Gå til innhold

boligsalg-hva "pusse" opp?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Vi skal selge huset vårt.

Har fått takst fra megler på huset til 2,5 millioner.

Ønsker å la huset skille se ut fra andre hus som er til salgs i området da markedet er noe tregt for tiden her på denne kanten.

Ønsker gode tips for hva vi kan gjøre uten at det skal koste en hel formue. (Bytte benkeplate på kjøkken,male?etc)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det kommer jo veldig an på tilstanden til huset da. Det vil sjelden lønne seg med store innvesteringer før du skal selge. Men du kan gjøre en del for å få det til å se tipp-topp ut.

Lister er en typisk ting som mangler og som synes godt. Dersom det er tilfelle hos deg bør du sørge for at det blir gjort. Dersom gulvet er helt nedslitt eller gulvteppet er blitt skittent-brunt, kan du rimelig og enkelt legge parkett på gulvene. Akkurat nå er lyse farger in, så dersom du har mørke farger kan du vurdere å kjøpe litt maling og gå over.

Ellers vil du nok også få laget en takst, og får der en oversikt over "manglene". Når du har den kan du selvsagt rette opp i det som står der og heller få en ny takst etterpå.

Skrevet

Fiks alt som måtte være ødelagt/uferdig.

Tøm huset for skrot og unødvendige ting. Oppbevar dette hos familie/venner eller lei konteinerplass til dette. Dette gjør at huset virker større.

Male rommene i lyse, nøytrale og delikate farger er noe som gjør mye av seg og som koster mindre. Kanskje burde kjøkkeninnredningen få seg et malingsstrøk også?

Kjøp nye freshe hånklær til badet (bruk dem kun til visning og legg dem bort frem til neste gang slik at de holder seg flotte til du har solgt).

Noen friske blomster og noen lekre puter i sofaen gjør seg også bra.

LYKKE TIL!

Skrevet

Jeg vet jeg har et blad der det er noen som har regnet på det der, hva du får igjen for å pusse opp før salg.

Husker at det var de mest synlige tingene som du fikk igjen mest for, i alle fall. Nytt tak for eksempel, var det lite å få igjen for.

Men det går jo masse programmer om akkurat dette på TV. Han på TV Norge for eksempel, i selling houses.

Hvis du vil finne noe spesielt, noe som skiller dere ut fra andre hus, bør du kanskje lete etter et særpreg ved huset og jobbe med det. En stor karnapp, lekker peis, synlige takbjelker, eller slike ting.

Ellers er det nevnt gode tips her. Hvis huset ikke er så stort, kan det være smart å male tilstøtende rom i samme lyse farge for å gi inntrykk av en større helhet. Åpne rom er in i dag. Og så er kjøkken og bad det viktigste. Lys kjøkkeninnredning, gjerne malt, og tregulv (laminat er billig og bra for småbarnsfamilier) i samme tresort som benkeskive, er en klassiker.

Mal bort alle blomstrete og mønstrete ting. Det finnes etter hvert en del ålreit flisemaling å få kjøpt. Det samme med våtromsmaling, hvis du ikke har fliser på bad.

Hvis du har grunnlaget i orden, kan innkjøp av enklete designting plassert på strategiske steder, kanskje være det eneste som trengs for å skille seg litt ut. Kjenner du ingen som kjenner en interiørdesigner som kunne gi deg et par vink før bildene til salgsoppgaven skal tas?

Fru Nitha

Skrevet

Men,. når bildene skal tas.... ta bilde av HUSET, ikke de detaljene... Jeg har tittet på en del annonser i det siste, og når halvpartene av bildene er ting som blomsterpotta på kjøkkenbneken, de stiiilige (jada, de er kjempestilige, for all del, men....) salt og pepperbøssene, blomsten i vinduet, og deretter et bilde av hele kjøkkenbenken med disse detaljene, og deretter blomstene på badet... og man etter å ha sett på bilene fortsatt ikke aner hvordan BADET ser ut, eller for den del egentlig kjøkkenet.... ja da er de fine detaljene mer irriterende enn til hjelp, for å si det sånn.

