Gå til innhold

DU som har Borderline.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

1. Vet du hvorfor du har fått dette.

Altså omsorgssvikt i barndommen? Annet?

2. Hvilken behandling har du mottatt eller mottar?

 

Ønsker kun svar fra de som evt har diagnosen,ikke naboen,søster eller onkelen din. Om noen har Borderline her da. Takk for svar.

Anonymkode: 94a7d...b6b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mest sannsynlig pga omsorgssvikt og traumer i barndommen. 

Mottar MBT (mentaliseringsbasert behandling) i gruppeterapi.

Anonymkode: 51ca5...47c

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

1. Vet du hvorfor du har fått dette.

Altså omsorgssvikt i barndommen? Annet?

2. Hvilken behandling har du mottatt eller mottar?

 

 

Ønsker kun svar fra de som evt har diagnosen,ikke naboen,søster eller onkelen din. Om noen har Borderline her da. Takk for svar.

Anonymkode: 94a7d...b6b

1. Nja, nei, egentlig ikke. Oppegående og snille foreldre, som har et stødig forhold. Men litt uro har det vært, og separasjon og alvorlig sykdom hos én av foreldrene i starten av livet. Tror noe her spiller inn.

2. Skal igang med individualterapi og kanskje gruppeterapi/STEPPS.

Anonymkode: b0e90...cb6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Mest sannsynlig pga omsorgssvikt og traumer i barndommen. 

Mottar MBT (mentaliseringsbasert behandling) i gruppeterapi.

Anonymkode: 51ca5...47c

Kan legge til at jeg går til MBT i gruppe og individuell samtaleterapi ved siden av. 

Anonymkode: 51ca5...47c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Kan legge til at jeg går til MBT i gruppe og individuell samtaleterapi ved siden av. 

Anonymkode: 51ca5...47c

Hjelper dette deg? Er det intensivt mange timer hver uke?

Anonymkode: 94a7d...b6b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Hjelper dette deg? Er det intensivt mange timer hver uke?

Anonymkode: 94a7d...b6b

Har ikke kommet så langt i behandlingen enda, har nettopp startet og gruppeterapien varer i to år. Det blir jo intensivt, men de individuelle timene er ikke ukentlig. Gruppetimene er hver uke i 90 minutter. Det er jo svært gode prognoser, så jeg er positiv. Før gruppeterapien så var det kurs, og bare kurset ga meg mye innsikt i mentalisering, så jeg tror gruppeterapien vil ha god effekt etter en stund. 

Anonymkode: 51ca5...47c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (49 minutter siden):

Har ikke kommet så langt i behandlingen enda, har nettopp startet og gruppeterapien varer i to år. Det blir jo intensivt, men de individuelle timene er ikke ukentlig. Gruppetimene er hver uke i 90 minutter. Det er jo svært gode prognoser, så jeg er positiv. Før gruppeterapien så var det kurs, og bare kurset ga meg mye innsikt i mentalisering, så jeg tror gruppeterapien vil ha god effekt etter en stund. 

Anonymkode: 51ca5...47c

Takk for svar. Takket selv nei til gruppe samme type opplegg.. Men har nå takket ja da de har spurt igjen på DPS. Er meget usikker hva gruppe kan hjelpe med,men verdt prøve gjerne. Liker ikke prate foran ukjente. Blir veldig nervøs.  Viktigste er at jeg har individuell terapi på dps utenom. 

Ts

Anonymkode: 94a7d...b6b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En god blanding av gener og mishandling. Får ikke behandling fordi jeg ikke klarer å gå i grupper, men lært meg en del dbt ferdigheter. Liker de godt, det vanskelige er å huske på de. Radikal akseptering er nok min favoritt, det har redusert lidelsen.

Anonymkode: b3d8a...537

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uten tvil arv (medfødt temperament) og arv (grov omsorgssvikt) i uskjønn forening.

Anonymkode: 938f7...3fe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 29.4.2024 den 17.31):

Takk for svar. Takket selv nei til gruppe samme type opplegg.. Men har nå takket ja da de har spurt igjen på DPS. Er meget usikker hva gruppe kan hjelpe med,men verdt prøve gjerne. Liker ikke prate foran ukjente. Blir veldig nervøs.  Viktigste er at jeg har individuell terapi på dps utenom. 

Ts

Anonymkode: 94a7d...b6b

Sånn som psykologen min har forklart det, så handler gruppeterapi mye om at man får mye innsikt i egne problemer, ved å høre om hva andre med samme diagnose sliter med. Si at Anne i gruppa forteller om en bagatell som skjedde mellom henne og samboeren og Anne klarte ikke å regulere seg selv, da kan gruppe høre om situasjonen, gjenkjenne seg i problemene til Anne og samtidig tilby innsikt og løsninger som man selv kan få bruk for i egne relasjoner. Mye fordi det er vanskelig å se seg selv utenfra, men det blir lettere når man høre om andre situasjoner som en "nøytral". Gruppeterapi er også utmerket øvelse i mentalisering, hvordan man forholder seg til medmennesker, leser kroppsspråk og ansiktsuttrykk og hvordan man snakker med andre. Godt å høre at du har takket ja til gruppeterapi og vil gi det en sjanse ❤️ 

Anonymkode: 51ca5...47c

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 29.4.2024 den 16.12):

1. Vet du hvorfor du har fått dette.

Altså omsorgssvikt i barndommen? Annet?

2. Hvilken behandling har du mottatt eller mottar?

 

 

Ønsker kun svar fra de som evt har diagnosen,ikke naboen,søster eller onkelen din. Om noen har Borderline her da. Takk for svar.

Anonymkode: 94a7d...b6b

En kombinasjon av gener antar jeg, og en vanskelig oppvekst. Ikke type grov omsorgssvikt, men vanskelig nok med mobbing og et ustabilt hjem og en stefar som var voldelig, kontrollerende og uforutsigbar mot min mor. 

Jeg har egentlig mest hatt behandling på sengepost. Mest akuttpsykiatrien, men også noe på DPS. Har også hatt et par år (ikke i ett) tilsammen poliklinisk. Pga jeg har asperger syndrom så mente de gruppeterapi var nytteløst og det er jeg enig i. 

Jeg har ikke diagnosen lenger. Fikk den i 2017 også ble den tatt vekk desember 2023. Symptomene på PF kom i 2016 så hadde plagene i 7 år. Har enda noen trekk så klart, men ikke nok til diagnose. 

Hadde jeg blitt medisinert riktig mtp bipolar flere år før så tror jeg diagnosen også hadde blitt tatt vekk flere år før. For Symptomene forsterkes alltid når jeg er deprimert. Nå er jeg ikke spesielt deprimert lenger. 

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...