Gå til innhold

Blir sett på som den store stygge ulven


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Bare starter rett på: jeg har opplevd overgrep når jeg var barn, den som gjorde det var 4 år eldre enn meg. 

Jeg opplevde dette når jeg var 5-6 år. Og varte noen år.

Jeg har mye traumer og går i behandling for dette. 

Da jeg var yngre skulle jeg konfrontere personen med dette, men det ble ikke møtt noe bra og endte opp med at denne personen gikk rundt i hele bygda og fortalte mye upassende ting om meg og at det var noe alvorlig galt med meg.

I etter kant har jo jeg blitt sett ned på og det er mye stygt prat om meg.

Når jeg har skapt venner har de plutselig snudd ryggen til meg fordi denne personen har kontaktet dem og svertet navnet mitt.

Jeg lever et veldig ensomt liv, og føler ingen tror på meg. Jeg har heller ikke ønsket å forklare meg til noen, for det jeg har opplevd har vært helt grusomt, og jeg føler jeg aldri blir trodd uansett.

Jeg har flyttet fra bygda men har vanskeligheter med å skape relasjoner da jeg er livredd dem snur ryggen til meg og forlater meg.

Er det noen her som har opplevd å stå frem med noe sårt dere har opplevd også endt med å ikke bli trodd og bli sett på som den det er noe galt med?

Hva gjorde dere for å få det bedre? 

Jeg har flere ganger ønsket å ikke leve lenger, men heldigvis har jeg psykolog og støtte apparat rundt meg som hjelper meg. Men noen ganger blir livet utrolig mørkt og ensomt.

Anonymkode: 95cd5...e53

  • Hjerte 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har ikke opplevd det som du har, men det er rystende å høre hvordan du er blitt behandlet. Overgriperen kan man vel ikke forvente bedre av, men de andre som har valgt og tro på overgriperen og ikke at du er et offer, har sviktet stort. Du hadde fortjent støtte fra venner. 

Håper noen med erfaring har gode råd til hvordan skape et nytt liv på ditt nye sted. Du fortjener virkelig alt godt resten av livet.

Anonymkode: 09476...bf9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg har ikke opplevd det som du har, men det er rystende å høre hvordan du er blitt behandlet. Overgriperen kan man vel ikke forvente bedre av, men de andre som har valgt og tro på overgriperen og ikke at du er et offer, har sviktet stort. Du hadde fortjent støtte fra venner. 

Håper noen med erfaring har gode råd til hvordan skape et nytt liv på ditt nye sted. Du fortjener virkelig alt godt resten av livet.

Anonymkode: 09476...bf9

For å være litt devil's advocate.. Overgriperen var selv et barn da dette skjedde, og ble mest sannsynlig utsatt for noe lignende selv, fra andre voksne. Det er ikke sikkert overgriperen fornekter/juger fordi det er en bevisst handling, det er stor sannsynlighet for at overgriperen har fortrengt store deler av barndommen, grunnet egne traumer. 

Anonymkode: 6d85e...b08

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

For å være litt devil's advocate.. Overgriperen var selv et barn da dette skjedde, og ble mest sannsynlig utsatt for noe lignende selv, fra andre voksne. Det er ikke sikkert overgriperen fornekter/juger fordi det er en bevisst handling, det er stor sannsynlighet for at overgriperen har fortrengt store deler av barndommen, grunnet egne traumer. 

Anonymkode: 6d85e...b08

Ser ikke helt grunnen til at dette skal være så interessant eller verd å sette fokus på i denne sammenhengen. Det viktige er at man burde forvente bedre av menneskene rundt, at de ikke tar parti med en overgriper.

Anonymkode: 09476...bf9

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

For å være litt devil's advocate.. Overgriperen var selv et barn da dette skjedde, og ble mest sannsynlig utsatt for noe lignende selv, fra andre voksne. Det er ikke sikkert overgriperen fornekter/juger fordi det er en bevisst handling, det er stor sannsynlighet for at overgriperen har fortrengt store deler av barndommen, grunnet egne traumer. 

