Gå til innhold

Pappaperm og jobb


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei! Pappa skal i pappaperm nå og tenkte å ta med seg PC-en hjem slik at han kan være tilgjengelig i tilfelle det er noe «krise» han må svare på/hjelpe med fra jobb. Han er maskiningeniør. Jeg mener det ikke er lov, da det ikke er lov å jobbe når man har 100% pappaperm? Sier jeg helt feil da?😅 Jeg sier han kan la PC-en stå på jobb, da han ikke har lov å bruke den/jobbe under permisjon uansett?🤔 

Anonymkode: f3303...5a8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Står ingenting i arbeidsmiljøloven at man ikke kan være tilgjengelig i permisjon

Anonymkode: 064b4...b83

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vanskelig å forhindre han da, men jeg føler deg! Lov er det jo… Mannen min er i pappaperm nå og holder seg oppdatert på mail og ting som skjer på jobben sin, jeg blir litt irritert og mener han bør fokusere 100% på barnet og hvis han har tid til overs kan han heller gjøre husarbeid så vi slipper å bruke helgene på det🙈 

Anonymkode: b1861...907

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom han jobber litt må han bare informere nav om hvor mange timer det ble, og arbeidsgiver må gi han lønn for arbeidet. 
 

Det er mange som kombinerer perm med deltidsjobb. 

Anonymkode: adda7...b37

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Hei! Pappa skal i pappaperm nå og tenkte å ta med seg PC-en hjem slik at han kan være tilgjengelig i tilfelle det er noe «krise» han må svare på/hjelpe med fra jobb. Han er maskiningeniør. Jeg mener det ikke er lov, da det ikke er lov å jobbe når man har 100% pappaperm? Sier jeg helt feil da?😅 Jeg sier han kan la PC-en stå på jobb, da han ikke har lov å bruke den/jobbe under permisjon uansett?🤔 

Anonymkode: f3303...5a8

Han skal da egentlig måtte ta ut gradert permisjon. Da egentlig lengre perm, mindre utbetalt per dag fordi han da potensielt og mottar lønn for perioder av dagen.

Ved full pappapermisjon kan han ikke jobbe og motta full utbetaling + lønn for tiden han jobber. Han må nok da melde inn de timene til nav. 

 

Anonymkode: ab5c9...5f6

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er man mester i noe har man aldri fri. Dette gjelder alle spesialister. Da er det Tlf.og mail døgnet rundt. Aldri arbeidsledig. Arbeidet følger en helt ned i graven. 

Men du har nok funnet deg feil mann til ditt barn....

Anonymkode: b1883...bea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er nok ingen lov mot det. Jeg (kvinne) sjekket også jobbmailen noen få ganger iløpet av permen.

Er det krise så tenker jeg jo at han har telefon da.

Han oppdager vel kjapt nok at det ikke er så mye tid til jobb når baby er våken. Om han vil bruke babys dupp til å jobbe gratis så tenker jeg det er hans problem?

Anonymkode: 1f3e5...c47

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ts

Takk for alle svar! Litt forskjellige svar her, men slik jeg da har forstått det: pappa kan jobbe om han melder det inn til Nav?😊

Anonymkode: f3303...5a8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo forskjell på å jobbe og holde seg noe oppdatert. Jeg var også innom PCen og så kjapt over intranet og eposter, samt noe veiledning til vikar osv. Var vel i snitt 5 til 10 min per uke. Anser ikke det som jobb.

Hvis en kollega ringer meg etter jeg er ferdig på jobb og lurer på hvor han finner en fil eller tilsvarende så stempler jeg jo ikke inn igjen om jeg svarer på det.

Jeg er kvinne.

Anonymkode: 5e501...a25

  • Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hos min arbeidsgiver måtte jeg levere inn PC ved mamma permisjonen i begge mine permisjoner (2 forskjellige jobber også) nettopp pga det som blir skrevet her om at hvis man jobber, så skal det også meldes inn til NAV.

 

Min man sa også at han skulle følge litt med i pappaperm. Tok et par uker så var han helt i permboblen han også, og innså fort at det var litt mer å holde på meg i perm enn han trodde ;)

 

Anonymkode: 2043a...688

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel forskjell på om han skal bruke 30 min i uka på å svare på jobbspørsmål, eller om han skal sitte og jobbe aktivt en time hver dag.

Jeg ville ha forventet hovedfokus på barn og hjem. Og at han minimum gjør de samme oppgavene som jeg gjorde da jeg hadde permisjon. 

Jobbet en gang sammen med en mann som fikk tre barn og tok mye av permisjonstiden. Lenge før dette var vanlig. Han kom trillende til jobb flere ganger i uka. Plasserte vogn med baby i resepsjonen, og forsvant på kontoret en times tid. Ikke så populært.

Anonymkode: 67c84...7cb

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tok med meg PC hjem for å holde meg litt oppdatert da jeg skulle ha permisjon. Tror jeg åpnet den 2 ganger i løpet av 8 mnd😅. Hvis din mann velger å lese litt mail på kveldstid for å ikke drukne i innboksen når han kommer tilbake fra perm så får han jo bare gjøre det. Hadde ikke sett på det som jobb og meldt fra til NAV. Om arbeidsgiver trenger/krever at han gjør noe som krever at han må jobbe et par timer hadde jeg meldt i fra til NAV og krevd lønn fra arbeidsgiver ja. Har de godkjent permisjonen så skal de jo egentlig klare seg uten han. 

