Gå til innhold

Mareritt i bare ett av våre soverom


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg opplever å være plaget av mareritt i ett av våre soverom. Jeg sover der fordi mannen min og jeg bytter på å samsove med barnet vårt, på den måten får vi alle greit med søvn ila en uke, i teorien. Problemet er at jeg får mareritt når jeg sover der, stort sett om folk som er døde, spesielt ei. Det kan sikkert være ørti grunner, men det nærmeste jeg kommer en forklaring er at det er kun når jeg sover alene at jeg sover ordentlig og ikke blir avbrutt i søvn av ei som skal ligge i stjerneformasjon i sengen. Det er kanskje først når jeg sover ordentlig at jeg rekker å drømme. Dette er ganske plagsomt og jeg vil gjerne høre om noen andre har opplevd liknende? Eller om min «forklaring» høres logisk ut..

Anonymkode: d76d5...e06

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Den mest logiske forklaringen her er at det blir en selvoppfyllende profeti. Nå har du laget deg en forklaringsmodell om dette rommet; "når jeg sover der får jeg mareritt". Det gir deg en forventning om at sånn skal det bli. I realiteten er dette rommet bare et uskyldig rom i huset, men hjernen er en mektig greie, og kan skape all verdens uhygge av banale situasjoner. 

Dersom du ikke tror på det jeg sier - hva sier mannen din om å sove der? Tenker at han har en annen opplevelse om du ikke har påvirket han. 

Anonymkode: 60cc0...497

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Den mest logiske forklaringen her er at det blir en selvoppfyllende profeti. Nå har du laget deg en forklaringsmodell om dette rommet; "når jeg sover der får jeg mareritt". Det gir deg en forventning om at sånn skal det bli. I realiteten er dette rommet bare et uskyldig rom i huset, men hjernen er en mektig greie, og kan skape all verdens uhygge av banale situasjoner. 

Dersom du ikke tror på det jeg sier - hva sier mannen din om å sove der? Tenker at han har en annen opplevelse om du ikke har påvirket han. 

Anonymkode: 60cc0...497

Takk for konstruktivt svar! Mannen min sover der når jeg sover med barnet, for han er det uproblematisk. Han sier at han aldri drømmer uansett. Han vet at jeg har mareritt der, men det påvirker ikke hans opplevelse. Jeg har ingen problemer med å tenke at det du skriver er en sannsynlig forklaring på det jeg opplever. 

Anonymkode: d76d5...e06

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror også på teorien om den selvoppfyllende profetien. Samtidig er det slett ikke umulig at du blir ganske mye forstyrret de nettene du samsover med barnet ditt, slik at du får mindre REM-søvn, også kalt drømmesøvn. 

En annen ting å tenke på er om du har andre vaner i forbindelse med at du legger deg på det rommet der du sover alene. Kanskje du legger deg seinere, leser, ser mer på skjerm, gjør andre ting før du legger deg etc etc? Ulike kveldsvaner gir også ulik søvn. 

Kanskje er det flere av disse tingene som virker sammen?

Anonymkode: 6daef...6cc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...