Gå til innhold

Psykisk uhelse som starter etter fylte 30


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg bare lurer på om noen kan dele noen erfaringer her om psykisk uhelse som starter i 30-årene eller senere. Jeg er bekymret for meg selv. 
Jeg har hatt et liv som sosialt sett ofte har vært en kamp, fordi jeg rett og slett har vært veldig uheldig med hvilke mennesker jeg har møtt og jeg har nok også havnet i et mønster der jeg har inngått i ødeleggende relasjoner. Hadde tidligere ptsd. Selv har jeg aldri gjort noen noe straffbart, men har blitt utsatt for veldig mye trakassering og psykisk vold. Ingen rus i bildet. Jeg har klart meg bra med utdanning og karriere.

Nå har jeg nådd en ny epoke i livet der jeg har valgt å snu på mønsteret og kutte ut alt som ikke er sunne relasjoner, og jeg har fått meg en samboer som er tvers igjennom god. Men jeg sliter og kjenner meg så utmattet. Jeg takler ikke når noe negativt oppstår, det slår meg helt ut fremfor at jeg heller skulle klare å ignorere det og gå videre eller tenke konstruktivt. Jeg har liksom ingen kapasitet til noe som helst negativitet, jeg går i oppløsning og vet ikke helt hvor jeg er på vei psykisk. Samboer hjelper meg med tid og forståelse. 

Noen her som opplevde at psykiske problemer vokste frem i 30-årene eller senere som resultat av for stor psykisk overbelastning over tid? Hvordan gikk det? 
Hilsen sårbar. Dette er feil tråd å trolle i.

 

Anonymkode: 0ff6f...76f

  • Liker 1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Men jeg forstår ikke helt det virker jo som at du hadde problemer før fylte 30?

Anonymkode: eface...d45

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har opplevd det, bare at jeg var 26 år, men det er ikke mange år etter 30. Har hatt borderline, som nå er tatt vekk. Fikk Asperger syndrom, utviklet rusavhengighet, så ble bipolar lidelse utløst og nå, 33 år, er jeg innlagt på psykoseposten for utredning av psykoselidelse.

Så det kan skje at en blir syk som voksen. Har hatt ganske mange innleggelser. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Men jeg forstår ikke helt det virker jo som at du hadde problemer før fylte 30?

Anonymkode: eface...d45

Ikke denne utmattetheten, bare relasjonelle problemer og ptsd som følge av voldtekt og traumer fra barndommen. Jeg ble frisk fra ptsd. 
- TS 

Anonymkode: 0ff6f...76f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Purple_Pixiedust skrev (1 minutt siden):

Jeg har opplevd det, bare at jeg var 26 år, men det er ikke mange år etter 30. Har hatt borderline, som nå er tatt vekk. Fikk Asperger syndrom, utviklet rusavhengighet, så ble bipolar lidelse utløst og nå, 33 år, er jeg innlagt på psykoseposten for utredning av psykoselidelse.

Så det kan skje at en blir syk som voksen. Har hatt ganske mange innleggelser. 

Grunnen til at jeg spør ang etter fylte 30, er at mange psykiske sykdommer oppstår i 20-årene slik du beskriver. Og da kommer gjerne også psykiske følgelidelser med det i årene etter. Det er noe som er relativt allment kjent, men det jeg spør om er ikke det. - TS 

Anonymkode: 0ff6f...76f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ikke denne utmattetheten, bare relasjonelle problemer og ptsd som følge av voldtekt og traumer fra barndommen. Jeg ble frisk fra ptsd. 
- TS 

Anonymkode: 0ff6f...76f

Men du har jo hatt problemer med psyken før fylte 30?

Anonymkode: eface...d45

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, jeg var som deg. Hadde mange relasjoner som ikke var bra for meg. Jeg ryddet livet mitt for dårlige relasjoner, tok en ny utdannelse og fant en flott mann og gikk rett i en psykisk smell. Fikk til slutt diagnosen engstelig unnvikende pf. Lever greit nå, vet hva jeg trenger og hva jeg ikke trenger i livet, må bruke lang tid før jeg slipper mennesker innpå meg (før slapp jeg folk "rett inn"). Jeg gir feks ikke ut telefonnummeret mitt til noen (mann og barn og familie pluss ett par stk jeg kan stole på har det).

Anonymkode: a8a4d...e50

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Grunnen til at jeg spør ang etter fylte 30, er at mange psykiske sykdommer oppstår i 20-årene slik du beskriver. Og da kommer gjerne også psykiske følgelidelser med det i årene etter. Det er noe som er relativt allment kjent, men det jeg spør om er ikke det. - TS 

Anonymkode: 0ff6f...76f

Ja, skjønner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Men du har jo hatt problemer med psyken før fylte 30?