Gjest KATTAstrofe
Skrevet
Men,. når bildene skal tas.... ta bilde av HUSET, ikke de detaljene... Jeg har tittet på en del annonser i det siste, og når halvpartene av bildene er ting som blomsterpotta på kjøkkenbneken, de stiiilige (jada, de er kjempestilige, for all del, men....) salt og pepperbøssene, blomsten i vinduet, og deretter et bilde av hele kjøkkenbenken med disse detaljene, og deretter blomstene på badet... og man etter å ha sett på bilene fortsatt ikke aner hvordan BADET ser ut, eller for den del egentlig kjøkkenet.... ja da er de fine detaljene mer irriterende enn til hjelp, for å si det sånn.

Ja, slike bilder irriterer meg grenseløst, det er jo ikke akkurat blomsterpottene man skal kjøpe!

Skal selv ha megler her i morgen for bildetaking, og pyntegjenstandene mine skal han få holde seg langt unna :fy_fy:

Skrevet

Før vi solgte malte vi enkelt og greit alle rommene inkl i bad og kjøkken i en hvit nyanse. Ryddet bort alt personlig stæsj ala kjøleskapsmagneter og barnetegniner, og hadde alltid fyllt opp fruktfatet.

Synes det ble kjempefint, og måtte tenke meg om en xtra gang hvorfor vi ville flytte derfra.....! Vi hadde én budgiver, og fikk alikevel presset prisen opp et par hundre tusen til det vi ville ha .

Gjest Bertine
Skrevet

Hei!

Jeg og min kjøre er på jakt etter hus akkurat nå, og det vi ser etter er;

Badet og kjøkkenet. For oss er det viktig med ett fint bad, helst med fliser og at kjøkkenet ikke er for gammelt.

Dette er jo rom som kan være svært dyre å pusse opp, men vil tro det lønner seg.

Syns også det er viktig at alt overlødig er ryddet vekk og at huset gir inntrykk av åpenhet!

Skrevet

Hvis du har et gammelt hus så skal det veldig mye opppussning til før verdien på boligen øker! Dvs hvis "alt er litt på halvt hold" så er det ikke sikkert huset øker noe særlig i verdi i forhold til de pengene du må ut med.

For de fleste vil det lønne seg å kun male flater og sørge for at alle uferdige/ ødelagte flater ordnes.

Hvis du bor i et nytt hus som er ganske fancy i seg selv, men f.eks med et kjipt og upraktisk kjøkken vil det helt klart lønne seg å bytte det.

Skrevet

Det viktigste er vel at en potensiell kjøper kan se for seg sine ting i huset, og gjerne tenke at "det var lekkert" om en liten detalj.

For mange år siden var jeg på en visning i et hus som var så møkkete og rotete at det var umulig å se hva du egentlig skulle kjøpe. Jeg trodde at alle hadde lært dette nå, at det skal være ryddig og åpent, men noen venner av meg kjøpte akkurat et hus som var billig fordi det var fullstendg kaotisk ute og inne, de pusser opp og regner med å selge for MYE mer!

Tenk at når du likevel skal flytte, så kan du begynne med "flytte-ryddingen" allerede nå. Tøm boder, loft og kjeller, slik at det er synlig hvor god lagringsplass du faktisk har. Det samme med garasje og utebod (skikkelige hyller og knagger i garasjen gjør seg, da ser man at "her kan vi få oversikt over alt vi har".)

Rydd skap, hyller og som nevnt tidligere - fjern alt personlig stasj.

Sørg for å gjøre bad, soverom og kontor så nøytrale som mulig, slik at kjøperen ikke føler seg som en kikker på visning.

Jeg så et grusomt bilde i en annonse i dag - nærbilde av en seng hvor dyna var brettet ned, det så ekstremt personlig og nesten vemmelig ut. Soverom bør se ut som hotellrom i "personlighetsgrad". Putt ting unna, i skuffer og skap, la det kun ligge noen få dekorative, nøytrale ting fremme.

Hvis du skal pusse opp, så gå gjennom huset og se med kritiske øyne (eventuelt få en venninne til å leke djevelens advokat") . Hva vil du/dere reagere på? Bruk akrylmasse i alle sprekker i lister etc, mal listverk på nytt - det gjør utrolig mye for stilen.