Anonymkode: 6d85e...b08

Det har ikke noe å si. Hvorfor skal det være noe trådstarter har empati for eller bryr seg, om da overgriperen åpenbart ikke bryr seg om henne? 

Usmakelig kommentar, tenk deg om før du svarer. 

Klem til deg ts. 

Anonymkode: 2ca0b...18b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det har ikke noe å si. Hvorfor skal det være noe trådstarter har empati for eller bryr seg, om da overgriperen åpenbart ikke bryr seg om henne? 

Usmakelig kommentar, tenk deg om før du svarer. 

Klem til deg ts. 

Anonymkode: 2ca0b...18b

Nå svarer jeg ikke TS, jeg svarer en annen som indikerer at overgriper bevisst juger. Jeg mener selvsagt ikke at TS skal ha empati for, eller bry seg om overgriper. Usmakelig? Det må du gjerne mene, jeg har aldri sagt at overgriper IKKE har gjort noe galt, ei heller har jeg sagt at overgriper fortjener TS sin empati, du legger ord i munnen på meg. 

Anonymkode: 6d85e...b08

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Nå svarer jeg ikke TS, jeg svarer en annen som indikerer at overgriper bevisst juger. Jeg mener selvsagt ikke at TS skal ha empati for, eller bry seg om overgriper. Usmakelig? Det må du gjerne mene, jeg har aldri sagt at overgriper IKKE har gjort noe galt, ei heller har jeg sagt at overgriper fortjener TS sin empati, du legger ord i munnen på meg. 

Anonymkode: 6d85e...b08

Men hva er da poenget med en "devil's advocate" kommentar? Du skjønner ikke at det er upassende? Jeg har ikke sagt at du har sagt at overgriper ikke har gjort noe galt heller, men det har ikke noe å si! Forventet ikke noe bedre svar fra deg. 

Hva hadde du gjort om venninnen din kom til deg og sa at hun ble utsatt for overgrep som barn? "Han ble sikkert utsatt for overgrep også"? Hva faen slags ting er det å komme med? 

Jeg også vet at barn som utøver overgrep mot andre barn sannsynligvis har opplevd det selv, men det hjelper ikke situasjonen til trådstarter i det hele tatt og hun har ikke utøvd overgrep, hun har vært et offer. 

Les rommet. Det der er så ugreit. Igjen: det har ikke noe å si! 

Anonymkode: 2ca0b...18b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 29.4.2024 den 19.01):

For å være litt devil's advocate.. Overgriperen var selv et barn da dette skjedde, og ble mest sannsynlig utsatt for noe lignende selv, fra andre voksne. Det er ikke sikkert overgriperen fornekter/juger fordi det er en bevisst handling, det er stor sannsynlighet for at overgriperen har fortrengt store deler av barndommen, grunnet egne traumer. 

Anonymkode: 6d85e...b08

Ts her. Dette har jeg snakket mye om hos psykolog. For det at barn gjør overgrep mot barn skjer ofte dessverre.. 

Men jeg kan dessverre ikke tenke på hva denne personen har gått igjennom når den har utsatt meg for noe så grovt. I tillegg har denne personen vært ute etter å ødelegge livet mitt rett og slett. Ødelagt vennskap, familie relasjoner og ødelagt jobb muligheter for meg.

Om denne personen har vært utsatt for noe som barn må den ta ansvar å jobbe med seg selv. Jeg har aldri beskyldt denne personen for noe annet enn å fortalt hva den har gjort mot meg og prøvd å snakke om dette.

Som psykologen sier, selvom den var et barn på den tid, har den stor mulighet til å jobbe seg igjennom dette ved å ha en åpen dialog med meg og komme seg videre som voksen. Noe denne personen ikke har valgt.

