Gå til innhold

Har jøder noe fremtid i Europa?

Sommer2464

Anbefalte innlegg

Who is she skrev (7 minutter siden):

Tenker de fleste som er kritiske til Israel sin krigføring på Gaza i disse trådene ikke hater jøder. 

Jeg påpekte kun hvorfor den muslimske verden har et hat mot jøder. Personlig klarer jeg veldig fint å skille og har ikke noe hat mor noen verken jøder eller muslimer.

Ja tror egentlig ikke vi er uenige om noe her 🙂 

Jeg forstår at mye av hatet mot jøder skyldes Israels handlinger, men det betyr ikke at hatet er riktig eller rasjonelt. Jeg oppfater heller ikke jødehat som et problem her på KG (heller ikke fra deg).

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Pippi Lotta skrev (44 minutter siden):

BN har jo selv sakt det var for å styrke Hamas å sveke palestinere som jobbet for fred.....

Det var inntrykket jeg fikk av å lese avis artikkelen også, så er det interessant å få et, pro dagens Israelske myndigheter 's  syn på artikkelen 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg håper jødene har en fremtid i Norge og Europa, på lik linje med alle andre mennesker som definerer Norge og Europa som sitt hjem, uavhengig av etnisitet, religion og livssyn. Samtidig synes jeg det staten Israel gjør er forkastelig, og jeg stusser litt over at det ingen sted i denne debatten nevnes at Israel driver med ulovlig okkupasjon av land og voldelig fordrivelse av palestinere, noe som har pågått lenge før det siste året med konflikt, og som også FN har fordømt. Jeg er ikke overrasket over at denne volden som har fått pågå alt for lenge fra Israels side til slutt endte slik den har gjort, selv om jeg selvsagt ikke støtter angrep på sivile i Israel. Ser man på dødstall i konflikten de siste 15 årene så er det vanskelig å se at Israel er den parten som trenger å forsvare seg, dødstallene er jevnt over skyhøye for Palestina og minimale for Israel. Israel har i praksis internert bortimot hele den palestinske befolkningen, og det er vanskelig å ikke dra paralleller til nazistenes behandling av jøder under andre verdenskrig. 

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 hours ago, Pippi Lotta said:

Det ene utsagnet utelukker jo ikke det andre? Er du uenig i at hatkriminalitet mot jøder har økt eter at krigen startet? Mener du det er usannsynlig at den vil synke når krigen er over? 

Det at jeg påpeker at krigen har ført til mer hat, bety ikke at jeg mener det burde være slik, men jeg påpeker bare det jeg ser på som fakta...

Så sier jeg heller ikke at det ikke ville vært jødehat uten krigen, jeg sier jeg tror jødehatet har økt på grund av krigen. Det betyr ikke at jødehat og hatkriminalitet ikke fantes før krigen eller ikke ville skje nå om ikke krigen hadde startet. Jeg tror alikeveld det ville vært mindre uten krigen og håper og tror det vil synke når krigen er over. 

Virker som du leser det du vill lese og ikke det jeg skrive.

Nei, som jeg skrev så har hatkriminaliteten økt med flere hundre prosent etter krigen startet i flere europeiske land inkludert Norge. Utpregede fordommer mot jøder i Norge har derimot bare økt svakt fra 2022 til 2024 - fra 9,3% til 11,5%.

Hatet mot jøder har eksistert i ulike former i hundrevis av år i Europa. Det toppet seg under 2. verdenskrig med utryddingen av 6 millioner jøder. De har blitt beskyldt for å drepte kristne barn, forgifte brønner, tilhøre en lavere rase osv. Nå er det politikk i Israel som brukes som unnskyldning for å angripe jøder i Europa. Hatet er dessverre ganske seiglivet. 