Puss vinduer - det er viktig i den klare vintersola vi har nå. Måk snø, slik at det er lett å komme frem...

Skrevet

Rydd, rydd og rydd! Jeg ville ikke brukt tid og penger på å male, med mindre det er noe som ser helt forferdelig ut. Hvis vegger, dører eller lister er møkkete bør du vaske, bare det kan hjelpe på litt slitte rom. Bort med fjernkontroller og ledningsvaser. Bort med barberskum og sjampo, vannglass på nattbordet osv samt det meste som er "personlig". Minst mulig ting og tang, og som noen har nevnt: Friske planter, frisk frukt, freshe håndklær på badet og urter på kjøkkenbenken. Fyr i peisen hvis dere har en. Fargene i et rom bør matche, kanskje blir det aller best hvis du har en eller to hovedfarger som går igjen i alle rom. Kanskje kan du endre litt på hvordan møblene står? Trekk sofaen ut fra veggen f.eks - det gir mer luft i rommet. Tenk på hva som ser bra ut på bilder, ikke bare hva som er mest praktisk for dere.

Og måk og strø utenfor ja, det må være ryddig og ordentlig ute.

Skrevet

Jeg hadde en erfaren megler på besøk forleden for å få verdivurdering av boligen, og jeg spurte ham samtidig om akkurat dette. Blant annet spurte jeg om vi burde skifte ut et gammelt teppe i gangen og legge parkett i stedet. Han sa at folk som kjøper ikke alltid liker de valgene man har tatt uansett, så det ville han ikke råde oss til. Ved gjennomgangen av huset pekte han bare på noen uferdige lister og sa at vi burde få dem på plass. Utover det ville han ikke anbefale oss annet enn å få tømt rommene mest mulig slik at de blir luftige og romslige, og få vekk alle personlige gjenstander, leker, bilder, klær osv.

Å male er det aller dummeste du kan bruke tid, penger og lunger på, for de fleste maler boligen i egne favorittfarger når de har kjøpt. Smaken din er ikke universell, hvor god du enn synes den er. Jeg kjøpte engang en leilighet der eieren nettopp hadde malt absolutt alt. Det så gyselig ut, og jeg malte selvsagt over alt sammen...

Jeg har vært på enormt mange visninger selv og synes ikke det er noe problem å se potensialet i et rom, og "småting" som et gulv her og en dør der er det lett å ordne før man flytter inn. Større oppussinger som kjøkken og bad vil du sjelden tjene noe på, i beste fall får du igjen det du har investert. Mange oppgraderinger er dyrere enn de ser ut, og mange boligkjøpere har dessuten veldig optimistisk tro på egne evner til å pusse opp, og ikke alltid realistiske tanker om hva det koster. Å skifte for eksempel en ytterdør eller et vindu koster flesk, og det er det ikke alle som vet. Overlat det meste til dem, det tror jeg er greit!

Skrevet

hehe, dette har jeg også lagt merke til, bilder av noen heller i plenen, en (umontert) utepeis, struktruren i et eller annet teppe som helt klart er løsøre osv... Så dumt at en skulle tro det ikke var profesjonelle som la ut slike annonser.

Jeg er ingen erfaren huskjøper, men jeg ville også malt evt håpløse tapeter o.l... Og ta bort alle hobbysnekker-løsninger. Hvis huset er av god standard, men man ønsker at det skal framstå som "bedre" enn andre hus i nabolaget må man vel nesten se på hva som er særegent for huset og tomta... Hvilken stil det er bygd i (---> går an å evt tilbakeføre noen ting til originalstand, om det virker lurt. Farger, vinduer o.l), fordeler ved tomteløsningen bør fremheves o.l.. Men vet ikke hvor mye man trenger elelr bør gjøre ut av det.

Skrevet

Sånn generelt så bør oppusssing for salg ikke være de helt dyre prosjektene siden du ikke får igjen kronene du legger ut.

Smak er så forskjellig. Husker jeg var på visning for noen år siden. Mine tanker var at her må jeg pusse opp alt, mens selger faktisk fortalte meg at det var nyoppusset.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...