Gå til innhold

Hvor mye hadde du betalt for denne eiendommen?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Ca. 40 mål hvordav 4 mål består av dyrka mark og resten er skog av ulik bonitet og alder. Eiendommen ligger på bygda i Møre og Romsdal, ca. 1 time fra nærmeste "by". Avsatt til LNF i kommuneplanen, uregulert. Omgitt av jorder, skog og noen få hus. Ingen strandlinje.

Hva er rimelig pris?

Anonymkode: d478a...d44

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ingenting. LNF er et stort problem. Skog, trær, langt til nærmeste by og ingen sjøutsikt. Hell no! 

Anonymkode: 95c47...7c1

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pappi skrev (1 minutt siden):

Takst 

Det er ingen takst, eiendommen er ubebygd...

Anonymkode: d478a...d44

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ingenting. LNF er et stort problem. Skog, trær, langt til nærmeste by og ingen sjøutsikt. Hell no! 

Anonymkode: 95c47...7c1

Bra, håper på å få den billig. Jeg vil kjøpe den FORDI det er LNF. ;) Jeg foretrekker å bo ved siden av trær fremfor folk.

Anonymkode: d478a...d44

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville ikke betalt noe som helst for en sånn tomt. Men akkurat det spiller jo ingen rolle, det som avgjør prisen er hva markedet lokalt er villig til å gi for å kjøpe den. Er det bønder i nærheten som ønsker å få mer jord/drive med skog etc så kan jo prisen bli høy. 

Anonymkode: 6bc48...c63

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg ville ikke betalt noe som helst for en sånn tomt. Men akkurat det spiller jo ingen rolle, det som avgjør prisen er hva markedet lokalt er villig til å gi for å kjøpe den. Er det bønder i nærheten som ønsker å få mer jord/drive med skog etc så kan jo prisen bli høy. 

Anonymkode: 6bc48...c63

Skogen er ikke hugstmoden, og består hovedsaklig av blandingsskog. Arealet ligger heller ikke i nærheten av annen hugstmoden skog, så mtp skogbruk vil jeg tro det er snakk om svært små verdier. Jordet er kun 4 mål og er som de andre jordene her i bygda bare brukt til grass/høydyrking, så jeg håper at det ikke har noen jordbruksmessig stor verdi. Dersom jeg kjøper den skal jeg dyrke grønnsaker til eget bruk der.

Anonymkode: d478a...d44

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det er ingen takst, eiendommen er ubebygd...

Anonymkode: d478a...d44

Dere kan vel få utarbeidet en tomtetakst?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Bra, håper på å få den billig. Jeg vil kjøpe den FORDI det er LNF. ;) Jeg foretrekker å bo ved siden av trær fremfor folk.

Anonymkode: d478a...d44

Sjekk først om det er lov å bygge på eiendommen da, siden den er avsatt til LNF.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gipetto skrev (8 minutter siden):

Sjekk først om det er lov å bygge på eiendommen da, siden den er avsatt til LNF.

Jeg kjøper den fordi jeg vil beholde den som skog. Eier og bor i nabohuset, og ønsker å ha forhindre utbyging i nærområdet. Det skal altså IKKE bygges på denne eiendommen jeg snakker om her.

Anonymkode: d478a...d44

  • Liker 4
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt umulig å si, men gjetter på 350-500.000,-.

Anonymkode: 47726...7e7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Helt umulig å si, men gjetter på 350-500.000,-.

Anonymkode: 47726...7e7

Hva er dette anslaget basert på? Prisene du nevner her er langt over hva regulerte boligtomter, hvor det er klargjort for bygging, koster i området her. Kan ikke skjønne at en LNF-tomt med litt skog og et bittelite jorde kan være verdt mer enn en boligtomt?

Anonymkode: d478a...d44

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det finnes egne takstmenn for skogeiendom, landbrukseiendom etc. 
Det er umulig for noen her å «spå» hva denne eiendommen er «verdt». 

Anonymkode: 2992d...ec5

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Bra, håper på å få den billig. Jeg vil kjøpe den FORDI det er LNF. ;) Jeg foretrekker å bo ved siden av trær fremfor folk.

Anonymkode: d478a...d44

Siden det er LNF trenger du sikkert ikke kjøpe den bare fordi du ikke vil ha naboer tett på for muligheten for at noen får bygge der er minimal.

Endret av bvp
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (48 minutter siden):

Hva er dette anslaget basert på? Prisene du nevner her er langt over hva regulerte boligtomter, hvor det er klargjort for bygging, koster i området her. Kan ikke skjønne at en LNF-tomt med litt skog og et bittelite jorde kan være verdt mer enn en boligtomt?

Anonymkode: d478a...d44

Haha, ja selvfølgelig vet du mer om ditt område enn oss. Det er jo derfor det er umulig for oss å gjette! Det var ikke et anslag. 

40 mål LNF-tomt her omkring ville ligget på det nivået jeg gjetter på her. Ca samme type forhold mtp avstander, befolkning og attraktivitet. 

Anonymkode: 47726...7e7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

bvp skrev (2 minutter siden):

Siden det er LNF trenger du sikkert ikke kjøpe den bare fordi du ikke vil ha naboer tett på for muligheten for at noen får bygge der er minimal.

Det bygges ned hundrevis av dekar LNF hvert år. Spesielt ute på bygda som her, hvor lokalpolitikerne får ståpikk så fort en utbygger så mye som viser trynet. Alt du trenger er en godkjent reguleringsplan eller en dispensasjon, en enkel sak i Norge, hvor penger styrer ALT i arealplanleggingen. 

Det eneste reelle vernet mot utbygging er å eie eiendommen selv, eller vern etter naturmangfoldloven (hvilket dessverre knapt brukes), og selv ikke da er skogen trygg.

Anonymkode: d478a...d44

  • Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Skogen er ikke hugstmoden, og består hovedsaklig av blandingsskog. Arealet ligger heller ikke i nærheten av annen hugstmoden skog, så mtp skogbruk vil jeg tro det er snakk om svært små verdier. Jordet er kun 4 mål og er som de andre jordene her i bygda bare brukt til grass/høydyrking, så jeg håper at det ikke har noen jordbruksmessig stor verdi. Dersom jeg kjøper den skal jeg dyrke grønnsaker til eget bruk der.

Anonymkode: d478a...d44

Er det ikke laget en takst på eiendommen? Takst på landbrukseiendom utarbeides av en landbrukstakstmann, der verdi av skog og dyrkbar mark verdsettes etter egne satser basert på kvaliteten på skog og jord per mål. Da får man eiendommens verdi. Ta kontakt med en landbruksmegler i området. 

Anonymkode: c3f68...d28

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Er det ikke laget en takst på eiendommen? Takst på landbrukseiendom utarbeides av en landbrukstakstmann, der verdi av skog og dyrkbar mark verdsettes etter egne satser basert på kvaliteten på skog og jord per mål. Da får man eiendommens verdi. Ta kontakt med en landbruksmegler i området. 

Anonymkode: c3f68...d28

Nei, dette er ikke en eiendom som er lagt ut til salgs noe sted. Tenkte bare å spørre naboen om jeg kan kjøpe den. Dersom de ber om mer enn 50-60k leier jeg nok inn en takstperson.

Anonymkode: d478a...d44

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

40 mål er en del, selv om mye er skog osv. En utbygger rydder fort bort skogen om de er interessert.

Du får aldri kjøpt en sånn stor eiendom for den prisen du skisserer.

 

Anonymkode: 44fd6...33b

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...