Gå til innhold

Instrumentalundervisning og røde dager


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg underviser privatelever i et instrument. Det er noen røde dager som dukker opp her og der, hvor elevene selvsagt har fri fra undervisning. Dette fordeler seg vanligvis ganske likt blant de ulike ukedagene, maks én rød dag pr elev, bortsett fra elever som kommer på mandager. Dette semesteret mister nemlig mandagselever to undervisningstimer pga 2.påskedag og 2.pinsedag. Jeg vurderer nå om jeg skal tilby å sette opp en ekstra undervisningsdag for dem pga dette, men det betyr at jeg må bruke en fridag til det formålet. Hadde dere gjort det? Eller bare latt de rød dagene være som de er, selv om noen elever mister én undervisningstime mer enn de fleste andre elever? Hadde dere stusset på dette hvis dere var foreldre til en elev som kom mandager? Alle elevene betaler lik semesteravgift.

Anonymkode: 2a92f...20f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (På 29.4.2024 den 23.08):

Jeg underviser privatelever i et instrument. Det er noen røde dager som dukker opp her og der, hvor elevene selvsagt har fri fra undervisning. Dette fordeler seg vanligvis ganske likt blant de ulike ukedagene, maks én rød dag pr elev, bortsett fra elever som kommer på mandager. Dette semesteret mister nemlig mandagselever to undervisningstimer pga 2.påskedag og 2.pinsedag. Jeg vurderer nå om jeg skal tilby å sette opp en ekstra undervisningsdag for dem pga dette, men det betyr at jeg må bruke en fridag til det formålet. Hadde dere gjort det? Eller bare latt de rød dagene være som de er, selv om noen elever mister én undervisningstime mer enn de fleste andre elever? Hadde dere stusset på dette hvis dere var foreldre til en elev som kom mandager? Alle elevene betaler lik semesteravgift.

Anonymkode: 2a92f...20f

Forstår ikke hvorfor dette skal komme som en overraskelse, da 2. påskedag eller 2. pinsedag alltid faller på en mandag, og er vel noe alle som foretrekker å ha timer på mandag, bør være klar over ...?

Slik at det å sette opp en ekstra undervisningsdag for disse elevene burde være et alternativ - ellers vil "mandagselevene" få mindre undervisning hvert eneste år.

Anonymkode: cb302...de3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På kulturskolen vår står det spesifikt at det ikke er undervisning, uten kompensasjon, på skolens fridager. Vi prøver alltid å få timer til ungene på onsdager 😅 

Ville likt ekstra time som forelder, men ville ikke tilbudt det selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Yodas skrev (9 timer siden):

Ingen forventer at du jobber gratis.

Men det er heller ingen krav at man skal velge nettopp denne læreren som privatlærer hvis andre lærere klarer å finne løsninger som sørger for at elevene som har timer på mandag, får like mange timer som andre elever.

Spørsmålet er også om man har semesterbetaling her eller betaler for hver time; kan ikke tenke meg at en musikkskole med et visst nivå ikke klarer å finne en løsning på dette.

Anonymkode: cb302...de3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, AnonymBruker said:

Men det er heller ingen krav at man skal velge nettopp denne læreren som privatlærer hvis andre lærere klarer å finne løsninger som sørger for at elevene som har timer på mandag, får like mange timer som andre elever.

Spørsmålet er også om man har semesterbetaling her eller betaler for hver time; kan ikke tenke meg at en musikkskole med et visst nivå ikke klarer å finne en løsning på dette.

Anonymkode: cb302...de3

Jeg kan selvsagt bare snakke for meg selv. Men jeg ville ikke valgt lærer/instrument på grunnlag av dette.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Yodas skrev (49 minutter siden):

Jeg kan selvsagt bare snakke for meg selv. Men jeg ville ikke valgt lærer/instrument på grunnlag av dette.

Nei, naturligvis er det andre kriterier som gjelder om man skal velge en lærer, men hvis man har to lærere og begge holder samme nivå, kan slike ting bli utslagsgivende.

Dessuten burde norske foreldre stille andre krav til musikklærere enn man gjør idag slik man har tradisjon for i Øst-Europa, men det er en annen diskusjon; det er ikke rart at skoler som Kolibri Musikkakademi er populære, mens den offentlige kulturskolen dessverre holder et helt annet nivå.

Anonymkode: cb302...de3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for innspill. Jeg valgte å finne nye tider for disse mandagselevene den aktuelle uken😊

Anonymkode: 2a92f...20f

  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...