Problemet er at du unngår å ta tak i rotårsaken til hatkriminaliteten som er jødehat. Ser du nå også begynner å skrive om ufornuftige jøder og fornuftige jøder. Det er nettopp slikt som bidrar til jødehat. Hvorfor i all verden skal norske jøder måtte ta standpunkt til en krig langt borte som de ikke har noe med og så klassifiseres som ufornuftige eller fornuftige? 

• Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, Qhges123 said:

Jeg håper jødene har en fremtid i Norge og Europa, på lik linje med alle andre mennesker som definerer Norge og Europa som sitt hjem, uavhengig av etnisitet, religion og livssyn. Samtidig synes jeg det staten Israel gjør er forkastelig, og jeg stusser litt over at det ingen sted i denne debatten nevnes at Israel driver med ulovlig okkupasjon av land og voldelig fordrivelse av palestinere, noe som har pågått lenge før det siste året med konflikt, og som også FN har fordømt. Jeg er ikke overrasket over at denne volden som har fått pågå alt for lenge fra Israels side til slutt endte slik den har gjort, selv om jeg selvsagt ikke støtter angrep på sivile i Israel. Ser man på dødstall i konflikten de siste 15 årene så er det vanskelig å se at Israel er den parten som trenger å forsvare seg, dødstallene er jevnt over skyhøye for Palestina og minimale for Israel. Israel har i praksis internert bortimot hele den palestinske befolkningen, og det er vanskelig å ikke dra paralleller til nazistenes behandling av jøder under andre verdenskrig. 

Kanskje fordi denne tråden handler om europeiske jøder og ikke om Israel?

Du nærmer deg Holocaustfornekelse når du sammenligner med nazistenes behandling av jøder under 2. verdenskrig. Jøder ble kartlagt og transportert til konsentrasjonsleirer. Der ble de enten gasset i hjel eller satt i arbeid. I Auschwitz fikk de så lite mat og levde under så harde forhold at de gjennomsnittlig døde etter få uker. Nei, jeg ser virkelig ikke sammenlikningen med Gaza hvor det er krig mot en terrororganisasjon med tiltak for å redusere sivile tap med evakueringer og nødhjelp. 

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svava skrev (3 timer siden):

Kanskje fordi denne tråden handler om europeiske jøder og ikke om Israel?

Du nærmer deg Holocaustfornekelse når du sammenligner med nazistenes behandling av jøder under 2. verdenskrig. Jøder ble kartlagt og transportert til konsentrasjonsleirer. Der ble de enten gasset i hjel eller satt i arbeid. I Auschwitz fikk de så lite mat og levde under så harde forhold at de gjennomsnittlig døde etter få uker. Nei, jeg ser virkelig ikke sammenlikningen med Gaza hvor det er krig mot en terrororganisasjon med tiltak for å redusere sivile tap med evakueringer og nødhjelp. 

Å si at jeg nærmer meg Holocaustfornektelse blir for dumt, jeg er langt i fra noen fornekter og er veldig klar over lidelsene til jødene under andre verdenskrig, mer enn den gjennomsnittlige nordmann så den hersketeknikken kan du legge fra deg. Hva er det egentlig som skjer med palestinere på Gaza nå? Kan ikke det å sperre inne en hel befolkning og systematisk teppebombe dem sammenlignes med konsentrasjonsleirer og gass? Israel har blokkerer tilgang til nødhjelp, mat, medisin, vann, strøm, drivstoff, de teppebomber en innestengt befolkning i nød (inkludert flyktningeleirer i trygge soner og sykehus). De beskyldes for å aktivt begå folkemord. Hvis du ikke ser likhetene her så velger du å være blind for lidelsene til det palestinske folket. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

37 minutter siden, Qhges123 said:

Å si at jeg nærmer meg Holocaustfornektelse blir for dumt, jeg er langt i fra noen fornekter og er veldig klar over lidelsene til jødene under andre verdenskrig, mer enn den gjennomsnittlige nordmann så den hersketeknikken kan du legge fra deg. Hva er det egentlig som skjer med palestinere på Gaza nå? Kan ikke det å sperre inne en hel befolkning og systematisk teppebombe dem sammenlignes med konsentrasjonsleirer og gass? Israel har blokkerer tilgang til nødhjelp, mat, medisin, vann, strøm, drivstoff, de teppebomber en innestengt befolkning i nød (inkludert flyktningeleirer i trygge soner og sykehus). De beskyldes for å aktivt begå folkemord. Hvis du ikke ser likhetene her så velger du å være blind for lidelsene til det palestinske folket. 

