Gå til innhold

Har jøder noe fremtid i Europa?

Sommer2464

Anbefalte innlegg

4 hours ago, I Grosny said:

Demonstrasjoner er en form for aktivitet  som trekker til seg folk som er ute etter bråk.  De kan være ledet av velmenende idealister men allikevel få med seg en del agressive nisser på lasset. 

Men man når man tar i mot dem….
Eurovision var jo en fin demonstrasjon av dette. Usmakelig, rett og slett usmakelig. Hvor var alle artistene hen? Hvor var alle influenserne hen? Hvor var de hen? Det var ingen der som tok avstand fra disse aggressive elementene? De omfavnet de antisemittiske nissene, de tok ikke avstand. 

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Madame Butterfly skrev (10 timer siden):

Du spurte om hvor mange israelere som har dødd. 
Jeg svarer at det dør israelere omtrent daglig, og noen dager dør det mange. 
Jeg teller med soldater, du sier du synest det ikke er så fryktelig relevant. 

Jeg mener det er relevant. 18+ år gamle ungdommer, som dør i kampen mot angripende terrorister.

Jeg spurte om hvor mange som var døde i forbindelse med at Hamas angrep Israel.... Det at soldater som kriger I Gaza (på ordre fra den Israelske regjeringen) dør, er ikke det samme som at sivile blir drept i sine hjem eller at soldater som beskytter grensen blir drept i Hamas angrep. Så du svarte på noe annet en det jeg spurte om....

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Grosny skrev (6 timer siden):

Demonstrasjoner er en form for aktivitet  som trekker til seg folk som er ute etter bråk.  De kan være ledet av velmenende idealister men allikevel få med seg en del agressive nisser på lasset. 

Ja det er jo derfor det har vært så mange voldshendelse og uroligheter i forbindelse med demonstrasjonene i Norge 😂

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Madame Butterfly skrev (2 timer siden):

Men man når man tar i mot dem….
Eurovision var jo en fin demonstrasjon av dette. Usmakelig, rett og slett usmakelig. Hvor var alle artistene hen? Hvor var alle influenserne hen? Hvor var de hen? Det var ingen der som tok avstand fra disse aggressive elementene? De omfavnet de antisemittiske nissene, de tok ikke avstand. 

Det har dessverre gått inflasjon i begrepet antisemittisme. 

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 7/25/2024 at 8:10 AM, Pippi Lotta said:

Helt enig i at det er forkastelig å hetse jøder på grund av det staten Israel gjør! Samtidig er det jo som du selv skriver en klar sammenheng mellom krigsforbrytelsene og sinnet mot jøder i Europa. Det er ikke riktig å klandre enkelt inndivider, men det er desvere folk som gjør det. Så jeg tenker at en avslutning på krigen vil føre til en avslutning på hetsen, og ting vill med tiden går ilbake til "normalen" og at de to problemene er tett knyttet sammen.

Det å demonstrere, utale seg eller jobbe for fred i Israel/Gaza er dermed like positivt for Palestinere som for norske jøder eller Israelere i mit hode. Krigen fører til sinne mot jøder i Norge og det gjør livet til Israelere i Israel mye mer usikkert. Dette er ikke problemer som forsvinner bare vi ikke snaker om de. 

Nå har jeg ikke tatt opp krigen i denne tråden selv, men jeg svarer på noen inleg om krigen. Det synes jeg er helt inafor å gjøre.

Selvsagt får du hat mot jøder i Norge også til å være Israels skyld. Du understreker bare mangelen på oppgjør mot jødehatet som florerer i de pro-palestinske kretsene ved at din "løsning" er at krigen må avsluttes. Undersøkelser har vist en marginal økning i fordommer mot jøder i Norge fra 2022 til 2024, så det er bare et sovende hat som vekkes til live. Det er ikke hvem som helst som ser på nyhetene om krigen og reagerer med å ønske at alle jødene hadde blitt gasset i hjel eller at jødeparagrafen skal innføres igjen. Det er et allerede eksisterende jødehat. 

Nylig er det meldt om økt trusselnivå mot norske jødiske mål. Er det ikke på tide dere tar et oppgjør med ekstremismen som også rammer norske borgere? 

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/PppBV7/har-faatt-varsel-trussel-mot-joediske-og-amerikanske-maal-i-norge

Endret av Svava
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Who is she said:

Ja det er jo derfor det har vært så mange voldshendelse og uroligheter i forbindelse med demonstrasjonene i Norge 😂

En mann endte på sykehus etter å ha blitt angrepet av pro-palestinske demonstranter i Sandefjord. I Stavanger kastet pro-palestinske demonstranter stein mot deltagere på en støttemarkering for Israel. I Skien kastet pro-palestinske demonstranter stein mot politi og journalister, samt la en journalist i bakken. 

