Gå til innhold

Når er hundens styrke "ferdig utvokst"?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Passer en hund som nesten er for sterk for meg og kjenner jeg bekymrer meg litt for om den blir enda sterkere med tiden. Golden Retriever,  litt over 10 mnd nå. Blir den enda sterkere, eller har den nådd sin maks-styrke? 

Anonymkode: 0bf31...79e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hunder av den størrelsen er ferdig å vokse rundt 2 års alderen. Har du/eier(ene) ikke trent på å gå i bånd? Sosialisering? Er hunden veldig reaktiv på tur? Hva bruker du turene til? Hvilke kommandoer lyder hunden, inne og ute? Hvilket utstyr bruker du på hunden? Flex-bånd? Sele? Hvilke situasjoner gjør at du føler hunden er "for sterk for deg"? 

Anonymkode: be1d2...e32

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den blir enda sterkere. Det er mulig den er ferdig utvokst i høyden, men langt i fra ferdig med å bygge muskulatur.

Anonymkode: f3c61...9ef

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det anbefales ikke å gjøre ekstremt mye anstrengende aktivitet med hunder som er under 1 år pga utviklingen, så fra det vil jeg anta at mesteparten av muskelbyggingen kommer etter 1-2 års alderen. Hunder av den størrelsen som golden veier naturlig 30+ kg og bygging av muskler vil gjøre dem enda tyngre (og selvfølgelig sterkere)

En sterk tenåringshund, tja... Misunner deg ikke😅

Av utstyr til tur anbefales magebelte og/eller Gentle Leader (bilde under). Sele med feste foran vil jeg ikke anbefale da det kan endre måten hunden går på for å kompensere for trekkingen, noe som ikke er bra for kroppen.

Selvfølgelig vil treningen være viktigst, men jeg skjønner godt at man må ha et sted å starte. Magebelte reduserer rykk og napp, og du mister ikke balansen om hunden tar fart (om hunden drar deg rundt er en annen sak :P )

Petsafe Gentle Leader Headcollar Quick Release

 

Anonymkode: 32b82...fb0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Signerer bruk av grime. Passer også en veldig sterk og ernergisk golden på 1,5 år og har brukt grime på henne siden i høst. Før det var det svært utfordrende å gå tur med henne. Trening på å gå pent i bånd krever at alle som går tur bidrar og er konsekvente. Grimen har gjort det enklere å trene og mer lystbetont å gå tur. Nå er det mulig å gå tur med henne uten i enkelte miljøer, men tar den allikevel på slik at den er tilgjengelig for egen, hennes og andres sikkerhet. Det finnes ikke noe vondt i henne, men en ivrig golden er mye! Vi har også hatt god suksess med å ha «treningsturer», hvor vi ikke nødvendigvis går så langt, men fokuserer på samarbeid og trening. Gode godbiter, god stemning og god avstand til forstyrrelser. Holder på å jobbe inn sladretrening med klikker på henne, og håper at det også kan gjøre turene enklere på sikt. Hun får ikke lov til å hilse på noen ute i bånd for å ikke forsterke forventningene og trekkingen. 
 

Hun er forresten 1,5 år og har definitivt blitt sterkere siden hun var 10 mnd. Allikevel enklere å håndtere ute på tur nå. Har inntrykk av at mange roer seg etter unghundperioden, men tror det er lurt å satse på trening av hunden. 
 

Enig i at også magebelte kan være fint i denne fasen. Jeg brukte et som fordelte trykket over rumpa for å skåne rygg, armer og skuldre. I ekstra krevende miljøer brukte jeg både magebelte og håndholdt kobbel for ekstra kontroll. Basert på erfaring anbefaler jeg ikke kobbel med strikk, da jeg syntes hun dro enda mer i båndet fordi hun inne fikk følelse av at hun dro. 
 

Beklager, dette ble mye og rotete. Lykke til, håper det ordner seg for dere!

Anonymkode: 12923...e25

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En 10 mnd gammel hund er jo ikke utvokst enda, så du kan nok forvente at den vil fortsette å bli fysisk sterkere det neste året. De er ofte ferdigvokst i høyden på den alderen, men de fortsetter å legge seg ut i kroppen til de er ca 3 år gamle.

Hvis du har problemer med å håndtere hunden fysisk nå, så ville jeg tatt tak i det med én gang, for det vil ikke bli noe bedre (kanskje verre, siden hunden er på vei inn i tenårene og mange hunder kan bli mer utfordrende i den perioden).

Gå kurs, tren lydighet med hunden og bruk utstyr som gir deg nok kontroll slik at dere kan ferdes trygt på tur sammen.

Anonymkode: c5ab8...fa0

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...