Gå til innhold

Hvorfor er Basmatiris så mye dyrere enn Jasminris?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Handlet Toro Boil in bag risposer I dag og la for første gang merke til at det var stor prisforskjell på disse to. Handla på Kiwi og husker ikke prisen.

Jeg sjekket nå på Meny appen og for 960 gram Jasminris kostet boksen kr34.90. dvs 36.35 kr pr kg. For Basmatirisen på 960 gram kostet det 89 kr. Dvs 92.71 kr pr kg.

Jeg har pleid å bruke de litt om hverandre og vet det er litt forskjell på kleberigheten, men basmati koster 45 kr mer for samme mengde som pakken med jasmin. Er Basmati verd denne forskjellen, tenker dere?

Anonymkode: b92c6...f0f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja, basmati er verdt forskjellen, synes det blir en parfymeaktig smak på jasminrisen, så betaler med glede mer for bedre ris.

Anonymkode: 165e5...1d4

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er verdt forskjellen. Jasminris er klebrig, ment for å spise med pinner, og har en aromatisk litt blomsteraktig smak som passer til østasiatisk mat. Basmatiris er luftig og har en mer nøtteaktig smak som passer til indisk og pakistansk mat. Det er to helt forskjellige ting så å bruke dem om hverandre er litt merkelig. Jeg ville aldri brukt jasminris til en curry, det passer virkelig ikke sammen. Hvis du absolutt vil ha én ristype til all mat ville jeg heller gått for den som heter middagsris. 

Anonymkode: ec124...3e5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar. Jeg ville tro det er rimeligere å kjøpe Basmatirisen på type grønnsaksbutikker? Noen som vet ca kg pris på det?

Anonymkode: b92c6...f0f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...