• Liker 3
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Svava skrev (1 minutt siden):

Selvsagt får du hat mot jøder i Norge også til å være Israels skyld. Du understreker bare mangelen på oppgjør mot jødehatet som florerer i de pro-palestinske kretsene ved at din "løsning" er at krigen må avsluttes. Undersøkelser har vist en marginal økning i fordommer mot jøder i Norge fra 2023 til 2024, så det er bare et sovende hat som vekkes til live. Det er ikke hvem som helst som ser på nyhetene om krigen og reagerer med å ønske at alle jødene hadde blitt gasset i hjel eller at jødeparagrafen skal innføres igjen. Det er et allerede eksisterende jødehat. 

Nylig er det meldt om økt trusselnivå mot norske jødiske mål. Er det ikke på tide dere tar et oppgjør med ekstremismen som også rammer norske borgere? 

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/PppBV7/har-faatt-varsel-trussel-mot-joediske-og-amerikanske-maal-i-norge

Selfølgelig greier du å vir "Helt enig i at det er forkastelig å hetse jøder på grund av det staten Israel gjør!  " til å handle om at jeg skylder hate på noen andre en de som hater...... Jeg har ikke undersøkt statistikken, men på KG har jeg fått intryk av at jødehatet har økt. Men om du sier det er marginalt endring det siste året så er jo det veldig bra! 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, Pippi Lotta said:

Selfølgelig greier du å vir "Helt enig i at det er forkastelig å hetse jøder på grund av det staten Israel gjør!  " til å handle om at jeg skylder hate på noen andre en de som hater...... Jeg har ikke undersøkt statistikken, men på KG har jeg fått intryk av at jødehatet har økt. Men om du sier det er marginalt endring det siste året så er jo det veldig bra! 

Det er en svak økning i fordommer mot jøder i befolkningen, mens det er en dramatisk økning i hatkriminalitet mot jøder. Så jøder opplever økt jødehat. 

Det du sier er at det er forkastelig å hetse jøder for det staten Israel gjør, men hadde bare Israel handlet annerledes ville det ikke skjedd. Jeg ville sagt at det er forkastelig å hetse jøder for det staten Israel gjør, og det hadde ikke skjedd om de ikke hadde fordommer mot jøder eller var jødehatere. 

• Liker 7
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 7/23/2024 at 12:57 AM, Proaktiv said:

Jeg leste et sted at nesten 1/2 parten var barn. Men nesten 8000 barn er forferdelig. Hvor mange Israelske barn er drept ?

Ja, det er det Hamas hevder hvor de benytter seg av informasjon fra "reliable media reports". Stusser på at du anser det som bevist, mens Israel sine estimat over antall drepte militante anser du som ikke bevist. 

Om tallene til Hamas over drepte kvinner og barn skal stemme, så må omtrent alle de uidentifiserte drepte være kvinner eller barn. Det er usannsynlig og trolig grunnen til at FN ikke gjengir de tallene. 

Angående drepte militante så var det som sagt en kilde i Hamas som opplyste om 6000 drepte i februar. For en tid siden estimerte amerikansk etterretning at 30-35% av de militante i Hamas var drept. Ingen har eksakte tall i krigen, men at det er snakk om tusenvis av drepte militante tror jeg en nokså udiskutabelt. 

Det er ikke en hevnkrig, men en krig for å eliminere trusselen fra Hamas som ikke holder tilbake på at de ønsker å utføre 7. oktober igjen og igjen inntil Israel er utslettet. Du kan jo tenke deg hva dødstallene i Israel ville vært om ikke Hamas hadde blitt stoppet 7. oktober, eller hva de kan bli dersom Hamas får styrke seg og lykkes med målsetningen sin. Hamas er en terrororganisasjon som er åpen om intensjonene sine om folkemord, og likevel ser man utrolig nok stor motstand mot å stoppe de. 

• Liker 5
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svava skrev (12 minutter siden):

Det er en svak økning i fordommer mot jøder i befolkningen, mens det er en dramatisk økning i hatkriminalitet mot jøder. Så jøder opplever økt jødehat. 

Det du sier er at det er forkastelig å hetse jøder for det staten Israel gjør, men hadde bare Israel handlet annerledes ville det ikke skjedd. Jeg ville sagt at det er forkastelig å hetse jøder for det staten Israel gjør, og det hadde ikke skjedd om de ikke hadde fordommer mot jøder eller var jødehatere. 

Det ene utsagnet utelukker jo ikke det andre? Er du uenig i at hatkriminalitet mot jøder har økt eter at krigen startet? Mener du det er usannsynlig at den vil synke når krigen er over? 