Du tror at Israel i 9 måneder har blokkert tilgang til mat, drikke og nødhjelp, samt teppebomet over 2 millioner mennesker hvor det ikke finnes bomberom uten at det har resultert i mer enn i underkant av 40 000 drepte hvor også en vesentlig andel er militante? Under de forholdene du beskriver ville de fleste vært døde nå. Tilsvarende hva som var tilfellet i konsentrasjonsleirene under 2. verdenskrig. Men det er jo langt fra det som er realiteten, så har du virkelig et riktig bilde av krigen i Gaza? 

Endret av Svava
La til siste par setningene
  • Liker 6
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pippi Lotta skrev (8 timer siden):

Ja tror egentlig ikke vi er uenige om noe her 🙂 

Jeg forstår at mye av hatet mot jøder skyldes Israels handlinger, men det betyr ikke at hatet er riktig eller rasjonelt. Jeg oppfater heller ikke jødehat som et problem her på KG (heller ikke fra deg).

Enig 😊

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Qhges123 skrev (8 timer siden):

Det har vært nevnt i utallige tråder her, men det fornektes at Israel har gjort og gjør noe galt. 

En annen likhet er dehumanisering av palestinere. Det er dessverre også en retorikk som gjør det mulig å ikke mene at lidelsene som er påført det palestinske folk ikke er grusomt, men nødvendig. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pippi Lotta skrev (12 timer siden):

Selfølgelig greier du å vir "Helt enig i at det er forkastelig å hetse jøder på grund av det staten Israel gjør!  " til å handle om at jeg skylder hate på noen andre en de som hater...... Jeg har ikke undersøkt statistikken, men på KG har jeg fått intryk av at jødehatet har økt. Men om du sier det er marginalt endring det siste året så er jo det veldig bra! 

Jødehatet har ikke øket, men kritikken av Israels politikk overfor Palestina har økt vesentlig og med god grunn.
Israel bedriver etnisk rensing i praksis og okkuperer land i strid med folkeretten, noe som er påpekt av FN.
Noen forsøker å sette likhetstegn mellom jødehat og kritikk av Israels fremferd i Palestina for å dyrke gamle traumer og gjenopplive tidligere skyldfølelser.
Hvis dette fortsetter, vil jødehatet vekkes til live igjen.

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svava skrev (17 timer siden):

Nei, som jeg skrev så har hatkriminaliteten økt med flere hundre prosent etter krigen startet i flere europeiske land inkludert Norge. Utpregede fordommer mot jøder i Norge har derimot bare økt svakt fra 2022 til 2024 - fra 9,3% til 11,5%.

Hatet mot jøder har eksistert i ulike former i hundrevis av år i Europa. Det toppet seg under 2. verdenskrig med utryddingen av 6 millioner jøder. De har blitt beskyldt for å drepte kristne barn, forgifte brønner, tilhøre en lavere rase osv. Nå er det politikk i Israel som brukes som unnskyldning for å angripe jøder i Europa. Hatet er dessverre ganske seiglivet. 

Problemet er at du unngår å ta tak i rotårsaken til hatkriminaliteten som er jødehat. Ser du nå også begynner å skrive om ufornuftige jøder og fornuftige jøder. Det er nettopp slikt som bidrar til jødehat. Hvorfor i all verden skal norske jøder måtte ta standpunkt til en krig langt borte som de ikke har noe med og så klassifiseres som ufornuftige eller fornuftige? 

