Gå til innhold

Vektnedgang etter fødsel


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er 24år og fødte mitt 2. barn for litt over to uker siden. Jeg gikk ned mye etter første barn, men gikk opp vell så mye under graviditeten med nr 2. Når begynte dere å gå ned i vekt etter 2. svangerskap? Jeg har bare gått ned 2-3kg siden fødsel til nå, savner så innmari å bruke garderoben fra før jeg ble gravid😵‍💫

 

Anonymkode: 72975...be1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Fødte også for ca 2 uker siden. Har gått ned ca halvparten av det (8 av 16 kg). Resten vil vel sakte men sikkert gå seg til. Ammingen skal visst kunne hjelpe på nedgangen

Anonymkode: 929a7...365

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Fødte også for ca 2 uker siden. Har gått ned ca halvparten av det (8 av 16 kg). Resten vil vel sakte men sikkert gå seg til. Ammingen skal visst kunne hjelpe på nedgangen

Anonymkode: 929a7...365

For noen gjør amming susen, for andre stikk motsatt pga. hormoner og sult og matsug😅 

Anonymkode: da7fd...be0

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

For noen gjør amming susen, for andre stikk motsatt pga. hormoner og sult og matsug😅 

Anonymkode: da7fd...be0

Ja, forutsetter jo såklart at man ikke øker inntaket veldig🙈 

Anonymkode: 929a7...365

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg var det ingen forskjell i hvor fort jeg gikk ned i vekt etter første eller andre svangerskap. Var vel tilbake på startpunktet i løpet av 3-4 uker begge gangene, dette uten at jeg gjorde noe spesielt for det. 

Anonymkode: 834ab...476

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ting er vekt, men vel så mye har det å si hvor lang tid det tar før kroppen har kommet seg. Med førstemann var vekten tilbake allerede to uker etter fødsel, men magen brukte jo tid på å trekke seg sammen, så det tok noen måneder før jeg kunne bruke de samme klærne som før fødsel, og pga utvidede ribbein (permanent) var det mange kjoler jeg aldri kommer til å kunne bruke mer fordi de er for trange rundt ribbeina. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Med nr 1 var jeg 5 kg under startvekt etter to uker. Opp igjen til startvekt etter seks måneder.

Med nr. 2 nede i startvekt etter et par uker. Opp seks kilo etter seks måneder.

Anonymkode: 5ddd8...6cb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fødte for 1 mnd siden og bruker de gamle klærne mine. Men med større mage selvfølgelig. Vet ikke hva jeg veier nå, men la på meg 10 kg i svangerskapet, så ikke så rart klærne passer allerede. I første svangerskap la jeg på meg over 20 kg, og da tok det maaaaaange mnd før jeg fikk på meg de gamle klærne.

Anonymkode: 8b763...5c0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med nummer to gikk jeg aldri ned i vekt igjen 😫 da jeg fikk satt inn spiral gikk jeg enda mer opp også… sitter som støpt uansett hva jeg har prøvd… gikk opp 7 kilo

men føler jeg ser lik ut utenom magen som er mer deigete og løs. 

Anonymkode: bab02...5cc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med nr 2 gikk det litt lengre tid enn med nr 1. Gikk opp 12 kg i svangerskapet, og mistet kun 5 av dem etter fødsel. Resten satt bom fast. Men da baby var 7 mnd var det som om noe skjedde, og jeg raste ned i vekt. Nå er jeg 6 kg under startvekt. 

Anonymkode: c5208...ee3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brukte 3 mnd for å få av gravidkiloene med barn nr. 1 (gikk opp 10 kg under svangerskapet).

Og brukte 8 mnd for å komme i form etter barn nr. 2 (la på 20 kg).

 

2-3 kg på to uker er veldig mye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså... 2 uker. Slapp av å kos deg med babyen din du. Vekta kan du bekymre deg for senere. 

Anonymkode: d85e5...c66

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gikk opp 11kg i mitt andre svangerskap. 9kg gikk av første 2 uker, de siste 2 kiloene sitter på fremdeles (2 mnd siden fødsel) 😄 Prøve å få de av nå før sommeren! 

Anonymkode: 318e2...f2a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gikk opp 18-19 kg med første barnet. Forsvant vel rundt 9-10 kg under fødsel, og resten var borte innen 5 mnd. Etter ett år veide jeg 5 kg mindre enn utgangspunktet, men gikk opp disse 5 kiloene når jeg begynte å jobbe igjen. Nå er jeg gravid i uke 40 og har gått opp 16 kg. Blir spennende å se hvordan det blir denne gangen.

Anonymkode: 97b89...b00

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 5/1/2024 at 5:35 PM, IkkeStudentLenger said:

En ting er vekt, men vel så mye har det å si hvor lang tid det tar før kroppen har kommet seg. Med førstemann var vekten tilbake allerede to uker etter fødsel, men magen brukte jo tid på å trekke seg sammen, så det tok noen måneder før jeg kunne bruke de samme klærne som før fødsel, og pga utvidede ribbein (permanent) var det mange kjoler jeg aldri kommer til å kunne bruke mer fordi de er for trange rundt ribbeina. 

Utvidede ribbein? Er det en ting? Jeg todde jeg bare hadde fått mer fett utenpå ribbeina. 😄

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Yodas skrev (12 timer siden):

Utvidede ribbein? Er det en ting? Jeg todde jeg bare hadde fått mer fett utenpå ribbeina. 😄

Det er faktisk en greie, dessverre. Ribbena kan flytte seg / ekspandere for å gjøre plass til baby og organene. Og ofte så forblir de bredere stilt enn de var i utgangspunktet. Man kan visst puste dem på plass, uten at jeg skjønner hvordan.

Anonymkode: c5208...ee3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

13 hours ago, Yodas said:

Utvidede ribbein? Er det en ting? Jeg todde jeg bare hadde fått mer fett utenpå ribbeina. 😄

Jepp, ikke en greie jeg var klar over i forkant, men har skjønt i etterkant at det ikke er uvanlig. Jeg gikk fryktelig mye ned i vekt pga amming og var rett og slett mager på mitt tynneste (brukte buksestørrelse som jeg ikke har passet i siden 8./9. klasse), og allikevel var det kjoler jeg ikke kunne bruke pga omkrets rundt ribbein. Puppene mine var ikke noe store heller, så var ikke pga økt puppestørrelse, 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...