Gå til innhold

Føler du tilknytning til navnet ditt?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har skjønt at navnet er noe mange føler sterk tilknytning til, men selv har jeg aldri følt på det. Som alle andre fikk jeg et navn når jeg ble født, men moren min valgte å endre etternavnet mitt fra fars til sitt eget når han forsvant fra bildet. Jeg likte aldri navnet mitt særlig, så når jeg ble myndig endret jeg både fornavn og etternavn til noe jeg synes var OK. Flere år senere giftet jeg meg og mannen ville gjerne videreføre sitt navn. Jeg brydde meg ikke særlig om navn da heller, så vi bestemte oss for at jeg (og barna) skulle ta hans etternavn. Men jeg syntes da at mitt fornavn ikke passet med hans etternavn, så jeg endret fornavnet mitt igjen til alles forundring. Når jeg ser tilbake på det, virker det litt rart, ja :knegg: Uansett, jeg er fornøyd med navnet mitt nå, men føler ikke den tilknytningen som sagt. Navnet til barnet fikk han lov til å styre med - mitt eneste krav var at det ikke skulle være et sånt jeg vokste opp med.

Anonymkode: 1644f...4dc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har dobbelt fornavn, bruker primært begge. Men skal jeg forkorte ned, eller jeg snakker med noen uten norsk som hovedspråk er det alltid navn 2 jeg velger. Det er dette jeg identifiserer meg med. Første er et typisk norsk navn, andre er latinsk og det passer mitt lynne best.

Sterk tilknytning til etternavnet, da vi er svært få med dette navnet.

Anonymkode: 431f2...bb3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg føler tilknytning til mitt fornavn og ett av to etternavn, så de jeg bruker vanligvis. Glad i navnene, fornavnet synes jeg selv er fint og etternavnet liker jeg fordi det knytter meg til familien. 

Anonymkode: 1b6b8...495

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke noe tilknytning til både fornavn og etternavn. Men vet ikke hva jeg skulle hett om jeg skulle velge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Jeg har skjønt at navnet er noe mange føler sterk tilknytning til, men selv har jeg aldri følt på det. Som alle andre fikk jeg et navn når jeg ble født, men moren min valgte å endre etternavnet mitt fra fars til sitt eget når han forsvant fra bildet. Jeg likte aldri navnet mitt særlig, så når jeg ble myndig endret jeg både fornavn og etternavn til noe jeg synes var OK. Flere år senere giftet jeg meg og mannen ville gjerne videreføre sitt navn. Jeg brydde meg ikke særlig om navn da heller, så vi bestemte oss for at jeg (og barna) skulle ta hans etternavn. Men jeg syntes da at mitt fornavn ikke passet med hans etternavn, så jeg endret fornavnet mitt igjen til alles forundring. Når jeg ser tilbake på det, virker det litt rart, ja :knegg: Uansett, jeg er fornøyd med navnet mitt nå, men føler ikke den tilknytningen som sagt. Navnet til barnet fikk han lov til å styre med - mitt eneste krav var at det ikke skulle være et sånt jeg vokste opp med.

Anonymkode: 1644f...4dc

Tja.. AnonymBruker er forsåvidt et greit navn det.

Endret av KnekkeBørre
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tilknytning til etternavnet. Fornavnet har jeg hatt problemer med å akseptere hele livet. Har et gammelkjerring navn.

Anonymkode: 007ba...e41

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, jeg er nummer 6 i rekken med mitt navn i familien så jeg føler tilknytning til det, selv om jeg godt kunne het noe jeg synes er finere men ikke ligger i familien også😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke spesielt knyttet til fornavnet, men etternavnet. Det er navnet på gården der jeg vokste opp.

Anonymkode: 7f8ec...8b1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen tilknytning til fornavn, og det passer meg bra! Jeg hadde et kjipt dobbeltnavn som jeg ble mye mobbet for i barndommen, og byttet til typ det vanligste navnet i verden❤️ innimellom møter jeg folk som inisuerer at mitt navn er uorginalt, da humrer jeg litt i skjegget, for det var ønsket mitt hele tiden😄

Anonymkode: 6a17a...7ef

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har tilknytning og liker navnet mitt😊 Fornavn er et klassisk norskt navn, og mellomnavn og etternavn er gamle gårdsnavn. Barna har mitt etternavn 

Anonymkode: 633e7...338

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Første bokstav er etter faren min dom føde da jeg var nyfødt. Ingen forhold til det fornavnet uten at det er det navnet jeg alltid har hatt.

Mye sterkere forhold til mitt etternavn. Jeg vet hvordan jeg har fått det og hvor det stammer fra. Vi er under 50 stk.  i Norge som har det etternavnet. 

