Gå til innhold

Når tvillinger vil ulike ting


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Den ene er veldig opptatt av regler og rutiner, mens den andre ikke. Dette er jenter, som går i barnehage.

For eksempel vil den ene lese samme bok (om kvelden) flest mulig ganger, den andre vil ha nye historier, eller at jeg fantaserer litt og finner på ting som egentlig ikke står i boken. (Av praktiske grunner leser jeg for dem samtidig.) Den ene liker at jeg synger standard natta sang på samme måte hver gang, den andre at jeg dikter litt, som "Når trollfar har vekket sine tretten store hekser .." i stedet for "Når trollmor har lagt sine elleve små troll  ..." Den ene elsker å høre om at Peppa Gris egentlig har fire øyne, mens den andre er ikke begeistret for slikt.

Bør jeg være mest mulig "ordentlig" hele tiden, og bare følge regler/normer, eller er det greit å skeie litt ut av og til?

 

Anonymkode: b1050...07d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg skjønner at det er praktisk å lese for dem samtidig, men jeg tenker at det kan være veldig fint for alle parter å lese for dem hver for seg. Ikke bare får begge den typen historie de ønsker, men de får også litt kvalitetstid med deg helt alene. Om du absolutt vil fortsette å lese for dem samtidig ville jeg gått inn for at begge får ønsket sitt oppfylt. 

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at det er viktig at de får være to forskjellige typer jeg, og at du bare må bytte på. En dag med det ene, en dag med det andre etc, om det er slik at det må synges/leses for de samtidig. Akkurat som med andre søsken?

Anonymkode: d76d2...c88

  • Liker 4
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begge har nok godt av å lære litt av den andre. Det går an å tulle med ting og det går an å tøyse. 

Samtidig, så er det noe eget med legging. Jeg tror jeg ville tatt met tid til å lese/synge alene med hver. Da får begge sitt og begge egentid. Så slipper det å bli sure miner for noe som egentlig skal være en fin avslutning på dagen. 

Jeg leste og sang samtidig for mine og, av praktiske årsaker, men måtte dele det opp etterhvert. Rett å slett for behovene deres endret seg, og de er ulike.

Anonymkode: 47fb7...b43

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annehver gang fungerte fint hos meg, det var en regel den regelstyrte likte godt. Jeg brukte også komfyrklokke til ting de måtte dele på feks spill på pc og så måtte de bytte hver gang klokka ringte.

Anonymkode: 6459f...b45

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare bytt på så får begge oppfylt ønsket sitt. Jeg har ikke tvillinger, men to barn. Enten gjør vi noe begge vil, eller så får en velge en dag og den andre neste. Det gjelder både stort og smått. Og mye blir bare sånn som mor har bestemt 😅 

Anonymkode: f5fe5...6dc

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Del det opp i to. 

Skal du absolutt fantasere for den ene når du synger eller leser, kan du like gjerne lage en helt annen historie enn boka. Da kan du sitte å fortelle eventyr/fortellinger du selv finner på. Men ha det i bakhodet hvis jenta begynner å fortelle til sin søster, og kanskje søster også vil ha samme historie. Finn eventyr eller sanger de ikke har hørt før, og legg opp til å lese/synge det som faktisk er riktig. De kan få høre de riktige eventyrene/sangene hos venner eller i barnehagen, og da er det tullete av deg å gjøre eventyrene/sangene "falske". 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkana skrev (8 minutter siden):

Jeg skjønner at det er praktisk å lese for dem samtidig, men jeg tenker at det kan være veldig fint for alle parter å lese for dem hver for seg. Ikke bare får begge den typen historie de ønsker, men de får også litt kvalitetstid med deg helt alene. Om du absolutt vil fortsette å lese for dem samtidig ville jeg gått inn for at begge får ønsket sitt oppfylt. 

Jeg er alene med dem for tiden, det er også et søsken til nær i alder, og de deler rom, så det er vanskelig å få til én til én-tid, både når de skal legge seg og ellers, da blir det gjerne fullt kaos med de andre to barna.

Anonymkode: b1050...07d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Bare bytt på så får begge oppfylt ønsket sitt. Jeg har ikke tvillinger, men to barn. Enten gjør vi noe begge vil, eller så får en velge en dag og den andre neste. Det gjelder både stort og smått. Og mye blir bare sånn som mor har bestemt 😅 

Anonymkode: f5fe5...6dc

Ja, det blir i praksis litt sånn, men den ene kan bli veldig sint om noe blir litt annerledes enn "reglene" sier. Bare om man bytter ut et ord i en sang eller bok.

Anonymkode: b1050...07d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta det annenhver kveld. Lag det til en regel/rutine, så det tilfredsstiller regelfølgeren. Det er fint for de begge å lære og 'dele'. 

Det kan sikkert være fristende å gi etter for regelfølgeren om hun lager styr når ting ikke går som hun ønsker/forventer, men det er viktig at den andre jenta sine ønsker ikke blir ignorert.

Spill på rettferdighetssans til regelfølgeren. "Er det rettferdig at du får det som du vil hver kveld, eller er det rettferdig at vi tar annenhver kveld?".

Man kan lage regler og rutiner ut av kaos også. 

Anonymkode: d7ff8...545

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville tatt annenhver kveld 😊 å like regler/rutiner er bra, og det er også bra å være kreativ og fantasifull

Anonymkode: ceaa3...3fc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Ja, det blir i praksis litt sånn, men den ene kan bli veldig sint om noe blir litt annerledes enn "reglene" sier. Bare om man bytter ut et ord i en sang eller bok.

Anonymkode: b1050...07d

Men da må du lage klare avtaler. I kveld gjør vi slik xxx ønsker, i morgen er det yyy, kvelden etter der er det xxx igjen.

Anonymkode: d76d2...c88

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat som med andre søsken må det vel være greit om de begge får det litt som de vil? Enten bytte på, eller om de ikke må legges samtidig hele tiden? Tvillinger er jo egne mennesker de også, kanskje ganske lurt å la de få være seg selv selv om de er to.

Anonymkode: 654d8...61a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (47 minutter siden):

Jeg er alene med dem for tiden, det er også et søsken til nær i alder, og de deler rom, så det er vanskelig å få til én til én-tid, både når de skal legge seg og ellers, da blir det gjerne fullt kaos med de andre to barna.

Anonymkode: b1050...07d

Ja, det skjønner jeg. Jeg tenker uansett at det er rimelig at de bytter på å få viljen sin. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...