Gå til innhold

Feriesamvær 2,5 åring


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vi har avtale med advokat at vi velger ferie annenhvert år. I år er det mitt valg, men plutselig får jeg melding av far som sier at han skal ha 27,28 og 29. altså omtrent hele juli. Jeg sier at da får vi ta 2 uker hver i juli og at han eventuelt kan få en uke i august. Barnet er på samvær annenhver helg. Er jeg urimelig at han ikke får hele fellesferien?

Anonymkode: acd1b...475

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det som er det beste for barnet, er det som er det minst urimelige.

Skjerp dere begge to.

Anonymkode: 5dded...976

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 uker er veldig lenge for en på 2,5 år, særlig når samvær med far bare er annenhver helg. 

Anonymkode: c28a6...03a

  • Liker 8
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han kan jo ikke bestemme hvilke uker han vil ha når du skal velge først! Og enig med den over, tre uker er kjempelenge borte fra deg for en toåring!

Anonymkode: 6e3b4...1d2

  • Liker 9
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Vi har avtale med advokat at vi velger ferie annenhvert år. I år er det mitt valg, men plutselig får jeg melding av far som sier at han skal ha 27,28 og 29. altså omtrent hele juli. Jeg sier at da får vi ta 2 uker hver i juli og at han eventuelt kan få en uke i august. Barnet er på samvær annenhver helg. Er jeg urimelig at han ikke får hele fellesferien?

Anonymkode: acd1b...475

Nei du er ikke urimelig på noe måte. 

Men viktigere enn hva som passer dere, bør dere begge se på hva som gagner barnet og er til barnets beste. 

3 uker for 2.5år hørtes lenge ut, vi praktiserte 2uker frem til skolestart her - deretter 3 uker. Og det er ikke sånn at de MÅ være sammenhengende. Vi velger også annenhvert år. 

 

Anonymkode: bedad...080

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Vi har avtale med advokat at vi velger ferie annenhvert år. I år er det mitt valg, men plutselig får jeg melding av far som sier at han skal ha 27,28 og 29. altså omtrent hele juli. Jeg sier at da får vi ta 2 uker hver i juli og at han eventuelt kan få en uke i august. Barnet er på samvær annenhver helg. Er jeg urimelig at han ikke får hele fellesferien?

Anonymkode: acd1b...475

3 uker!?

Vi har 2 uker på.større barn. 3 uker altfor lenge....

Anonymkode: a7892...15f

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Barnet mitt er 5 år og har aldri vært mer enn to netter borte fra meg. Da har far vært i min leilighet. Jeg har aldri vært sammen med far da, men en uke uten barnet mitt hadde vært grusomt. 😭 Det er ikke derfor jeg fikk barn… Dette er ikke noe leketøy. Barn er livets største gave og trenger å være der det er mest trygg. 
 

 

Anonymkode: 82154...8e4

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Vi har avtale med advokat at vi velger ferie annenhvert år. I år er det mitt valg, men plutselig får jeg melding av far som sier at han skal ha 27,28 og 29. altså omtrent hele juli. Jeg sier at da får vi ta 2 uker hver i juli og at han eventuelt kan få en uke i august. Barnet er på samvær annenhver helg. Er jeg urimelig at han ikke får hele fellesferien?

Anonymkode: acd1b...475

Du er ikke urimelig. Avtalen er at dere velger ferie annenhvert år og i år er det ditt valg. Det betyr at du velger først. Han etterpå. Og 3 uker er ALT for lenge. Hva står i avtalen om lengde på ferie? 

Anonymkode: 738aa...a92

  • Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei. 
3 uker er lenge! 
 

Vi hadde ett år med 3 uker på skolebarna, men gikk tilbake til 2 uker.  Yngste er 4 år: hun hadde også 2 uker for første gang  i sommer, siden hun også har begynt med 50/50

Anonymkode: dc427...49c

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Barnet mitt er 5 år og har aldri vært mer enn to netter borte fra meg. Da har far vært i min leilighet. Jeg har aldri vært sammen med far da, men en uke uten barnet mitt hadde vært grusomt. 😭 Det er ikke derfor jeg fikk barn… Dette er ikke noe leketøy. Barn er livets største gave og trenger å være der det er mest trygg. 
 

 

Anonymkode: 82154...8e4

Så fint for deg. Men for de fleste av oss som ikke er sammen med far må dele på barnet vårt om vi vil eller ikke - sånn er det i den virkelige verden.  Far har like mye rettigheter på å omgås og se/ha barnet sitt som mor. Så slike kommentarer har ingenting med hva TS spør om eller hvordan det reelt er for foreldre som ikke er et par. 

 

Anonymkode: bedad...080

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Barnet mitt er 5 år og har aldri vært mer enn to netter borte fra meg. Da har far vært i min leilighet. Jeg har aldri vært sammen med far da, men en uke uten barnet mitt hadde vært grusomt. 😭 Det er ikke derfor jeg fikk barn… Dette er ikke noe leketøy. Barn er livets største gave og trenger å være der det er mest trygg. 
 