Barn som gjør overgrep mot barn, er like alvorlig som om det skulle vært en voksen som gjorde det.

Anonymkode: 95cd5...e53

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 29.4.2024 den 18.56):

Jeg har ikke opplevd det som du har, men det er rystende å høre hvordan du er blitt behandlet. Overgriperen kan man vel ikke forvente bedre av, men de andre som har valgt og tro på overgriperen og ikke at du er et offer, har sviktet stort. Du hadde fortjent støtte fra venner. 

Håper noen med erfaring har gode råd til hvordan skape et nytt liv på ditt nye sted. Du fortjener virkelig alt godt resten av livet.

Anonymkode: 09476...bf9

Tusen takk! Setter utrolig stor pris på at du sier det. Det har vært veldig vanskelig for meg og er fortsatt vanskelig.

Men ser ut til at ikke noen har noen råd her dessverre.. selvom det var veldig skummelt å dele her, prøvde jeg i alle fall..

Noen ganger skulle jeg ønske at jeg bare holdt det for meg selv, men samtidig er jeg glad fordi det har bevist hvem som er til å stole på og hvem som er der for å støtte meg.

Det har vært så og si ingen for å være ærlig, annet enn mine foreldre som har støttet meg igjennom dette. Men som sagt har jeg et fint støtte apparat igjennom psykolog.

Anonymkode: 95cd5...e53

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har opplevd det samme som deg. Det var litt flere involvert, men alle var noen år eldre enn meg og en av hovedpersonene fire år eldre. Det begynte fra jeg var 5-6 år, varte kanskje til 10-12 år eller noe sånt. 

Jeg har fortalt det til de som står meg ordentlig nær og som blir påvirket av det, som partnere. Ellers ikke sagt det til særlig mange. Jeg fortalte det en gang til moren min. Hun avviste meg totalt. Hun sa at hun syntes det var veldig rart og feil at psykologen kalte det "overgrep" når begge var barn. Hun ville ikke at vi skulle fortelle det til faren min. Det var brutalt og jeg er enda ikke over det, 20 år senere. 

Jeg har blitt uføretrygdet pga ptsd. Men jeg jobber meg sakte tilbake ut i samfunnet. Jeg har jobbet endel med skamfølelsen, selvfølelse og selvtillit. Jeg tror de to siste kommer litt av seg selv når man får jobbet med den første. Selvverd jobber jeg også mye med. Jeg har tolerert stygg oppførsel og respektløshet fra altfor mange i altfor lang tid. Nå har jeg kommet til det punktet at jeg bare forlater de som ikke behandler meg så bra som jeg synes at de skal 😅 Det er befriende og det gjør at jeg omgir meg med riktige mennesker. Som igjen gir mer selvtillit. Så endelig er jeg i startgropen av en oppadgående spiral kjennes det som. 

For meg var TikTok avgjørende for at jeg skulle klare å få tak på verktøy som gjør at jeg kan jobbe med de tingene jeg har nevnt. For andre kan sikkert behandlere klare å gi de verktøyene eller selvhjelpsbøker eller dagbok-skriving eller youtube- videoer osv. 

Anonymkode: 7cd52...e66

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folk er dumme, og tror på den som Snakker sist. 
La de prate. Du vet sannheten, slike folk trenger du ikke i livet ditt. 
Gutten som gjorde dette mot deg var også et barn. Så det er to offer i denne saka. 
han skjemmes nok og da er benektelse lettest og sette deg i dårlig lys, men den som har det verst her må være han. 
når du måter folk du blir kjent med fra denne plassen, kan du faktisk si noe som; jeg synes det e litt vanskelig å bli kjent med folk her, fordi en person i bygda har gjort vonde ting meg meg, og går rundt å forteller at jeg er en løgner. Derfor er jeg redd andre skal tro dette også og snu ruggen til meg. 
mer forslag bare 

Anonymkode: 83ec3...352

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...