Gå til innhold

Aubergine - din beste oppskrift


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har du en god aubergine-oppskrift?

Jeg abonnerer på økologiske grønnsaker, og får innimellom en aubergine (aldri mer enn én om gangen) i kassen på døren. Selv om jeg har bokmerket oppskrifter (særlig fra Sør-Europa og Midt-Østen) med aubergine er det som om fantasien min likevel alltid stopper opp når jeg skal få brukt denne grønnsaken. Jeg ender ofte opp med å ovnssteke den i biter og bruke i tomatsaus til pasta. Moussaka er også godt innimellom, og det samme er puré av grillet aubergine til lam eller hvit fisk, men da trenger jeg alltid mer enn den ene auberginen jeg alltid får. 

Jeg har også brukt aubergine til vegetarisk curry feks. Men jeg har liksom ikke funnet noen skikkelige favorittoppskrifter som ikke krever minst 3 store auberginer. Så kom med dine beste tips!

Anonymkode: feded...d8b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Har du en god aubergine-oppskrift?

Jeg abonnerer på økologiske grønnsaker, og får innimellom en aubergine (aldri mer enn én om gangen) i kassen på døren. Selv om jeg har bokmerket oppskrifter (særlig fra Sør-Europa og Midt-Østen) med aubergine er det som om fantasien min likevel alltid stopper opp når jeg skal få brukt denne grønnsaken. Jeg ender ofte opp med å ovnssteke den i biter og bruke i tomatsaus til pasta. Moussaka er også godt innimellom, og det samme er puré av grillet aubergine til lam eller hvit fisk, men da trenger jeg alltid mer enn den ene auberginen jeg alltid får. 

Jeg har også brukt aubergine til vegetarisk curry feks. Men jeg har liksom ikke funnet noen skikkelige favorittoppskrifter som ikke krever minst 3 store auberginer. Så kom med dine beste tips!

Anonymkode: feded...d8b

 

Dette er mine fire go to retter med aubergine 😊
 

https://www.vegetarbloggen.no/2018/02/25/ovnsbakt-aubergine/#wprm-recipe-container-28373

https://www.vegetarbloggen.no/2019/04/25/auberginecurry/  (del denne oppskriften på to)

http://www.veganmisjonen.com/2020/03/oppskrift-bakt-aubergine.html?m=

https://www.etkjokken.com/2017/08/imam-bayildi-tyrkiske-fylte-aubergine-tomat-lok/#recipe

Anonymkode: 03e82...730

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tips! Imam bayildi har jeg også laget før, det er godt!

Tar gjerne imot flere forslag om noen har.

Anonymkode: feded...d8b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjærer auberginen på langs i flate skiver, hiver de inn i ovnen litt mens jeg feks steker litt kjøttdeig med tomatsaus. Så legger jeg skivene ( to ved siden av hverandre) i en form med fyllet lagvis oppå.   Dette blir to porsjoner av en middels/stor aubergine. På toppen hiver jeg på den osten jeg måtte ga i kjøleskapet + litt parmesan. Inn i ovnen til jeg tror det er ferdig. Snadder! 

Anonymkode: 6f285...7f1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Syns det er godt å grille skiver av aubergine. Salt 15min før og tørk av før du griller. 

Kan også brukes som zoodles og i stedet for lasagneplater. 

Skjær i terninger og stek sammen med løk, paprika, squasj og champingong. Spis sammen med hummus. 

Baba ganosh (mulig skrivefeil).

Fylt aubergine. Alle mulige fyll som kan også brukes til bakt potet.

Anonymkode: f0f1b...92b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke middag men dritgodt: friterte skiver av aubergine. Så godt! Om man ikke vil fritere så kommer man langt ved å steke skivene i stekepanne med en god klatt olje.

 

Ellers ovnsbaker jeg ofte aubergine, men hadde ikke giddet å gjøre det med bare en. 

Anonymkode: 8aee7...46b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 4/29/2024 at 12:22 PM, AnonymBruker said:

Har du en god aubergine-oppskrift?

Jeg abonnerer på økologiske grønnsaker, og får innimellom en aubergine (aldri mer enn én om gangen) i kassen på døren. Selv om jeg har bokmerket oppskrifter (særlig fra Sør-Europa og Midt-Østen) med aubergine er det som om fantasien min likevel alltid stopper opp når jeg skal få brukt denne grønnsaken. Jeg ender ofte opp med å ovnssteke den i biter og bruke i tomatsaus til pasta. Moussaka er også godt innimellom, og det samme er puré av grillet aubergine til lam eller hvit fisk, men da trenger jeg alltid mer enn den ene auberginen jeg alltid får. 

Jeg har også brukt aubergine til vegetarisk curry feks. Men jeg har liksom ikke funnet noen skikkelige favorittoppskrifter som ikke krever minst 3 store auberginer. Så kom med dine beste tips!

Anonymkode: feded...d8b

Til grilling med lam har jeg ofte skiver som er penslet med chiliolje og så grillet. Kan såklart stekes også. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for alle svar!

Anonymkode: feded...d8b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har ofte aubergine til lunsj. Lager en omelett på to egg. Og så tar jeg det jeg har av grønnsaker, kutter opp, og steker i panne. I går ble det aubergine, paprika, rød løk, og litt søtpotet. 

Anonymkode: acde6...0ad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...