Igjend virker det som du leser det du vil lese, og ikke det jeg skriver. Når jeg skriver at det ikke er riktig eller rasjonelt å hatte "ufornuftige" jødder, og påpeker at det finnes mange "fornuftige" jøder også. Så tolker du det til å bety "norske jøder må ta avstand".... Altså jeg forstår ikke hvordan du grier å ståke ordene på denne måten?! Det er feil å hate folk som virker ufornuftig (med andre ord jøder man ikke er enige med), er en berordring av Norske jøder skal ta avstand i dine ører? Det finnes mange fornuftige jøder (eller andre ord, jøder som er enig i at krigen på Gaza er et feilgrep), oppfordrer til jødehat? Hvordan kan det å påpeke at jøder er et folk med forskjelige personligheter og politiske meninger oppfordre til jødehat? Jeg gjentar omigjend og omigjend at jødehat (og alle andre former for rasisme) er irrasjonelt og moralsk forkastelig! Men du vrir ordne mine til det totalt ugjenkjennelige... 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

57 minutter siden, Pippi Lotta said:

Igjend virker det som du leser det du vil lese, og ikke det jeg skriver. Når jeg skriver at det ikke er riktig eller rasjonelt å hatte "ufornuftige" jødder, og påpeker at det finnes mange "fornuftige" jøder også. Så tolker du det til å bety "norske jøder må ta avstand".... Altså jeg forstår ikke hvordan du grier å ståke ordene på denne måten?! Det er feil å hate folk som virker ufornuftig (med andre ord jøder man ikke er enige med), er en berordring av Norske jøder skal ta avstand i dine ører? Det finnes mange fornuftige jøder (eller andre ord, jøder som er enig i at krigen på Gaza er et feilgrep), oppfordrer til jødehat? Hvordan kan det å påpeke at jøder er et folk med forskjelige personligheter og politiske meninger oppfordre til jødehat? Jeg gjentar omigjend og omigjend at jødehat (og alle andre former for rasisme) er irrasjonelt og moralsk forkastelig! Men du vrir ordne mine til det totalt ugjenkjennelige... 

Det jeg ville frem til er at det er denne koblingen av jøder til Israel som skaper grobunn for jødehat. Du skriver om fornuftige jøder og ufornuftige jøder, men det er ikke mer relevant hva norske jøder mener om krigen enn hva vi to måtte mene om krigen. 

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svava skrev (12 minutter siden):

Det jeg ville frem til er at det er denne koblingen av jøder til Israel som skaper grobunn for jødehat. Du skriver om fornuftige jøder og ufornuftige jøder, men det er ikke mer relevant hva norske jøder mener om krigen enn hva vi to måtte mene om krigen. 

Så når jeg skriver det er feil å hate jøder UANSET hva de måtte mene om krigen (med andre ord uanset hvor fornuftige de fremstår i sammenheng med krigen). Så tolker du det som at jeg sier det er viktigere hva jøder mener om krigen en nordmen? Hjelper det om jeg påpeker at nordmen ikke skal hates eller hettses heller, uanset hva de mener om krigen? Jøder skal ikke hates eller hetses uanset hva de mener, er oppfordring til jødehat? Jeg forstår ikke hvordan du greier å vri det på denne måten? 

Det er en kobling mellom hva Israel foretar seg og det at noen hater jøder. Det burde ikke være det, men du inrømer jo selv at det har blit mer hatkriminalitet etter krigen startet. Statistikken viser oss en klar sammenheng. Jeg tror ikke det problemet forsvinner om vi bare stikke hodet i sanden og latter som det ikke eksisterer. Derfor mener jeg det er bedre å ta avstand fra jødehat og påpeke hvor lite rasjonelt og moralsk forkastelig det er å hate jøder på grund av hva en stat gjør. 

