Gå til innhold

Hvilke tomater er best og hvilke typer til hva?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Å knaske på, supper, sauser, gryter, siderett, i salater osv. 

Kom gjerne med tips om tomater hakkete/hele hermetisk/glass/papp.

Og kanskje hvor det er mulig å få tak i!

Anonymkode: ad06a...a75

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Å knaske på så elsker jeg både cherrytomater og druetomater, generelt alle tomater fra Ryfylke syns jeg er kjempe gode å knaske på, og å ha i salater. Overmodne "vanlige" tomater syns jeg blir til veldig gode supper og sauser. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

San Marzano ❤️ God til sauser. 

Sungold ❤️ Cherrytomat, veldig søte.

100/1000  ❤️ diger plante som får tusenvis av små, søte tomater.

Se om det selges planter på finn.no nær deg.

Anonymkode: 40336...94b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

https://meny.no/tema/frukt-gront/gronnsaker/tomater/ulike-tomater/

 

Plommetomat er godt, synes jeg. I salat og på skiva. Også alle andre typer, egentlig. 🤷‍♀️😊 Så er det en type som ikke er nevnt i linken over, men husker ikke hva den heter.. Kan skrive om jeg kommer over den 😊l8

Anonymkode: 8413f...c7d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mutti syns jeg er best til supper, lasagne, pasta etc. Se på ingredienslisten bak på boksen så ser du hvorfor mutti er bedre enn f.eks first price hakka tomat.

Anonymkode: 075ca...d69

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Mutti syns jeg er best til supper, lasagne, pasta etc. Se på ingredienslisten bak på boksen så ser du hvorfor mutti er bedre enn f.eks first price hakka tomat.

Anonymkode: 075ca...d69

Jeg sluttet å kjøpe Mutti etter at det ble avdekket at de brukte slavearbeidere til å høste tomater.

https://www.nrk.no/urix/importerte-_slave_-tomater-til-norge-1.13742208

Anonymkode: b4b42...2a1

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Jeg sluttet å kjøpe Mutti etter at det ble avdekket at de brukte slavearbeidere til å høste tomater.

https://www.nrk.no/urix/importerte-_slave_-tomater-til-norge-1.13742208

Anonymkode: b4b42...2a1

Seriøst.. Hva med alle de andre da? Er det ikke at det bare ikke er avslørt ennå? 

Anonymkode: 8413f...c7d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Seriøst.. Hva med alle de andre da? Er det ikke at det bare ikke er avslørt ennå? 

Anonymkode: 8413f...c7d

Okay.. med den tankegangen så velger en å fortsette å støtte mutti.. istedet for å gå ut i fra at de andre er bedre og heller støtte dem.. 

Så fjernt! Nei, jeg vil heller håpe på det at andre aktører ikke bruker slaver og så legger jeg pengene mine igjen til dem istedet.

Anonymkode: 4db67...1a5

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Okay.. med den tankegangen så velger en å fortsette å støtte mutti.. istedet for å gå ut i fra at de andre er bedre og heller støtte dem.. 

Så fjernt! Nei, jeg vil heller håpe på det at andre aktører ikke bruker slaver og så legger jeg pengene mine igjen til dem istedet.

Anonymkode: 4db67...1a5

Enig.

Artikkelen jeg lenket til er ganske gammel, fra 2017. Men problematikken tas opp i nyere saker så sent som i 2023, uten at det presiseres at Mutti (som en stor, anerkjent produsent) har ryddet opp i forholdene som ble avdekket i 2017. 

Hvis Mutti faktisk har ryddet opp nå burde det være lett for dem å fronte dette på egne nettsider, eller til og med på boksene sine. Jeg kan ikke se at de gjør det (om noen andre vet mer om saken - del gjerne informasjonen).

Det sikreste er å kjøpe hermetiske tomater (og ting som feks kaffe) som er Fairtrade-merket, dersom man finner det. 

Anonymkode: b4b42...2a1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...