Gå til innhold

Slitsomt med jobb med mye skjermbruk?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg vet man ofte snakker om hvor slitsom det er å jobbe "på gulvet" og det er helt reelt. Men undervurderer vi litt hvor slitsomt det kan være å sitte å stirre i en skjerm hele dagen? Jeg blir i alle fall utrolig sliten i hodet og øyne av mye skjermbruk. Jeg jobber for tiden ikke så mye på pc. Men jeg ser for meg at en variert jobb hadde vært ideelt. Feks saksbehandler med hjemmebesøk. Der har man både møter, pc tid, og drar hjem til folk. For mye av enten det ene eller det andre (løper rundt, sitte på pc) syns jeg lett blir slitsomt. Er det bare jeg som tenker sånn? Kan inne se for meg å sitte HELE dagen å skrive og lese på pc.  Jeg liker å bruke kroppen litt også. Og jeg er i utgangspunktet glad i teori. Jeg er glad i å lese og skrive. Men det blir litt for mye med hele dagen. 

Anonymkode: 43b03...388

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja, det er slitsomt. Og man kan fort bli stiv i rygg og nakke om man ikke er flink til å ta pauser og strekke på kroppen. Jeg skulle gjerne hatt litt mindre pc-arbeid og litt mer møter/diverse oppgaver, akkurat nå. 

Anonymkode: 2b10e...e10

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg syns det er såpass slitsomt at jeg er på vei tilbake til «gulvet». 

Anonymkode: d1d31...4f6

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg jobber på pc hele dagen, sjelden noe annet. Det er utrolig viktig å legge inn pauser. Jeg går f.eks. en tur i lunsjen for å riste løs, og tar heller maten ved skjermen. Jeg legger inn korte pauser i kalenderen så det ikke er møter da. Man er helt nødt til å gjøre det, ellers er det fort gjort med smerter og betennelser. Går også en tur etter jobb om jeg rekker, og alltid tur på kvelden før jeg legger meg slik at jeg kan tømme hodet og få ut stivhet av kroppen. Veldig bra om man driver med styrketrening. Jeg har ikke tid per nå, men det er målet på sikt.

I  tillegg til å være aktiv bør man se på om det er noe man bør gjøre mht. ergonomi. Når jeg ser folk som jobber på hjemmekontor ved spisebord eller på en designpinnestol av noe slag, fatter jeg ikke at de kan. Jeg hadde vært ødelagt for lengst. Har god kontorstol, ordentlig utstyr og ergonomisk tilpasset mus/tastatur. 

Så ja, det kan være problematisk for helsen, men man kan også gjøre mye for å forebygge problemer.

Anonymkode: 315c2...c69

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg likte mye bedre å jobbe på gulvet. Det var slitsomt og vondt, men det var gratis trim. Nå jobber jeg foran skjerm, noe som bare er slitsomt, vondt og attpåtil veldig kjedelig.

Anonymkode: 926a3...58a

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Jeg blir i alle fall utrolig sliten i hodet og øyne av mye skjermbruk.

Kanskje kan du kjøpe databrille. Folk opplever færre symptomer som tretthet, såre øyne, hodepine osv. når de bruker databrille.

Anonymkode: 70c60...ba8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

16 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg vet man ofte snakker om hvor slitsom det er å jobbe "på gulvet" og det er helt reelt. Men undervurderer vi litt hvor slitsomt det kan være å sitte å stirre i en skjerm hele dagen? Jeg blir i alle fall utrolig sliten i hodet og øyne av mye skjermbruk. Jeg jobber for tiden ikke så mye på pc. Men jeg ser for meg at en variert jobb hadde vært ideelt. Feks saksbehandler med hjemmebesøk. Der har man både møter, pc tid, og drar hjem til folk. For mye av enten det ene eller det andre (løper rundt, sitte på pc) syns jeg lett blir slitsomt. Er det bare jeg som tenker sånn? Kan inne se for meg å sitte HELE dagen å skrive og lese på pc.  Jeg liker å bruke kroppen litt også. Og jeg er i utgangspunktet glad i teori. Jeg er glad i å lese og skrive. Men det blir litt for mye med hele dagen. 

Anonymkode: 43b03...388

Nei, det synes jeg ikke. Jeg sitter daglig med en "vegg" med skjermer foran meg (fem stk, fra 27" og oppover til 49" i midten). Blir ikke sliten av det, men jeg blir sliten av den intense konsentrasjonen jeg må ha for å kunne utføre det jeg gjør på maskinen. Det er ikke skjermene med andre ord, men arbeidsoppgavene, i form av programmering, løse vanskelige problemer/feil, kompetanseheving (relativt konstant innen utvikling).

Jeg forsøkte "pcbriller" en stund, men jeg synes ikke det gjorde noe forskjell utover at de ga et noe ubehagelig lys og briller i tilegg er uvant for meg, så det gikk en måneds tid med forsøk før jeg la de til side - de hjalp meg ingenting på slitenheten.

Det går helt fint med hele dagen foran skjermene, hadde jeg sittet der og for eksempel drevet med spill som engasjerer hadde jeg ikke blitt sliten overhodet (vet av erfaring, med 12-15 timers dager foran skjermene pga. annen sykdom). Så det er nok veldig individuelt i så fall.

Anonymkode: 7f45c...251

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...