Gå til innhold

Lav hvilepuls


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har 45 slag i minuttet i hvilepuls når jeg er våken. Rundt 40 slag når jeg sover. 35 år, frisk, trener moderat mye. Trener til et halvmaraton nå, så har 4 løpeøkter i uka, men vil ikke si at jeg er i utpreget god form eller i nærheten av å være noen toppidrettsutøver 😅 Leser flere steder på nettet at dersom man har under 60 slag i minuttet og ikke er "en godt trent person", så bør man oppsøke lege. Men er lav hvilepuls i seg selv bekymringsfullt, så lenge man ikke har andre plager?

Anonymkode: c3898...878

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja, ville sjekket det opp.

Anonymkode: cfcb0...898

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har 52 sovende og bikker akkurat 60 våken. Jeg er virkelig ikke trent, og lett overvektig. Kan være litt genetikk innblandet også. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mon klokke sier at min våkne hvilepuls er på ca 50 og sovende på 47. Jeg er ikke mye trent og 50+, men har nok noen genetiske fordeler 

Anonymkode: 27de8...415

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan være helt normalt, og når du trener til halvmaraton, vil jeg tro du tross alt er i relativt god form. At du trener en del, og føler deg frisk og i god form ellers, tyder nok på at pulsen skal være slik. Hvordan hvilepulsen din er når du ikke trener, sier nok en del, for det varierer jo mye. 

Jeg er ganske lik deg når det kommer til både puls og livsstil. Jeg løper 4-6 ganger i uken, men stort sett ikke så langt og ikke så fort. Jeg trener ikke til noe spesielt, men løper for helsas skyld og fordi jeg har hund som må ut på tur. Hvilepulsen ligger stort sett mellom 42 og 48, og jeg har måttet skru av varsler om puls under 40 i mer enn 10 minutter sammenhengende på klokka min etter at jeg begynte å løpe litt hyppigere, lengre og raskere da snøen forsvant, for det fikk jeg til stadighet. For meg er det helt normalt. Jeg er hverken topptrent og veldig sprek eller syk, men har medfødt lav hvilepuls. Den blir lavere når jeg driver med mer utholdenhetstrening, men at pulsen til tider blir veldig lav, skyldes altså bare at den er ganske lav i utgangspunktet. 

Anonymkode: 364b5...6a1

  • Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 30.4.2024 den 19.09):

Jeg har 45 slag i minuttet i hvilepuls når jeg er våken. Rundt 40 slag når jeg sover. 35 år, frisk, trener moderat mye. Trener til et halvmaraton nå, så har 4 løpeøkter i uka, men vil ikke si at jeg er i utpreget god form eller i nærheten av å være noen toppidrettsutøver 😅 Leser flere steder på nettet at dersom man har under 60 slag i minuttet og ikke er "en godt trent person", så bør man oppsøke lege. Men er lav hvilepuls i seg selv bekymringsfullt, så lenge man ikke har andre plager?

Anonymkode: c3898...878

Dersom det kun er lav puls uten noe som helst ubehag ellers, trenger du ikke bekymre deg. Den gangen jeg løp omtrent annen hver dag, i snitt kanskje 10 km, hadde jeg puls ned i 37-38 umiddelbart etter at jeg våknet. Telte manuelt ett minutt. Stående og vandrende rundt, kunne den godt være under 45 i løpet av dagen. Jeg var heller ikke annet enn en mosjonsløper. Var under 40 minutter i Sentrumsløpet, 10 km. Og det gikk ikke så mye saktere på 15 km heller. Men halvmaraton har jeg bare løpt noen ganger på trening.

Nå er jeg eldre og trener maksimalt hver tredje dag - og ikke så langt. I lange perioder mye mindre enn det. Men hvilepulsen er fortsatt godt i nedre del av 40-tallet på morgenen og øvre del av 40-tallet når jeg sitter og slapper av.

Så antagelig er du som meg, bare arvelig belastet. Eller begunstiget dersom man tenker på at for pattedyr er det et omvendt forhold mellom levealder og puls.... 😉 Søk på "hjerteslaghypotesen" eller "rate of living" teorien om du ble nysgjerrig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har hvilepuls ned mellom 45-50 på natta selv om jeg er utrent.

Det er genetisk. 

Anonymkode: e48d2...9ea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er i middels form, og ligger gjennomsnittlig på 40- tallet. En gang registrerte jeg 39 i hvilepuls i noen sekunder.

Alltid tenkt at det er fordi formen er bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 30.4.2024 den 19.09):

Jeg har 45 slag i minuttet i hvilepuls når jeg er våken. Rundt 40 slag når jeg sover. 35 år, frisk, trener moderat mye. Trener til et halvmaraton nå, så har 4 løpeøkter i uka, men vil ikke si at jeg er i utpreget god form eller i nærheten av å være noen toppidrettsutøver 😅 Leser flere steder på nettet at dersom man har under 60 slag i minuttet og ikke er "en godt trent person", så bør man oppsøke lege. Men er lav hvilepuls i seg selv bekymringsfullt, så lenge man ikke har andre plager?

Anonymkode: c3898...878

Hvis du trener til halvmaraton og løper fire ganger i uka så er du vel per definisjon godt trent. I hvertfall godt nok trent til å merke det godt på hvilepulsen. De mener ikke toppidrettsutøvere når de skriver "godt trent".

Jeg er overvektig og dritdårlig trent, men har en sovepuls på litt over 50 (kan av og til bikke under 50 også) På dagtid har jeg mellom 65 og 80 når jeg "hviler" (kommer an på hva jeg gjør når jeg sitter i ro). Det er genetisk.

Hvis du ellers føler deg i god form og ikke har andre rare symptomer som svimmelhet, nærbesvimelse eller uvelhet så tror jeg nok du bare er bedre trent enn du tror og/eller genetisk programmert til å ha lav puls.

Anonymkode: 5644b...703

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hvilepuls rundt 40, kan være 38 når jeg sover. Trener i hvert fall 5 dager i uken, men er nok litt genetisk og, ene forelderen min har samme. 

Anonymkode: 821d8...71a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...