Gå til innhold

Hvor mye ville du gitt? (Barnevakt)


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har ei 13 år gammel jente som skal sitte barnevakt for en på 2 år på kveldstid innimellom. Barnet er ferdig lagt og sover, så ungdommen trenger ikke gjøre stort annet enn å «passe på». Hva ville du betalt for dette? Varighet blir nok fra 1-3/4t. 
Jeg selv tenker 100kr timen, maks 300kr per kveld, er det et ok utgangspunkt?

Anonymkode: fa89e...8d1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg synes 100 kr timen høres greit ut. Når det er sagt ville jeg ikke satt noen makspris. Jeg synes hun skal ha betalt for hver time hun er hos dere også om det overgår tre timer. Jeg ville heller ikke betalt bare 100 kr om dere bare er borte én time for det er jo litt ork å komme seg til og fra dere om barnevakten ikke bokstavelig talt er naboen så jeg hadde satt en minstepris på 150-200 kroner slik at det faktisk er verdt det for henne. 

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jenta er 13. 100,- for å sitte i en annens sofa og spille på mobilen er mer enn bra nok. Det er bedre enn hva en på 18 får i minstelønn i også må skattes fra.

Også greit med maks 300 så lenge det ikke er veldig lenge over 3 timer.

Anonymkode: b7048...350

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jenta er 13. 100,- for å sitte i en annens sofa og spille på mobilen er mer enn bra nok. Det er bedre enn hva en på 18 får i minstelønn i også må skattes fra.

Også greit med maks 300 så lenge det ikke er veldig lenge over 3 timer.

Anonymkode: b7048...350

Mener da at det er mer enn hva en på 18 sitter igjen med i vanlig jobb siden vedkommende også må skatte.

Anonymkode: b7048...350

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at man må betale såpass at det er verdt å ofre tiden med venner. Har du spurt henne hva hun selv mener er en ok pris?

Det spiller ingen rolle om barnet sover eller ei. Ansvaret er stort uansett.

Min datter på 14.år har passet noen nabobarn inni mellom. En vanlig kveld kanskje 3 timer, da fikk hun 300kr

En lørdagskveld, ca 4 timer - fikk 500kr og masse godis. Da sov barna (5.år).

 

og som nevnt over, ville aldri kun betalt for en time om det var tiden hun var der, da ville jeg gitt 200kr. 

Anonymkode: 231db...d22

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkana skrev (28 minutter siden):

Jeg synes 100 kr timen høres greit ut. Når det er sagt ville jeg ikke satt noen makspris. Jeg synes hun skal ha betalt for hver time hun er hos dere også om det overgår tre timer. Jeg ville heller ikke betalt bare 100 kr om dere bare er borte én time for det er jo litt ork å komme seg til og fra dere om barnevakten ikke bokstavelig talt er naboen så jeg hadde satt en minstepris på 150-200 kroner slik at det faktisk er verdt det for henne. 

I en vanlig jobb får man heller ikke betalt for å komme seg til og fra. Jenta er 13 år og du vil betale henne 200 kr rett i lomma for å sitte barnevakt en time? 100 kr er også godt betalt for å gjøre "ingenting". 

Anonymkode: 70bab...294

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

I en vanlig jobb får man heller ikke betalt for å komme seg til og fra. Jenta er 13 år og du vil betale henne 200 kr rett i lomma for å sitte barnevakt en time? 100 kr er også godt betalt for å gjøre "ingenting". 

Anonymkode: 70bab...294

Klager du seriøst på at jeg betaler barnevakten (etter din mening) for mye? Er dette et problem og i så fall for hvem?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville betalt minstepris 200. Utover det 100 kr timen. Samt snacks i helgen. Så 400 for 4 timer+noe digg.

Anonymkode: d85bb...e59

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkana skrev (4 minutter siden):

Klager du seriøst på at jeg betaler barnevakten (etter din mening) for mye? Er dette et problem og i så fall for hvem?

Det er et problem når mange betaler en 13-åring mer enn hen vil tjene som voksen i sin første jobb, fordi det setter en standard og forventning som gjør at mange ikke har råd til barnevakt. 

