Gå til innhold

Bilde på CV eller ikke?


Atom

Anbefalte innlegg

Hei, jeg har alltid hørt at man bør ha bidle på CV, men kom over et innlegg på LinkedIn av en som drev med rekruttering om at man ikke burde ha det. Dere som leser CV-er, hva sier dere? Er det egentlig mer negativt enn positivt? Hva er det som er absolutt no-no på CV? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mitt synspunkt er at det er best uten. Da klarer jeg lettere å danne meg et objektivt bilde av kandidatene. Jeg unngår så langt som mulig også å se på navn, kjønn og annet som gir bias i vurderingen.

Det betyr også at svært pene mennesker har fordel av å ha bilde på sin CV.

Anonymkode: 104ce...0b9

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei. Liker jeg CV-en slår jeg opp på LinkedIn og leser litt mer der. Der bør det være et bilde

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har søkt jobb i ett år nå, med bilde, og kan ikke si det har vært en spesielt motiverende opplevelse så langt. Vurderer å fjerne hele dritten, men så er jeg ikke spesielt pen heller.

Anonymkode: 290f5...e5b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar. Så de som er pene burde ha bilde, men de som ikke er så fine burde droppe? Hva med de som har utenlandsk navn? 

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Atom said:

Takk for svar. Så de som er pene burde ha bilde, men de som ikke er så fine burde droppe? Hva med de som har utenlandsk navn? 

Navn er det ikke så lett å droppe.

Anonymkode: 404ef...1ec

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Navn er det ikke så lett å droppe.

Anonymkode: 404ef...1ec

Nei, mente om det er fordel med de med utenlandsk navn å ha bilde på CV. Med tanke på fordommer osv.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som alt annet i verden trumfer utseendet også her, er du pen ja, stygg nei. Verden er brutal osv.

Anonymkode: e2658...9f4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde jeg hatt bilde på CV hadde jeg blitt kasta rett i søppelen. Er skikkelig stygg i trynet.

Anonymkode: 050c5...a98

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke bilde på cv - men anbefaler å ha en god LinkedIn profil med bilde

Anonymkode: 902dc...093

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har akkurat vært igjennom en ansettelsesprosess , og 15 av 20 kandidater hadde bilde. Et enkelt, nøytralt «passfoto»-bilde syntes jeg er helt ok. Nå bidro det faktisk til at jeg lettere husket kandidaten opp mot cv. Uavhengig om man er stygg eller pen. Innholdet i CV-en var det som avgjorde, men bildet bidro til lettere å skille.

Men bildet må være enkelt, nøytralt, kun hode, og gjerne sort-hvitt. «Fjase»-bilder av en selv i bikini på Spania ferie med drink i hånden virker litt mot sin hensikt. Og ja, jeg har opplevd det også. En annen hadde av seg selv i slalombakken med hjelm og oakley skibriller. Det var også litt spes…

Anonymkode: e6f75...df8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ikke noe særlig på bildet eller navnet uansett. Så lenge det er bilde uten for mye piercinger.

Men alt kommer an på stillingen man søker.

Vi ser ikke på f.eks skrivefeil eller litt dårlig oppsett av cv. Hvilken erfaring man har derimot er det vi ser mest på.

Anonymkode: 91c99...6f4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

80% av CV-massen inneholder bilder. Anbefaler deg å være en av de. CV'en ser straks friskere ut med bilde enn uten. Dessuten minimerer du sjansen for at arbeidsgiver søker deg opp på Facebook for å se deg. 

Bildet er jo deg, og en CV skal vise hvem du er.

Og hva er det å være redd for egentlig? Ta bildet med.

Anonymkode: df985...008

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

80% av CV-massen inneholder bilder. Anbefaler deg å være en av de. CV'en ser straks friskere ut med bilde enn uten. Dessuten minimerer du sjansen for at arbeidsgiver søker deg opp på Facebook for å se deg. 

Bildet er jo deg, og en CV skal vise hvem du er.

Og hva er det å være redd for egentlig? Ta bildet med.

Anonymkode: df985...008

Men ta et skikkelig bilde av deg, type passbilde, bare at du smiler. Uten bakgrunnsmomenter eller støy. Gjør deg "profesjonell".

Anonymkode: df985...008

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt unødvendig. Du blir antagelig Googlet uansett 

Anonymkode: baa75...78e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Selvfølgelig spiller det en rolle. Det er fint å ha et ansikt å koble CV'en til. Utseende har ingenting å si, men ansiktet er viktig. Og tro meg, i en søkermasse med f.eks 100 søkere så kastet CV'er uten bilde lettere bort. CV'en virker fattig i forhold til de med bilder, når 75-85 av 100 har bilde.

Anonymkode: df985...008

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker said:

Selvfølgelig spiller det en rolle. Det er fint å ha et ansikt å koble CV'en til. Utseende har ingenting å si, men ansiktet er viktig. Og tro meg, i en søkermasse med f.eks 100 søkere så kastet CV'er uten bilde lettere bort. CV'en virker fattig i forhold til de med bilder, når 75-85 av 100 har bilde.

Anonymkode: df985...008

Det kommer nok an på yrke. Jeg ansetter psykologer, leger og sykepleiere. Ikke bilder der

Anonymkode: baa75...78e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det kommer nok an på yrke. Jeg ansetter psykologer, leger og sykepleiere. Ikke bilder der

Anonymkode: baa75...78e

Du har kanskje rett i at yrket er relevant opp mot viktighetsgrad av bilde.

Men jeg ser ikke at bildet på CV er negativt uansett, der det er risiko at det er negativt at du ikke har det med. 

Siden så mange i dag søker med bilde på CV'en, og siden er er så mange søkere på stillinger, så kan jeg tenke meg til at det finnes ledere/ansettere der ute som kaster søknaden uten bilde rett i søpla. 

Hadde engang en lederkollega som fikk 250 søknader på èn stilling, så han tok halve bunken og kastet den i søpla uten å lese søknadene. Og så lo han å sa: "det er viktig for meg at den som får jobben er rammet av flaks og marginer". Uprofesjonelt og talentløst altså, men han ga ifra seg et poeng om at nåløyet er trangt og du bør ikke skille deg negativt ut allerede fra start siden terskelen for å makulere søknader med så mange søkere er så lav som den er, så anstreng deg til det ytterste med å leve opp til dagens normer. Og dagens norm er altså bildet på CV (i de aller fleste jobber).

Anonymkode: df985...008

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker said:

Hadde engang en lederkollega som fikk 250 søknader på èn stilling, så han tok halve bunken og kastet den i søpla uten å lese søknadene

Det her er en urban myth altså. Har til og med lest om dette før her

Ingen er så idiot at de gjør det. Det tar bare noen sekunder å sortere ut uaktuelle ut i fra CV. 

I det offentlige ville kvalifiserte søkere kunne klage på ansettelse av mindre kvalifisert. 

Anonymkode: baa75...78e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...