Gå til innhold

Barnehagestart


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vi skal ha barn i september og sitter nå å ser på det med permisjon. Velger vi 80% ser jeg vi er ute i Oktober før vi er ferdige med perm. Hvordan er det med barnehageoppstart, er det lurt å starte tilvenning sammen med alle de andre ved oppstart i august eller funker det helt fint å begynne i oktober og være den eneste nye? Hvordan løste dere med høstbarn dette? 

Anonymkode: e1b5e...685

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Min datter var den eneste som startet i desember - det gikk helt strålende!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste barnehager har rullerende oppstart så alle de nye starter ikke samtidig uannsett.

Noen mener det er bedre om alle nye starter likt (av pedagogoer jeg har snakket med) men det krever jo mer av barnehagen og funker nok best om det er god bemanning og få som starter. For når de begynner i barnehagen er det vanlig at de får en kontaktperson som er ekstra mye med barnet i tilvenningen. Og i starten kanskje litt alene med barnet (og forelder) uten gruppa. Når vi hadde tilvenning i august så var kontaktpersonen litt inne med 1-2 nye barn og foreldrene mens de andre var ute feks.

Fordelen med å starte litt ut over høsten er jo at de andre som startet forhåpentligvis er tryggere og ferdig tilvent og de voksne/kontaktpersonen deres har god tid til å trøste og trygge deres barn.

Ulempen er kanskje at de er ferdig med den rolige augustperioden med mye utetid, lettere å dele gruppa pga det, og der de kanskje dropper tur og slikt pga nye barn og tilvenninger. Og at de da har mer rutiner og faste aktiviteter som barnet må rett inn i og de voksne er opptatt med? Og kanskje mindre rom for at dere foreldre er der lenge med barnet (er jo anbefalt med lang tilvenning). Men generelt tror jeg nok at det kan tilpasses fint på en småbarnsavdeling :)

Anonymkode: b25fc...9e9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Vi skal ha barn i september og sitter nå å ser på det med permisjon. Velger vi 80% ser jeg vi er ute i Oktober før vi er ferdige med perm. Hvordan er det med barnehageoppstart, er det lurt å starte tilvenning sammen med alle de andre ved oppstart i august eller funker det helt fint å begynne i oktober og være den eneste nye? Hvordan løste dere med høstbarn dette? 

Anonymkode: e1b5e...685

Jeg jobber i barnehage og har vært gjennom mange tilvenninger! Jeg har aldri sett at det har vært negativ for barna med tilvenning senere. Til og med de som starter i januar kommer fint inn i gruppa. 

Fordelen med tilvenning senere er at da er de andre allerede trygge, og barnet ditt får mye tid med en ansatt for å bli trygg. I august sliter vi jo ofte med å gi alle trygghet samtidig!

Anonymkode: 40155...5fe

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok mer forstyrrende for de barna som allerede går på avdelingen fra før at det kommer nytt barn som gråter og skal tilvennes, med forelder som er med og voksen som blir opptatt, enn det er noe problem for det nye barnet :)

Om du bor i en kommune med mulighet for oppstart senere så ville jeg anbefalt det da. Vi startet rundt 18 mnd alder fordi vi ikke fikk plass før. Men selv om jeg før barn tenkte ett år var fin tid å starte i barnehage så så jeg på eget barn at hun hadde veldig mye igjen for å være lenger hjemme og ikke starte før 18 mnd. Følte ikke hun var klar når hun var ett år.. (Kjenner andre med barn som mener det gikk helt fint for deres da så det er jo variabelt)

Anonymkode: b25fc...9e9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fungerte veldig fint å begynne i oktober her. Vi hadde en mnd med rolig tilpasning og korte dager før jeg begynte jobbe fullt.

Anonymkode: 124f2...226

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Eneste ulempen ved å starte i oktober er kanskje at høsten gjerne er full av sykdom som kan gjøre tilvenning litt kronglete. Er man flere dager hjemme med sykt barn kan det bli som en ny tilvenning å komme tilbake til barnehagen igjen. 

Anonymkode: e33d4...707

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

De fleste barnehager har rullerende oppstart så alle de nye starter ikke samtidig uannsett.

Noen mener det er bedre om alle nye starter likt (av pedagogoer jeg har snakket med) men det krever jo mer av barnehagen og funker nok best om det er god bemanning og få som starter. For når de begynner i barnehagen er det vanlig at de får en kontaktperson som er ekstra mye med barnet i tilvenningen. Og i starten kanskje litt alene med barnet (og forelder) uten gruppa. Når vi hadde tilvenning i august så var kontaktpersonen litt inne med 1-2 nye barn og foreldrene mens de andre var ute feks.

Fordelen med å starte litt ut over høsten er jo at de andre som startet forhåpentligvis er tryggere og ferdig tilvent og de voksne/kontaktpersonen deres har god tid til å trøste og trygge deres barn.

Ulempen er kanskje at de er ferdig med den rolige augustperioden med mye utetid, lettere å dele gruppa pga det, og der de kanskje dropper tur og slikt pga nye barn og tilvenninger. Og at de da har mer rutiner og faste aktiviteter som barnet må rett inn i og de voksne er opptatt med? Og kanskje mindre rom for at dere foreldre er der lenge med barnet (er jo anbefalt med lang tilvenning). Men generelt tror jeg nok at det kan tilpasses fint på en småbarnsavdeling :)

Anonymkode: b25fc...9e9

Hvordan vet du det? Alle barnehager jeg vet om, både i vår kommune og et par andre steder, har felles startdag for alle som skal begynne i august. Bra for de som har kontaktperson da, det får de ikke her. Det er heller ikke alle barnehager som er ute første måneden. Her måtte barna ha tilvenningstiden inne for det er visstnok pedagogisk riktig å ha de på et lite område der de ikke kan "gjemme seg" når de blir overveldet. Utetiden var uansett lagt til etter kl. 14.30 (ferdig med frukt) første året, og da var flere hentet. 