Anonymkode: eface...d45

Ikke slik jeg spør om, og jeg ble frisk fra ptsd, så det var ikke kronisk. - TS 

Anonymkode: 0ff6f...76f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Grunnen til at jeg spør ang etter fylte 30, er at mange psykiske sykdommer oppstår i 20-årene slik du beskriver. Og da kommer gjerne også psykiske følgelidelser med det i årene etter. Det er noe som er relativt allment kjent, men det jeg spør om er ikke det. - TS 

Anonymkode: 0ff6f...76f

Overraskende mange blir syke i 40 årene også, da bobler problemer fra barndommen opp.

Anonymkode: a8a4d...e50

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ja, jeg var som deg. Hadde mange relasjoner som ikke var bra for meg. Jeg ryddet livet mitt for dårlige relasjoner, tok en ny utdannelse og fant en flott mann og gikk rett i en psykisk smell. Fikk til slutt diagnosen engstelig unnvikende pf. Lever greit nå, vet hva jeg trenger og hva jeg ikke trenger i livet, må bruke lang tid før jeg slipper mennesker innpå meg (før slapp jeg folk "rett inn"). Jeg gir feks ikke ut telefonnummeret mitt til noen (mann og barn og familie pluss ett par stk jeg kan stole på har det).

Anonymkode: a8a4d...e50

Takk for at du deler! Hvordan utarter det seg for deg, engstelig unnvikende pf? - TS 

Anonymkode: 0ff6f...76f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke erfaring med uhellet "uten grunn" etter 30, men det er generelt mye som skjer oppi hodet på den alderen: man må bestemme seg snart for om man skal ha barn, karriere, partner, kroppen trenger annen trening og næring enn før, man skal ha en "ferdig" personlighet. Altså: det er mye som kan fylle hodet, og da kan kapasiteten for andre ting bli mindre. Tror du det kan være noe slikt? Det å kutte folk ut av livet (selv toksiske) kan også tære mye på deg, selv om det også er bra for deg - miste relasjoner er generelt vanskelig.

Ellers så vet man jo at det er ikke alltid slik at "what doesn't kill you, makes you stronger". 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

katties skrev (1 minutt siden):

Jeg har ikke erfaring med uhellet "uten grunn" etter 30, men det er generelt mye som skjer oppi hodet på den alderen: man må bestemme seg snart for om man skal ha barn, karriere, partner, kroppen trenger annen trening og næring enn før, man skal ha en "ferdig" personlighet. Altså: det er mye som kan fylle hodet, og da kan kapasiteten for andre ting bli mindre. Tror du det kan være noe slikt? Det å kutte folk ut av livet (selv toksiske) kan også tære mye på deg, selv om det også er bra for deg - miste relasjoner er generelt vanskelig.

Ellers så vet man jo at det er ikke alltid slik at "what doesn't kill you, makes you stronger". 

Takk for innspill! Ja, kan hende jeg rett og slett er utmattet av de relasjonene jeg er på vei ut av (kontakten er ikke totalt brutt fordi det ikke er fysisk mulig før litt senere i år - men jeg har tatt avstand). Alt det andre i livet har for det meste falt på plass, men jeg er ikke lønnsmessig verdsatt på arbeidsplassen. Så det kan jo være summen av flere ting. Håper det er «bare» det. Takk igjen ❤️ - TS 

Anonymkode: 0ff6f...76f

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er ikke sikkert det er aktuelt for deg, men noen får jo problemer etter at de får barn. Har klart meg greit til nå men merket det er blitt tyngre etter at barna er blitt større og det sosiale er blitt mer krevende. Ene blir utestengt nå og det fikk fram en del fra min barndom som jeg ikke har tenkt på på mange år.

Anonymkode: 6fd40...d84

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Er ikke sikkert det er aktuelt for deg, men noen får jo problemer etter at de får barn. Har klart meg greit til nå men merket det er blitt tyngre etter at barna er blitt større og det sosiale er blitt mer krevende. Ene blir utestengt nå og det fikk fram en del fra min barndom som jeg ikke har tenkt på på mange år.

Anonymkode: 6fd40...d84

Jeg har fått ptsd i 30 årene som følge av mobbing og traumer ja. Men jeg klarer meg og jobber med meg selv. Får behandling som jeg trenger og det hjelper meg. Holder meg til det som gjør meg godt og av mennesker. Bra du har samboer som støtter deg. 

Anonymkode: 002fd...735

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg har fått ptsd i 30 årene som følge av mobbing og traumer ja. Men jeg klarer meg og jobber med meg selv. Får behandling som jeg trenger og det hjelper meg. Holder meg til det som gjør meg godt og av mennesker. Bra du har samboer som støtter deg. 

Anonymkode: 002fd...735

Jobbe med seg og fylle seg med det positive livet gir deg . Hvilke diagnoser har du da?

Anonymkode: 002fd...735

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...