter i samme tralten, så kanskje heller prøve å vaske han i vasken. Det finnes en type halsbånd som du fester med sugekopp til veggen. Kjøpes på Temu. Det gjør det kanskje litt lettere. 
 

Jeg har også en liten rase, pomeranian. Den biter til blods, men har valgt å fortsette vaskingen. Det jeg ikke får til er å klippe klør, det er som å ta på satan sjøl😂👹🩸

Anonymkode: 02bb3...2f9

Utrolig at dere lar hundene oppføre seg på den måten, det må være bare fordi de er så små? Hadde min hund bitt meg til blods når jeg prøvde å gi den et bad hadde jeg tenkt at den hadde alvorlige adferdsproblemer. 

Anonymkode: cc173...81e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ganske vanlig at hunder ikke liker å bade/dusje. Men man kan som oftest trene dem til å synes det er greit, så lenge man går frem gradvis, belønner hvert steg til hunden er fortrolig før man går videre og respekterer hundens grenser.

Det er utrolig hvor langt man kan komme hvis man spiller på lag med hunden i stedet for å jobbe mot den. :) 

  • Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, selvfølgelig helt normalt. 

Mine hunder hater å bli våte, og sånn er det med alle av den rasen. Det er derfor rent umulig å få de til å LIKE å bli dusjet, men med litt trening, tålmodighet og godbiter, så tolererer de det helt fint. Heldigvis trenger de bare å bli dusjet 1-2 ganger i året. 

 

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Hvis du ikke vil akseptere at det bare fortsetter i samme tralten, så kanskje heller prøve å vaske han i vasken. Det finnes en type halsbånd som du fester med sugekopp til veggen. Kjøpes på Temu. Det gjør det kanskje litt lettere. 
 

Jeg har også en liten rase, pomeranian. Den biter til blods, men har valgt å fortsette vaskingen. Det jeg ikke får til er å klippe klør, det er som å ta på satan sjøl😂👹🩸

Anonymkode: 02bb3...2f9

Hvorfor ordlegger du deg som om dette er gøy/komisk? Du synes kanskje kloklipping og dusjing er ufarlig, men hunden din synes tydeligvis situasjonen er såpass ukomfortabelt/skummel at den desperat prøver å komme seg vekk. Det er ikke gøy.

Om en venn av deg har høydeskrekk, drar du de opp til en klippe og holder de fast der mens de desperat prøver å komme seg løs og unna, for så å humre over det etterpå, eller hjelper du de med å komme over skrekken gradvis og over tid?

Hunden din kan bli vent til dusj og kloklipping, men det betyr selvfølgelig at du som eier må gjøre en innsats, og det er kanskje kjedelig? 

 

Anonymkode: 49254...7e0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Vår Aussie gutt hater å dusje, så vi gjør ikke det. På sommeren kan vi få han til å vasse litt, men kun der det er grunt. Så da leker vi med han i vannet så han blir skikkelig våt og vi kan tørke godt av han etterpå 🤗

Det han syns derimot er nydelig er å bli vasket med en fuktig, lunken klut. Tar en del tid og må sikkert bytte vann i bøtta 3 ganger på det verste på høst/vårtider under en vask, men mye behageligere og koseligere for begge to 🙂 Vil ikke "tvinge" han til noe han syns er så ukomfortabelt/ekkelt/skremmende. Syns også det er helt greit for det er jo hovedsakelig mage og poter som blir skitten, han blir jo ikke akkurat skitten på rygg/hals på en vanlig tur. 

Anonymkode: 5d09d...ecd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Se på "Valpeskolen". Gode tips!

Anonymkode: e7a67...262

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor gammel er den? Har du øvd på dusje fra den var valp?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...