Endret av Pippi Lotta
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

21 hours ago, Apis said:

Jeg oppriktig bare lurer, selv om vi ikke alltid er enige, så ser jeg du besitter mye kunnskap. Så det er ikke for å sabotere mulighetene for dannelse av en palestinsk stat, som en kan få inntrykk av når en leser avis artikkelen 

Har ikke satt meg inn i saken, men for meg ser det ut som spekulasjoner spesielt siden det er en politikk som har vært ført også av regjeringer til venstre for Netanyahu. 

Fra offisielt hold både fra Netanyahus' regjeringer og andre regjeringer har det vært pekt på det humanitære som vil gi palestinerne et bedre liv. Det igjen skulle gi redusert intensiv til å gå til krig. Her fra tidligere statsminister Lapid i 2022: 
https://www.jpost.com/israeli-news/article-711736

“We need to make the civilian population in Gaza realize that they can live a different life. To pressure Hamas to stop shooting at Israel. To that end, we have increased the number of permits for working in Israel that are issued to the residents of Gaza, and we continue to promote the 'Economy for Security' plan,” Lapid said.

I 2015 forklarte en minister at det også skyldes et ønske om å bedre forholdet til Qatar for å skape en allianse mot Iran som tross alt er en farligere fiende enn Hamas.  
https://www.npr.org/sections/parallels/2015/06/18/414693807/why-israel-lets-qatar-give-millions-to-hamas

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 hours ago, Surpomp said:

Jødehatet har ikke øket, men kritikken av Israels politikk overfor Palestina har økt vesentlig og med god grunn.

Hva bygger du denne påstanden på? 
At antisemitten selv sier han ikke er antisemitt, han er antisionist?
Det var i Bergen en pro Palestina taler ble buet av scenen, da han åpnet tale med fordømming av de palestinske jihadistene sitt brutale og grusomme angrep på uskyldige jøder.
Han sa i avisen at han syntes det var dumt at folket som hadde møtt opp ikke fikk høre resten av talen, som var kritikk av den israelske regjeringen 🤔

Vel, når det ikke er rom for å kondolere etter et angrep på sivile, eller fordømme et slikt angrep, og enes om det….. Om det i Oslo på 8. mars ikke er rom for å demonstrere for løslatelse av kvinnelige jødiske gissler tatt til fange som sexslaver i krig, for det støter, da er vi langt innenfor antisemittismens område.

Når norske artister nekter å dele scene med en jødisk artist, er det ikke kritikk av noe regjering, da er det andre krefter som rår.

Det er statistikkene som viser, det er offisielle data som viser at vold og hets mot jøder vokser. Det er derfor man i det hele tatt får slike spørsmål, spørsmål om jøder har en fremtid i Europa. De burde få de fleste europeere til å bli kvalm. 

Eller disse to søte norske småfrøknene, de valgte en tydelig kritikk av den israelske regjeringen? Vi som ser det som antisemetisme, det er vi som er de dumme? Som ikke har forstått noen ting.IMG_2901.thumb.png.873c89bdd8b825b98a96158e141ac744.png

• Liker 5
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, Madame Butterfly said:

IMG_2901.thumb.png.873c89bdd8b825b98a96158e141ac744.png

🤢🤮håper hun har fått bot for dette. I det minste.

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
19 minutter siden, Madame Butterfly said:

Hva bygger du denne påstanden på? 
At antisemitten selv sier han ikke er antisemitt, han er antisionist?
Det var i Bergen en pro Palestina taler ble buet av scenen, da han åpnet tale med fordømming av de palestinske jihadistene sitt brutale og grusomme angrep på uskyldige jøder.
Han sa i avisen at han syntes det var dumt at folket som hadde møtt opp ikke fikk høre resten av talen, som var kritikk av den israelske regjeringen 🤔

Vel, når det ikke er rom for å kondolere etter et angrep på sivile, eller fordømme et slikt angrep, og enes om det….. Om det i Oslo på 8. mars ikke er rom for å demonstrere for løslatelse av kvinnelige jødiske gissler tatt til fange som sexslaver i krig, for det støter, da er vi langt innenfor antisemittismens område.