Anonymkode: 78798...ed3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo forskjell på å sette seg ned og virkelig jobbe noen timer hver dag og å holde litt kontroll på innboksen eller være tilgjengelig ved krise. Han skal tross alt tilbake til jobb om noen måneder og hvis det å holde seg bittelitt oppdatert underveis kan hjelpe på presset etterpå skjønner jeg godt at det er ønskelig fra hans side. Ingen kommer til å melde ham til NAV for sånne småting. Om det er du som bare ikke vil at han skal bruke noe som helst tid på jobb når han er i perm så synes jeg du skal tenke litt over om det er en person du ønsker å være. Jeg hadde ikke orket den typen kontrollbehov.

Anonymkode: 839fb...9ba

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (52 minutter siden):

Det er jo forskjell på å jobbe og holde seg noe oppdatert. Jeg var også innom PCen og så kjapt over intranet og eposter, samt noe veiledning til vikar osv. Var vel i snitt 5 til 10 min per uke. Anser ikke det som jobb.

Hvis en kollega ringer meg etter jeg er ferdig på jobb og lurer på hvor han finner en fil eller tilsvarende så stempler jeg jo ikke inn igjen om jeg svarer på det.

Jeg er kvinne.

Anonymkode: 5e501...a25

Enig i dette.

Ingen krevde at jeg skulle gjøre arbeidsoppgaver, men jeg valgte selv å følge litt med på internkommunikasjon da jeg jobber i en IT-bedrift i stadig utvikling. 

Etter 7 mnd startet jeg å jobbe gradert for å forlenge tiden hjemme, meldte da inn til nav. Fikk jobbet litt med lønn + lengre perm, vinnvinm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Han skal da egentlig måtte ta ut gradert permisjon. Da egentlig lengre perm, mindre utbetalt per dag fordi han da potensielt og mottar lønn for perioder av dagen.

Ved full pappapermisjon kan han ikke jobbe og motta full utbetaling + lønn for tiden han jobber. Han må nok da melde inn de timene til nav. 

 

Anonymkode: ab5c9...5f6

 

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Det er jo forskjell på å jobbe og holde seg noe oppdatert. Jeg var også innom PCen og så kjapt over intranet og eposter, samt noe veiledning til vikar osv. Var vel i snitt 5 til 10 min per uke. Anser ikke det som jobb.

Hvis en kollega ringer meg etter jeg er ferdig på jobb og lurer på hvor han finner en fil eller tilsvarende så stempler jeg jo ikke inn igjen om jeg svarer på det.

Jeg er kvinne.

Anonymkode: 5e501...a25

Å kunne ringes i tilfelle "krise", sjekke e-post av og til og å holde seg litt oppdatert, er ikke å jobbe. Så lenge han ikke får lønn for det, og tidsforbruket er "mikroskopisk", blir det flisespikkeri å blande inn NAV. 

Anonymkode: 6f7f5...837

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener også det er stor forskjell mellom å ta telefonen hvis kollegaer trenger hjelp, og en og annne gang sjekke Mail, kontra å sette seg ned og jobbe. I min permisjon (jeg er kvinne), var jeg helt avlogga de første to månedene, bortsett fra at jeg svarte et par ganger på spørsmål over telefon.
 

Etter de første to månedene, så leste jeg Mail et par ganger i uka for å holde meg oppdatert og for å minimere mailboksen før jeg returnerte, jeg hadde møter med sjefen og kollegaer ca annenhver måned før jeg kom tilbake, og leste litt ledelsesrapporteing og styrepapirer, fordi jeg ønsket å bli holdt oppdatert og å holde kontakten med folket. Da jeg var tilbake når ungen var 9 måneder (etter 10 måneder ute), så tok det, i følge sjefen min, fem minutter før jeg var tilbake i marsjfart. Jeg holdt meg oppdatert utelukkende av egeninteresse, og det falt meg ikke inn at det var jobb jeg skulle melde inn til Nav. Og jeg er veldig korrekt når det gjelder sånne ting, da jeg var delvis sykmeldt i graviditeten, så førte jeg timer og rapporterte inn eksakt faktisk jobbing ettersom jeg jobba noe mer enn sykmeldingen skulle tilsi. Men passa da på at det som var korrekt ble rapportert inn. 

Anonymkode: e5d40...1b9

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Selvsagt har man lov til å jobbe. Jeg var med på et par digitale møter, leste mail fortløpende og svarte på diverse aktuelt det året jeg hadde permisjon. 

Anonymkode: 363ce...805

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min mann er leder og "må" alltid være tilgjengelig i tilfelle det skjer noe spesielt. Det er også han som har all oversikt over div, samt at han er teknisk ekspert innefor det han jobber med.

Han har alltid pc og jobbtelefonen med seg/tilgjengelig både når han er sykemeldt, på ferie og i permisjon. Det går aldri en uke uten at han får minst en telefon, mail el som han må svare på. Og alt etter hva det gjelder, så må han ringe andre og få det ordnet, og i verste fall må han dra inn på jobben. 

Pga dette har han x-antall uker med ferie til gode feks, men han kan aldri ta dem ut, uten å minst være tilgjengelig på telefon. 

Hvor lov det er, vet jeg ikke, egentlig ikke han heller. Og han jobber som mellomleder i staten.. Men om noe skjer, og andre ikke kan ordne det, så kan det bli store konsekvenser som kan ramme store deler av landet.

Anonymkode: acb82...92f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...