Anonymkode: 70bab...294

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husker da jeg var 18 og satt barnevakt en lørdag kveld. Barnet sov, men det ble en del timer. 

Da mamman kom hjem fikk jeg to hundre kroner til taxi og beskjed om å beholde det som var til overs som betaling. Jeg satt igjen med 7,- i fortjeneste for hele den kvelden. 

Kan jo ikke gjøre noe annet enn å le nå i ettertid, men der og da var jeg enormt skuffet.

Anonymkode: b7048...350

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det er et problem når mange betaler en 13-åring mer enn hen vil tjene som voksen i sin første jobb, fordi det setter en standard og forventning som gjør at mange ikke har råd til barnevakt. 

Anonymkode: 70bab...294

Det synes jeg er en utrolig merkelig tankegang. Tenker du det samme om alle mennesker som tjener mer enn snittet? Jeg betaler det jeg mener barnevaktjobben er verdt og det er på ingen måte overbetaling, samme hva du personlig måtte mene. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS her.

Jeg er da mamma til 13-åringen. Fått beskjed om å snakke om dette hjemme, hva vi tenker er fornuftig. Jenta er takknemlig uansett, men jeg synes vi må finne et rettferdig nivå å legge oss på slik at hun får litt for innsats og tid, samt har lyst til å gjøre det igjen😊 

Anonymkode: fa89e...8d1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her får jenta 100kr påbegynte time. I helger har foreldrene å kjøpt inn litt mat, bruss og godteri.

 

Anonymkode: 053a4...596

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Arkana skrev (4 timer siden):

Det synes jeg er en utrolig merkelig tankegang. Tenker du det samme om alle mennesker som tjener mer enn snittet? Jeg betaler det jeg mener barnevaktjobben er verdt og det er på ingen måte overbetaling, samme hva du personlig måtte mene. 

Ja det er du selvsagt i din fulle rett til å mene. Det er bare helt absurd at 13-åringer skal få opp mot 200 kr skattefritt, som i flere tilfeller er mer enn hva en voksen har utbetalt i eksempelvis en butikkjobb eller andre lavtlønnsyrker. Om man har 200 kr brutto sitter man gjerne igjen med 160 kr utbetalt pr time, som er mindre enn det man da skal betale 13-åringen for å sitte barnevakt. Mange har dermed ikke råd til barnevakt om de må betale mer enn de tjener selv. 

Anonymkode: 70bab...294

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min 18 åring satt barnevakt for en venninne av meg og fikk 500 kr kvelden pluss mat og godteri og hun var fornøyd med det.

Barnet sov og mor kom hjem i tolv tiden.

Anonymkode: bd220...40f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville gitt 100kr/timen, men minstepris på 200kr. Kvelden blir «reservert» uavhengig av om det er 1 eller 3 timer. Ville ikke satt en maks, men betalt for faktiske timer. 

Anonymkode: a8405...7d0

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

TS her.

Jeg er da mamma til 13-åringen. Fått beskjed om å snakke om dette hjemme, hva vi tenker er fornuftig. Jenta er takknemlig uansett, men jeg synes vi må finne et rettferdig nivå å legge oss på slik at hun får litt for innsats og tid, samt har lyst til å gjøre det igjen😊 

Anonymkode: fa89e...8d1

Om det er din egen datter så vil jeg si100 kr timen og maks 300 er raust.

vi betaler ikke i vår familie, fordi dette er noe man gjør i en familie..

 

Anonymkode: 7567e...b10

Lenke til kommentar
Del på andre sider

100 kr timen er greit til 13-åring barnevakt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

100 per påbegynte time uten makspris. Hvorfor skal det være en makspris? Ville du hatt det i arbeidslivet? Skal barnevakten bare stikke etter tre timer fordi de ikke tjener noe mer? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker said:

Om det er din egen datter så vil jeg si100 kr timen og maks 300 er raust.

vi betaler ikke i vår familie, fordi dette er noe man gjør i en familie..

 

Anonymkode: 7567e...b10

Det er ikke barnevakten som har fått unge...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...