Når norske artister nekter å dele scene med en jødisk artist, er det ikke kritikk av noe regjering, da er det andre krefter som rår.

Det er statistikkene som viser, det er offisielle data som viser at vold og hets mot jøder vokser. Det er derfor man i det hele tatt får slike spørsmål, spørsmål om jøder har en fremtid i Europa. De burde få de fleste europeere til å bli kvalm. 

Eller disse to søte norske småfrøknene, de valgte en tydelig kritikk av den israelske regjeringen? Vi som ser det som antisemetisme, det er vi som er de dumme? Som ikke har forstått noen ting.IMG_2901.thumb.png.873c89bdd8b825b98a96158e141ac744.png

Ja, det er en påstand det overhodet ikke er hold i når det har vært tre ganger så mange hatkriminalitetsaker mot jøder i Norge i år som tilsvarende periode foregående år. Noen av disse sakene har vi sett i media. Skjending av jødiske graver, tagging av hakekors og andre nazisymboler, hatytringer som at alle jøder burde drepes eller at jødeparagrafen burde gjeninnføres i Norge. Av noen definert som kritikk av Israel. 

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Svava said:

Ja, det er en påstand det overhodet ikke er hold i når det har vært tre ganger så mange hatkriminalitetsaker mot jøder i Norge i år som tilsvarende periode foregående år. Noen av disse sakene har vi sett i media. Skjending av jødiske graver, tagging av hakekors og andre nazisymboler, hatytringer som at alle jøder burde drepes eller at jødeparagrafen burde gjeninnføres i Norge. Av noen definert som kritikk av Israel. 

jeg vil gjerne forstå en gang for alle hvorfor så mange folk er imot Jøder. Fordi det er uforståelig for meg. De er mennesker som har gitt så mye .. i alle områder.. vitenskap, film, musikk, etc.. når man tenker hvor få de er i verden. En verden uten de hadde vært så mye mer fattig. Kan noen forklare ??

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

NatNat skrev (2 timer siden):

jeg vil gjerne forstå en gang for alle hvorfor så mange folk er imot Jøder. Fordi det er uforståelig for meg. De er mennesker som har gitt så mye .. i alle områder.. vitenskap, film, musikk, etc.. når man tenker hvor få de er i verden. En verden uten de hadde vært så mye mer fattig. Kan noen forklare ??

Misunnelse.

Skal ikke undervurdere det som drivkraft. 
Jeg hører av og til på podcasten til Nina Grunfeldt. Hun hadde et tankeeksperiment; hvordan hadde Europa sett ut om holocaust IKKE hadde skjedd? Om vi har fått beholde alle 10 millionene, og ikke mistet 6?

Jeg er enig med henne i at vi nok hadde hatt et rikere Europa, ikke minst kulturelt. 
En annen ting er at mye av rikdommen til drepte jøder etterhvert gikk rett i europeiske statskasser. Det er neste bare Norge faktisk som har prøvd å få til et slags økonomisk oppgjør med tilbakeføring av ressurser etter WW2. Som bla resulterte i opprettelsen av holocaust-senteret. 

Endret av Bacteria
  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

NatNat skrev (4 timer siden):

Dette har bakgrunn i gammelt nag mellom jødedom og kristendom:
https://snl.no/Den_kristne_antijudaismen

Hitler brukte dette helt kynisk i sin morbide verden for å skape en felles fiende/hakkekylling.
Seierherrene i 2ww forsøkte å kompensere for overgrepene ved å opprette staten Israel.
En gylden mulighet for å skape varig fred i et evigvarende konfliktområde.

De glemte bare at befolkningen i området ikke ønsket fred med «de vantro» naboene……

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...