Anonymkode: 93fe6...1d7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 har overhodet ikke noen "tilknytning" til det. 

kunne gjerne ha byttet, hvis det ikke hadde vært så forbanna mye stress med forandrer navnet, må sikkert bytte pass og alt mulig..      

Anonymkode: 406cb...9be

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er veldig glad i fornavnet mitt som sådan, selv om jeg ikke synes det er det fineste. Jeg er oppkalt etter min mormor som jeg hadde et nært forhold til.

Etternavnet mitt har jeg også et nært forhold til, det er et stedsnavn som ikke så mange har som etternavn, og jeg liker det godt, samt at den delen av slekta fortsatt bor på dette lille stedet som jeg er nært knyttet til.

Mellomnavnet mitt er min mors pikenavn, og det har kun den delen av familien, altså under 15 personer. Jeg tok det som mellomnavn som voksen, da jeg opprinnelig kun hadde fars etternavn (de er gift altså).

Alt i alt føler jeg meg nær navnene mine, ja.

Anonymkode: ae612...e8b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har tilknytning til etternavnet, da jeg selv endret det som 18 åring, fra fars etternavn til mors. Men har ikke veldig mye tilknytting til fornavnet da det er et fornavn jeg fikk av enten min biologisk mor eller landet jeg er født i på grunn av at navnet har navndag den dagen jeg er født på, i det landet. 

Anonymkode: beaf7...f78

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Likegyldig til fornavnet sånn sett. Et irritasjonsmoment at det staves på en uvanlig måte, men bryr meg ikke når ukjente og fremmede skriver det feil. Tar det som en selvfølge. Sårt når familie og venner gjør det. Kunne ikke ha falt meg inn å velge et tilfeldig fornavn selv. Det er bare sært synes jeg. 

Ene etternavnet er jeg likegyldig til. Det andre hater jeg, fordi jeg vil ikke ha noe tilknytning til pappas side av familien (utsatt for overgrep av en onkel og psykisk og fysisk vold av farfar og halvparten tok min onkels side i mange, mange år og 0 unnskyldning da han ble dømt og de "endret" mening). Men, det andre mellomnavnet er så langt og fornavnet er langt, mens det siste etternavnet er kort på 3 bokstaver. Så jeg bruker det, fordi det er lettest. Men jeg vil, og jeg skal endre det en dag. 

Anonymkode: 2eed3...7b6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg elsker fornavnet mitt. Kort, enkelt gammelt norsk/norrønt navn som likevel er ganske så uvanlig her i landet i våre dager.

Det er derimot ganske vanlig på Island og i Litauen faktisk.

Anonymkode: 12de2...153

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg likte ikke fornavnet mitt da jeg var barn. Og det er alltid noen som nevner mitt navn i trådene om hva som er det styggeste navnet folk vet om. Men nå synes jeg det er et bra navn. Jeg liker at ingen har hørt om det når jeg er utenfor Norge, folk som er litt interesserte typer spør gjerne litt om hva det betyr.

Etternavnet mitt er et -sen navn. Middels vanlig blant disse navnene. Jeg likte ikke det heller da jeg var yngre, jeg syntes det var ordinært. Nå er jeg veldig fornøyd med det, det er forbindelsen min til pappa som har vært død noen år. I tillegg er det så mange som er nedlatende når det kommer til -sen navn, så jeg tenker på det som en motpol til det. Og hvis mange nok synes det er ukult så blir det eksklusivt senere.

Anonymkode: f8ef8...cb9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker navnet mitt godt. Såpass godt at da jeg ble skilt så beholdt jeg etternavnet til eksen.

Det likte han svært lite siden det er noen å 20 personer som har det etternavnet i Norge. Han ba pent om jeg kunne endre navn, men da fikk han beskjed om å endre navnet sitt selv. Noe han også gjorde 😂

Nå heter han noe som veldig mange heter her i landet.

Om jeg skulle giftet meg igjen så beholder jeg det etternavnet jeg har nå.

Anonymkode: 0b485...3e3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg liker navnet mitt godt. Såpass godt at da jeg ble skilt så beholdt jeg etternavnet til eksen.

Det likte han svært lite siden det er noen å 20 personer som har det etternavnet i Norge. Han ba pent om jeg kunne endre navn, men da fikk han beskjed om å endre navnet sitt selv. Noe han også gjorde 😂

Nå heter han noe som veldig mange heter her i landet.

Om jeg skulle giftet meg igjen så beholder jeg det etternavnet jeg har nå.

Anonymkode: 0b485...3e3

Det er fantastisk. Jeg støtter den 100% :D

- TS

Anonymkode: 1644f...4dc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...