Det at jeg påpeker at krigen har ført til mer hat, bety ikke at jeg mener det burde være slik, men jeg påpeker bare det jeg ser på som fakta...

Svava skrev (20 minutter siden):

det er forkastelig å hetse jøder for det staten Israel gjør, men hadde bare Israel handlet annerledes ville det ikke skjedd. 

Så sier jeg heller ikke at det ikke ville vært jødehat uten krigen, jeg sier jeg tror jødehatet har økt på grund av krigen. Det betyr ikke at jødehat og hatkriminalitet ikke fantes før krigen eller ikke ville skje nå om ikke krigen hadde startet. Jeg tror alikeveld det ville vært mindre uten krigen og håper og tror det vil synke når krigen er over. 

Virker som du leser det du vill lese og ikke det jeg skrive.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svava skrev (37 minutter siden):

En mann endte på sykehus etter å ha blitt angrepet av pro-palestinske demonstranter i Sandefjord. I Stavanger kastet pro-palestinske demonstranter stein mot deltagere på en støttemarkering for Israel. I Skien kastet pro-palestinske demonstranter stein mot politi og journalister, samt la en journalist i bakken. 

Mtp at det har vært flere tusen oppmøtte på alle disse demonstrasjonene som har vært vil jeg totalt sett si at det har gått rolig for seg med svært få hendelser.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svava skrev (5 minutter siden):

Ja, det er det Hamas hevder hvor de benytter seg av informasjon fra "reliable media reports". Stusser på at du anser det som bevist, mens Israel sine estimat over antall drepte militante anser du som ikke bevist. 

Om tallene til Hamas over drepte kvinner og barn skal stemme, så må omtrent alle de uidentifiserte drepte være kvinner eller barn. Det er usannsynlig og trolig grunnen til at FN ikke gjengir de tallene. 

Angående drepte militante så var det som sagt en kilde i Hamas som opplyste om 6000 drepte i februar. For en tid siden estimerte amerikansk etterretning at 30-35% av de militante i Hamas var drept. Ingen har eksakte tall i krigen, men at det er snakk om tusenvis av drepte militante tror jeg en nokså udiskutabelt. 

Det er ikke en hevnkrig, men en krig for å eliminere trusselen fra Hamas som ikke holder tilbake på at de ønsker å utføre 7. oktober igjen og igjen inntil Israel er utslettet. Du kan jo tenke deg hva dødstallene i Israel ville vært om ikke Hamas hadde blitt stoppet 7. oktober, eller hva de kan bli dersom Hamas får styrke seg og lykkes med målsetningen sin. Hamas er en terrororganisasjon som er åpen om intensjonene sine om folkemord, og likevel ser man utrolig nok stor motstand mot å stoppe de. 

Men hvorfor har Netanyahu støttet en  terrororganisasjon som Hamas økonomisk da? 

https://www.timesofisrael.com/for-years-netanyahu-propped-up-hamas-now-its-blown-up-in-our-faces/

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pippi Lotta skrev (4 minutter siden):

Det ene utsagnet utelukker jo ikke det andre? Er du uenig i at hatkriminalitet mot jøder har økt eter at krigen startet? Mener du det er usannsynlig at den vil synke når krigen er over? 

Det at jeg påpeker at krigen har ført til mer hat, bety ikke at jeg mener det burde være slik, men jeg påpeker bare det jeg ser på som fakta...

Så sier jeg heller ikke at det ikke ville vært jødehat uten krigen, jeg sier jeg tror jødehatet har økt på grund av krigen. Det betyr ikke at jødehat og hatkriminalitet ikke fantes før krigen eller ikke ville skje nå om ikke krigen hadde startet. Jeg tror alikeveld det ville vært mindre uten krigen og håper og tror det vil synke når krigen er over. 

Virker som du leser det du vill lese og ikke det jeg skrive.

Hatet mot jøder har økt etter krigen og etter Israel sin generelle behandling av palestinere.

Hadde Israel behandlet palestinere bedre og fått til en løsning istedenfor å ha trenert den gjennom de siste årene ville det nok vært svært lite hat mot jøder. 

Hat mot jøder og USA fra den muslimske verden er et symptom på fremferden i denne konflikten. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

42 minutter siden, Apis said:

Men hvorfor har Netanyahu støttet en  terrororganisasjon som Hamas økonomisk da? 

https://www.timesofisrael.com/for-years-netanyahu-propped-up-hamas-now-its-blown-up-in-our-faces/

Først kritiseres Israel for blokaden av Gaza. Etter å ha lettet på blokaden, så kritiseres Israel for det også. Dere må bestemme dere. Ønsker dere en blokade av Gaza eller ikke? Det var støtte som bedret forholdene for palestinerne i Gaza. Tusenvis av palestinere fikk arbeidstillatelser i Israel og penger fra Qatar øremerket humanitære forhold ble tillatt. Du kan jo stille samme spørsmål til Norge som har sendt nødhjelp til Gaza siden det har tillatt Hamas å omdirigere midler til våpen.