Anonymkode: 79fcd...e7b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hvordan vet du det? Alle barnehager jeg vet om, både i vår kommune og et par andre steder, har felles startdag for alle som skal begynne i august. Bra for de som har kontaktperson da, det får de ikke her. Det er heller ikke alle barnehager som er ute første måneden. Her måtte barna ha tilvenningstiden inne for det er visstnok pedagogisk riktig å ha de på et lite område der de ikke kan "gjemme seg" når de blir overveldet. Utetiden var uansett lagt til etter kl. 14.30 (ferdig med frukt) første året, og da var flere hentet. 

Anonymkode: 79fcd...e7b

De to stedene vi har bodd i helt forskjellige kommuner har de spredd oppstart utover så ikke alle begynner samme dato, tror ikke det er uvanlig. Også fått både kontaktperson og utetid 

Anonymkode: e33d4...707

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker said:

Hvordan vet du det? Alle barnehager jeg vet om, både i vår kommune og et par andre steder, har felles startdag for alle som skal begynne i august. Bra for de som har kontaktperson da, det får de ikke her. Det er heller ikke alle barnehager som er ute første måneden. Her måtte barna ha tilvenningstiden inne for det er visstnok pedagogisk riktig å ha de på et lite område der de ikke kan "gjemme seg" når de blir overveldet. Utetiden var uansett lagt til etter kl. 14.30 (ferdig med frukt) første året, og da var flere hentet. 

Anonymkode: 79fcd...e7b

Jeg bor i Oslo. Jeg snakker bare ut fra alle jeg kjenner med småbarn som begynte i barnehage i fjor høst, de hadde rullerende. Virker som det er vanlig i Oslo, man får en oppstartsdato mellom 1. og 31. august. Leste også et par tråder her på KG og flertallet der sa at de hadde rullerende oppstart. Men som sagt har jeg pratet med pedagoger som sier felles er best. Men i noen av de store barnehagene i Oslo er det jo kanskje 5-6 nye barn på en avdeling da blir det jo kanskje vanskelig å ha så mange på tilvenning samtidig. Spesielt når det er anbefalt lang tilvenning.

Som sagt her var de også inne i starten av tilvenningen men de andre barna var ute. Altså det virket for meg lettere å dele opp barnegruppa når det var fint vær og enkelt å gå ut og inn :)

Veldig glad vi hadde en kontaktperson. Mitt barn bruker tid på å bli kjent med og trygg på voksne. Det var veldig tydelig at det var henne mitt barn ble trygg på først og som jeg og far hadde full fokus på å trygge barnet på. Deretter hjalp kontaktpersonen barnet å bli trygg på de andre voksne over tid. Alle jeg kjenner i Oslo som startet ifjor hadde og kontaktperson i sin barnehage.

 

Anonymkode: b25fc...9e9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg bor i Oslo. Jeg snakker bare ut fra alle jeg kjenner med småbarn som begynte i barnehage i fjor høst, de hadde rullerende. Virker som det er vanlig i Oslo, man får en oppstartsdato mellom 1. og 31. august. Leste også et par tråder her på KG og flertallet der sa at de hadde rullerende oppstart. Men som sagt har jeg pratet med pedagoger som sier felles er best. Men i noen av de store barnehagene i Oslo er det jo kanskje 5-6 nye barn på en avdeling da blir det jo kanskje vanskelig å ha så mange på tilvenning samtidig. Spesielt når det er anbefalt lang tilvenning.

Som sagt her var de også inne i starten av tilvenningen men de andre barna var ute. Altså det virket for meg lettere å dele opp barnegruppa når det var fint vær og enkelt å gå ut og inn :)

Veldig glad vi hadde en kontaktperson. Mitt barn bruker tid på å bli kjent med og trygg på voksne. Det var veldig tydelig at det var henne mitt barn ble trygg på først og som jeg og far hadde full fokus på å trygge barnet på. Deretter hjalp kontaktpersonen barnet å bli trygg på de andre voksne over tid. Alle jeg kjenner i Oslo som startet ifjor hadde og kontaktperson i sin barnehage.

 

Anonymkode: b25fc...9e9

Aha, takk for svar. Barnehage på Vestlandet her, som holdt og fortsatt holder seg, til maks tre dagers tilvenning. Prøver å huske hvor mange som begynte sammen med min men dette er noen år siden... Det var 1-åringer og 2-åringer blandet på avdelingen. Min begynte som toåring. Det var 3 toåringer som hadde gått året før og var "varme i trøya" som de sa. Det var en til toåring og 5-6 ettåringer som begynte samtidig som min, på samme dag i august. Husker at jeg satt i ring med alle foreldrene og at jeg var lettet over at jeg slapp å presentere meg (litt sosialangst haha). Og så var det en som begynte i sep/okt (husker ikke nøyaktig).

Vet ikke hvordan erfaring de har med oppstart senere enn resten av gjengen men jeg vil tro at det ved felles oppstart er en klar fordel å komme inn litt senere etter at litt av det verste har lagt seg. Det er ikke som om ettåringer lager "klikker" og det ikke går an på komme inn senere liksom. Er jo parallellek.

Masse vikarer og stor gjennomstrekk her, og det er noe herk. Tror det er noe greier med arbeidsmiljøet. Heldige dere som har stabil gjeng med voksne. 

Anonymkode: 79fcd...e7b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...