 

Anonymkode: 82154...8e4

«Ikke derfor jeg fikk barn»….hvorfor fikk far barn da? Går ut fra du ikke har krevd barnebidrag med den holdningen?

tenker donor er rett vei å gå om du virkelig står inne for dette innlegget…
 

Anonymkode: c0063...07c

  • Liker 1
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 hours ago, AnonymBruker said:

Så fint for deg. Men for de fleste av oss som ikke er sammen med far må dele på barnet vårt om vi vil eller ikke - sånn er det i den virkelige verden.  Far har like mye rettigheter på å omgås og se/ha barnet sitt som mor. Så slike kommentarer har ingenting med hva TS spør om eller hvordan det reelt er for foreldre som ikke er et par. 

 

Anonymkode: bedad...080

Barnet er ikke en ting som foreldrene har "rett på". Det er barnet som har rett til å jevnlig treffe begge foreldrene sine. Men barnets behov skal gå først, og et barn på 2,5 år skal ikke være 3 uker borte fra sin primære omsorgsperson (ideelt sett ikke 3 uker vekke fra den andre forelderen heller!)

Så det hadde vært HELT uaktuelt med min 2,5-åring iallfall.

Anonymkode: 8a33c...5ec

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Far og barn har like mye rett på samvær som mor og barn. Glad min eksmann og jeg klarte og samarbeidet og dette er mine tenåringer på 15,17 og 19 så takknemmelig for at vi satt de foran oss selv. de var 9mnd, 2 år og 9 mnd og og nesten 5 når de var på første ferie med far alene i 4 uker, ingen stress, slik er det ennå, vi har 4 uker hver, anhver jul og påske og han resten av feriene da han bor 9 timer unna

Anonymkode: 52eb8...d32

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dere forholder dere selvfølgelig til den avtalen dere har lagd. Om den sier 3 uker, så er det 3 uker. Men det er uansett du som skal velge først, i henhold til avtalen deres.

Fatter ikke at det er så vanskelig. Barn er ikke et leketøy eller en eiendel. Det er et menneske. Så lenge både far og mor har god omsorgsevne, og avtalt ferie/samvær, så forholder man seg til det. 

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Barnet er ikke en ting som foreldrene har "rett på". Det er barnet som har rett til å jevnlig treffe begge foreldrene sine. Men barnets behov skal gå først, og et barn på 2,5 år skal ikke være 3 uker borte fra sin primære omsorgsperson (ideelt sett ikke 3 uker vekke fra den andre forelderen heller!)

Så det hadde vært HELT uaktuelt med min 2,5-åring iallfall.

Anonymkode: 8a33c...5ec

Svaret mitt du refererer til har ingenting med hva TS skriver i innlegget sitt. Veldig greit å sjekke hva man svarer på og hva det er svar til..  Det er et tilsvar til en annen som kommenterer til ts om at hennes 5 åring aldri har vært borte mer enn 2 døgn etc.. 

Jeg er helt enig i at 3 uker er alt for lenge for en 2.5 åring å være borte fra hovedomsorgsperson. Nei barnet er ikke en ting, har aldri sagt det heller. 

Anonymkode: bedad...080

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 30.4.2024 den 12.18):

3 uker er veldig lenge for en på 2,5 år, særlig når samvær med far bare er annenhver helg. 

Anonymkode: c28a6...03a

Nei det tenker ikke jeg det er nødvendigvis. Er bonus til ett barn fra ett år. Og når dette barbet var 2.5 år var det mer heldig med lengre samvær enn korte.  Den tiden gikk vi over fra å ha fra fredag til søndag  til tors til mandag morgen og leverte og hentet i bh. Det ga mindre uro hos barnet.  Og vi hadde 3 uker ferie i strekk.  Det gikk helt utmerket.

Vi oppdaget at det å si hadet til mor eller far. Var veldig sårt og vondt for barnet. Men når vi hentet i bh. Var barnet mye mer glad fra henting til levering. 

Så 3 uker med far i den alderen kan være veldig fint. Og bonder befre til videre samvær. Vi sa til mora at hun kunne komme om hun ville. Men at det kanskje ikke var lurt om det gikk greit, slik det var

Anonymkode: 9a7cf...0ce

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Far og barn har like mye rett på samvær som mor og barn. Glad min eksmann og jeg klarte og samarbeidet og dette er mine tenåringer på 15,17 og 19 så takknemmelig for at vi satt de foran oss selv. de var 9mnd, 2 år og 9 mnd og og nesten 5 når de var på første ferie med far alene i 4 uker, ingen stress, slik er det ennå, vi har 4 uker hver, anhver jul og påske og han resten av feriene da han bor 9 timer unna

Anonymkode: 52eb8...d32

Det handler om hvem som er primær omsorgsperson og om far bare har samvær annenhver helg så sier det seg selv at 3 uker kan bli mye for en på 2,5 år. 

Jeg har også et godt samarbeid med far til mine barn, men min da toåring slet skikkelig med å være lenger borte fra meg en et par-tre netter. Vi økte derfor gradvis med alder, hvilket også er anbefalt. 

Anonymkode: c28a6...03a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...