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jødehatets grunnlag og omfang kan forstås ved å lese Hege Storhaugs bok "Islam - den 11. landeplage" 

Jeg har nettopp lånt boken på biblioteket - anbefales sterkt. Spennende, saklig, veldokumentert og godt skrevet. Vanskelig å legge fra seg. Solgt i nesten 50 000 eksemplarer. 

Å anta jødehatets omfang og begrunnelse ligger i staten Israels opptreden i dag og historisk, holder ikke vann, ganske enkelt.

• Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svava skrev (2 minutter siden):

Først kritiseres Israel for blokaden av Gaza. Etter å ha lettet på blokaden, så kritiseres Israel for det også. Dere må bestemme dere. Ønsker dere en blokade av Gaza eller ikke? Det var støtte som bedret forholdene for palestinerne i Gaza. Tusenvis av palestinere fikk arbeidstillatelser i Israel og penger fra Qatar øremerket humanitære forhold ble tillatt. Du kan jo stille samme spørsmål til Norge som har sendt nødhjelp til Gaza siden det har tillatt Hamas å omdirigere midler til våpen.

Jeg oppriktig bare lurer, selv om vi ikke alltid er enige, så ser jeg du besitter mye kunnskap. Så det er ikke for å sabotere mulighetene for dannelse av en palestinsk stat, som en kan få inntrykk av når en leser avis artikkelen 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Inkognitoher

Jødene har alltid vært hatet - av ulike grunner. De ble kjeppjaget ut av Palestina i 1929, og har hatt det ille i nesten alle land de har flyktet til.

De sefardiske jødene som er fra muslimske land, kan ikke returnere til de respektive landene etter mer enn 75 år i eget land. Og hvorfor skal de det? De har like stor hevd historisk som palestinerne på det lille frimerket av et landområde.

Våpnene må legges ned, og konflikten må forsøkes løses. For uansett hva man mener, så er det hjerteskjærende det som pågår nå. Dessverre så er denne krigen ikke enestående. Fryktelig mange stygge kriger som pågår. F.eks i Sudan, Jemen etc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Who is she skrev (1 time siden):

Hatet mot jøder har økt etter krigen og etter Israel sin generelle behandling av palestinere.

Hadde Israel behandlet palestinere bedre og fått til en løsning istedenfor å ha trenert den gjennom de siste årene ville det nok vært svært lite hat mot jøder. 

Hat mot jøder og USA fra den muslimske verden er et symptom på fremferden i denne konflikten. 

Ja Israel sin oppførsel henger klart sammen med hetsen jøder motar, det skriver vel jeg også.

Men rasisme er aldri greit, eller rasjonelt. Det er ikke riktig å hetse eller plage jøder på grund av hva en stat gjør. Man oppnår ingen ting positivt med å hetse noen, ufornuftig jøder kommer ikke til å bli mer positive av å oppleve rasisme. Så er det også mange fornuftige jøder som et i mot ahpartaid og folkemord, det hjelper jo ingen ting å hate dem heller..... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Apis skrev (7 minutter siden):

Jeg oppriktig bare lurer, selv om vi ikke alltid er enige, så ser jeg du besitter mye kunnskap. Så det er ikke for å sabotere mulighetene for dannelse av en palestinsk stat, som en kan få inntrykk av når en leser avis artikkelen 

BN har jo selv sakt det var for å styrke Hamas å sveke palestinere som jobbet for fred.....

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pippi Lotta skrev (28 minutter siden):

Ja Israel sin oppførsel henger klart sammen med hetsen jøder motar, det skriver vel jeg også.

Men rasisme er aldri greit, eller rasjonelt. Det er ikke riktig å hetse eller plage jøder på grund av hva en stat gjør. Man oppnår ingen ting positivt med å hetse noen, ufornuftig jøder kommer ikke til å bli mer positive av å oppleve rasisme. Så er det også mange fornuftige jøder som et i mot ahpartaid og folkemord, det hjelper jo ingen ting å hate dem heller..... 

Tenker de fleste som er kritiske til Israel sin krigføring på Gaza i disse trådene ikke hater jøder. 

Jeg påpekte kun hvorfor den muslimske verden har et hat mot jøder. Personlig klarer jeg veldig fint å skille og har ikke noe hat mor noen verken jøder eller muslimer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...