Gå til innhold

Kyllingen gikk ut i går


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har en pakke med kyllingfilet liggende, men jeg så nå at den gikk ut på dato i går. Den er ikke åpnet. Kan jeg fortsatt steke den og ha den liggende ett par dager uten at det gjør noe? Antar at det går fint, men jeg får så lett angst av sånt, så jeg ville forhøre meg 😅

Anonymkode: 29fc6...b34

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du får passe på å ha døra lukket så går ikke kyllingen ut neste gang. 

Anonymkode: b724e...838

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Jeg har en pakke med kyllingfilet liggende, men jeg så nå at den gikk ut på dato i går. Den er ikke åpnet. Kan jeg fortsatt steke den og ha den liggende ett par dager uten at det gjør noe? Antar at det går fint, men jeg får så lett angst av sånt, så jeg ville forhøre meg 😅

Anonymkode: 29fc6...b34

Kylling hæres jeg ikke i utgangspunktet. Ville ikke engang vurdert å gi den til hunden min i dagene før utløpsdato engang, langt mindre etter dato.

Anonymkode: 0b032...09a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du lukter fort om den kan spises eller ikke. Sur kylling er ikke akkurat appetittvekkende🤮 Men gikk den ut i går, og du ikke har tenkt å steke før om et par dager, tror jeg du heller bør satse på å kjøpe ny.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri turt å tilberede kylling som har utløpt på dato… men som den over skriver, man lukter veldig fort om den er dårlig. 

Anonymkode: 24833...561

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du forlenger «levetiden» på kjøttet ved å steke det. Men det er enda bedre å fryse det ned til det skal brukes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Lukt og kjenn på kyllingen. Du kan ikke unngå å legge merke til kylling som er for gammel. Råtten kylling lukter virkelig ikke godt (og det er noe annet enn den eggete lukten av vakuumpakket kjøtt som forsvinner når kjøttet har luftet seg litt) og den blir slimete å ta på. Jeg fant en gang to kg kyllingfilet som var glemt i det ene kjøleskapet som hadde gått ut på dato en uke tidligere. Min første tanke var selvsagt å kaste det, men jeg bestemte meg for å i alle fall se på kyllingen for det var jo synd å kaste to kg kjøtt. Den både luktet og kjentes helt fin ut så vi spiste den til middag og ingen ble dårlige. Man skal absolutt være mer forsiktig med kylling enn med andre varer, men det er ikke sånn at kyllingen vet at den gikk ut på dato i går så det er ingen grunn til å tro at den er noe dårligere nå enn den var da. Ikke kast mat bare basert på dato. Som Hulderen sier forlenger du også levetiden ved å steke så jeg hadde stekt den i dag og lagt den i fryseren til du skal spise den. 

Endret av Arkana
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter å ha stekt ødelagt kylling én gang er jeg ikke i tvil om at man legger merke til det. Det luktet rett og slett død. 

Anonymkode: 48fa2...4d2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...